Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krigarvarg:

Börjar fundera lite:

Ska man köra sin Xbox One X på en 1440p skärm med FreeSync eller på en TV med 4K och HDR?
Jag har båda val tillgängliga, men har lite svårt att bestämma mig.

Vad tycker ni man ska köra på?

Prova och se vad du gillar bäst?

Köpte nyligen men avbokade strax efteråt en UHD-TV. Den såg bra nog ut egentligen, acceptabel HDR och ganska bra möjligheter att ansluta saker till den. Men känns som om det ändå vore bra att få FreeSync/VESA Adaptive Sync när jag väl köper en. Nuvarande TV har jag haft i 10 år nu, lika bra att kosta på nästa ifall den håller lika länge även den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Prova och se vad du gillar bäst?

Köpte nyligen men avbokade strax efteråt en UHD-TV. Den såg bra nog ut egentligen, acceptabel HDR och ganska bra möjligheter att ansluta saker till den. Men känns som om det ändå vore bra att få FreeSync/VESA Adaptive Sync när jag väl köper en. Nuvarande TV har jag haft i 10 år nu, lika bra att kosta på nästa ifall den håller lika länge även den.

För den oinvigda (läs: dumme), vad är det för - enkelt summerat - fördelarna och nackdelarna med FreeSync vs UHD-TV? Trodde FreeSync gällde PC-bildskärmar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

För den oinvigda (läs: dumme), vad är det för - enkelt summerat - fördelarna och nackdelarna med FreeSync vs UHD-TV? Trodde FreeSync gällde PC-bildskärmar?

FreeSync/VESA Adaptive Sync är en teknik för att minska tearing. Går att använda oavsett vad skärmen eller TVn ska användas till. Finns en gammal och utdaterad artikel om det, kanske finns något nyare här på sidan: https://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prak...

Definitivt något jag vill ha i nästa TV när nu Microsoft stödjer det med Xbox One men förmodligen även Sony framöver. Lite illa att Sony inte är först här, speciellt när de dessutom tillverkar tv-apparater själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

FreeSync/VESA Adaptive Sync är en teknik för att minska tearing. Går att använda oavsett vad skärmen eller TVn ska användas till. Finns en gammal och utdaterad artikel om det, kanske finns något nyare här på sidan: https://www.sweclockers.com/artikel/20201-amd-freesync-i-prak...

Definitivt något jag vill ha i nästa TV när nu Microsoft stödjer det med Xbox One men förmodligen även Sony framöver. Lite illa att Sony inte är först här, speciellt när de dessutom tillverkar tv-apparater själva.

Aha
Tack för förklaringen. Dock är väl FreeSync såpass "ovanligt" i större TV-apparater (>55 tum) att det kostar minst en 20 000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Aha
Tack för förklaringen. Dock är väl FreeSync såpass "ovanligt" i större TV-apparater (>55 tum) att det kostar minst en 20 000 kr?

Kanske just idag, men fler har sagt att de kommer släppa TV med det.
Det kommer även bli vanligare med 120Hz native i TV:n framöver.

OLED med HDR10, Freesync, 120Hz och låg input lag hade varit något det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jädrans skit (om man får skriv så på swec forum?).

Tog hem en Xbox One X bara för att testa sedan börjar man bli kär i skiten och behåller den. Frånsett Forza Horizont 3 ser spelen nästan lika bra ut som på pc om man bortser att man, i nästan alla fall, får endast 30 FPS mot 40-60 FPS på PC med upplösningen 4K. Men 30 FPS går rätt bra. Forza 7 har dock 60 FPS tror jag för märker ingen stor skillnad mot PC.

Och så Netflix 4K HDR ATMOS utan meck. Bara köra och tuta. Plex fungerar uselt men kör KODI på Shield TV och PC istället.

Mycket bra , tyst och smidig maskin som jag nu inte kan skiljas från och får bita i sura äpplet och betala.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Sista dagen som Gamepass för 10kr gäller!! PASSA PÅ!!!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swe.Stars:

Aha
Tack för förklaringen. Dock är väl FreeSync såpass "ovanligt" i större TV-apparater (>55 tum) att det kostar minst en 20 000 kr?

Skrivet av Taskman:

Kanske just idag, men fler har sagt att de kommer släppa TV med det.
Det kommer även bli vanligare med 120Hz native i TV:n framöver.

OLED med HDR10, Freesync, 120Hz och låg input lag hade varit något det.

Skickades från m.sweclockers.com

Som Taskman skriver så är det ovanligt idag men kommer dyka upp överallt framöver. Se bara på skärmmarknaden för PC där FreeSync tar över i alla prisklasser.

Se bara på denna, 31,5", 2560x1440, 75Hz och inte nog med det så är det en MVA-panel. Ligger som nu på runt 2000kr rätt ofta. Det är galet billigt även om den har en nackdel i form av foten och avsaknad av VESA-fäste.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4534819

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Sista dagen som Gamepass för 10kr gäller!! PASSA PÅ!!!

Tack! Skaffade det trots att jag köpte State of Decay för 299 kr. Tänker att 10 kr är en droppe i havet.

Skrivet av anon5930:

Som Taskman skriver så är det ovanligt idag men kommer dyka upp överallt framöver. Se bara på skärmmarknaden för PC där FreeSync tar över i alla prisklasser.

Se bara på denna, 31,5", 2560x1440, 75Hz och inte nog med det så är det en MVA-panel. Ligger som nu på runt 2000kr rätt ofta. Det är galet billigt även om den har en nackdel i form av foten och avsaknad av VESA-fäste.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4534819

Jag tror jag aldrig (med mina ögon) sett screen-tearing på en konsol. Bara ledsen när 60 fps inte uppnås, vilket är varför jag köpte ett GTX 1080 under Black Friday till min PC. Däremot har jag sett det på PC när jag slagit av V-sync.
Har du märkt av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Sista dagen som Gamepass för 10kr gäller!! PASSA PÅ!!!

Glöm inte att gå in på Microsoft store och säga upp det annars tickar ordinarie pris-inbetalningar på automatiskt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Glöm inte att gå in på Microsoft store och säga upp det annars tickar ordinarie pris-inbetalningar på automatiskt.

Bra tips!
Hittade en behändig Hantera-knapp som gav mig möjligheten att stänga av den automatiska förnyelsen.

Permalänk
Medlem

När släpps State of Decay 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: 22 Maj

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Tack. Jag håller på och provar ettan nu på game pass. Jag kan tänka mig att det kan bli riktigt roligt med online co op i tvåan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till varför jag kör xbox One nuförtiden är kodi. Kodi+iptv+Xbox one = awesome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Enda anledningen till varför jag kör xbox One nuförtiden är kodi. Kodi+iptv+Xbox one = awesome

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du berätta hur du använder Kodi och varför du tycker det är så bra?

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats casta screen från en Samsung S7 till Xbox one? Inte bara media då, utan regelrätt screen casting så att man tex kan gå in på www.twitch.com och via browser se på stream tex.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Kan du berätta hur du använder Kodi och varför du tycker det är så bra?

Använder den enbart till iptv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Använder den enbart till iptv

Skickades från m.sweclockers.com

Googlade på IPTV, men fick inget riktigt grepp. Hur/till vad använder du IPTV?
Fördelar, nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Googlade på IPTV, men fick inget riktigt grepp. Hur/till vad använder du IPTV?
Fördelar, nackdelar?

Med tanke på att Kodi nämns så använder han sig av av en gråzon som inte bör diskuteras mer på Swelockers. Ett ex. är iptvking.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Spelar igenom ReCore nu igen, hade inte tackat nej till en uppföljare med mer budget, tid och UE4

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Med tanke på att Kodi nämns så använder han sig av av en gråzon som inte bör diskuteras mer på Swelockers. Ett ex. är iptvking.

Ah. Aldrig hört talas om det innan. Får hålla mig till Google. Tack ändå

Permalänk
Medlem

Värt att köpa xbox one?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocappan:

Värt att köpa xbox one?

Nej. Tror att den kommer minska i värde framtiden istället för att öka i värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Skaffade mitt Xbox One X främst som mediaspelare samt möjlighet att spela lite vid sidan om då datorn står och renderar. Måste säga att jag är mycket nöjd med hur den presterat förutom att gränssnittet känns förvånansvärt segt med tanke på dess hårdvara :/

Permalänk
Avstängd

@Skypassage: Jo det var förvånande, främst butiken är ju helt sjukt seg. Det gäller visserligen även butiken i Windows också så det har nog inte så mycket att göra med prestanda på hårdvaran.

Permalänk

För några år sedan testade jag att ställa in mitt xbox med hong kong som location för att få tillgång till bättre priser på spelen. Det funkade bra tills mitt paypalkonto blev limited med en del pengar på. För att låsa upp mitt konto igen så måste jag verifiera min adress, vilket jag inte kan eftersom jag bor i Sverige. Mycket dumt och jag har bara mig själv att skylla..
Är det någon som har varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra för att låsa upp mitt konto? (Kanske inte jätterelevant, men vet att det har diskuterats i denna tråden och kanske vet någon hur man kan gå tillväga?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Introducing the Xbox Adaptive Controller

Extremt bra initiativ av Microsoft!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocappan:

Värt att köpa xbox one?

Xbox's nya game pass är ju hur grymt som helst enligt mig, grymt för den som gillar spela iaf!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Microsofts E3 konferens kommer tydligen vara 2 timmar lång, vilket ger Rare gott om tid att visa upp Banjo Anniversary och Banjo-Threeie

Jag kan ju drömma iallafall....

Dold text
Visa signatur

Send me out... with a bang.