Permalänk
Medlem

En students Unraid server/nas

Hej alla Trevliga människor! 😃

Nu tänkte jag ge mig på att dela min super SNÅL byggda server som är bara byggd med delar som jag har haft hemma eller fått från nära och kära! Syftet med bygget va att bygga en server för lagring av bilder, videos, filmer och "övrigt man har på sin mekaniska disk i speldatorn" så billigt som möjligt. Men även lära sig mer om Nätverk, NAS och Unraid. Men nu undrar ni säkert varför unraid? jo av 2 anledningar:

1. man kan ha olika storlek på alla hårdiskar så länge parity drive är störst
2. De finns mycket Guider på youtube som har varit till stor hjälp (av bra kvalitet och pedagogiska)

Som tidigare nämnts så är de flesta komponenterna något jag har haft hemma eller fått. så vi kan börja med chassit som hade en komplett dator i men en defekt 160 gb hårddisk och många år på nacken men vad gör de när man fick den grattis av Farfar 👍🏻
De första som fixades va att byta de gamla nätagget då det lät som ett flygplan på ynka 300w. Och istället fick ett Corsair Cx 500M flytta in som jag hade liggandes hemma efter ett tidigare data bygge. Nästa punkt på listan blev hårdiskar och efter att ha plundrat speldatorn och externa lösningar så hade jag en vild blandning av diskar men som alla fungerade utan problem! Men nu kom nästa problem.. Chassit stödjer ju bara 2 diskar som blir stumt monterat i plåten. inte optimalt men hittade som tur va en hårddisk bur ifrån ett Fractal Design chassi bland mina gömmor och även tillhörande skruvar till vaggorna 👍🏻
Sedan skruvades allt ihop men buren blev på enklaste sätt "monterad".. Hittills funkar det jätte bra och hårddisk buren löste det stora problemet med var ska alla diskar vara. På kylfronten så hade chassit redan 2 st Fractal Design 80mm fläktar en bak och en fram med en Zalman cpu kylare så den värme som alstras har inga problem att hitta ut.

Men Herregud! hur kan du ha bilder och videos om den är byggd på så låg budget?? tänk om du förlorar allt? men detta är löst genom att alla bilder och videos är även sparat på ett mycket mer "säkert" sätt.

Men nu till lite specs av burken som bor bakom soffan 😃

Chassi: okänt märke
Moderkort: Asus P5KLM-AM
CPU: Intel E5200 Core 2 Duo @ 2,5 Ghz
RAM: 2GB 800mHz 1 st
PSU: Corsair CXM 500 semi modulärt
HDD: 2x Seagate barracuda 500 GB, WD Green 1 TB , WD Green 2 TB
Kylare: Zalman cpu och 2st 80 mm Fractal Design silent r3

Hittills har jag bara behövt lägga ner tid på att bygga och pengar till OS vilket jag anser vara en väldigt liten summa.
i framtiden hoppas jag att uppdatera denna med kanske lite nyare hårdvara men framförallt ett bättre chassi ^^

Jag tar gärna emot förslag på förbättringar! 😃👍🏻

Hade du vågat bygga en "budget" NAS??

Besök galleriet här

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Klart jag vågat, men kanske inte för att förvara allt för känsliga saker på Roligt bygge dock! Kul att se budgetbyggen som omväxling! Den dan du vill ha rack så kan du bygga budgetrack av IKEA lackbord

Vill bara höja ett varningens finger ang. "Plundrade diskar". Jag slaktade lite gamla usb kabinett på disk inför mitt serverbygge. De höll knappt ett år i 24/7 drift. Bara så du är beredd med nån form av backup

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är väl att hdds gärna vill vara stående eller liggande och inte lutandes.
Kul bygge annars, ska nog göra något liknande inom en snar framtid.

Permalänk

Har själv byggt en budget-nas. Fast min kör ESXi, jag funderar på att gå över till unRAID för att Linus från LTT har pratat så mycket om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.