Kan jQuery ajax (post) manipuleras som URL blir delvis "utfört" på server sidan?

Permalänk

Kan jQuery ajax (post) manipuleras som URL blir delvis "utfört" på server sidan?

Hej, har en liten säkerhetsfråga som jag inte vet om den stämmer eller inte.

Om jag har en button i html som utför en ajax request som t.ex. denna:

$.ajax({ type : 'POST', url : 'ajax/settings.ajax.php', data : postForm, // Data i json format dataType : 'json' });

När min server mottager informationen och den börjar gå igenom 'settings.ajax.php', finns det något sätt som användaren kan manipulera som mitt php script blir delvis utfört (executed) från webbläsaren?

Notera att jag förstår andra viktiga säkerhetsaspekter som att t.ex. inte läsa in javascript från andra ikke betrodda källor, och att allt även förutsätter att min kod i 'settings.ajax.php' är "felfri" (inga execution errors eller liknande)*

Samma fråga gäller också om form angående "action" om det kan på något sätt avbrytas från användarens sida?

Som sagt, man vill ju att scriptet ska göras fullt ut eller inte påbörjas.

Prövade att söka på Google men hittade inget uppenbart svar.

Tack på förhand.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Nej, php exekveras alltid på servern. Det stoppar dock inte användaren från att självmant starta en exekvering av filen i webbläsarens url-fält, men det enda den ska/bör returnera är i så fall en json-sträng.

Permalänk

@elBenko: Tack!

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]