EdgeOS och Unifi förvirrar mig en aning

Permalänk
Medlem

EdgeOS och Unifi förvirrar mig en aning

Tja!
Står i begrepp att köpa följande:
*Edgerouter ER-4
*Några Ubiquity AP AC Pro

Har en dum switch hemma. Tänkte att innan jag skaffar PoE switch (om jag gör det) så använder jag medföljande PoE injector och sätter den i racket mellan Patchpanel och Switch på respektive AP.

Det jag kommer att tänka på är hur det är med inställningen av AP. Kommer jag kunna att ställa in accesspunkterna genom EdgeOS eller behöver jag installera controller mjukvaran på en maskin enbart för min accesspunkter? Jag är medveten om att Cloudkey finns.

Det jag vill ha ut av setupen är, utöver en del andra saker, självklart Ubiquitis fina överlämning så jag slippar ha en mängd olika SSIDs när jag väljer Wifi.

Tl;dr
Kan EdgeOS upptäcka och konfa Unifi AP i ett befintligt nätverk?

Permalänk
Medlem

@pwntato: du kommer behöva ha mjukvaran installerad, med andra ord med den routern får du gå in i två olika mjukvaror för att göra ändringar. Titta i stället på unifi router. kan göra samma saker fast du får ett mycket smidigare interface. (mer avancerade saker görs dock via konsol, fast frågan är kommer du behöva det?)
vill du inte använda mjukvaran på en dator går det även köra med deras cloud key (mycket smidigt)

PS: fundera i stället på deras, uap hd lte som dom släpper nu.
Jag gick från pro till hd och det är en otroligt stor skillnad

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Allting kommer flyta ihop sömlöst mot slutet av året i UNMS, som är deras nya controller, fast för flera produktserier. Du behöver med andra ord inte begränsa dig genom att köpa unifi-router, då du behöver sätta upp en json-configfil (i CLI) för att få settings som inte är inkluderade i WebUI:t persistent, det kräver såklart att man orkar pilla med sånt.

Du behöver installera en controller för att ställa in din AP och hur du vill att ditt wifi skall fungera, men du behöver inte ha en dedikerad maskin eller CloudKey för detta. Skulle rent av avråda från att lägga pengar på CloudKey, som är en liten, liten dator med lagring på ett microsd-kort - detta innebär att det är högst sannolikt att du, liksom många andra redan gjort, råkar ut för att microsd-kortet kraschar. Bye bye settings. Det går utmärkt att t.ex. installera windows-versionen av Unifi-controllern och endast behöva starta denna vid behov, fram tills du blir nörd nog att ha en redig server, eller en gammal burk som är igång 24/7 med valfri virtualiseringsplattform/docker.

EDIT:
Lägg inte pengar på accesspunkter i onödan enligt ovan, skillnaden mellan Pro och HD är minimal, där den stora skillnaden är den teoretiska maxkapaciteten för antal anslutna klienter och hur accesspunkten kan hantera detta. Javisst, 4x4 MIMO och Wave 2, men njä - det är verkligen inte värt pengarna, sannolikheten att du märker någon faktisk skillnad i ditt vardagliga bruk är i princip noll.

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Tack! Då kan jag nog stå ut! Att köra controllern i en VM har jag redan tänkt I mitt fall kommer jag dock bara behöva använda den nån gång skulle jag tro.

@aragon: Är inte speciellt förtjust i Unifi. Det är EdgeOS som tilltalar. Därav valet. Unifi känns begränsat likt en Apple produkt vid första anblick. Tror jag klarar mig med AC Pro Har ett 2-plans radhus på 100m2. Blir en AC Pro på varje våningsplan och en ute på altan. Gipsväggar i hela huset utom yttervägg och golv som är betong.

Tack för bra svar hörni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@sebbeh: Tack! Då kan jag nog stå ut! Att köra controllern i en VM har jag redan tänkt I mitt fall kommer jag dock bara behöva använda den nån gång skulle jag tro.

@aragon: Är inte speciellt förtjust i Unifi. Det är EdgeOS som tilltalar. Därav valet. Unifi känns begränsat likt en Apple produkt vid första anblick. Tror jag klarar mig med AC Pro Har ett 2-plans radhus på 100m2. Blir en AC Pro på varje våningsplan och en ute på altan. Gipsväggar i hela huset utom yttervägg och golv som är betong.

Tack för bra svar hörni!

Okëj, du kommer inte behöva 2 accesspunkter för det där. Börja med en!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte unifi USG EdgeOS I grunden?
Går du in med putty mot en USG så står det iaf Welcome to EdgeOS...
Jag tror du kan göra samma saker i USG som I Edgerouter via SSH, skillnaden är väl att GUI:t är lite tjusigare i unifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Jorå jag tror det Min ASUS AC87U täcker absolut inte altan tillfredställande i dagsläget. Dessutom haltar det i sovrummet på övre plan. Den på altan är en gammal Unifi AP jag har fått så den blir bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@sebbeh: Jorå jag tror det Min ASUS AC87U täcker absolut inte altan tillfredställande i dagsläget. Dessutom haltar det i sovrummet på övre plan. Den på altan är en gammal Unifi AP jag har fått så den blir bara en bonus.

Du kan inte jämföra din täckning över wifi med en riktig accesspunkt och en ISR (alltså en kombo-produkt likt den ASUS du har). Börja med en, utan tvekan - surt att stöta på problem för att accesspunkterna stör ut varann, eller att det helt enkelt inte förbättrat din täckning med att ha två gentemot en. Det är en väldigt liten yta du önskar täcka.

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Kan säga att det är en jäkligt stor skillnad med hd mot pro, Nu kör jag dock den stora hd men med tanke på att hd lte har samma teknik lär det bli samma skillnad där. Jag har dock många klienter. men både hastighet och responsens är mycket bättre nu.
(skiljer inte mycket mellan pro och hd lte i pris)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@sebbeh: Tack! Då kan jag nog stå ut! Att köra controllern i en VM har jag redan tänkt I mitt fall kommer jag dock bara behöva använda den nån gång skulle jag tro.

@aragon: Är inte speciellt förtjust i Unifi. Det är EdgeOS som tilltalar. Därav valet. Unifi känns begränsat likt en Apple produkt vid första anblick. Tror jag klarar mig med AC Pro Har ett 2-plans radhus på 100m2. Blir en AC Pro på varje våningsplan och en ute på altan. Gipsväggar i hela huset utom yttervägg och golv som är betong.

Tack för bra svar hörni!

har du kollat i unifi kontrollen och inte bara på framsidan?
Vad jag vet kan du göra allt i unifi kontrollen som du kan i edgeos. ( båda kör VyOS)
(smaken är dock som baken, delad

Du kommer aldrig behöva mer än 2 ap även med trädgården, jag använder 2st och då täcker jag hela huset och hela trädgården
(två våningar ca 250m2 och trädgården ca 2000m2)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@sebbeh: Kan säga att det är en jäkligt stor skillnad med hd mot pro, Nu kör jag dock den stora hd men med tanke på att hd lte har samma teknik lär det bli samma skillnad där. Jag har dock många klienter. men både hastighet och responsens är mycket bättre nu.
(skiljer inte mycket mellan pro och hd lte i pris)

Jag är med på vad du säger, men;
1. Du behöver enheter som stödjer wave 2 / 4x4 mimo
2. Den är ganska mycket dyrare (jag antar att du syftar till nanoHD med HD lte?), då det inte ingår Poe injector eller tak/väggfäste.

Personligen tycker jag unifi Controllern är värdelös, och det är korkat som dom lagt upp det nu - men det visar ju sig också i det strategiska beslut man tagit i att utveckla UNMS och ta bort dessa begränsningar.

Till TS: som @aragon skrev, han täcker betydligt mycket mer med två AP. Skillnaden mellan HD och Pro ligger inte i räckvidd, utan kapacitet för flera enheter/per enhet. Börja med en!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag börjar med en AP AC Pro då Är jag inte nöjd så sätter jag min gamla N Unifi på altan!
Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

@aragon: Så jag KAN confa en AP i routerns EdgeOS?

Permalänk
Medlem

@pwntato: Nej, (Vilket är dumt för det är samma mjukvara och vad jag vet nästan identisk hårdvara)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Jag är med på vad du säger, men;
1. Du behöver enheter som stödjer wave 2 / 4x4 mimo
2. Den är ganska mycket dyrare (jag antar att du syftar till nanoHD med HD lte?), då det inte ingår Poe injector eller tak/väggfäste.

Personligen tycker jag unifi Controllern är värdelös, och det är korkat som dom lagt upp det nu - men det visar ju sig också i det strategiska beslut man tagit i att utveckla UNMS och ta bort dessa begränsningar.

Till TS: som @aragon skrev, han täcker betydligt mycket mer med två AP. Skillnaden mellan HD och Pro ligger inte i räckvidd, utan kapacitet för flera enheter/per enhet. Börja med en!!

Skickades från m.sweclockers.com

nja får jag nog säga av följande anledning, med dålig/låg signal får du bättre thruput med hd (skiljer mycket)
sedan har åtminstone jag följde situation, jag har saker om inte stödjer dom högre hastigheterna, När jag körde pro
så begränsades hastighet för dom som klarar högre hastighet. Detta problem är helt borta med hd.

Mina tester inte vetenskapliga på något sätt, men jag sköter ett antal unifi nät och passade på att testa detta under uppbyggnad av två av dessa nät. ett ställe är en förening med flera olika rum och bara betong väggar samt när jag uppdaterade hemma nu från pro.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har du bara en accesspnkt kan du lika gärna köra med UNIFI appen på en telefon eller dator.

Controllern är däremot bra o köra om du har 2 eller fler. Den behöver inte vara igång hela tiden, funkar bra o adopta och ställa in allt och sen inte starta den igen. AP'arna löser det där lika bra.
Controllern behöver dock köras om du ska uppdatera firmware eller köra gäst-login/captive portal.

USG är väl nice, men tyvärr är USG (den lilla) ganska klen. ER-4 är beydligt snabbare. Faktiskt 50% snabbare än en ER-PRO som kostar 3500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja får jag nog säga av följande anledning, med dålig/låg signal får du bättre thruput med hd (skiljer mycket)
sedan har åtminstone jag följde situation, jag har saker om inte stödjer dom högre hastigheterna, När jag körde pro
så begränsades hastighet för dom som klarar högre hastighet. Detta problem är helt borta med hd.

Mina tester inte vetenskapliga på något sätt, men jag sköter ett antal unifi nät och passade på att testa detta under uppbyggnad av två av dessa nät. ett ställe är en förening med flera olika rum och bara betong väggar samt när jag uppdaterade hemma nu från pro.

Fast nu försöker du ju säga emot mig när du egentligen bara bekräftar vad jag sa - det har inte med räckvidd att göra, utan throughput. Jag står fast vid vad jag har beskrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Fast nu försöker du ju säga emot mig när du egentligen bara bekräftar vad jag sa - det har inte med räckvidd att göra, utan throughput. Jag står fast vid vad jag har beskrivit.

Jag syftar på att har man saker som inte klarar den högre hastigheten är hd klart värt det. om man vill ha en högra hastighet på sakerna som klarar det vill säga.

för att förtydliga på vad jag och sebbeh vi talar talar om gällande täckning och throughput och varför man behöver ha koll på skillnaderna, Jag tror många tittar på vad max hastigheten på en ap, och inte riktigt förstår hur det fungerar.
så när man skriver att det bara är hastigheten som skiljer tänker nog dom flesta som läser det, ok men tex pro har ju en hög hastighet så jag klarar mig.

kör man med tex en pro eller än värre, tex asus,netgear, telia etc och din enhet (säg telefon) säger att du har bra täckning. Det betyder inte det att du kommer ha en bra throughput/hastighet, (när du ska göra saker, tar det en evighet) Med en hd kan du ha sämre signal (täckning) men ändå en bra hastighet. (du kan streama saker längre bort från ap)
Ska tex: ts använda 1st i ett hus med två plan, kan det klart vara värt att gå på en nano hd som klarar leverera en bra bandbred även när signalen sjunker. Just genomströmningen faller väldigt fort på tex pro ju större avstånd till ap är, särskilt med väggar och tak, en konsument router/allt i en router, är än värre. (telia är katastrof, men har bra signal)

Sedan beror ju allt på vad han ska göra på sitt nätverk naturligtvis, Ska ha inte ha flera strömma med video i bra kvalitet utan slösurfa spelar det mindre roll. I mitt fall så för jag över mycket filer och vi är flera som strömmar video i hög kvalitet, där av graderingen till HD.
(fungerade inte tillfredsställande innan)

Detta betyder inte att pro är dålig på något sätt (den är väldigt prisvärd och räcker till dom flesta), det betyder att båda modellerna har sin plats beroende på vad man ska göra.

Hoppas detta förtydligar vad jag menar? (klockan är mycket så kan mycket väl gjort det värre

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här lite och frågar eftersom det verkar som ni har mycket kunskap om just edgeos. Jag har en edgerouter poe och har har tänkt mig köra "wizard" wan+2lan där jag får internet på eth0 och 1 lan på eth1. De två kommer att hamna i 192.168.1.1 nätet. Eth2,eth3,eth4 kommer att hamna på 192.168.2.1 kommer dessa 3 portar 2,3,4 att få tillgång till nätet automatiskt? så det bara är att koppla in sig där?

Har lite svårt att förstå alla inställningar :/

Permalänk
Medlem

@lacariuz: Ja dom kommer få nät på alla portar, den skapar grundläggande routingtabeller och brandväggsregel för detta mha av guiden.

Tror dock som standard att näten kan prata med varandra via routern, så är tanken att du ska isolera näten måste du skapa lite brandväggsregeler.

Hur man gör detta är inte jättesvårt och du kan följa denna guide för att skapa korrekta regler för brandväggen så ett nät inte kan prata med det andra.

https://www.youtube.com/watch?v=C7CGY0BTFCM

Permalänk
Medlem

Jag vill att alla portar ska kunna prata med varandra. Helst att alla mina enheter ska vara på samma nät oxå. Men det verkar inte gå med en edgerouter.

Permalänk
Medlem

@lacariuz: fast detta ska gå att lösa med vlan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ok det låter ju bra. Men jag har inte riktigt kommit på hur man ställer in vlan. Om jag har ett LAN på 192.168.1.1 och ett LAN på 192.168.2.1 går det att ställa in så dessa pratar med varandra? Har läst lite överallt om detta hur det är olika svar överallt. Problemet är att jag inte kan testa när jag vill då det är flera som är beroende av nätet. Annars hade man ju kunnat köra "trial and error metoden"

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag kört basic wizard och fått kopplat ihop nästan allt. Men jag kan inte komma in i min AP som sitter kopplad i LAN 1 (eth 1 ) 192.168.1.1 Jag har en nanostation som är kopplad dit med en fast adress 192.168.1.20 den ska jag väl kunna komma åt?

Permalänk
Medlem

Du har nog skapat olika nät för dom olika portarna.
Om du inte har för stora krav på extrem prestanda så kan du gå in i guiden och köra den igen och där bocka i "bridge lan interfaces".
Dock påverkar det prestandan en del, då all trafik som körs mellan portarna behandlas av routerns processor och påverkar då throughput.

Om eth1 har ip 192.168.1.1, din dator har 192.168.1.101 och din Nanostation har ip 192.168.1.20 så ska du komma åt din nanostation med ping eller webläsare. Kolla så den inte sitter i port eth2 som kanske har fått ett annat nät tex 192.168.1.2.

Permalänk
Medlem

Sådär då!
Nu är grejerna på plats och jag känner att jag blev riktigt nöjd med min lösning. Blev lite mer pengar än vad jag tänkte mig från början. Men pengar är ju bara pengar. Nätverk är viktigt!

Edgerouter ER-4
Toughswitch PoE pro
Unifi AP Ac Pro (2st)
Cloudkey

Ska jag nämna en nackdel så är det väl att jag har 3 olika interface att confa, men vad gär det när Ubiquitis mjukvaror är en fröjd att jobba med.

Ställde in mina statiska IP som jag har på några servrar, portforwards, dns och subnet innan jag kopplade in WAN och min dumma switch för nätverksuttagen i huset. Sen var det bara att skifta router o allt funkade smärtfritt på en gång!

Något som slog mig är att nätverket känns rappare överlag. Kablat som okablat. Webbsidor dyker upp snabbare, snabbare anslutning till shares på NAS etc. Ingen astronomisl skillnad, men märkbar! Jämför med en ASUS AC87U. Tänker för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Allting kommer flyta ihop sömlöst mot slutet av året i UNMS, som är deras nya controller, fast för flera produktserier. Du behöver med andra ord inte begränsa dig genom att köpa unifi-router, då du behöver sätta upp en json-configfil (i CLI) för att få settings som inte är inkluderade i WebUI:t persistent, det kräver såklart att man orkar pilla med sånt.

Vart har du läst detta? Vad jag har sett så har Ubiquiti gått ut med information flertalet gånger på sitt forum att Unifi INTE ska in i UNMS.

Skrivet av ztevie:

Är inte unifi USG EdgeOS I grunden?
Går du in med putty mot en USG så står det iaf Welcome to EdgeOS...
Jag tror du kan göra samma saker i USG som I Edgerouter via SSH, skillnaden är väl att GUI:t är lite tjusigare i unifi?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer. Unifi-prylarna har ofta motsvarande enhet i Edge-serien. Annat GUI. Unifi har mer begränsat GUI men allt går att styra via SSH.

Skrivet av pwntato:

@aragon: Så jag KAN confa en AP i routerns EdgeOS?

Nej.

Skrivet av boibo:

Har du bara en accesspnkt kan du lika gärna köra med UNIFI appen på en telefon eller dator.

Controllern är däremot bra o köra om du har 2 eller fler. Den behöver inte vara igång hela tiden, funkar bra o adopta och ställa in allt och sen inte starta den igen. AP'arna löser det där lika bra.
Controllern behöver dock köras om du ska uppdatera firmware eller köra gäst-login/captive portal.

USG är väl nice, men tyvärr är USG (den lilla) ganska klen. ER-4 är beydligt snabbare. Faktiskt 50% snabbare än en ER-PRO som kostar 3500 kr.

Controllern är lite rolig då du kan få lite statistik och även en hel del funktioner trots att du inte har USG.
Håller med om att USG är på tok för klen. Minst USG Pro krävs för att få lite fart på grejorna.

Skrivet av lacariuz:

Jag vill att alla portar ska kunna prata med varandra. Helst att alla mina enheter ska vara på samma nät oxå. Men det verkar inte gå med en edgerouter.

Då behöver du routa mellan portarna. Finns bra Youtube-guider.

Skrivet av pwntato:

Sådär då!
Nu är grejerna på plats och jag känner att jag blev riktigt nöjd med min lösning. Blev lite mer pengar än vad jag tänkte mig från början. Men pengar är ju bara pengar. Nätverk är viktigt!

Edgerouter ER-4
Toughswitch PoE pro
Unifi AP Ac Pro (2st)
Cloudkey

Ska jag nämna en nackdel så är det väl att jag har 3 olika interface att confa, men vad gär det när Ubiquitis mjukvaror är en fröjd att jobba med.

Ställde in mina statiska IP som jag har på några servrar, portforwards, dns och subnet innan jag kopplade in WAN och min dumma switch för nätverksuttagen i huset. Sen var det bara att skifta router o allt funkade smärtfritt på en gång!

Något som slog mig är att nätverket känns rappare överlag. Kablat som okablat. Webbsidor dyker upp snabbare, snabbare anslutning till shares på NAS etc. Ingen astronomisl skillnad, men märkbar! Jämför med en ASUS AC87U. Tänker för all hjälp

Kul att du blev nöjd! Jag är nyfiken på ER-4 men låter min ERL gå tills den dör då den klarar de hastigheter jag kräver.
Ett tips kan vara att använda dig av Cloudflares DNS vilket sägs göra DNS-uppslagningarna ännu snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Vart har du läst detta? Vad jag har sett så har Ubiquiti gått ut med information flertalet gånger på sitt forum att Unifi INTE ska in i UNMS.

Min information kring det kan mycket väl vara helt utdaterat, har inte hållt mig särskilt uppdaterad på den fronten sedan intåget då jag är på väg bort från mina egna ubnt-produkter. Kan också vara så att jag tagit till mig spekulationer som fakta just kring denna biten.

Det låter dock som ett helt befängt beslut från ubiquitis sida om det nu är så.

Permalänk
Medlem

@kallabaz: Precis det jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Min information kring det kan mycket väl vara helt utdaterat, har inte hållt mig särskilt uppdaterad på den fronten sedan intåget då jag är på väg bort från mina egna ubnt-produkter. Kan också vara så att jag tagit till mig spekulationer som fakta just kring denna biten.

Det låter dock som ett helt befängt beslut från ubiquitis sida om det nu är så.

Njae.. De har ju Unifi med Unifi controller, Video, och sedan UNMS för resterande produkter som drar åt ISP-hållet.
Ser hellre att de målar upp en målbild och följer den, så att vi vet hur vi ska förhålla oss till produkterna.

Skrivet av pwntato:

@kallabaz: Precis det jag gör

Spännande! Jag har inte vågat ta steget ännu