Filserver uppgradering >14 diskar

Permalänk
Medlem

Filserver uppgradering >14 diskar

Hej!

Jag har ganska bra koll vad gäller speldatorer och trodde att det skulle gå att överföra till servrar också men känner mig ganska lost just nu.

Jag har idag en vanlig midtower full med 6 interna diskar och efter jag fyllde dom så har jag nu 8 externa USB3 diskar också. Märker att nu när yttertemperaturerna stiger så blir dom externa alldeles för varma medans dom interna ligger på en okej 28°-35°.

Letar därför efter ett överkomligt serverchassi som har plats för >14 3,5” diskar och kan hålla dom svala. Den enda jag kan hitta på prisjakt är Thermaltake Core W200 men den känns onödigt dyr.

Finns det något annat chassi som jag har missat eller finns det någon helt annan lösning som också skulle funka?

/Nilsok

Permalänk
Medlem

@Nilsok:
Om du är lite händig, kan du bygga ett hus till dina externa diskar, och ha några chassi fläktar som kyler dem.

Hittade detta NZXT H440W NE chassi, visserligen har det bara 11st 3,5” platser, men priset är ungefär 1/5 av priset på Thermaltake chassit.

Annars gör typ en USB fläkt som blåser luft på dem underverk, då den transporterar bort varm luften som bildas omkring dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ska du uppåt 14st diskar så är nog detta lättast: https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/3u-c...

Sen kan du bygga ihop en fot, ifall du vill ha den stående på sidan som ett Tower chassi, genom att skruva dit ett par tassar på ena sidan.

Det du kanske får räkna med är att fläktarna kan väsnas en del på högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

@Nilsok: Det spontana som dyker upp i huvudet är Antec Twelve Hundred. Med 12st 5,25" så går det att klämma in en hel del hårddiskar.

Dold text
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på SuperMicro chassin.
https://www.supermicro.nl/products/nfo/storage.cfm

Det finns även en hel del NASar som tar 14+ diskar.

Vad har du 14st diskar till?

Diskar drar en hel del ström alstrar värme, du verkar inte ha någon typ av RAID, BRTFS eller ZFS.
Ska du in med 14 SATA diskar kommer du också kräva raid/HBAkort osv.

3 10TB diskar gör samma jobb som 15 2TB diskar i form av ren RAW lagring. När strömförsörjning, utrymme, värme alstrad, ljudnivå osv är inräknad är inte en hel hög med "små" diskar en hållbar eller bra idé.

Någonstans ser du en ROI på att bara köpa nya diskar av vettig storlek 8/10TB eller helt enkelt skaffa dig Netflix.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte nämner budget så utgår jag att billigare = bättre. Och det är här träslöjden äntligen visar sitt värde.

Du kan ju göra något liknande:
https://youtu.be/UX94TjGl-Z8?t=807

Alternativt köpa något skåp från IKEA och modda.

Eller om du vill trixxa så lite som möjligt själv, köp ett gammalt CD-torn för någon hundralapp om du inte hittar något som bortskänkes (alt fråga föräldrarna om dom verkligen behöver sina 200 CD-skivor fortfarande) och plocka bort 2/3 hyllor. Mätte i all hast bredvid mig och verkar funka.

Du borde komma undan på några hundringar utan problem. Vill du dock köpa så tycker jag @nickwad gav ett bra förslag, strax under 3k verkar ju skäligt.

typo
Permalänk
Medlem

@Nilsok:

Du kan ju alltid göra som den här snubben och stapla diskarna i botten av chassiet för att utnyttja allt utrymme till max Ska du ha 14 diskar inkopplade så behöver du nog även ha ett sata-expansionskort då vanliga moderkort oftast "bara" har 6-8 sata-portar.
Jag kan rekommendera https://www.reddit.com/r/DataHoarder/ om du behöver mer hjälp med att bygga en filserver. Det finns många användare där med 100 TB+ filservrar som är väldigt kunniga.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Men satan i gatan, den där lär ju väga ett par kilon...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag har just nu 14 diskar i mitt R5 chassi, går lätt att få in 17 st i det chassit

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@Xeraton: Men satan i gatan, den där lär ju väga ett par kilon...

Mina 3,5" diskar väger mellan 700 - 800 g, så låt oss säga att alla 46 diskar på bilden väger 750 g styck. Det blir då 34,5 Kg för enbart diskarna. Lägg sen på ca 5 kg för chassit och resterande komponenter så är vi uppe i 39,5 kg. Nästan 40 pannor alltså... Jag tycker synd om de där hjulen under chassit

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Skrivet av Nilsok:

Hej!

Jag har ganska bra koll vad gäller speldatorer och trodde att det skulle gå att överföra till servrar också men känner mig ganska lost just nu.

Jag har idag en vanlig midtower full med 6 interna diskar och efter jag fyllde dom så har jag nu 8 externa USB3 diskar också. Märker att nu när yttertemperaturerna stiger så blir dom externa alldeles för varma medans dom interna ligger på en okej 28°-35°.

Letar därför efter ett överkomligt serverchassi som har plats för >14 3,5” diskar och kan hålla dom svala. Den enda jag kan hitta på prisjakt är Thermaltake Core W200 men den känns onödigt dyr.

Finns det något annat chassi som jag har missat eller finns det någon helt annan lösning som också skulle funka?

/Nilsok

Du nämner inget behov eller lust att rackmontera så jag utesluter det.
Ska du lägga såna pengar på ett chassi så kolla på detta.

https://www.computersalg.se/i/946938/lian-li-pc-d8000-full-to...

Snyggt och stilrent och med anpassad kylning för hdd

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Vad har du 14st diskar till?

Diskar drar en hel del ström alstrar värme, du verkar inte ha någon typ av RAID, BRTFS eller ZFS.
Ska du in med 14 SATA diskar kommer du också kräva raid/HBAkort osv.

3 10TB diskar gör samma jobb som 15 2TB diskar i form av ren RAW lagring. När strömförsörjning, utrymme, värme alstrad, ljudnivå osv är inräknad är inte en hel hög med "små" diskar en hållbar eller bra idé.

Man börjar med ett gäng 3 TB diskar då 6TB varianten fortfarande är för dyr.
I mitt fall har jag köp WD Red diskar.
När sen 6TB varianten sjunkit i pris så investerar man i ett gäng av dom och hips vips så sitter man där med 14 diskar.
Lägg sen till ett par ssd som cache diskar.
Jag själv sitter med så pass många diskar i en av mina unraid servrar. ( ca 50TB diskutrymme)
Att pensionera en mindre helt frisk disk bara för storleken är inte ett alternativ tyvärr.

Att klippa till på 3 10TB diskar kostar fläsk.
WD red ligger på 3500:-/ styck.
Du får mycket el för dom pengarna

Permalänk
Medlem

Den slutgiltiga lösningen?

Lian Li PC-D8000.
https://www.sweclockers.com/artikel/17230-snabbtitt-lian-li-p...

Verkar vara på väg att utgå, kan fortfarande köpas på Amazon.co.uk
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1436226

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ta dig en titt på SuperMicro chassin.
https://www.supermicro.nl/products/nfo/storage.cfm

Det finns även en hel del NASar som tar 14+ diskar.

Vad har du 14st diskar till?

Diskar drar en hel del ström alstrar värme, du verkar inte ha någon typ av RAID, BRTFS eller ZFS.
Ska du in med 14 SATA diskar kommer du också kräva raid/HBAkort osv.

3 10TB diskar gör samma jobb som 15 2TB diskar i form av ren RAW lagring. När strömförsörjning, utrymme, värme alstrad, ljudnivå osv är inräknad är inte en hel hög med "små" diskar en hållbar eller bra idé.

Någonstans ser du en ROI på att bara köpa nya diskar av vettig storlek 8/10TB eller helt enkelt skaffa dig Netflix.

Tycker man att ett chassi i 3k klassen är dyrt så är nog inte ett rackchassi i 5-10k klassen rätt sak att titta på. 3 x 10 TB är visserligen motsvarande mängd data men dataförlusten blir mycet större och om du kör raid eller motsvarande så är rebuildtiden såpass stor att du bör ha minst dubbel redundans och hotswap. Sen mängden iops i 15 diskar är mycket större även om det inte är så viktigt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Man börjar med ett gäng 3 TB diskar då 6TB varianten fortfarande är för dyr.
I mitt fall har jag köp WD Red diskar.
När sen 6TB varianten sjunkit i pris så investerar man i ett gäng av dom och hips vips så sitter man där med 14 diskar.
Lägg sen till ett par ssd som cache diskar.
Jag själv sitter med så pass många diskar i en av mina unraid servrar. ( ca 50TB diskutrymme)
Att pensionera en mindre helt frisk disk bara för storleken är inte ett alternativ tyvärr.

Att klippa till på 3 10TB diskar kostar fläsk.
WD red ligger på 3500:-/ styck.
Du får mycket el för dom pengarna

Det är runt 20W/h per disk. eller 0.5 kW ish per disk per dag. 175kW per disk per år eller CA 100kr om året. Detta ej inräknat kylning av diskar.

Annan utrustning såsom raid/hba kort, chassi osv gör att det inte blir helt gratis i långa loppet och antalet diskar man har borde ses över i kostnadskalkylen.

I vilket fall som helst, vad i helvete gör ni med ett behov av 50TB för hemmabruk? De flesta sitter ju på "Semsterbilder" men bara elkostnaden täcker ju netflix och HBO på ett år, då är diskar och utrustning inte ens medräknat.

Skrivet av aluser:

Tycker man att ett chassi i 3k klassen är dyrt så är nog inte ett rackchassi i 5-10k klassen rätt sak att titta på. 3 x 10 TB är visserligen motsvarande mängd data men dataförlusten blir mycet större och om du kör raid eller motsvarande så är rebuildtiden såpass stor att du bör ha minst dubbel redundans och hotswap. Sen mängden iops i 15 diskar är mycket större även om det inte är så viktigt hemma.

Allt över 1TB diskar bör köras i raid 1,10, eller möjligtvis 6.

Det är dyrt att ha mycket diskar och det är dyrt att ha mycket utrymme.
Rebuildtiden på Raid 1/10 är inte vidare jättelång, och disken den läser data ifrån har inte stor risk att paja.
Raid5 / Raid6 har lång rebuildtid pga paritetsberäkningar.

Min poäng är i alla fall att man bör se över sina behov när man har 14 lagringsdiskar snurrandes. Kan man konsolidera dem? Är det dags att titta på andra alternativ? Typ Netflix, HBO, Viasat whatevs. Du kommer se en ROI på det ganska snart.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Det är runt 20W/h per disk. eller 0.5 kW ish per disk per dag. 175kW per disk per år eller CA 100kr om året. Detta ej inräknat kylning av diskar.
§£$
Annan utrustning såsom raid/hba kort, chassi osv gör att det inte blir helt gratis i långa loppet och antalet diskar man har borde ses över i kostnadskalkylen.

I vilket fall som helst, vad i helvete gör ni med ett behov av 50TB för hemmabruk? De flesta sitter ju på "Semsterbilder" men bara elkostnaden täcker ju netflix och HBO på ett år, då är diskar och utrustning inte ens medräknat.

Nu snurrar ju inte diskarna konstant utan jag har dom nedspunna när dom inte läses från. ( ja jag vet att disken ev slits mer.)
Nu byter jag till större diskar allt efter som behovet ökar.
Jag har ett filmbibliotek på ca 650 filmer, 25 serier/ 1000 avsnitt.
Allt i okomprimerat format. Äger alla filmer/ serier i fysisk utgåva.
Detta delas ut till familj och personal via en Plexserver

"Semesterbilderna" ligger uppbackade på 2 andra NAS enheter separerade på nätverket för ökad säkerhet.

Dessutom har jag redan både Netflix, HBO och BBB streamingtjänst med tillhörande IPTV utbud.
Datorer och teknik är ett intresse då bortser i allafall jag från dom mindre kostnaderna.
Ska man börja räkna allt runtomkring så blir det väldigt snabbt väldigt tråkigt.

Permalänk
Inaktiv

**tråd flyttad -> Lagring, vänligen ignorera åtgärden och fortsätt diskussionen //mod**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Nu snurrar ju inte diskarna konstant utan jag har dom nedspunna när dom inte läses från. ( ja jag vet att disken ev slits mer.)
Nu byter jag till större diskar allt efter som behovet ökar.
Jag har ett filmbibliotek på ca 650 filmer, 25 serier/ 1000 avsnitt.
Allt i okomprimerat format. Äger alla filmer/ serier i fysisk utgåva.
Detta delas ut till familj och personal via en Plexserver

"Semesterbilderna" ligger uppbackade på 2 andra NAS enheter separerade på nätverket för ökad säkerhet.

Dessutom har jag redan både Netflix, HBO och BBB streamingtjänst med tillhörande IPTV utbud.
Datorer och teknik är ett intresse då bortser i allafall jag från dom mindre kostnaderna.
Ska man börja räkna allt runtomkring så blir det väldigt snabbt väldigt tråkigt.

Ett intresse ska man ju spendera pengar på, vad ska man annars ha dem till?

Jag tänker kanske för ofta ur ett arbetsperspektiv där kostnaden för någonting under dess livstid måste ställas mot användningsområdet.

Med kostnad så räknar jag, inköp, underhåll och arbetstimmar.

För ett intresse så spelar detta mindre roll. "Kul" är ju ett rimligt användningsområde. Du verkar även kombinera ditt intresse för IT med ditt intresse för Film.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju en CM-Stacker med upp till 12x5,25" enheter som kan konverteras till 20x3,5" enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Nilsok:
Om du är lite händig, kan du bygga ett hus till dina externa diskar, och ha några chassi fläktar som kyler dem.

Hittade detta NZXT H440W NE chassi, visserligen har det bara 11st 3,5” platser, men priset är ungefär 1/5 av priset på Thermaltake chassit.

Annars gör typ en USB fläkt som blåser luft på dem underverk, då den transporterar bort varm luften som bildas omkring dem.

Big NO
Detta chassi har kasst luftflöde.
Inget som rekommenderas om man ska ha massa diskar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Big NO
Detta chassi har kasst luftflöde.
Inget som rekommenderas om man ska ha massa diskar i.

Vill man inte lägga flera tusen på ett chassi, om chassit's kylning inte räcker till, så får man vara uppfinningsrik.

Jag har 9 diskar i ett chassi som är avsett för 6st, och diskarna ligger runt 45C vid belasting.
Så bara för att ett chassi kanske har dåligt luftflöde, betyder inte det att man kan ha många diskar i det, man får som sagt vara uppfinningsrik.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vill man inte lägga flera tusen på ett chassi, om chassit's kylning inte räcker till, så får man vara uppfinningsrik.

Jag har 9 diskar i ett chassi som är avsett för 6st, och diskarna ligger runt 45C vid belasting.
Så bara för att ett chassi kanske har dåligt luftflöde, betyder inte det att man kan ha många diskar i det, man får som sagt vara uppfinningsrik.

Förstår inte ditt inlägg alls. Min rekommendation kvarstår.

Permalänk
Medlem

Vad har man för mobo för sådana tillämpningar, tex. för HBA som LSI9210-8i tänkt för IT är 8-lanes PCIe, och man kanske vill ha fler om man skall hantera många diskar.

Spel-mobo har ofta bara 2st 16-lanes PCIe (för dubbla grafikkort) och inga 8-PCIe-lanes-kortkontakter alls (och 1-lanes uttag går inte att använda) och det är svårt att avgöra om dessa går att använda till annat eller är dedikerade enbart för grafik (och dess minnesallokering), sedan finns det varianter med ytterligare 16-PCIe-hållare men bara 4-pci-lanes, och då är frågan om de går direkt till CPU eller via någon periferi-krets, om via periferikrets så brukar det bli allt för ofta problem med detektering som tex. sagda HBA även om HBA i sig kan 'nöja' sig med 4 PCIe-lanes

Man vill helst fortfarande ha plats för hyfsat grafikkort (de brukar vara 16-lanes PCIe även om kanske bara 8 eller tom. bara 4 av dem används)

Skall man ha för tänkt serverbruk så vill man gärna ha ECC-minne också...

Skall man ha >=14 diskar så kommer man behöva stoppa in minst 1 HBA:er då moderkorten ofta bara stöder 4 eller 6 SATA-diskar

finns det några bra och beprövade förslag??

Permalänk
Medlem

@xxargs: Vad ska du ha ordentligt grafikkort till i en server? Visst är det najs med ett allt-i-allo- system men just server och spelburk är två varianter man nog ska hålla separat. Mina servrar bygger på AMDs gamla FX-serie med ECC-RAM. 5-7 000 poäng i Passmark duger alldeles ypperligt. Körs utan grafikkort och HBA-korten använder PCI-E x8 men har uttag för två. Kör själv tolv diskar på ett HBA och systemdiskarna kopplade till moderkortet.

Permalänk
Medlem

För min del var det på en stationär som behöver en nyare mobo då den är väldig gammal (>10 år med första versionens PCIe och bara en enda 16-lanes uttag och 3 st 1-lanes...) och behöver en lyft ändå - HBA tänkte jag först ha som en test-bädd (då lådan råkar har rätt många disk-platser ledigt) och även kunna läsa ur data/smart-värden ur några sas-diskar (som det inte går via P400 HW-raidkortet i HPE DL 385hur man än önskar...) och sedan prova lite olika raid-grejor, men visst, har eventuellt nya mobo-kortet (och CPU) inbyggd grafik så går det också, detta är ändå inget jag spelar på - bara surfar...

En variant är att stoppa in den i HPE DL385 då jag har Riser-kort bakplanet med lediga PCIe slottar - problemet är att burken verkligen inte har några alls SATA-matningskablar - inte en enda en eller annan sladd-knippe som går att tjuva på, för det finns ingen... - matningen till korgarna med alla SAS-diskarna är löst på annat sätt... - vill inte mickla med någon lös PC-kraft med risken att man har sönder något pga glappande jordslingor eller annat dumt när man flyttar runt...

Sedan kanske det blir att flytta över till en mer dedikerad server-bygge, men den dagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Nilsok: https://i.imgur.com/Xyem8nj.jpgDu kan ju alltid göra som den här snubben och stapla diskarna i botten av chassiet för att utnyttja allt utrymme till max Ska du ha 14 diskar inkopplade så behöver du nog även ha ett sata-expansionskort då vanliga moderkort oftast "bara" har 6-8 sata-portar.
Jag kan rekommendera https://www.reddit.com/r/DataHoarder/ om du behöver mer hjälp med att bygga en filserver. Det finns många användare där med 100 TB+ filservrar som är väldigt kunniga.

Folk gör dessa byggen och sedan kommer och säger backblaze statistik inte är verklighetsbaserat....
Tom de har bättre vibrationsdämpning och kylning än denna lösning.

Är allt för folks "egen bygge", men diskar i RAID är lite mer känsliga än vissa tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilsok:

Hej!

Jag har ganska bra koll vad gäller speldatorer och trodde att det skulle gå att överföra till servrar också men känner mig ganska lost just nu.

Jag har idag en vanlig midtower full med 6 interna diskar och efter jag fyllde dom så har jag nu 8 externa USB3 diskar också. Märker att nu när yttertemperaturerna stiger så blir dom externa alldeles för varma medans dom interna ligger på en okej 28°-35°.

Letar därför efter ett överkomligt serverchassi som har plats för >14 3,5” diskar och kan hålla dom svala. Den enda jag kan hitta på prisjakt är Thermaltake Core W200 men den känns onödigt dyr.

Finns det något annat chassi som jag har missat eller finns det någon helt annan lösning som också skulle funka?

/Nilsok

Fractal Design XL R2 + extra bottenvagga för 4 hdd + extra topvagga för 4 till + extra hdd-slädar, valfritt moderkort och ett DeLOCK Expansionskort PCIe -> 10x SATA Lågprofil ger dig ett hyfsat billigt alternativ med plats för upp till 16 hdd och goda möjligheter till tyst effektiv kylning.

Permalänk
Medlem

Länkar till min reddit-tråd med system-bygge med 16 diskar i Fractal Design R5

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/6smdpu/showing_...

Skickades från m.sweclockers.com