Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

jag bry mig inte vad du har eller har haft för komponenter. om du inte se att detta är ett problem så är du den del av problemen.

vad blir nästa steget? Nvidia låsta spel? priserna som är 2 eller 3 gånger så mycket som dem är nu?
nvidia är på väg att bygga ett monopol med hur stor marknadsandelar dem har. om man inte stoppa dem nu så kan du säga hejdå till teknisk utveckling och mycket annat.
men visst, man kan ju alltid säga "det är helt vanligt/det är ok" tills man själv är drabbat. men då är det redan försent.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du verkar inte ha koll för fem öre då det du rabblar upp är ren rappakalja.

nVidia låsta spel? Kommer aldrig hända för spelutvecklarna kommer inte tillåta det. Däremot så finns det redan idag spel som är bättre optimerade för både AMD och nVidia och det fungerar så att respektive företag är med och betalar spelutvecklaren för att faktiskt se till att det flyter lite bättre med deras kort. Något som har funnits sen urminnes tider...

Du verkar inte ha någon som helst aning om att liknande har försiggått hur länge som helst inom alla branscher, det är först nu som folk uppmärksammat detta bara för att AMD gnällt ut i media. AMD har garanterat haft deals med andra företag såsom XFX och Sapphire som bara tillverkar kort åt dem och inte åt nVidia. Vart är allt hat mot AMD för det?

Skrivet av Söderbäck:

Jag kopierar in mitt svar från en annan tråd för att förklara problematiken:

Ja alltså att ge fördelar till sina partners är OK. Det får man göra. Det är inte riktigt där skon klämmer.
Problemet ligger alltså inte i att ha partnerskap och ge ut förmåner. Eller att sätta gränser för dessa förmåner så att underleverantörer kan bli av med dessa förmåner. För det här får man göra. Thats part is fine.

Problemet ligger i ett specifikt villkor. Nämligen att man som partner även ska stänga dörren till konkurrenten.

Oavsett om man betalar i rena cash, ger fördelar eller erbjuder andra grejer så blir det konkurernhämmande och ogillas därmed om motprestationen blir att man inte längre får jobba med andra också. Det är där det blir känsligt.

Anledningen till att sådant vanligen ogillas är att en större aktör lätt kan tvinga bort en mindre helt från marknaden utan att behöva konkurrera med bättre produkter utan enkom genom att hindra den mindre atkörer att göra affärer med mellanhänder/underleverantörer och liknande.

Det finns inga krav på att man inte får tillverka kort åt AMD, så snälla sluta för vidare den osanningen. ASUS, Gigabyte och MSI har fritt fram att tillverka AMD kort men får ändra sina förpackningar vilket ju de nu börjat göra för att få fördelar hos nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är rätt talande att Swec inte har skrivit ett ord om detta, med tanke på att det ryktats att journalister blivit hotade om att inte få recensionsexemplar i framtiden om de skriver om storyn. Tråkigt, men inte oväntat.

Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder
Dom tar även upp det i Fredagspanelen. Jag har själv inte sett avsnittet så vet inte vad dom säger dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är rätt talande att Swec inte har skrivit ett ord om detta, med tanke på att det ryktats att journalister blivit hotade om att inte få recensionsexemplar i framtiden om de skriver om storyn. Tråkigt, men inte oväntat.

Hold your horses.
Sweclockers har skrivit om detta förförra veckan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25352-nvidia-anklagas-for-k...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder
Dom tar även upp det i Fredagspanelen. Jag har själv inte sett avsnittet så vet inte vad dom säger dock.

Skrivet av Söderbäck:

Hold your horses.
Sweclockers har skrivit om detta förförra veckan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25352-nvidia-anklagas-for-k...

fast problemet är ju att man har bara skrivit om att någon annan har skrivit om det. ingen egen undersökning av detta eller egna åsikter vad detta kan har för konsekvenser. och det ryktas om att det är just det Nvidia förbjuder median att gör. dem få berätta om att det finns. men inte mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Det finns inga krav på att man inte får tillverka kort åt AMD, så snälla sluta för vidare den osanningen. ASUS, Gigabyte och MSI har fritt fram att tillverka AMD kort men får ändra sina förpackningar vilket ju de nu börjat göra för att få fördelar hos nVidia.

Njaa. Ja visst får man fortsätta göra AMDkort också. Men AMDs kort får inte längre finnas under grafikkorttillverkarnas nuvarande mervärdesnamn som strixx och liknande. Det ska vara reserverat för nvida.
Då kan man vända på det och säga, "ja men man kan väl lika gärna byta namn på nvidias kort istället.
Och det är sant. Men då de är en mycket större aktör och har nästan 80% av grafikkortmarkanden så är det direkt oansvarigt av marknadsavdelningarna för grafikkortstillverkarna att inte använda sina framarbetade produktnamn som ger mervärde i namnet till de största grafikkortsbatcharna och de kommer ju från nivida.
Man kan vända och vrida på det här lite hur som. Men det kommer ju resultera i att AMDs kort inte längre kommer få ingå i grafikkortstillverkarnas "pro"-serier namnmässigt. Och det här önskar nvidia specifikt.

Så jo jag vidhåller nog här att nvidia försöker få tillverkarna att vända AMD ryggen. Den här bajskorven kommer fortsätta vara vad den är vilket färg man än väljer att måla den i...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast problemet är ju att man har bara skrivit om att någon annan har skrivit om det. ingen egen undersökning av detta eller egna åsikter vad detta kan har för konsekvenser. och det ryktas om att det är just det Nvidia förbjuder median att gör. dem få berätta om att det finns. men inte mer.

Jag hittade delen där dom pratar om det i Fredagspanelen och skulle säga att dom låter Nvidia-fientliga. Kanske blivit köpta av AMD?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast problemet är ju att man har bara skrivit om att någon annan har skrivit om det. ingen egen undersökning av detta eller egna åsikter vad detta kan har för konsekvenser. och det ryktas om att det är just det Nvidia förbjuder median att gör. dem få berätta om att det finns. men inte mer.

Du menar att lilla SweClockers ska få reda på mer information än de största techsiterna och YouTube kanlerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Ja visst får man fortsätta göra AMDkort också. Men AMDs kort får inte längre finnas under grafikkorttillverkarnas nuvarande mervärdesnamn som strixx och liknande. Det ska vara reserverat för nvida.
Då kan man vända på det och säga, "ja men man kan väl lika gärna byta namn på nvidias kort istället.
Och det är sant. Men då de är en mycket större aktör och har nästan 80% av grafikkortmarkanden så är det direkt oansvarigt av marknadsavdelningarna för grafikkortstillverkarna att inte använda sina framarbetade produktnamn som ger mervärde i namnet till de största grafikkortsbatcharna och de kommer ju från nivida.
Man kan vända och vrida på det här lite hur som. Men det kommer ju resultera i att AMDs kort inte längre kommer få ingå i grafikkortstillverkarnas "pro"-serier namnmässigt. Och det här önskar nvidia specifikt.

Så jo jag vidhåller nog här att nvidia försöker få tillverkarna att vända AMD ryggen. Den här bajskorven kommer fortsätta vara vad den är vilket färg man än väljer att måla den i...

Så det är alltså inte förbjudet att tillverka kort åt AMD? Sluta säg det då!

Ang vilket märke Nvidia vill ha på sina kort och vad de vill ha ensamrätt till är fritt fram att säga om det är i utbyte mot fördelar. Det kallas för byteshandel och är Common practice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder
Dom tar även upp det i Fredagspanelen. Jag har själv inte sett avsnittet så vet inte vad dom säger dock.

Skrivet av Söderbäck:

Hold your horses.
Sweclockers har skrivit om detta förförra veckan.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25352-nvidia-anklagas-for-k...

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hittade delen där dom pratar om det i Fredagspanelen och skulle säga att dom låter Nvidia-fientliga. Kanske blivit köpta av AMD?
https://youtu.be/ZKfSM0XDit4?t=15m38s

Whoops. Ursäkta den missen, hade helt missat detta på något vis.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast problemet är ju att man har bara skrivit om att någon annan har skrivit om det. ingen egen undersökning av detta eller egna åsikter vad detta kan har för konsekvenser. och det ryktas om att det är just det Nvidia förbjuder median att gör. dem få berätta om att det finns. men inte mer.

Näe. Det du tar upp låter som något annat än problemet jag adresserade.

Det jag tog upp gällde vad sweclockers redaktion har skrivit/inte skrivit.
"Det är rätt talande att Swec inte har skrivit ett ord om detta"
Fast ja, det stämde ju inte för de har ju skrivit flertalet ord om denna nyhet.

Angående din frågeställning så stämmer det att väldigt många tekniknyhetssiter skriver ihop något från andra nyhetssiter. Det är verkligen inte något som gäller för detta fallet specifikt utan väldigt mycket av nyheterna är vidareförande av andras nyheter.
Här är ett annat exempel från idag där en annan nyhetssite är källan
Här tycker jag nog du drar för stora växlar helt enkelt. Det är inte grund nog till konspirationsteorier att tekniksiter gör begränsat med egna gräv. I ärlighetens namn är det inte främst grävare som jobbar på dessa siter utan det är hårdvarugeeks som mer gillar att recensera grejer så det är väl främst kring dessa delar man ser djup

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hittade delen där dom pratar om det i Fredagspanelen och skulle säga att dom låter Nvidia-fientliga. Kanske blivit köpta av AMD?
https://youtu.be/ZKfSM0XDit4?t=15m38s

fast fredagspanelen är ju ingen nyhetsrapportering. du kan vända det så att dem bara ger sin personligt åsikt där men det är ingen nyhetsrapportering eller officiellt uttalande från Sweclockers.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Så det är alltså inte förbjudet att tillverka kort åt AMD? Sluta säg det då!

Fast jag har väl inte sagt det från början? Det jag sade är att nvidia önskar att grafikkortstillverkarna ska stänga dörren för AMD. Något jag tror händer när nvidia tvingar ut AMDs grafikkort från grafikkortstillverkarnas inarbetade produktnamn.

Skrivet av PsyCor:

Ang vilket märke Nvidia vill ha på sina kort och vad de vill ha ensamrätt till är fritt fram att säga om det är i utbyte mot fördelar. Det kallas för byteshandel och är Common practice.

Näe det är just häri problemet uppstår. Att den stora aktören på marknaden sätter press på underleverantörerna att ge sämre förutsättningar för konkurrenterna. Det är ett tämligen specifikt önskemål från nvidia och likna nde upplägg har tidigare blivit fällda av konkurrensverk och liknande just för att det inte är bra för den fria marknaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast fredagspanelen är ju ingen nyhetsrapportering. du kan vända det så att dem bara ger sin personligt åsikt där men det är ingen nyhetsrapportering eller officiellt uttalande från Sweclockers.

Hur lyckas du vända Fredagspanelen, som drar upp aktuella nyheter och ämnen, till att att INTE vara en nyhetsrapportering? Du bad ju om egna åsikter och dom gav sina åsikter vad dom tyckte om detta förutsatt att allting stämmer. Helvete alltså, ta av dina rödfärgade glasögon för dom börjar göra dig tokig.

Citat:

För den som hellre inmundigar den senaste tidens hårdvarunyheter på språng finns nu SweClockers Fredagspanel tillgänglig som podcast! Länkar till Itunes, RSS-flöde och direkt nedladdning av ljudfil återfinns i infoboxen nedan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Ja troligt, för AMD är verkligen "rika" jämfört med Nvidia. Så jävla fult av Nvidia. Har både AMD & Nvidia, men nu ger jag nog fan i att gynna dom. Alla vill ha monopol på allt & det är INTE bra för konsumenten!

Samma sak med INTEL som också skapat sitt tidigare mer eller mindre monopol med mutor m.m. Detta finns historiska fakta på så det är bara att leta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast jag har väl inte sagt det från början? Det jag sade är att nvidia önskar att grafikkortstillverkarna ska stänga dörren för AMD. Något jag tror händer när nvidia tvingar ut AMDs grafikkort från grafikkortstillverkarnas inarbetade produktnamn.

Näe det är just häri problemet uppstår. Att den stora aktören på marknaden sätter press på underleverantörerna att ge sämre förutsättningar för konkurrenterna. Det är ett tämligen specifikt önskemål från nvidia och likna nde upplägg har tidigare blivit fällda av konkurrensverk och liknande just för att det inte är bra för den fria marknaden.

Du skrev att Nvidia tvingar sina partners att stänga dörren för AMD.

Sen sa en annan att de är förbjudna att samarbeta med AMD.

Jag tolkar det ganska tydligt som att uppfattningen är att man förbjudit dem att tillverka kort åt konkurrenterna. Detta stämmer inte därför ville jag vara ytterst tydlig.

Vad Nvidia ställer för krav på sina partners enligt Linus är att de vill särskilja sig från konkurrenterna genom tydligt egna förpackningar och med en branding som verkligen utpekar dem som kort för gamers.

Om de låser upp ex Republic of Gamers så har Asus all möjlighet att skapa en ny branding för AMD. Absolut är det omständigt men inget omöjligt.

Går man ut i en butik och tittar så är alla förpackningar exakt likadana så när som på modellnamnet och det förstår jag att man vill ändra så att ingen råkar köpa " fel kort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur lyckas du vända Fredagspanelen, som drar upp aktuella nyheter och ämnen, till att att INTE vara en nyhetsrapportering? Du bad ju om egna åsikter och dom gav sina åsikter vad dom tyckte om detta förutsatt att allting stämmer. Helvete alltså, ta av dina rödfärgade glasögon för dom börjar göra dig tokig.

fredagspanelen är en podcast. det tar upp nyheter Sweclockers har redan rapporterat om. det är mer av an sammanfattning av det som har hänt samt lite personliga åsikter. men ändå tycker jag att Sweclockers alltid är väl försiktig med det dem säga även där.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vad är kontroversen ?

Kontroversen är att företag som vill använda nVidias hårdvara inte får använda AMDs eller Intels. nVidia sockrar så de som använder deras hårdvara får en massa fördelar, medan de som använder AMDs/Intels inte får några nVidia GPUer att bygga kort med.
Som det beskrivs i artiklarna är det alltså ett dominant företag som missbrukar sin ställning för att driva mindre konkurrenter ur marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kontroversen är att företag som vill använda nVidias hårdvara inte får använda AMDs eller Intels. nVidia sockrar så de som använder deras hårdvara får en massa fördelar, medan de som använder AMDs/Intels inte får några nVidia GPUer att bygga kort med.
Som det beskrivs i artiklarna är det alltså ett dominant företag som missbrukar sin ställning för att driva mindre konkurrenter ur marknaden.

Nu måste du ta och lugna ner dig! Det du skriver är rena lögner!

Permalänk
Medlem

Det ironiska är att om Nvidia fortsätter pusha AMD och Intel så kan de oavsiktligt skjuta sig själva i foten. Inget förhindrar Intel och AMD att tillsammans utveckla en ny proprietär teknik för att ansluta grafikkort, och ta bort allt som är mer än 4x PCI-e från moderkort. De kan sedan antingen ta hutlöst betalt eller inte tillåta Nvidia att använda protokollet. Vad ska Nvidia göra om det händer?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Nu måste du ta och lugna ner dig! Det du skriver är rena lögner!

Apropå lugna ned sig har jag tagit bort Bold på ditt citat.
Det är vad det står i artiklarna. nVidia säger att det inte stämmer, så det återstår att se vem som ljuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Apropå lugna ned sig har jag tagit bort Bold på ditt citat.
Det är vad det står i artiklarna. nVidia säger att det inte stämmer, så det återstår att se vem som ljuger.

Det stämmer inte. Det Nvidia kräver är däremot att man inte får använda gaming-branding på annat än Nvidia-produkter. Det är också för jävligt, men det är stor skillnad på det och ett totalförbud.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Apropå lugna ned sig har jag tagit bort Bold på ditt citat.
Det är vad det står i artiklarna. nVidia säger att det inte stämmer, så det återstår att se vem som ljuger.

Men nej nu ljuger du igen! Den artikeln du kanske har läst har isåfall ljugit för dig... Alla artiklar jag läst, alla YouTube videos från kända personer har sagt att det inte är ett förbud alls. Har du rätt menar du?

Sluta snacka skit och ljug och försök skrämma upp alla.

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det stämmer inte. Det Nvidia kräver är däremot att man inte får använda gaming-branding på annat än Nvidia-produkter. Det är också för jävligt, men det är stor skillnad på det och ett totalförbud.

Det är vad det uttryckligen står i avtalet, ja. Dessutom anser vissa tillverkar att:
Some AIBs expressed concerns that it they do not sign up to the GPP, Nvidia would restrict GPU allocations and preference GPP members instead. This isn’t in the GPP agreement itself, but is allegedly happening through under-the-table agreements.

https://www.techspot.com/news/73661-nvidia-gets-anti-competit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Du skrev att Nvidia tvingar sina partners att stänga dörren för AMD.

Sen sa en annan att de är förbjudna att samarbeta med AMD.

Jag tolkar det ganska tydligt som att uppfattningen är att man förbjudit dem att tillverka kort åt konkurrenterna. Detta stämmer inte därför ville jag vara ytterst tydlig.

Jag förstår. Du tolkade och det blev snett där. Sånt händer. Been down that road many times my self ;).

Skrivet av PsyCor:

Vad Nvidia ställer för krav på sina partners enligt Linus är att de vill särskilja sig från konkurrenterna genom tydligt egna förpackningar och med en branding som verkligen utpekar dem som kort för gamers.

Om de låser upp ex Republic of Gamers så har Asus all möjlighet att skapa en ny branding för AMD. Absolut är det omständigt men inget omöjligt.

Går man ut i en butik och tittar så är alla förpackningar exakt likadana så när som på modellnamnet och det förstår jag att man vill ändra så att ingen råkar köpa " fel kort"

Ja visst. Låt nvidia hitta på hur många namn och epitet som helst som de kan lägga till på korten. Nvidia superhitech edition tjolahoppsansa eller något sådant. Det är inga problem. Problemet uppstår när nvidia vill ta kontroll över mellanhändernas/underleverantörernas brand så att konkurrenten inte längre ska få tillgång till dessa.

Hur som haver. Jag säger som du sade tidigare i tråden vilket var vettigt.
Diskussionen om huruvida det är moraliskt okej kan man debattera i evigheters evighet.
Jag såg att du frågade efter vad som skulle kunna vara direkt olagligt kring det här jag har förtydligat och ringat in problemområdet kring just detta.
Jag tror båda är rätt nöjda där. Du har ju tydliggjort att du inte vill prata moral eller känslor kring dessa avväganden ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är vad det uttryckligen står i avtalet, ja. Dessutom anser vissa tillverkar att:
Some AIBs expressed concerns that it they do not sign up to the GPP, Nvidia would restrict GPU allocations and preference GPP members instead. This isn’t in the GPP agreement itself, but is allegedly happening through under-the-table agreements.

https://www.techspot.com/news/73661-nvidia-gets-anti-competit...

Jag fattar inte vad du försöker med? Inget i det som står där är ett förbud mot att skapa kort som det står AMD på... Sluta far med osanning!

Nvidia får sälja kretsar till vem fan de vill. Det finns inget som säger att de måste sälja kretsar till Asus om de av någon anledning skulle få för sig att stå utanför. Om de väljer att ge företräde för kretsar till de nära partners de har så är det fritt fram att göra så. Om de som inte väljer att vara nära partner inte får lika många kretsar så är det tough luck. Inget olagligt i det. Man får sälja till vem man vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår. Du tolkade och det blev snett där. Sånt händer. Been down that road many times my self ;).

Ja visst. Låt nvidia hitta på hur många namn och epitet som helst som de kan lägga till på korten. Nvidia superhitech edition tjolahoppsansa eller något sådant. Det är inga problem. Problemet uppstår när nvidia vill ta kontroll över mellanhändernas/underleverantörernas brand så att konkurrenten inte längre ska få tillgång till dessa.

Hur som haver. Jag säger som du sade tidigare i tråden vilket var vettigt.
Diskussionen om huruvida det är moraliskt okej kan man debattera i evigheters evighet.
Jag såg att du frågade efter vad som skulle kunna vara direkt olagligt kring det här jag har förtydligat och ringat in problemområdet kring just detta.
Jag tror båda är rätt nöjda där. Du har ju tydliggjort att du inte vill prata moral eller känslor kring dessa avväganden ;).

Det handlar inte om att jag inte vill prata moral och känslor gällande detta. Det handlar huvudsakligen om att det inte fungerar över internet med random personer. Diskuterar gärna sånt övertygad en kaffe eller öl när som helst

Min personlig åsikt är att all restriktion för konkurrens är dåligt. Mina inlägg här är av ståndpunkten att detta troligen inte är olagligt.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Inget i det som står där är ett förbud mot att skapa kort som det står AMD på...

Och det har jag heller aldrig sagt. Det tillverkarna säger är att om de inte skriver på exklusivitets-avtal med nVidia så straffar nVidia dem genom att placera dem sist i kön för att få nVidia GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det handlar inte om att jag inte vill prata moral och känslor gällande detta. Det handlar huvudsakligen om att det inte fungerar över internet med random personer. Diskuterar gärna sånt övertygad en kaffe eller öl när som helst

Min personlig åsikt är att all restriktion för konkurrens är dåligt. Mina inlägg här är av ståndpunkten att detta troligen inte är olagligt.

bara för att det inte är olagligt betyder det inte att det inte är väldigt skadligt på lång sikt för hela teknikutvecklingen och konsumenten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kontroversen är att företag som vill använda nVidias hårdvara inte får använda AMDs eller Intels. nVidia sockrar så de som använder deras hårdvara får en massa fördelar, medan de som använder AMDs/Intels inte får några nVidia GPUer att bygga kort med.
Som det beskrivs i artiklarna är det alltså ett dominant företag som missbrukar sin ställning för att driva mindre konkurrenter ur marknaden.

Skrivet av Awakeruad:

Och det har jag heller aldrig sagt. Det tillverkarna säger är att om de inte skriver på exklusivitets-avtal med nVidia så straffar nVidia dem genom att placera dem sist i kön för att få nVidia GPUer.

Kommer inte du ihåg vad du skrivit eller? Du skrev klart och tydligt att kontroversen är att företag som vill använda Nvidias hårdvara inte får använda amd eller Intels.... Försök komma ihåg vad du har skrivit åtminstone det blir så mycket lättare att föra en diskussion då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Det handlar inte om att jag inte vill prata moral och känslor gällande detta. Det handlar huvudsakligen om att det inte fungerar över internet med random personer. Diskuterar gärna sånt övertygad en kaffe eller öl när som helst

Min personlig åsikt är att all restriktion för konkurrens är dåligt. Mina inlägg här är av ståndpunkten att detta troligen inte är olagligt.

Nu har jag fått i mig lite kvällsmat och en liten öl på den så nu är man mätt å gla!

Ja vi får väl se vad som händer med det hela. Framtiden får utvisa om nvidia gått över gränsen eller ej. Kunderna kommer nog inte dra någon hård gräns. Kanske är konkurrensverken så intresserade heller.
Själv tror jag det här kan skada konkurrensen med andra metoder än med ren produktkonkurrens även om det inte tar vägen någonstans i domstol. Aja, vi får se vad som händer ;).
Trevligt snack!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled