Permalänk

NAS som webserver

Hej,
Jag är inte alls bevandrad bland alla dessa NAS modeller som finns för hemmabruk.
Jag vill att min NAS även tjänstgör som webserver, alltså kör någon standard Apache,
MySql, PhP, och det helst utan att jag behöver utbilda mig till säkerhetsexpert.
Någon trafik att tala om till min webplats kommer det inte att vara.
Jag vill alltså bara ha en enkel men säker och relativt underhållsfri webserver.
FTP, GIT och stöd för SSL/https är plus.
Är min tanke helt fel, och det är bättre och säkrare med en separat LAMP server?
Vad rekommenderar ni som kan det här?

//Emu

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Virtualization station i QnapNAS:ar fungerar bra för ovanstående!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen kört en separat maskin för webbservern och låtit NAS:en bara vara synlig i det lokala nätverket. En Raspberry PI fungerar väl som webbserver, i synnerhet för dina ändamål. Så kanske en Synology som NAS och en Raspberry PI som webbserver?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DigitalEmu:

Hej,
Jag är inte alls bevandrad bland alla dessa NAS modeller som finns för hemmabruk.
Jag vill att min NAS även tjänstgör som webserver, alltså kör någon standard Apache,
MySql, PhP, och det helst utan att jag behöver utbilda mig till säkerhetsexpert.
Någon trafik att tala om till min webplats kommer det inte att vara.
Jag vill alltså bara ha en enkel men säker och relativt underhållsfri webserver.
FTP, GIT och stöd för SSL/https är plus.
Är min tanke helt fel, och det är bättre och säkrare med en separat LAMP server?
Vad rekommenderar ni som kan det här?

//Emu

När jag stod inför ett liknande val för ett antal år sedan köpte jag en Synology NAS. Enkel att konfigurera. Färdiga paket finns att installera för att driva enklare webservrar även på Synologys enklare modeller.

Nu finns ju även alternativet att köra detta på en Raspberry Pi eller annan typ av enkortsdator. Sedan jag köpte NAS'en har jag även ett antal sådana för olika ändamål.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag har en Synology som webserver och funkar väldigt bra.
Enkelt att ladda ner nya paket/funktioner om det behövs

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

NAS som webserver

Jag använder även en Synology NAS som webbserver och det fungerar utmärkt. I den senaste versionen av DSM (6.1) kan man även få gratis SSL certifikat (HTTPS) med Let's Encrypt.

Visa signatur

PHP, JavaScript, C#, SQL, HTML/CSS, MySQL, Windows Server, Nätverk, Arduino