Nintendo switch adapterproblem

Permalänk
Medlem

Nintendo switch adapterproblem

Jag har en nintendo switch som jag förut anslöt till en tv men då jag störde resten av familjen bestämde jag mig för att flytta in den till datorhörnan och spela på en datorskärm.

Problemet är att skärmarna bara kör vga och dvi så jag tog fram en hdmi-vga adapter och anslöt till skärmen. Den gröna lampan på dockan lös så switchen skickade en signal, men skärmen tog inte emot någonting (no signal). Jag testade även med en annan skärm men det gav samma resultat.

Då kan man ju tänka att adaptern var trasig men när jag kopplade in den till en raspberry pie fungerade det alldeles utmärkt.

Allting fungerade som det skulle när den var ansluten till tvn via hdmi.

Är det någon som har varit med om något liknande? Adaptern fungerar men inte till switchen.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om varför den fungerar med din Raspberry Pi och inte Switchen, men körde du samma upplösning på dem? För HDMI->VGA krävs det signalomvandling, så det kan hända att omvandlaren helt enkelt inte har stöd för 1080p. Eller så får Switchen ingen information om vilken upplösning den ska välja om den är inställd på automatisk upplösning, vilket är standardvalet. Du kan testa att ställa in Switchen på att mata ut 720p och se om det fungerar då.

Men om skärmen har DVI så är det annars mycket smidigare att bara skaffa en vanlig HDMI-DVI-kabel. HDMI och DVI använder samma format på bildsignalen, så ingen signalomvandling behövs då.

Om du använder HDMI->VGA så måste för övrigt den digitala signalen från Switchen först konverteras till en analog VGA-signal som skärmen sen måste konvertera tillbaka till digital, så det blir dubbel kvalitetsförlust om man går den vägen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Jag ändrade switchen till 720p och nu fungerar det. Jag provade inte att spela så jag får väl se hur stor skillnad kvalitetsförlusten gör men det verkar fungera för närvarande i alla fal

Permalänk
Medlem

@Kotra25: Ja, det är väl bara att testa och se vad du tycker. En HDMI-DVI-kabel kostar annars mindre än en hundralapp, som t.ex. denna.