Hjälp med val av nätaggregat.

Permalänk

Hjälp med val av nätaggregat.

Tjenare!

Har en PC som går segt efter att jag bytte graffikkortet och alla jag pratat med säger att mitt nätaggregat är för klent men alla ”uträkningssidor” säger att jag klarar mig gått och väl.

Min PC:
Moderkort: ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer
Processor: AMD Athlon II x4 750k 3,4ghz FM2 kloclad till 4.1ghz
Grafikkort: Asus GTX 1070 ROG Strix Gaming
Hårddiskar: 2st SATA 4.5k 500gb vardera
RAM: Ballistix Sport 2x8GB DDR3 1600mhz
Standard processorkylare.
2st 120mm fläktar med LED och 1st 200mm

Har idag ett nätagg på 500w men har blivit tipsad om att skaffa både 650w och 750w en alla dessa olika hemsidor där man kan räkna ut allt säger att jag min consuption är 430w så då borde ju 500w räcka eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Om PSUn är för liten kommer du märka det genom crashes.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Om PSUn är för liten kommer du märka det genom crashes.

Datorn hänger sig utan anledning, är segt att navigera i datorn samt att spel lägger av.
Kan det vara för klen PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är det för märke på nätagget? Sämre märken kan leverera ostabil ström vid hög belastning. Men ett nätagg från ett välkänt märke borde klara av din dator utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenioh93:

Datorn hänger sig utan anledning, är segt att navigera i datorn samt att spel lägger av.
Kan det vara för klen PSU?

Om övervakningskretsen i nätaggregatet löser ut på grund av överbelastning/för höga temperaturer så stänger nätaggregatet av sig vilket i sig stänger av datorn.
Så det låter som andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenioh93:

Datorn hänger sig utan anledning, är segt att navigera i datorn samt att spel lägger av.
Kan det vara för klen PSU?

Får dela detta i 2 frågor.

Citat:

Datorn hänger sig utan anledning, Kan det vara för klen PSU?

Skulle kunna vara det, men troligen inte.

Citat:

segt att navigera i datorn samt att spel lägger av.Kan det vara för klen PSU?

Nej det har inte med psu'n att göra.

Så ser man till det hela tror jag förr din dator hade mått bra av en ominstallation.

Du ligger iofs ganska nära vad psu'n klarar, men en för klen psu brukar ge mer regelrätt krascher och inte hängningar och definitivt inte sega ner, men är det en psu av kvalitet så skall det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenioh93:

Tjenare!

Har en PC som går segt efter att jag bytte graffikkortet och alla jag pratat med säger att mitt nätaggregat är för klent men alla ”uträkningssidor” säger att jag klarar mig gått och väl.

Min PC:
Moderkort: ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer
Processor: AMD Athlon II x4 750k 3,4ghz FM2 kloclad till 4.1ghz
Grafikkort: Asus GTX 1070 ROG Strix Gaming
Hårddiskar: 2st SATA 4.5k 500gb vardera
RAM: Ballistix Sport 2x8GB DDR3 1600mhz
Standard processorkylare.
2st 120mm fläktar med LED och 1st 200mm

Har idag ett nätagg på 500w men har blivit tipsad om att skaffa både 650w och 750w en alla dessa olika hemsidor där man kan räkna ut allt säger att jag min consuption är 430w så då borde ju 500w räcka eller har jag fel?

Skrivet av martenioh93:

Datorn hänger sig utan anledning, är segt att navigera i datorn samt att spel lägger av.
Kan det vara för klen PSU?

Skickades från m.sweclockers.com

En dator blir inte seg av att nätagget inte räcker till. Datorn kommer krascha, och har man ett riktigt skräpaggregat så kommer det bli överbelastat och alldeles för varmt (sällsynt tror jag)

Segheten beror säkert på något helt annat, men att den hänger sig kan kanske bero på din överklockning. Testa prime95, lät det köra 10-20min, klarar det sig? Då är det nog okej (även om man kanske bör testa i ett par timmar som jag förstått det).

Kraschar det med prime95, dra ner på överklockningen och testa igen

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Tack för alla tips. Kan testa att dra ner klockningen och återkomma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slewentogzz:

Vad är det för märke på nätagget? Sämre märken kan leverera ostabil ström vid hög belastning. Men ett nätagg från ett välkänt märke borde klara av din dator utan problem!

Det är ett corsair 500w. Kan ta reda på mer specs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Drog ner klocken och datorn presterar bättre nu. Tack för tipset!
Men nu är ju min fråga, varför funkade datorn kanon med mitt gamla R9 kort och även då var processorn klockad men så fort jag slängde i mitt nya 1070 så segade det. Är inte så haj på det här med fördjupningen i datorer därav mina frågor

Prime95 står och går just nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Körde Prime95 i 20 min och den klarade det galant!
Det enda nu är att jag tycker fortfarande att jag har dippar i prestanda och snabbhet.

Kan det hjälpa av att installera om windows?
Har hört att om det ligger gammal programvara och skräpar från tex mitt förra Radeon kort så kan det sega ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@martenioh93: Om du bytte från AMD till NVIDIA, rensade du bort de gamla drivrutinerna med DDU innan du installerade de nya? Gör det annars, för det är något som kan orsaka konstiga problem om man har otur.

Tänk också på att din processor kommer flaskhalsa ett GTX 1070 rejält i många spel, se t.ex. Tom's Hardware där de använde ett mycket långsammare grafikkort (ett GTX Titan 6GB, 1070 är mer än 50% snabbare). Det ska förstås inte göra att din dator presterar sämre än med ditt gamla grafikkort, men är något du kan ha i åtanke om du vill kunna utnyttja ditt 1070 fullt ut.

Permalänk
Medlem

Kör ddu http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
sen installerar du nya drivar till ditt grafikkort, kan mycket väl vara gamla radeondrivar som bråkar eftersom du bytt mellan märke.

Mvh Peder

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Skrivet av perost:

@martenioh93: Om du bytte från AMD till NVIDIA, rensade du bort de gamla drivrutinerna med DDU innan du installerade de nya? Gör det annars, för det är något som kan orsaka konstiga problem om man har otur.

Tänk också på att din processor kommer flaskhalsa ett GTX 1070 rejält i många spel, se t.ex. Tom's Hardware där de använde ett mycket långsammare grafikkort (ett GTX Titan 6GB, 1070 är mer än 50% snabbare). Det ska förstås inte göra att din dator presterar sämre än med ditt gamla grafikkort, men är något du kan ha i åtanke om du vill kunna utnyttja ditt 1070 fullt ut.

Bytte just upp mig pga extrapriset som var på 1070 för ett tag sen samt att jag då, när jag lirade wow, behövde ett bättre kort. Men i dagsläget används datorn bara för surf och spel kör jag på xbox.
Men ska absolut testa det där DDU och se. Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Agget räcker även om det är ett budget agg. Kolla hur tempen ser ut på grafikkort CPU har varit rätt varmt ute ett tag nu. Jag tror mer på värme problem eller drivrutiner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenioh93:

Drog ner klocken och datorn presterar bättre nu. Tack för tipset!
Men nu är ju min fråga, varför funkade datorn kanon med mitt gamla R9 kort och även då var processorn klockad men så fort jag slängde i mitt nya 1070 så segade det. Är inte så haj på det här med fördjupningen i datorer därav mina frågor

Prime95 står och går just nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör andra drivrutiner till Nvidia, så det blir andra instruktionssekvenser som körs och de kanske inte processorn klarar med samma överklockning.

Permalänk

Tjenare alla!

Har nu testat massor.
Defrag, diskrens och massa annat.
Eftersom datorn är så seg så går det inte att öppna vissa program så kan inte köra DDU...
Men öppnar jag Cntl+Alt+Del så visar den under Prestanda att när jag sitter enbart vid min bakgrundsbild så är alla värden samt alla temperaturer klockrena.
Så jag tror att det är något med hårddisken som spökar. Om det nu är gamla drivrutiner eller virus kan jag tyvärr inte svara på.
Men Eftersom jag för ett tag sen flyttade över allt ”viktigt” till en extern hdd så finns det inget personligt kvar på datorn så ska nu ta och blåsa rent den helt och hoppas på att det löser allt.

Jag vill säga tack till er alla som kommit med tips om vad jag kan göra även om inget av det riktigt fungerade i mitt fall så uppskattas det ändå.
När en X-Pc Gamer inte kan använda sin dator blir det lite jobbigt haha!

Men jag återkommer när datorn är helt återställd annars har jag en exakt likadan hdd ligger som sitter i som jag kan testa att lägga windows på istället annars får man väl ta och skaffa sig en ssd eller nått för operativsystemet osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorn är nu helt återställd och en ny fräsch version av windows är installerat. Nu funkar datorn som den ska igen👍

Skickades från m.sweclockers.com