Permalänk

Stulen dator...

Idag har jag haft inbrott hemma, och min käraste är borta, (dator i sign).

Vad skulle lättaste sättet vara att hitta den? Lagt ut i ett par facebookgrupper osv, finns något mer att göra?

Googlekonto och facebook är inloggat på datorn, även steam. Känns lite som en longshot, några andra tips?
Tack på förhand, tacksam för alla tips jag kan få!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Har du försäkring? Helförsäkring med ''drulle'' om så, kontakta ditt försäkringsbolag och få hjälp via de.

Windows har ju ''hitta min enhet'' på Outlook, om du har det aktiverat dvs.

Jag kan t.ex se alla mina enheter som har Windows på sig via Outlook.

Första jag hade gjort är att sätta nya lösen på allt, loggat ut ur Windows och skaffat nytt lösen på den epost du har aktiverat Windows via.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Har du försäkring? Helförsäkring med ''drulle'' om så, kontakta ditt försäkringsbolag och få hjälp via de.

Windows har ju ''hitta min enhet'' på Outlook, om du har det aktiverat dvs.

Jag kan t.ex se alla mina enheter som har Windows på sig via Outlook.

Första jag hade gjort är att sätta nya lösen på allt, loggat ut ur Windows och skaffat nytt lösen på den epost du har aktiverat Windows via.

Ska kolla med försäkringsbolaget imorgon! Tänkte att det kanske kan vara en bra idé att låta det vara inloggat och få notis när google får inloggsförsök från en mysko ip?

Tyvärr har jag skitit i detta med microsoftkonto tror jag..

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Har du försäkring? Helförsäkring med ''drulle'' om så, kontakta ditt försäkringsbolag och få hjälp via de.

Windows har ju ''hitta min enhet'' på Outlook, om du har det aktiverat dvs.

Jag kan t.ex se alla mina enheter som har Windows på sig via Outlook.

Första jag hade gjort är att sätta nya lösen på allt, loggat ut ur Windows och skaffat nytt lösen på den epost du har aktiverat Windows via.

Kom dock precis på att jag laddat ner forza 6 apex från Windows store, är det samma som outlook?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldenFan:

Kom dock precis på att jag laddat ner forza 6 apex från Windows store, är det samma som outlook?

Vet inte, men om du har ditt Windows store kopplat till en E-post kan det vara möjligt.

Tänk på att koppla bort alla dina kontokort bort från Steam, Origin, Uplay, Windows store m.fl..vill inte att tjuven ska rensa ditt konto på pengar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jobbigt!

Enda du kan göra är som de andra säger, att byta lösen på alla dina konton. Och polisänmäl givetvis allt ASAP.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilder på datorn om möjligt så vi kan hålla ett öga på blocket ifall den dyker upp där

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Lägg upp bilder på datorn om möjligt så vi kan hålla ett öga på blocket ifall den dyker upp där

Alla bilder på den jag hade ligger i en gammal telefon som också blev stulel..
Chassit är ett 600Q med lite repor i fronten, chassisidan saknas!

Annars är det inget märkvärdigt med datorn! Lättaste sättet att känna igen den på är nog just configen med 980ti strix + ryzen 1600x som båda kyls med varsin fractal design celsius s24.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Alla bilder på den jag hade ligger i en gammal telefon som också blev stulel..
Chassit är ett 600Q med lite repor i fronten, chassisidan saknas!

Annars är det inget märkvärdigt med datorn! Lättaste sättet att känna igen den på är nog just configen med 980ti strix + ryzen 1600x som båda kyls med varsin fractal design celsius s24.

Ärligt varför stjäl man sådan dator? Repor, chassisida saknas och lite äldre delar (förutom mobo och cpu osv, inget illa menat till dig).

Jag menar, denne lär inte få mer än kanske 2000/2,500kr (om man inte lyckas blåsa någon på blocket).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inte mer än 2500 för en komplett dator med 980 TI? Låter nice.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ärligt varför stjäl man sådan dator? Repor, chassisida saknas och lite äldre delar (förutom mobo och cpu osv, inget illa menat till dig).

Jag menar, denne lär inte få mer än kanske 2000/2,500kr (om man inte lyckas blåsa någon på blocket).

980Ti är ju värt norr om 2500kr på egen hand. 1600X är väl iaf en tusing till. 16GB ram är nog en tusing. Då har du fortfarande chassi, kylare, hdd, ssd, mobo,psu som alla är värda en slant. Tror du gravt underskattar värdet på datorn i hans sign. Därtill så lär inte en inbrottstjuv som håller på att länsa hans lägenhet sätta sig ned och dividera om ifall datorn verkligen är värd nog att stjäla. De bryter sig in och haffar all elektronik som är lätt att bära, samt alla smycken och andra lätthanterliga värdesaker.

Våran säng och soffa är båda värda i klass med eller troligtvis mer än tv och dator tillsammans, jag är likväl inte särskilt rädd för att någon av dem skulle försvinna vid ett inbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

980Ti är ju värt norr om 2500kr på egen hand. 1600X är väl iaf en tusing till. 16GB ram är nog en tusing. Då har du fortfarande chassi, kylare, hdd, ssd, mobo,psu som alla är värda en slant. Tror du gravt underskattar värdet på datorn i hans sign. Därtill så lär inte en inbrottstjuv som håller på att länsa hans lägenhet sätta sig ned och dividera om ifall datorn verkligen är värd nog att stjäla. De bryter sig in och haffar all elektronik som är lätt att bära, samt alla smycken och andra lätthanterliga värdesaker.

Våran säng och soffa är båda värda i klass med eller troligtvis mer än tv och dator tillsammans, jag är likväl inte särskilt rädd för att någon av dem skulle försvinna vid ett inbrott.

Ja, jag har inte tänkt ställa upp i antikrundan som värderingsexpert Men denne som stulit grejerna, vill väl kränga det fort (så lägger troligen inte priset så högt).

Hur som, så anser jag efter 1 år att värdet är halverat på datordelar (beroende på del).

Men kan ju hoppas ingen får för sig köpa denna dator, utan kvitto, repig och utan en sidoplåt (lär min magkänslan säga att något är fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har du kollat så de inte tagit något mer? Har du kvar passet? Många förvara dem i en byrålåda i hallen, där kollar tjuven först. Ett pass på svarta marknaden är värt c:a 10-20 000, betydligt enklare och bättre att sno än en stationär dator (!)

Märklig stöt för övrigt, du kanske bor i ett hus på landet? Känns osannolikt att man får så stora prylar stulna om man bor i lägenhet.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Har du kollat så de inte tagit något mer? Har du kvar passet? Många förvara dem i en byrålåda i hallen, där kollar tjuven först. Ett pass på svarta marknaden är värt c:a 10-20 000, betydligt enklare och bättre att sno än en stationär dator (!)

Märklig stöt för övrigt, du kanske bor i ett hus på landet? Känns osannolikt att man får så stora prylar stulna om man bor i lägenhet.

Hur kan ett pass vara värt så mycket?

Går det att anv. efter man anmält det stulet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Tydligen, men troligtvis inte i Sverige. Har för mig att Asien var hett, men kan inte minnas riktigt vad jag läst.

Om det förvarats i byrålådan och ändå ligger kvar så är det troligtvis amatörer som gjort inbrottet. Här är det lite enklare att spekulera om var datorn befinner sig eftersom det då inte rör sig om en liga.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av candybag:

Har du kollat så de inte tagit något mer? Har du kvar passet? Många förvara dem i en byrålåda i hallen, där kollar tjuven först. Ett pass på svarta marknaden är värt c:a 10-20 000, betydligt enklare och bättre att sno än en stationär dator (!)

Märklig stöt för övrigt, du kanske bor i ett hus på landet? Känns osannolikt att man får så stora prylar stulna om man bor i lägenhet.

Bor i en lägenhet och har på annat håll fått reda på vem personen som vart här är.. Lite roligt just det du sa med passet, för när jag kom hem låg mitt pass på spisen, och fick ett par dagar efter ett sammtal om att min gamla pass som gick ut typ 2008 var upphittat, så killen fick med sej fel pass!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av candybag:

@frong: Tydligen, men troligtvis inte i Sverige. Har för mig att Asien var hett, men kan inte minnas riktigt vad jag läst.

Om det förvarats i byrålådan och ändå ligger kvar så är det troligtvis amatörer som gjort inbrottet. Här är det lite enklare att spekulera om var datorn befinner sig eftersom det då inte rör sig om en liga.

Människosmugglare betalar bra för ett pass!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur kan ett pass vara värt så mycket?

Går det att anv. efter man anmält det stulet?

Tror det sägs att svenska pass är bland de mest värda också. Antar att vi har lätt att komma in i egentligen alla länder typ.