Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

PostNords hemsida är ju inte till någon som helst hjälp heller. Hela förfarandet att få tillbaka pengarna för en person som inte är insatt är alltså följande:

-PostNord har tagit för mycket betalt
-Gå till PostNord som säger gå till Tullverket
-Gå till Tullverket som säger gå till PostNord
-Gå till PostNord och fråga efter tull-id
-Skicka in tull-id tillsammans med annan information till Tullverket
-Få svar från Tullverket som säger gå till PostNord igen för att få varupostnummer
-Skicka in all information till Tullverket igen på en blankett
-Få pengarna tillbaka???

Det där låter ju alldeles på tok för krångligt och byråkratiskt. När du väl har lyckats ta dig igenom hela processen, kanske du kan testa att lämna in en anmälan om falsk marknadsföring eftersom Postnord bara säger att man ska kontakta Tullverket men inte att man inte kommer få något kvitto eller rätt uppgifter från Postnord? Det är nästan så att det skulle vara enklare att deklarera försändelsen själv och lämna in blanketten på ett tullkontor, fast det kanske också innebär oförutsett krångel. Dessutom är det avtalsbrott om du avtalar med Postnord att Postnord ska vara direkt tullombud men Postnord väljer att vara indirekt tullombud istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu är nog Tullverket löjliga, varuposter beskriver vilket "tilläggsblad" det handlar om, på samma "blad" skrivs också kolli och varubeskrivning, och eftersom de enligt avtalet ska göra deklarationen i mottagarens namn ska det också framgå där utöver att mottagare ändå ska framgå. Kan förstå att de inte vill leta när de får göra allt manuellt för privatpersonerna, men ska PostNord skicka in flera brev/paket på samma tullid så får de väl klaga på PostNord i första hand.

Fast det skulle de ju ändå inte kunnat göra med endast den information de begär på hemsidan. Personen som vill göra omprövning skulle ju kunnat haft flera försändelser som råkat hamna i samma tull-id.

Om även kolli står med där så begriper jag inte varför man måste fixa fram varupostnummer. Varför inte bara använda kolli istället då, det hade man ju inte behövt gå till PostNord för? Fast de kanske inte gjort det fältet sökbart i sitt interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Fast det skulle de ju ändå inte kunnat göra med endast den information de begär på hemsidan. Personen som vill göra omprövning skulle ju kunnat haft flera försändelser som råkat hamna i samma tull-id.

Klart de kan om de vill, de kan söka på kolli och mottagare. Det kan bara vara en avsändare och en mottagare per tilläggsblad. Varuposter som hör ihop med ett kolli från en annan avsändare än den som är aktuell ligger alltså inte på samma "sida/blad/blankett", uppgifterna ligger alltså uppdelade i deras system.

Hade PostNord däremot lämnat in deklarationen i ditt namn och paketet innehöll en enskild artikel så hade du inte ens fått något varupostnr. Så Tullverket förväntat sig att de gör mer eller mindre. Enligt tjänstevillkoren som tullombud säger de sig agera direkt ombud, men gör i själva verket inte det.

Edit: Då du ändrade/lade till detta –

Skrivet av Pyoko:

Om även kolli står med där så begriper jag inte varför man måste fixa fram varupostnummer. Varför inte bara använda kolli istället då, det hade man ju inte behövt gå till PostNord för? Fast de kanske inte gjort det fältet sökbart i sitt interface.

Det är otroligt osannolikt att deras personal inte får söka på både mottagare eller kolli. Kan däremot förstå att de inte vill bläddra igenom några hundra sidor eller vad det kan vara manuellt. Kan de däremot söka på varupost så kan de söka på annat också, annars måste de likväl bläddra igenom.

Permalänk
Medlem

@Pyoko: När du fått varupost-nr kan det vara intressant att dela med sig här, då varupost-nr följer som löpnummer som börjat på 1 kan det säga något om hur många de trycker in i samma tulldeklaration.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är otroligt osannolikt att deras personal inte får söka på både mottagare eller kolli. Kan däremot förstå att de inte vill bläddra igenom några hundra sidor eller vad det kan vara manuellt. Kan de däremot söka på varupost så kan de söka på annat också, annars måste de likväl bläddra igenom.

Det måste ju gå att söka på mottagare på något sätt. Hur bär de sig annars åt om någon skulle få för sig att begära ett registerutrdag för sig själv enligt personuppgiftslagen?

Permalänk

Postnord har tydligen ordnat med ett nytt system för att få ut en försändelses tull-id. På https://moms.postnord.se/ klickar man på lite länkar: Kundservice → Kontakta oss → Fråga om importförsändelse → Jag behöver ett tull-id. Sedan finns det bara en sak man kan göra: man kan klicka på "skicka". Det går dock inte att tala om vilken försändelse det rör sig om eller vart Postnord ska skicka information om tull-id:t, så jag antar att de får lista ut det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Snart två månader sedan jag betalade och fick paketet, två månader utan något annat svar än "man måste betala moms när man importerar varor till Sverige" och ett "det tar lite längre tid än vanligt" trots två meddelanden och ett mail till Postnords kundtjänst. Telefonkontakt kan man glömma, har suttit i telefonkö i över en timme vid ett par tillfällen (senast idag) och då gått från "plats 60" till "plats 48" eller "plats 74" till "plats 52". Den tiden har jag inte att lägga på en sådan liten summa. Om jag trodde att det skulle hjälpa så hade jag gått ned till det lokala postkontoret som ligger bara ett par minuter bort.

Nästa anhalt blir nog kontakt med tullverket även om jag inte tror att de kan ge mig något annat svar än "nej, det är fel, du ska inte betala så mycket. Kontakta Postnord".

Cirkusen fortsätter. Helt korrekt så hänvisade tullen mig tillbaka till Postnord. Fick igår svar från postnord där man uppger att de räknat korrekt och att de utgått från värdet som sändaren angett, vilket alltså är 600 hryvnia. Vilken valuta Postnord tror att det handlar om är ytterst oklart, men hryvnia har legat på ungefär tredjedel av kronan sedan åtminstone 2014. Vilket överensstämmer ungefärligt med det jag betalat för varan plus frakt.

Jag börjar mer och mer misstänka att någon tomte på Postnord tolkat det som att det handlar om dollar eller euro och inte hryvnia trots att paketet klart och tydligt anger грн (hrn med latinska bokstäver) under värdet.

Men nu har jag ett tull-id så nu ska jag tydligen ta förnyad kontakt med tullen. Fungerar det inte där så får nästa stopp nog bli konsumentvägledaren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk

Jag fick hem ett brev från posten om ett paket. På paketet (som har ser via bild på moms.posten.se) står det klart och tydligt "gift", vilken är ikryssad. Skulle inte dessa slinka igenom avgifterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MH25: Tänk på att det är det verkliga värdet som ska deklareras inte det falska på exportdeklarationen, som även försökte få det till gåva om jag inte minns fel. Se till att få varupost-nr från PostNord också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Jag fick hem ett brev från posten om ett paket. På paketet (som har ser via bild på moms.posten.se) står det klart och tydligt "gift", vilken är ikryssad. Skulle inte dessa slinka igenom avgifterna?

Inte om avsändaren är ett företag/näringsidkare och inte om det överstiger 500 kr. Du har helt enkelt inte gett tillräckligt med information för att vi ska kunna säga om det är av misstag eller något de gör helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@MH25: Tänk på att det är det verkliga värdet som ska deklareras inte det falska på exportdeklarationen, som även försökte få det till gåva om jag inte minns fel. Se till att få varupost-nr från PostNord också.

Du minns nog fel, eller blandar ihop mig med någon annan. Det riktiga värdet har deklarerats från första början, det har inte handlat om att få det till någon slags gåva. Det är en plansch som kostade $35 inklusive frakt, värdet som deklarerades var 600 hryvnia vilket stämmer överens med varans värde utan frakt. Problemet är bara att Postnord i sin oändliga vishet bestämt att 570 kronor ska betalas för detta. Vilket alltså motsvarar nästan dubbelt så mycket som varan och frakt är värd.

Varan ifråga: https://anomaly-world.com/universe-113-poster?search=universe...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Du minns nog fel, eller blandar ihop mig med någon annan. Det riktiga värdet har deklarerats från första början, det har inte handlat om att få det till någon slags gåva. Det är en plansch som kostade $35, värdet som deklarerades var 600 hryvnia vilket stämmer överens med varans värde utan frakt.

Varan ifråga: https://anomaly-world.com/universe-113-poster?search=universe...

Ja, då förväxlade jag det med en annan som beställt från Ukraina. Deklarerats har dock inte värdet på exportdeklarationen gjorts, då hade det inte blivit så fel. Sen är det ju vad varan inkl frakt kostar som ska deklareras. Att de skriver in en nolla för mycket i importdeklarationen är inte ovanligt, verkar röra sig om detta i båda Ukraina-fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Jag fick hem ett brev från posten om ett paket. På paketet (som har ser via bild på moms.posten.se) står det klart och tydligt "gift", vilken är ikryssad. Skulle inte dessa slinka igenom avgifterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det en gåva?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, då förväxlade jag det med en annan som beställt från Ukraina. Deklarerats har dock inte värdet på exportdeklarationen gjorts, då hade det inte blivit så fel. Sen är det ju vad varan inkl frakt kostar som ska deklareras. Att de skriver in en nolla för mycket i importdeklarationen är inte ovanligt, verkar röra sig om detta i båda Ukraina-fallen.

Ja, något har ju uppenbarligen blivit fel, problemet är väl att Postnord inte anser att de har gjort fel, vilket är lite konstigt. Värdet är deklarerat till 600 hryvnia, klart och tydligt på paketet (och på Postnords bild). Säljaren har dock inte deklarerat frakten, helt korrekt Detta verkar vara standard från en mängd länder, det är sällan jag får paket där frakten finns medtagen i värdet och då får jag ändå 2-10 paket i månaden från länder i och utanför EU. Ärligt talat vet jag inte om frakten ska deklareras eller ej, som sagt så ser jag det sällan från länder som USA, Kanada och andra EU-länder men jag skickar nästan aldrig något utomlands. Men detta ska oavsett rimligen inte innebära att momsen plötsligt blir dubbla försändelsen värde.

Jag tycker det är intressant hur det blivit så här, något är fel men exakt var det blivit fel gör mig nyfiken. Om jag får tillbaka pengarna eller ej bryr jag mig inte särskilt mycket om. Men jag vill veta.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@MH25: Fast det är ju enkelt, PostNord skrev 6000 UAH i importdeklarationen. 6000 UAH i mitten av mars var ca 1850 kr, moms på 1850 kr är 462,50 kr sedan tillkommer 125 kr i avgift och då landar du på 587,50 SEK, tullsats är 0 % på sådana varor. Ser inte hur det skulle blivit straxt över 500 kr annars. 147 kr borde det ha blivit för moms och speditionsavgift om det var 35 dollar.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Men är det en gåva?

Nej, men det är väl relativt oväsentligt i sammanhanget. Hade det varit en gåva så hade jag ju fortfarande varit tvungen att betala för att få gåvan.

Tänker givetvis inte strida för att få det gratis pga att gåva är ifyllt, men det är konstigt att det inte gått igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Nej, men det är väl relativt oväsentligt i sammanhanget. Hade det varit en gåva så hade jag ju fortfarande varit tvungen att betala för att få gåvan.

Tänker givetvis inte strida för att få det gratis pga att gåva är ifyllt, men det är konstigt att det inte gått igenom.

Vi vet fortfarande inte om det är konstigt eftersom du inte delat med dig vad som stod på exportdeklarationen. Värde och avsändare styr också.

Permalänk
Skrivet av MH25:

Cirkusen fortsätter. Helt korrekt så hänvisade tullen mig tillbaka till Postnord. Fick igår svar från postnord där man uppger att de räknat korrekt och att de utgått från värdet som sändaren angett, vilket alltså är 600 hryvnia. Vilken valuta Postnord tror att det handlar om är ytterst oklart, men hryvnia har legat på ungefär tredjedel av kronan sedan åtminstone 2014. Vilket överensstämmer ungefärligt med det jag betalat för varan plus frakt.

Jag börjar mer och mer misstänka att någon tomte på Postnord tolkat det som att det handlar om dollar eller euro och inte hryvnia trots att paketet klart och tydligt anger грн (hrn med latinska bokstäver) under värdet.

Men nu har jag ett tull-id så nu ska jag tydligen ta förnyad kontakt med tullen. Fungerar det inte där så får nästa stopp nog bli konsumentvägledaren.

Fick du betala 75 kr eller 125 kr i avgift till Postnord? Det ska ha framgått vilken avgift du betalade i samband med att du betalade. Har du fått betala 125 kr, får du be om återbetalning av 50 kr från Postnord.

Skrivet av MH25:

Ja, något har ju uppenbarligen blivit fel, problemet är väl att Postnord inte anser att de har gjort fel, vilket är lite konstigt. Värdet är deklarerat till 600 hryvnia, klart och tydligt på paketet (och på Postnords bild). Säljaren har dock inte deklarerat frakten, helt korrekt Detta verkar vara standard från en mängd länder, det är sällan jag får paket där frakten finns medtagen i värdet och då får jag ändå 2-10 paket i månaden från länder i och utanför EU. Ärligt talat vet jag inte om frakten ska deklareras eller ej, som sagt så ser jag det sällan från länder som USA, Kanada och andra EU-länder men jag skickar nästan aldrig något utomlands. Men detta ska oavsett rimligen inte innebära att momsen plötsligt blir dubbla försändelsen värde.

Du ska betala moms och tull på det belopp som du betalar till säljaren, inklusive det belopp säljaren ska ha för frakten. Jag vet dock inte hur frakten ska redovisas på CN22-blanketten. Om du importerar en försändelse som innehåller flera olika varor med olika moms- eller tullsatser, ska fraktkostnaden fördelas pro rata på de olika varorna. Därför kanske man måste ha en separat rad på CN22-blanketten som man kallar för "fraktkostnad". Det kan knappast vara meningen att Postnord ska titta på vad det står för siffra på frimärket eftersom avsändaren kan ha bett om ett annat belopp och dessutom skickas många försändelser utan frimärken.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@MH25: Fast det är ju enkelt, PostNord skrev 6000 UAH i importdeklarationen. 6000 UAH i mitten av mars var ca 1850 kr, moms på 1850 kr är 462,50 kr sedan tillkommer 125 kr i avgift och då landar du på 587,50 SEK, tullsats är 0 % på sådana varor. Ser inte hur det skulle blivit straxt över 500 kr annars. 147 kr borde det ha blivit för moms och speditionsavgift om det var 35 dollar.

Vilken växelkurs ska man använda för importdeklarationen? Normalt tar man växelkursen som Tullverket publicerat, men Tullverket publicerar inga växelkurser för UAH. Kan det ha blivit något vajsing på grund av detta?

Hur förs beloppet över mellan importdeklarationen och betalsidan? Finns det en risk att man betalar ett belopp till Postnord medan Postnord betalar ett helt annat belopp till Tullverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vilken växelkurs ska man använda för importdeklarationen? Normalt tar man växelkursen som Tullverket publicerat, men Tullverket publicerar inga växelkurser för UAH. Kan det ha blivit något vajsing på grund av detta?

Hur förs beloppet över mellan importdeklarationen och betalsidan? Finns det en risk att man betalar ett belopp till Postnord medan Postnord betalar ett helt annat belopp till Tullverket?

Har garanterat blivit fel i samband med att de räknat ut värdet. Eftersom det inte är en valuta med en officiell växelkurs kan det bli svårare att se att det blivit fel.

Angående sista stycket så ja, de kan betala ett annat värde till Skatteverket (indirekt ombud betyder ju att de gör det i sitt namn) och meddela Tullverket annat belopp i importdeklarationen än det du betalar till PostNord. Det eftersom de inte gör deklarationen fören du har betalat, och då finns det risk att någon ändrar uppgifterna innan de skickas till Tullverket. P.g.a. felaktig öresavrundning blir det ju fel i 100 % av fallen, örena följer inte med till Skatteverket/Tullverket

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det eftersom de inte gör deklarationen fören du har betalat, och då finns det risk att någon ändrar uppgifterna innan de skickas till Tullverket.

Man ska ju t.ex. använda den växelkurs som gäller den dag man lämnar in deklarationen och om de postar en pappersavi den sista i månaden, kanske inte avin hinner fram så att mottagaren kan betala innan växelkursen ändras den första i månaden.

Skrivet av Petterk:

P.g.a. felaktig öresavrundning blir det ju fel i 100 % av fallen, örena följer inte med till Skatteverket/Tullverket

Om de buntar ihop tusen olika försändelser i samma tull-id, är det väl bara totalsumman för alla försändelserna som ska avrundas nedåt till närmaste hela krona, medan enstaka försändelser inte avrundas nedåt? Jämför med din lokala Konsum-butik: det är väl bara summan av all moms som kunderna betalat in under hela månaden (eller året?) som ska avrundas nedåt till närmaste hela krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om de buntar ihop tusen olika försändelser i samma tull-id, är det väl bara totalsumman för alla försändelserna som ska avrundas nedåt till närmaste hela krona, medan enstaka försändelser inte avrundas nedåt? Jämför med din lokala Konsum-butik: det är väl bara summan av all moms som kunderna betalat in under hela månaden (eller året?) som ska avrundas nedåt till närmaste hela krona?

Nej, varje mottagare har en egen ruta för avgiftsberäkningar, en för varje varupost på varje tilläggsblad. Det är ju där på tilläggsbladet du skriver värdet och örena faller bort. Belopp i "47 Avgiftsberäkningar" ska skrivas utan örena, och det sker ju då per varupost. Statistiskt värde bestäms av när varan kom till landet. Något som kostar 100 USD som importeras 15 maj 2018 och innehåller en artikel (varupost) bör alltså bli 849,73 SEK (statistiskt värde och beskattningsgrund) varav 212 SEK i moms (25 %) efter örena har fallit bort och det är ju de 212 som Tullverket (som del i tulldeklarationen åtminstone) meddelas om, och som ska deklareras till Skatteverket i momsdeklarationen.

Det är inte så att du först ska stryka örena när du räknar ut totalbeloppet för alla varuposter och för hela tulldeklarationen. Du ska räkna ut det också, men då räknar du ut det med hjälp av beloppen som redan är utan ören. PostNord har helt enkelt inte räknat ut vad det faktiskt blir, uppgifterna på betalsidan är just bara det. Vad ska man förvänta sig av ett system de erkänt (i kvartalsrapporten) att de haft tre veckor på sig att sätta upp? När de inte gör deklarationerna i ditt namn även fast de säger sig göra så enligt tjänstevillkoret, osv. Det behövs ersättas av en permanent lösning och innan dess kommer de inte bli av med alla problem. Du kan numera beställa tull-id på kundservice-formuläret däremot Tycker de borde kunna fixa "avrundning" innan de får ett nytt system på plats också, men det verkar inte varit någon prio. Kan tycka att det blir lite krångligt att beskriva i bokföringen var alla ören kommer ifrån, i.a.f. om de får för sig att betala tillbaka dem, men ekonomiavdelningen och konsulterna ska väl ha jobb också.

Permalänk
Medlem

Örena är väl inga problem så länge PostNord behåller dessa, men de får ju betala till inlösen/betalföretagen för dessa. Så kan tyckas onödigt när det betyder att de får något högre kostnader för transaktionerna/betalningarna. Undrar hur det ser ut om man begär kvitto också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pyoko: När du fått varupost-nr kan det vara intressant att dela med sig här, då varupost-nr följer som löpnummer som börjat på 1 kan det säga något om hur många de trycker in i samma tulldeklaration.

Fick svar från PostNord, tog bara en dryg vecka den här gången. Det högsta varupostnumret var 325.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Fick svar från PostNord, tog bara en dryg vecka den här gången. Det högsta varupostnumret var 325.

Tack för att du delade med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@MH25: Fast det är ju enkelt, PostNord skrev 6000 UAH i importdeklarationen. 6000 UAH i mitten av mars var ca 1850 kr, moms på 1850 kr är 462,50 kr sedan tillkommer 125 kr i avgift och då landar du på 587,50 SEK, tullsats är 0 % på sådana varor. Ser inte hur det skulle blivit straxt över 500 kr annars. 147 kr borde det ha blivit för moms och speditionsavgift om det var 35 dollar.

Ja, förmodligen är det det som har hänt. Det är ju den enklaste förklaringen.

Skrivet av Kommenterande:

Fick du betala 75 kr eller 125 kr i avgift till Postnord? Det ska ha framgått vilken avgift du betalade i samband med att du betalade. Har du fått betala 125 kr, får du be om återbetalning av 50 kr från Postnord.Du ska betala moms och tull på det belopp som du betalar till säljaren, inklusive det belopp säljaren ska ha för frakten. Jag vet dock inte hur frakten ska redovisas på CN22-blanketten. Om du importerar en försändelse som innehåller flera olika varor med olika moms- eller tullsatser, ska fraktkostnaden fördelas pro rata på de olika varorna. Därför kanske man måste ha en separat rad på CN22-blanketten som man kallar för "fraktkostnad". Det kan knappast vara meningen att Postnord ska titta på vad det står för siffra på frimärket eftersom avsändaren kan ha bett om ett annat belopp och dessutom skickas många försändelser utan frimärken.

Det vet jag inte, eftersom Postnord inte har gett mig någon specifikation. Jag fick ett SMS om att jag skulle betala 570 kronor och det gjorde jag. Men med största sannolikhet har jag ju betalat den högre avgiften.

Jag ska rimligen ha tillbaka mer än 50 kronor eftersom momssatsen är beräknad på ett värde som är högre än varans värde.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@MH25: Låter som du kan ha fått den lägre avgiften och en hög växelkurs, bör ha hamnat runt 590 kr annars. Så som betalsidan fungerar låter det nästan vettigare, men det är inget man kan se utan att fråga efter kvitto/underlag antar jag.

Permalänk
Medlem

Gäller dessa avgifter även för paket från USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amborle:

Gäller dessa avgifter även för paket från USA?

De gäller för alla försändelser som skickas från länder utanför EU (osäker på om det är EFTA som gäller men det tror jag inte).

Så det gäller även för paket från USA. Vilket gör att det ofta är billigare eller lika billigt att handla på exempelvis brittiska eller tyska ebay/amazon än amerikanska. Beroende på värdet av varan och typ av vara förstås.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

@MH25: Tack för upplysningen och rådet.