Köpt Corsair H115i kylare, fortfarande dåliga temperaturer vid OC?

Permalänk
Medlem

Köpt Corsair H115i kylare, fortfarande dåliga temperaturer vid OC?

Efter sommaren kom insåg jag att med min setup, OC etc. så dög inte Hyper 212 Evo längre, processorn gick ofta upp i 90 grader.

Min OC profil just nu är såhär:

AI Overclock Tuner: XMP (Intel stock operation)
CPU Core Ratio Limit: 45 (BCLK 100.0)
Min & Max CPU Cache Ratio: 40
CPU Core Voltage: 1.250
CPU Cache Voltage Override: 1.150

RAM volt ligger på 1.5 volt (tror de ska ha 1.65 egentligen med sån här OC eller?)

Och resten är default.

Som ni ser ligger idle runt 50 grader och när jag kör Prime95 går den direkt upp i 95-100 grader (det tar inte mer än en sekund, bokstavligen). Fläktkurvan för CPUn ligger på 30+ grader 30%, 50+ grader 50% och 75+ grader 100%. Självklart blir processorn kallare med en starkare fläktkurva men det känns ändå som ~50 grader idle är lite mycket även om CPU-fläktarna "bara" ligger på 50%? Jag har även satt alla chassifläktar på konstant 100% (förutom de på fronten som tillhör kylaren, de har jag satt på 1800RPM och pumpen på 2900RPM (högsta), enligt Corsair iCUE.

Jag har testat att byta/lägga på mer kylpasta men resultatet blir det samma.

Såhär nedan ser mitt luftflöde ut i datorn just nu. Ifall bilden är förvirrande så har jag radiatorn på fronten, tillsammand med 2 140mm fläktar som blåser inåt.

Så vad kan jag göra bättre, varför går temperaturen i taket så fort jag överklockar processorn bara lite grann? Hade samma problem medm in andra kylare (visserligen var den ju mycket sämre, men ändå) så det känns som att det inte är kylarens fel att det blir såhär.

Permalänk
Medlem

Helt klart för varmt, för att inte tala om 27% load och 4.5Ghz idle? Har du avaktiverat speedstep?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Helt klart för varmt, för att inte tala om 27% load och 4.5Ghz idle? Har du avaktiverat speedstep?

Det är Corsair iCUE som tar så mycket (runt 20%), förstår inte varför. Har stängt av det nu. Temperaturen sjönk till 40-45 grader, vilket är väl ok, även om jag tycker det borde vara lite lägre. 20-30% load ska ju inte dra upp temperaturen till 50+ grader. Problemet med 100% load kvarstår dock, den går upp i 95-100 grader direkt.

Inte säker vad speedstep är. Jag glömde nämna att jag följde denna videon (helt och hållet vill jag nämna). Men om speedstep är vad jag tror det är, så har jag nog avaktiverat det. Grejerna han i stänger av i videon är grejer som strömsparläge, konstant turbo mode etc. Mer eller mindre 100% performance mode.

https://www.youtube.com/watch?v=w-oAf2tVDcg&t=227s (väldigt kort video)

Bara kolla de första 3 minuterna eller så, han ändrar inte så många grejer.

Jag har ingen aning om det faktiskt har en dålig påverkan att stänga av de grejerna, i min hjärna lät det mer som "vill jag spara ström eller lite livstid på processorn? meh".

Permalänk
Medlem

Speedstep och C-states är bra, på alla sätt. Sparar ström är inte något jag ens tänker på. Men att dator är båda sval och tyst i idle är väldigt trevligt. Min går ned i 2.2-2.8Ghz under Idle och ligger på cirka 30c (i ett rum som är 25c).
Om du stänger av dessa så är det inte konstigt att du får 50c i idle.

Utöver det så bör du inte följa guider till punk och pricka. Se det som något som demonstrerar och förklarar vad det gör och vad du bör kolla efter. Alla överklockningar är individuella och inställningar som X har fungerar troligen inte för Y osv.
Börja med att återställa BIOS till standardinställningar och kolla temperaturer utan någon överklockning för att se om temperaturerna beror på överklockningen eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Speedstep och C-states är bra, på alla sätt. Sparar ström är inte något jag ens tänker på. Men att dator är båda sval och tyst i idle är väldigt trevligt. Min går ned i 2.2-2.8Ghz under Idle och ligger på cirka 30c (i ett rum som är 25c).
Om du stänger av dessa så är det inte konstigt att du får 50c i idle.

Utöver det så bör du inte följa guider till punk och pricka. Se det som något som demonstrerar och förklarar vad det gör och vad du bör kolla efter. Alla överklockningar är individuella och inställningar som X har fungerar troligen inte för Y osv.
Börja med att återställa BIOS till standardinställningar och kolla temperaturer utan någon överklockning för att se om temperaturerna beror på överklockningen eller ej.

Jag har faktiskt redan checkat (eftersom jag återställde moderkortet, hade lite problem) temperaturer med standard inställningar. Idle låg runt 35 grader, så det var fortfarande inte fantastiskt. Dock gick temperaturen inte över 70 grader i full load. Så idle temperaturen är alltid ok, men så fort jag överklockar ens lite så går den från 65 till 100 grader direkt. Även om det är +100MHz och +0.05v.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Corsair H115i har ett dåligt fäste som ofta gör att det blir otillräcklig kontaktyta mellan kylaren och cpu.
Prova med att lägga brickor i icke ledande material mellan fästet och moderkortet. (baksidan av moderkortet)

Så gjorde jag och det hjälpte mycket.
Inte säkert att detta kommer hjälpa just dig, men det är värt ett försök.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Cranzle: Corsair H115i har ett dåligt fäste som ofta gör att det blir otillräcklig kontaktyta mellan kylaren och cpu.
Prova med att lägga brickor i icke ledande material mellan fästet och moderkortet. (baksidan av moderkortet)

Så gjorde jag och det hjälpte mycket.
Inte säkert att detta kommer hjälpa just dig, men det är värt ett försök.

Jag har bytt kylpasta 2 gånger på den, och både gångerna jag kollade på både CPUn och kylaren såg det väldigt fint ut. Jämn och väl utsmetad yta, inga tomma hål eller luftbubblor etc. Svårt att tro att min har ett sånt problem?

Jag kan väl testa det, om inget annat funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har bytt kylpasta 2 gånger på den, och både gångerna jag kollade på både CPUn och kylaren såg det väldigt fint ut. Jämn och väl utsmetad yta, inga tomma hål eller luftbubblor etc. Svårt att tro att min har ett sånt problem?

Jag kan väl testa det, om inget annat funkar.

Nu har jag inte riktig koll på denna CPU, kan det inte bara vara så att det är ett dåligt exemplar att överklocka i kombination med att inre värmepastan blivit dålig?

Permalänk
Medlem

4790k är en redan överklockad 4770k. Så de har tyvärr en tendens att bli riktigt varma när man pushar mera. Fast en höjning med 100 MHz på vatten borde den fixa. Antar att du redan försökt sänka spänningen. I så fall är det nog en bom i kisellotteriet. Delidd om du vågar och sätt riktig kylpasta på kärnan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Har du monterat backplaten åt rätt håll på baksidan, finns ett par urgröpningar eller vad man ska kalla det som skall vara uppåt, finns bild i monterings-anvisningen.

EDIT: kollat nu och det är de äldre modellerna som går att montera fel och man får fel tryck vid fastsättningen.

Editerade
Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu har jag inte riktig koll på denna CPU, kan det inte bara vara så att det är ett dåligt exemplar att överklocka i kombination med att inre värmepastan blivit dålig?

Med värmepasta, menar du kylpasta? För det bytte jag ut i samband med kylaren såklart. Testade även byta/lägga på mer, med samma resultat.

Men ja, eftersom den har turbo på 4,4 så kan man realistiskt sätt bara överklocka den ett par hundra MHz, såvida man inte är hardcore-överklockare. Så det blir allt mellan 4,5-4,8. Jag funderar på att slopa överklockningen och köra inställningarna via automatik, systemet kanske gör det bättre än mig själv, och 100-200MHz är inte alls stor skillnad.

Som en annan kommenterade är 4790K en överklockad 4770K, så det är klart att det blir tungt när man överklockar den ytterligare. Kan också vara ett dåligt exemplar som han nämnde. Finns många möjligheter. Jag tror jag slopar överklockningen och satsar på bra temperaturer. Kanske kan jag överklocka med en framtida processor istället.

Permalänk
Medlem

Den inre kylpastan (skräp) är den Intel använder under ihs:en. Den kan vara ojämn och/eller inte ligga emot. Detta brukar visa sig med att temperaturen skiljer mycket mellan kärnorna. 6 grader skillnad i Idle skulle jag reagera lite på. Om det är värmen som är flaskhalsen innan spänningen kan en delidd och ny kylpasta hjälpa att överklocka. Lite riskabelt men kan löna sig om man har tur.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara prime95 som är boven. Med min 4790k med h100i har jag vettiga temps i allt utom Prime95. Det är någonting med det programmet som inte funkar med 4790k. I aida64 t.ex är tempsen riktigt bra

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Cranzle: Corsair H115i har ett dåligt fäste som ofta gör att det blir otillräcklig kontaktyta mellan kylaren och cpu.
Prova med att lägga brickor i icke ledande material mellan fästet och moderkortet. (baksidan av moderkortet)

Så gjorde jag och det hjälpte mycket.
Inte säkert att detta kommer hjälpa just dig, men det är värt ett försök.

^^this^^
Corsair har tyvärr fortfarande problem med detta efter alla dessa år.

Permalänk
Medlem

Varför har du inte radiatorn i toppen? Känns onödigt att blåsa in CPU värmen igen.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Varför har du inte radiatorn i toppen? Känns onödigt att blåsa in CPU värmen igen.

Verkade lättast så som jag dragit mina kablar, utrymme etc. Hade varit mycket jobb att få upp den i toppen.

Jag lade upp en tråd för några månader sedan där detta var den mest rekommenderade setupen av fläktar. Dubbelcheckade med min kompis som också höll med att jag ska ha det såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Verkade lättast så som jag dragit mina kablar, utrymme etc. Hade varit mycket jobb att få upp den i toppen.

Jag lade upp en tråd för några månader sedan där detta var den mest rekommenderade setupen av fläktar. Dubbelcheckade med min kompis som också höll med att jag ska ha det såhär.

Förstår.

Jar har också en 4790k oklockad och den går upp i över 80 grader när jag kör folding@home. Detta med en Dark Rock 3 luftkylare och okej chassikylning. Autovolten drar i väg till över 1,3. Brukar sänka till 1,2 Volt för att få ned tempen en aning.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Ett problem jag har med mitt ASUS Z97-A är att när jag väl satt ett värde manuellt i CPU volten vill den inte ändras efter det. Vad jag än skriver in för siffra så bara revertas det tillbaks till 1.250. Vill nämligen testa höja/sänka men BIOS låter mig inte. Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem

Jag återställde inställningarna i BIOS och ändrade endast AI Overclock Tuner till XMP och volt från 1.2039 (stock) till 1.3. Testade även motsatt, så allt var stock förutom frekvensen som jag drog upp till 4,6GHz.

Helt stock ligger temperaturen på 65 grader full load och CPU Watt ligger runt 85-90 Watt, allting är som det ska. Men så fort jag höjer volten/frekvensen, då händer det här:

Även om jag bara sätter igång XMP, och inget annat, så händer samma sak. Testade också att stänga av XMP (auto alltså) och bara höja frekvensen, samma sak. Den enda skillnaden är att temperaturen då ligger på 90-95 grader.

Så uppenbarligen kan min processor inte överklockas av någon anledning? Den går i 90-100 grader vad för liten grej jag än sätter på/höjer?

Permalänk
Medlem

Som någon skrev så tror jag att du kommer behöva göra en delid om du vill överklocka med vettiga temps.
Har själv en i5 4690k vilket är också är en Haswell refresh cpu.
När jag köpte min så hade jag läst att Haswell hade värmeproblem vid överklockning och att de skulle förbättrat det för Haswell refresh men det blev bara marginellt bättre så precis som för dig va min 4690k inte så rolig att överklocka.
Körde även en Hyper 212 och testade med en Be quiet Pure Rock men ingen skillnad så det slutade med att jag körde den original.
Men för ett tag sen gjorde jag en delid på den eftersom den nu har några år på nacken och jäklar vad den är svalare nu.

En dag som denna med 29c in datorrummet så har jag idle temp 32-37 beroende på vilken core och detta är i ett litet chassi.
Detta hade jag haft förr kanske om det varit 20grader i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag återställde inställningarna i BIOS och ändrade endast AI Overclock Tuner till XMP och volt från 1.2039 (stock) till 1.3. Testade även motsatt, så allt var stock förutom frekvensen som jag drog upp till 4,6GHz.

Helt stock ligger temperaturen på 65 grader full load och CPU Watt ligger runt 85-90 Watt, allting är som det ska. Men så fort jag höjer volten/frekvensen, då händer det här:

https://i.imgur.com/ZgNbvmi.png

https://i.imgur.com/7kvHYwI.png

Även om jag bara sätter igång XMP, och inget annat, så händer samma sak. Testade också att stänga av XMP (auto alltså) och bara höja frekvensen, samma sak. Den enda skillnaden är att temperaturen då ligger på 90-95 grader.

Så uppenbarligen kan min processor inte överklockas av någon anledning? Den går i 90-100 grader vad för liten grej jag än sätter på/höjer?

Sätt spänningen manuellt och låt inte den stå kvar på auto om den gör det. Nu pratar jag om när du skiter i XMP och bara sätter frekvensen.

Har du samma spänning med stock/klockat så ska inte en ökning i frekvens höja temperaturen med 30 grader.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@Cranzle:
Strunt i xmp,kör manuellt.
Jag kör min 4790K på 1,170 volt.(4600mhertz)
4700 så kräver den 1,230 volt.
Strunta i prime 95.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.