Permalänk
Medlem

Datorn dör vid internet anslutning

Hejsan det är så här att jag skulle behöva lite tips och råd.
Det är så att min Acer predator g3-605 Dör så fort jag ansluter till internet
i offline läge funkar du hur bra som helst och inga problem uppstår.
Men så fort jag ansluter till internet både med kabel, trådlöst och usb nätverkskort så dör datorn.
Och när den dör så försöker den starta upp igen men jag kommer bara till första bilden där det står Acer och det gör den
3 gånger innan felsökningsmenyn kommer upp. Har provat det mesta där för att få igång den.
Men det enda som gäller är att formatera och installera om Windows och då funkar den perfekt i offline läge men så ansluter jag internet igen och den dör och jag är tillbaka på ruta 1.

Vad kan vara fel?

Tacksam för svar

Mvh Rasmus

Permalänk

Kör du på moderkortets nätverkskort?
Gammalt eller nytt moderkort isåfall?
Kanske är moderkortet som är trasigt isåfall. Vet inte om man kan avaktivera moderkortets nätverkskort i bios och bara köra på ditt usb nätverk.

Permalänk
Medlem

@mansolsson: Japp jag kör moderkortets nätverkskort.
Moderkortet är gammalt suttit i datorn sen den var ny.
Är inte super duktig på datorer direkt.

Permalänk

troligtvis moderkortet isåfall

Permalänk
Medlem

Men du hade ju testat usb-nätverkskort också? Har det verkligen med moderkortet att göra då?

Permalänk

Har du uppdaterat ditt bios samt installerat moderkortets drivrutiner? Bland annat för nätverk?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@wranzzon: jag jag har ju testat det men då blir det samma sak. sen är det ju de att datorn fungerar som den ska offline.

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: ne det har jag inte gjort är ju som sagt in jätte duktig på datorer

Permalänk
Medlem

Alltså om datorn är igång och du sätter in nätverkskabel så slocknar allt? Skärmen blir svart? Eller muspekaren fryser?

Om du kollar på LEDarna vid nätverksporten lyser de? Blinkar nån sporadiskt eller snabbt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows ska du använda "Windows media tool" och skapa en USB-sticka med "Rufus" för då för nyaste drivrutiner och uppdateringar.

Du måste kolla i Enhetshanteraren att det EJ finns utropstecken som indikerar att INTE alla drivrutiner finns.

Det kan vara hårdvarufel ?

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Testat lite nu men så fort jag ansluter till internet så kan det dröja mellan 5-10 min så kommer klassiska ljudet som när man stoppar in en usb enhet och skärmen slocknar och datorn startar om sig. därefter går det inte att komma in på datorn utan att installera om windows

Permalänk
Medlem

@roev: Jo precis det är så jag har gjort när jag installerat windows. Men när jag kollar i enhets hanteraren så har jag 2 utropstecken
Den ena är:
PCI-styrenhet för enkel kommunikation
SM-busstyrenhet.

Permalänk
Medlem

Då för du surfa till "Acer predator g3-605" och hämta hem det som saknas. Kan vara svårt att veta men något med chipset skulle jag tro. Väldigt viktigt men mystiskt att Windows 10 installationen INTE hittar rätt.

Kolla loggboken efter vad som blir FEL när den startar OM, det står garanterat där.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen får leta efter drivrutinerna. När datorn väl dör så går den inte igång igen vid normal start men jag kan komma in i felsäkert läge med internet och där blir det inga problem. Kollar jag loggboken i felsäkert läge så visar den bara fel meddelande kernel-power och det innebär väl bara att datorn inte stängde av korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering
Provade att uppdatera drivrutinerna som jag fick utropstecken på.
Ingen skillnad.
När väl datorn dör och jag går in i felsäkert läge och kollar
loggboken det ända fel meddelande jag får där
är Kernel-Power. Och det innebär väll att datorn inte stängdes av som den ska?
Känns dom det lutar åt hårdvarufel?

Permalänk
Hedersmedlem

Skannat för virus/trojaner med Malwarebytes eller liknande?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Ne det har jag inte gjort får testa det. men kan det ligga kvar fast man formaterar datorn?

Permalänk
Medlem

Har kommit lite längre med datorn nu. Gick in systemkonfiguration och sedan in i tjänster och kryssade av Windows update så datorn inte uppdaterar sig. Då funkar den som vanlig med internet men så fort jag slår på Windows update och datorn börjar ladda ner uppdateringar så långt går det bra. Men så börjar den installera något som heter (Advanced Micro Devices - MEDIA - 10/30/2017 12:00:00 AM - 10.0.1.5) så dryga
5-10% in i installationen så dör datorn och jag är tillbaka på ruta 1 är det någon som vet vad detta är?

Mvh Rasmus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@raackaan:

Piratkopia av windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricmat123:

@raackaan:

Piratkopia av windows?

Ne det är original.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara drivrutinerna till grafikkortet som är ett amd radeon 270 som gör att skärmen blir svart och jag sen får tvinga av datorn och där efter inte startar. verkar som windows update hämtar drivrutiner till kortet och gör att skärmen blir svart provade även att ladda ner drivrutinerna manuellt både via Acers hemsida och Amds hemsida. Men samma sak händer även då. Har en dator som är lite äldre så jag provade att byta grafikkort men då startade ingen dator och jag tog bort drivrutinerna till grafik korten men ingen skillnad. Grafik kortet i den gamla är ett Geforce Gtx 550 TI Och funkar utmärkt i den gamla datorn. Kan det va moderkortet som gett sig i den nya ändå? Men samtidigt är det då lite konstigt att jag inte får någon bild med det "nya" grafikkortet i den gamla datorn
Tack för svar mvh

Permalänk
Medlem

Ett defekt grafikkort kan vara såpass funktionellt att det ger bild, men kraschar när man installerar drivrutinerna, då kortets alla funktioner aktiveras.

Moderkortet i din gamla dator kan vara för gammalt för grafikkortet. Det är vanligt att behöva uppdatera BIOS för att moderna grafikkort ska fungera i äldre moderkort.

Ditt nya moderkort kan vara inställt på att enbart ladda UEFI, som äldre grafikkort inte har. Kolla i BIOS efter "Legacy OpRom" och CSM. På mitt moderkort från Asus kan man ställa in både Legacy och UEFI.
I nödfall kan du köra på den integrerade grafiken.