Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag har inget vettigt att tillägga, men tänk på följande:
En bil för 400.000 kan du åka bekvämt och tyst i och accelerera jättefort med.
En bil för 100.000 kan du åka lite mindre tyst i, kanske lite tröttare motor, kanske saknar den "automatic lane assist" eller annat i utrustningsväg - absolut. Men att köpa så dyr bil är ekonomiskt aldrig försvarbart, iallafall inte för någon som jag med vanlig knegarlön.

Kan va att TS har bilar som intresse och vill ha något utöver det vanliga, ungefär som jag.. Spenderar gärna pengar på bilar för att just det är ett intresse.

Permalänk
Medlem

Vi kör en V60 D4 AWD från -16, sjukt bra bil, bra andrahandsvärde, väldigt lite att klaga på. Har du pengarna till en D6 för att få laddhybriden är det ju väldigt trevligt. Få bilar för runt 100.000 som kan jämföras med att åka runt i denna. Alltså, bara komforten är ju fantastisk, volvos stolar är katten bland de bästa som finns!

Permalänk
Medlem

Att köpa en dieselbil euro6 är i sig inget problem, det problem du kommer få med en dieselbil är partikelfilter om man åker mycket korta resor du kommer förmodligen få göra extra oljebyten pga oildilution. Motorn kommer gå mkt kallt och du kommer få problem att få upp värmen i kupén, dvs du skaffar förmodligen dieselvärmare? vilket kommer ha inverkan på batterierna då du inte kommer köra tillräckligt för att ladda dessa. Har man inte typ minst 20min enkel resa på 90väg så skulle då inte jag köpa en dieselbil. Jag har en euro6 diesel och åker ca 6-10mil om dagen mestadels 90väg och ändå får man göra regenerering av partikelfiltret ibland. Själva hybrid/elbilar har jag inget att säga om, skulle personligen aldrig köpa en men om jag skulle köpa en så skulle jag satsat på bensinare en dieselbil som inte går så mkt kommer förmodligen strula.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@eatme@live: Jag likade ditt inlägg, det är klart att du har rätt. MEN
Åter igen en personlig reflektion. En Volvo V60 D6 är väl inte en... "rolig" bil?
Inget man tar ut för en nöjessväng på våren precis.

Nu ger jag mig! Klart TS ska lägga pengarna på vad han vill - och isåfall är det säkerligen ett bra val. Jag körde en hyrd V60 i julas, jättefin bil, tyst och bekväm. Det var så mycket effekt att jag som har en trött bil hade svårt att köra den jämnt och mjukt ut ur rondellerna. Den jag hade var dieselmotor, och där kommer ju effekten lite som en ketchup.

Lycka till TS!

Permalänk
Medlem

Klart en V60 kan va en rolig bil..allt handlar om vad för preferenser man har. 280hk är mer än gemen svensson har i sina bilar. Så den flyttar på sig:) Dock lite trött enligt mitt tycke;)
Men jah har faktiskt också "vuxit" upp och sålt min leksak just pga av de "onödiga" ekonomiska bitarna..men så läge TS tycker att det är kul och värt pengarna så säger jag..go for it:)

Skrivet av superpwnguin:

@eatme@live: Jag likade ditt inlägg, det är klart att du har rätt. MEN
Åter igen en personlig reflektion. En Volvo V60 D6 är väl inte en... "rolig" bil?
Inget man tar ut för en nöjessväng på våren precis.

Nu ger jag mig! Klart TS ska lägga pengarna på vad han vill - och isåfall är det säkerligen ett bra val. Jag körde en hyrd V60 i julas, jättefin bil, tyst och bekväm. Det var så mycket effekt att jag som har en trött bil hade svårt att köra den jämnt och mjukt ut ur rondellerna. Den jag hade var dieselmotor, och där kommer ju effekten lite som en ketchup.

Lycka till TS!

Permalänk
Medlem

@eatme@live: 280hk är såklart mer än vanligt, men inte särskilt mycket. Framförallt så är inte någon annan del av bilen "sportig", understyrning, osportig fjädring, och slö gasrespons. Finns bilar som är sportiga utan mycket hästkrafter och finns otroligt många bilar som är osportiga som har många hästkrafter.

Permalänk
Medlem

En sak ingen pratar om är DPF'en.

DPF är 100% den anledning jag inte köpte en Diesel sist. Speciellt inte en begagnad maskin.
Dom säger filtret ska hålla "bilens livslängd", men det är inte ovanligt att man börjar få problem redan vid 10 000 mil, handlar mer om körvanor och slump. Och du säger du kör kort, ja då kommer filtret bli ett problem då det inte får regenerera regelbundet och nog ofta för att det ska hålla sig bra.

Byte av filter är skitdyrt också.

När jag kollade på beggad bil var 90% av maskinerna diesel med filter och då man har 0 aning om hur skicket är på filtret. Filtret är den största svagheten med moderna dieselbilar och problemen är välkända. Dock vill inte tillverkare prata om detta, då dom spenderat så mycke pengar på utveckling av dieselmotorer och kravet på filter är ingen glad över.

Permalänk
Medlem

Förlora 200000kr de kommande 3 åren, totalt 300000kr de kommande 6 åren, för att åka en tråkig volvo 5km/dag? Låter bra

Skrivet av eatme@live:

Kan va att TS har bilar som intresse och vill ha något utöver det vanliga, ungefär som jag.. Spenderar gärna pengar på bilar för att just det är ett intresse.

Då köper man ju inte en diesel Volvo?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Bor i Norge. Vi kommer att behålla vår toyota auris hybrid i 2-3 år till och sedan blir det mest troligt en Mitsubishi Outlander PHEV. Norges mest sålda plug in-hybrid i suv-segmentet. Kan vara värd att titta på imo 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Förlora 200000kr de kommande 3 åren, totalt 300000kr de kommande 6 åren, för att åka en tråkig volvo 5km/dag? Låter bra
Då köper man ju inte en diesel Volvo?

Intressen får kosta

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Intressen får kosta

Jag spenderar mycket av mina pengar och nästan all min tid på min bil med, inte är det en diesel Volvo båt dock. Det här är ingen bil man köper om man är bilintresserad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag köpte "ny" begbil för ett par veckor sedan. Kollade också på hybrider men tycker priset är för högt mot vad man faktiskt sparar. För mig blev det en V70 D4 med nya VEA motorn som också är EURO6. MY2015 med 8000mil på mätaren. Fick ge 160tkr och för det fick jag en hyfsat utrustad bil med Navi, dieselvärmare och lite annat lulllull. Inte världens roligaste bil såklart men passar mig med småbarn, hund och annat bråte som ska köras runt

Antar att en motsvarande V60 D4 kan fås för runt samma pengar och då tycker jag att nästan dubbelt upp i pris för samma bil med en extra elmotor är på tok för dyrt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag spenderar mycket av mina pengar och nästan all min tid på min bil med, inte är det en diesel Volvo båt dock. Det här är ingen bil man köper om man är bilintresserad.

Någon speciell anledning förutom din egna åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Någon speciell anledning förutom din egna åsikt?

Håller inte bra i kurvor, båtig & osportig hjulupphängning, tung & otympligt stor, dålig acceleration, osportigt & tråkigt med diesel-automat, tråkiga ljud & sinnessjukt osportig styrning. Inget med bilen är imponerande förutom inredning & praktik.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman:
Då kommer vi ju oundvikligen till frågan vilken bil du själv kör för tillfället?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

@Flygman:
Då kommer vi ju oundvikligen till frågan vilken bil du själv kör för tillfället?

Man behöver inte vara kock för att veta att maten smakar skit. Men visst! Audi A4 B7 2.0TS, har mycket gjort med den

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Man behöver inte vara kock för att veta att maten smakar skit. Men visst! Audi A4 B7 2.0TS, har mycket gjort med den

Haha, nej där har du väl en poäng!
Okej, let the brand war begin

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Haha, nej där har du väl en poäng!
Okej, let the brand war begin

Absolut inte så jag menar, Volvo har några riktigt roliga bilar med (S60, C30 t.ex), men precis som Audi (och alla andra märken) så finns det väldigt många tråkiga. Hade TS tittat på t.ex S90 istället så hade jag inte tvivlat på att han var lite mer bilintresserad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag spenderar mycket av mina pengar och nästan all min tid på min bil med, inte är det en diesel Volvo båt dock. Det här är ingen bil man köper om man är bilintresserad.

Dock är det vad för preferenser man har när det kommer till bilar. TS har kanske haft en Kia Sorento och nu tar steget upp till en jämförelsevis mycket sportigare bil. Jag är av samma skrot och korn som du antagligen när det kommer till bilar, efter att ägt en banpreppad Nissan GT-R 600hk anser jag at bilar under 600hk inte är en rolig bil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Absolut inte så jag menar, Volvo har några riktigt roliga bilar med (S60, C30 t.ex), men precis som Audi (och alla andra märken) så finns det väldigt många tråkiga. Hade TS tittat på t.ex S90 istället så hade jag inte tvivlat på att han var lite mer bilintresserad.

Så du menar att Volvo att Volvo V60 saknar kurvtagningsförmåga, dålig hjulupphängning, dålig acceleration, är tung och otymplig, samtidigt som Volvo S60 (som är en identisk bil bortsett från utformningen på taket/bakluckan), är en rolig bil? Något säger mig att det är kombiutförandet som du stör dig på, inte bilen som sådan. Bara för att man tycker att en bil även bör vara praktiskt, så blir man inte ointresserad av bilar.

Det finns massvis med ingångsvärden i ett bilintresse. Vissa gillar att stoppa in en baslåda och sladda runt med sin 240. Andra gillar att sätta på bodykit och trimma motorn på sin Opel Calibra. Någon annan gillar de tekniska bitarna som autonom körning, adaptiva strålkastare, el/hybrid-drivlinor. Den fjärde gillar att samla på veteranbilar. Vem är du att säga att det inte är ett bilintresse bara för att det inte matchar dina preferenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Köpte en v60 för drygt ett år sedan. Bekvämaste och mest lättkörda bilen jag åkt i och då har jag kört många finare och dyrare bilar. Jag kör en vanlig d4 on snittar 0,47 i förbrukning, jag tycker den har låga driftkostnader om du jämför med andra bilar.

Jag själv har samma röda som den ens har och även r-design som jag tycker du absolut skall kolla på!

Har kört en D6 också och dom går galet bra, riktigt behagligt att åka på elen!

Så jag säger köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i liknande bil V60 d4 VEA manuell. Snittar runt 0,55 med riktigt tung fot. Extremt bekväm och tyst i mitt tycke men galet tråkig i kurvorna jämfört med mina 16 bilar innan denna. Senaste bilen innan var passat GTS 240 TDI som gick som ett skott och drack där efter.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@eatme@live: 280hk är såklart mer än vanligt, men inte särskilt mycket. Framförallt så är inte någon annan del av bilen "sportig", understyrning, osportig fjädring, och slö gasrespons. Finns bilar som är sportiga utan mycket hästkrafter och finns otroligt många bilar som är osportiga som har många hästkrafter.

Nu har jag i och för sig bara framfört en V60 D4, men jag tyckte att körglädjen påminde om att ratta en John Deere, ungefär.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Håller inte bra i kurvor, båtig & osportig hjulupphängning, tung & otympligt stor, dålig acceleration, osportigt & tråkigt med diesel-automat, tråkiga ljud & sinnessjukt osportig styrning. Inget med bilen är imponerande förutom inredning & praktik.

Nu ger jag mig in i soppan utan att kunna ett skit om bilar.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180...

Väldigt märkligt att XC40 då kunde vinna årets bil i en relativt(?) prestigefylld(?) utmärkelse om Volvo är så skit?

Men det är klart, om man sätter nån typ av ”sportbil” för ”lek” som norm så är det klart att Volvon inte når upp, men då kan man nog hyvla bort 95% av konkurrensen också..

Känner jag kan dra detta hur långt som helst. Ett test jag läste om en bil, betydelselöst vilken, var just att ”kurvtagningen i 200+ är dålig”. Bara eh jaha? Hur ofta är det lagligt att ligga i 200 blås i Sverige?
90% av tiden bakom ratten står jag vid rölyse, kör på 30-50 väg eller sitter fast i köer på E4:an
0-100 på 3 sekunder är då helt ovesäntligt.

Edit: kör en xc60 D4, helnöjd. Nästa bil blir förmodligen en xc90 om ekonomin inte blir allt för horribel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att Volvo att Volvo V60 saknar kurvtagningsförmåga, dålig hjulupphängning, dålig acceleration, är tung och otymplig, samtidigt som Volvo S60 (som är en identisk bil bortsett från utformningen på taket/bakluckan), är en rolig bil? Något säger mig att det är kombiutförandet som du stör dig på, inte bilen som sådan. Bara för att man tycker att en bil även bör vara praktiskt, så blir man inte ointresserad av bilar.

Nya S60 är nästan lika tung som V60, så de är nog inte så sportiga de heller Men talade främst om den förra generationen, har åkt i en 06a och kört en 09a, och de var riktigt trevliga. Har kört en hel del 2015 V40 T2 och 2016 V60 D4, och är från dessa jag ogillar Volvos körupplevelse. Självklart är det annorlunda om man köper Polestar/sportchassi osv, men jag berättar bara vad jag har upplevt. Volvos basbilar handlar bara om komfort och utrustning nuförtiden, så är det bara. Det har blivit som iPhone, det är fint att ha men inte så värst spännande för de mer kräsna/intresserade.

Jag kör kombi själv, och innan dess halvkombi, så det är inte det jag ogillar.

Skrivet av BasseBaba:

Nu ger jag mig in i soppan utan att kunna ett skit om bilar.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180...

Väldigt märkligt att XC40 då kunde vinna årets bil i en relativt(?) prestigefylld(?) utmärkelse om Volvo är så skit?

XC40 är ett helt annat chassi, har ingen erfarenhet av det. Jag kan ju inte uttala mig om något jag inte har någon aning om? V60 och V40 har jag däremot upplevt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Håller inte bra i kurvor, båtig & osportig hjulupphängning, tung & otympligt stor, dålig acceleration, osportigt & tråkigt med diesel-automat, tråkiga ljud & sinnessjukt osportig styrning. Inget med bilen är imponerande förutom inredning & praktik.

Kanske för att det inte är någon sportbil?

Det förklarar dock ändå inte varför någon med bilintresse skulle undvika den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kanske för att det inte är någon sportbil?

Det förklarar dock ändå inte varför någon med bilintresse skulle undvika den.

Därför att de med bilintresse gillar att köra, och gillar man att köra så kommer man inte ha särskilt kul i en rullande båt. Det kanske är kul för en del att titta på sin fina inredning till och från dagis/Ica, men bilintresserade värderar köregenskaper mest av allt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Därför att de med bilintresse gillar att köra, och gillar man att köra så kommer man inte ha särskilt kul i en rullande båt. Det kanske är kul för en del att titta på sin fina inredning till och från dagis/Ica, men bilintresserade värderar köregenskaper mest av allt.

Sanning med modifikation skulle jag säga. Men då har ju förvisso jag och mina bilintresserade vänner ett förflutet som bilmekaniker under ett 20-tal år. Så vi är ju mer intresserade på djupet så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Därför att de med bilintresse gillar att köra, och gillar man att köra så kommer man inte ha särskilt kul i en rullande båt. Det kanske är kul för en del att titta på sin fina inredning till och från dagis/Ica, men bilintresserade värderar köregenskaper mest av allt.

Fortfarande får det ställas mot vilka preferenser man har... TS kan vara bilintresserad,gillar att köra och värderar vägegenskaper...dock kanske inte lika mycket som DU och JAG gör,därför "räcker" det med en V60 för honom. Det är kanske ett stort kliv uppåt från något ännu tråkigare.
Precis som att jag inte hade valt en 2.0TS B7:a som "sportbil"(Har dock själv ägt en 2.0T B7:a 2006). Vilken enligt MITT tyckte en slö,båt-aktig, allmänt tråkig gubbabil.. Och då utgår jag efter MINA preferenser vad jag anser är en sportbil..

Permalänk
Medlem

"Bilentusiaster" kör väll antingen sportbil eller gammalbil eller en kombination av dom 2 kriterierna
Jag har en bekant som gillar att skruva och fixa. Just nu tror jag inte han.äger en enda bil som gått under 50 000 mil
Igår var han på nesök hos mig med en mercedes som hade gått just under 65 000 mil, lite skillnad mot min gammelmerca som bara gått 28 000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att Volvo att Volvo V60 saknar kurvtagningsförmåga, dålig hjulupphängning, dålig acceleration, är tung och otymplig, samtidigt som Volvo S60 (som är en identisk bil bortsett från utformningen på taket/bakluckan), är en rolig bil? Något säger mig att det är kombiutförandet som du stör dig på, inte bilen som sådan. Bara för att man tycker att en bil även bör vara praktiskt, så blir man inte ointresserad av bilar.

Det finns massvis med ingångsvärden i ett bilintresse. Vissa gillar att stoppa in en baslåda och sladda runt med sin 240. Andra gillar att sätta på bodykit och trimma motorn på sin Opel Calibra. Någon annan gillar de tekniska bitarna som autonom körning, adaptiva strålkastare, el/hybrid-drivlinor. Den fjärde gillar att samla på veteranbilar. Vem är du att säga att det inte är ett bilintresse bara för att det inte matchar dina preferenser?

Sant, S60 är inte heller särskilt sportig, och du har helt rätt i att de är nästan likadana i grunden och kör ganska likvärdigt. Finns dock en enklav av S60-fantaster och modellen har lite mer "credd" än v60n, jag skulle gissa att det handlar om kopplingen till Polestar/Ocean race och racingscenen (typ ETCC och WTCC). Men då borde man vara lite av en volvo-nörd. Personligen tycker jag att sportiga kombi-bilar är mer lockande än rena sportbilar, men en v60 tillhör helt enkelt inte det segmentet. V70 är volvos kombi, v60 är ett mellanting mellan en halvkombi och en kombi. Gissar att det är därför den inte har några följare att tala om.

Det är sant att det finns väldigt olika preferenser bland bilintresserade, men jag har personligen inte hört talas om någon större samling bilintresserade som tycker jättebra om v60n. S60n har en följarskara av moddare med allt vad det innebär, v60n har inte i min mening motsvarande. Men visst, jag kan absolut ha fel.