Permalänk
Medlem

Ansluta bänkdiskmaskin

Tjenare!

Har precis köpt hem en bänkdiskmaskin till min hyresrätt och tänkte ta och koppla på den. Till mitt missnöje inser jag då att kopplingen på blandaren inte fungerar ihop med medföljande slang till diskmaskinen. Finns det någon smidig lösning på mitt problem eller behöver jag en ny blandare med rätt uttag?

Se bilderna för att bättre förstå vad jag menar.

https://imgur.com/a/MErLBPz

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det måste gå att få tag på en adapter alt slang med vardera koppling i änden. Gå in till ett bauhous/beijer/biltema eller liknande och fråga om hjälp så borde du hitta något.
Du kan ju omöjligt vara den första att ha detta problemet...

Permalänk

fråga hyresbolaget om antingen själva kopplingen eller hjälp med koppling av bändiskmaskinen.

https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-FM-Mattsson--FM-Ma...

är en mattson koppling, hittade inte bara "pipen" separat, utan med själva vredet också, men du kanske har bättre tur på google än mig.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Tjenare!

Har precis köpt hem en bänkdiskmaskin till min hyresrätt och tänkte ta och koppla på den. Till mitt missnöje inser jag då att kopplingen på blandaren inte fungerar ihop med medföljande slang till diskmaskinen. Finns det någon smidig lösning på mitt problem eller behöver jag en ny blandare med rätt uttag?

Se bilderna för att bättre förstå vad jag menar.

https://imgur.com/a/MErLBPz

Tusen tack på förhand!

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/...

kan vara en sån du behöver men jag kan inte lova att det är den.
Det heter nog iaf snabbkoppling det du har på din blandare.
Annars är det bara att leta på en vvs-butik och fråga dom vet

Permalänk
Medlem

Jag plockade med båda anslutningarna till en VVS-butik när jag bråkade med en bänkdiskmaskin.
Han i kassan vevade ihop en koppling som fungerade till mig för en liten slant.

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med dem på VVS och bad och fick följande lösning "Förkromad nippelmuff G20xG15" samt "FM Mattsson Extra vattenuttag" landade på 476 kronor med frakt men får vara värt det för att slippa diska

Skriver mest bara så att eventuella personer som hittar hit i framtiden ser vilken lösning jag använt mig av. Återkommer om det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Tjenare!

Har precis köpt hem en bänkdiskmaskin till min hyresrätt och tänkte ta och koppla på den. Till mitt missnöje inser jag då att kopplingen på blandaren inte fungerar ihop med medföljande slang till diskmaskinen. Finns det någon smidig lösning på mitt problem eller behöver jag en ny blandare med rätt uttag?

Se bilderna för att bättre förstå vad jag menar.

https://imgur.com/a/MErLBPz

Tusen tack på förhand!

Satt i samma situation som du. Hyresvärden var inte mycket till hjälp ("-Det får du anlita en hantverkare att fixa, det gör inte vi").
Jag gick in på Harald Nyborg och fick jättebra hjälp av en kille där som hjälpte mig hitta rätt storlek på en adapter som passar blandaren i köket.

Alternativt kan du ju kika under diskhon om det finns någon koppling för diskmaskin där, om du vågar dig på att koppla in där själv.
Men vi har kopplat in slangen från bänkdiskmaskinen direkt i blandaren. Har kört på det sättet i stort sett varje dag i flera år nu och det funkar fint!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Satt i samma situation som du. Hyresvärden var inte mycket till hjälp ("-Det får du anlita en hantverkare att fixa, det gör inte vi").

Det är ändå ganska rimligt; hyresvärden har ju inget med hyrestagarens extrautrustningar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Tjenare!

Har precis köpt hem en bänkdiskmaskin till min hyresrätt och tänkte ta och koppla på den. Till mitt missnöje inser jag då att kopplingen på blandaren inte fungerar ihop med medföljande slang till diskmaskinen. Finns det någon smidig lösning på mitt problem eller behöver jag en ny blandare med rätt uttag?

Se bilderna för att bättre förstå vad jag menar.

https://imgur.com/a/MErLBPz

Tusen tack på förhand!

Du ska ha en nyckeldel som stoppar in i den extra vattenuttaget. Finns både vinklad eller rak. Se till bara ha rätt storlek för slangen och blandaren.

Vinklad nyckeldel

Rak nyckeldel

Alternativ kolla under diskbänken, går att koppla där under också om det finns möjlighet till det. Själv gjorde jag det, då köksblandaren hade inget uttag för bänkdiskslang inkoppling.

Eller adapter till slangen som denna bild visar:

Skrivet av Lunkan90:

Var i kontakt med dem på VVS och bad och fick följande lösning "Förkromad nippelmuff G20xG15" samt "FM Mattsson Extra vattenuttag" landade på 476 kronor med frakt men får vara värt det för att slippa diska

Skriver mest bara så att eventuella personer som hittar hit i framtiden ser vilken lösning jag använt mig av. Återkommer om det inte fungerar.

Det extra vattenuttaget som VVS pratar om är det som du redan har kopplat in med extra nyckeldelar bara.
Förmodligen är det detta dom vill du ska köpa:
http://www.vvsobadrum.se/badrum/blandare/koksblandare/tillbeh...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Lunkan90:

Var i kontakt med dem på VVS och bad och fick följande lösning "Förkromad nippelmuff G20xG15" samt "FM Mattsson Extra vattenuttag" landade på 476 kronor med frakt men får vara värt det för att slippa diska

Skriver mest bara så att eventuella personer som hittar hit i framtiden ser vilken lösning jag använt mig av. Återkommer om det inte fungerar.

Då fick han dig att köpa hela vattenuttaget från blandaren, ser på bilden att du redan har ett. Det enda du behöver är t.ex
https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-FM-Mattsson--FM-MA...

Inte hela uttaget. Men om du får för dig att använda det du får hem nu, koppla inte loss anslutningen på blandaren, använd bara vinkeln eller den raka "insticksdelen" du får med. Annars får du det blött hemma.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@XPerion: De hävdade bestämt att de minsann inte sålde lösa delar utan att jag behövde köpa hela paketet på en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ändå ganska rimligt; hyresvärden har ju inget med hyrestagarens extrautrustningar att göra.

Men om den kopplas in fel så blir det hyrsvärdens problem (vattenskada), vilket inte är allt för ovanligt.
Så visst intresse bör hyresvärden ha att maskinen monteras fast på rätt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Fel d-nippel storlek. Du ska ha en G15/G20. Nyckeldelen är av storlek G15 och slangen storlek är G20 (3/4).
https://www.vvsochbad.se/Roer-kopplingar-Maessingroer-kopplin...

Mät slangen gäng storlek, normalt är det 3/4 - G20. Om nu du inte köpte nån konstig märkes bänkdiskmaskin.
Kom ihåg också gängtejp, läckage är sista man vill ha.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Permalänk

Fel nippel. Du ska ha en bussning 20x15
Kör med lin eller loctite 55-snöre istället för tejp. Och inget på slangmuttern, där har du en gummipackning.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Knappast du, om en hyrestagare gör något sådant fel som inte är fackmannamässigt gjort och det blir vattenskada så är det inte hyresvärdens problem.. Mer bestämt hyrestagarens, Därav brukar ofta hyresvärdar bistå med detta om man frågar dom.

Skrivet av henkiii:

Men om den kopplas in fel så blir det hyrsvärdens problem (vattenskada), vilket inte är allt för ovanligt.
Så visst intresse bör hyresvärden ha att maskinen monteras fast på rätt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

https://shopcdn.textalk.se/shop/11994/art94/h7090/25527090-or...
är en bussning

Det du länkar är en nippel (utvändig-utvändig). Du ska ha invändig-utvändig. Med R20 som utvändig gänga, och R15 som invändig (där du gängar in FMM-delen).

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

@TommyToad: Är du helt säker? När jag chattade med dem på VVS så länkade de just en nippel till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men om den kopplas in fel så blir det hyrsvärdens problem (vattenskada), vilket inte är allt för ovanligt.
Så visst intresse bör hyresvärden ha att maskinen monteras fast på rätt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan det bli hyresvärdens fel om du gör fel tycker du?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Bara ett tips:
Glöm dock INTE detta, jag lärde mig den hårda vägen och försökte använda hushålls saker för att slippa läckage, gick inte, blev denna för 5kr och ACK så mycket lättare saker blev, har haft användning till annat också:
https://www.vvsochbad.se/Roer-kopplingar-Taetningsmaterial--G...
Finns även på Bauhaus (köpte min där) och Biltema för samma pris.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

@TommyToad: Är du helt säker? När jag chattade med dem på VVS så länkade de just en nippel till mig.

TommyToad har rätt. Missade det helt, gick utifrån din länk och VVS sagt till dig. Om du titytar på nyckeldelen och nippeln så ser du att det inte går att koppla ihop dom med den nippeln du länkade. Det är en övergångsnippel du behöver.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Overgangsn...

Nu är jag väldigt dåligt med gängor. Men som jag förstår det är det 87225 övergångsnippeln som du behöver. Men det är bara ta en diskslang hos biltema och testa vilken övergångsnippel det är du ska ha. Ganska säker på det är en sån G1/2" inv. gänga – G3/4" utv. gänga.:

Då nyckelventilen är av storlek G15 gänga, då skall invändig gänga vara också G15 och slangen är 3/4 gänga och då skall utvändiga gängan vara samma storlek 3/4. Nån får rätta mig om jag har fel det med gängor. Inte min grej.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Lunkan90: skruva av hela snabbfästet på blandaren så du har en invändig gänga bara.
Montera sedan din slang med en hane/hane adapter. Så hade jag gjort iaf.

Permalänk
Medlem

Haha nu känner jag mig så orimligt förvirrad (och tacksam) här..

Kan någon vänlig själ länka de saker jag behöver från en och samma sida så att jag kan lägga en beställning? Känner mig väldigt osäker just nu..

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@Lunkan90: skruva av hela snabbfästet på blandaren så du har en invändig gänga bara.
Montera sedan din slang med en hane/hane adapter. Så hade jag gjort iaf.

Det är fullt tryck bakom snabbkopplingen...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Denna, du ska inte koppla hane hane (bör länkat rätt) så byt den utvändiga med denna.
https://www.vvsochbad.se/Roer-kopplingar-Maessingroer-kopplin...

Här är en rak nyckel del också https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-FM-Mattsson--FM-Ma... , så ta den som passar bäst i ditt kök (i utrymme).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Titta på @XPerion inlägg.
Den visar exakt hur du ska koppla , " FM Mattsson Nyckeldel Rak G15 (Krom) " som du trycker in i blandaren. Passar inte gängan i slangen från diskmaskinen som ska vara G1/2 " Nyckeldelen " så får du köpa en övergångsnippel med G3/4 om det är den gängan som sitter på slangen.
Vad är det för en diskmaskin? Det borde ju stå vilken gänga som ska anslutas till diskmaskinsslangen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Fel nippel. Du ska ha en bussning 20x15
Kör med lin eller loctite 55-snöre istället för tejp. Och inget på slangmuttern, där har du en gummipackning.

du får gärna motivera varför inte gängtejp/teflontejp?

aldrig testat någon av dessa men känns onödigt krångligt

testat loctites gula/orangea gängklet va den nu heter... funkade bra men dyrt och kändes som att ja lika gärna kunde köpt en rulle teflontejp för typ 5:-

dock föredrar jag gängtejp/teflontejp och vad jag vet aldrig misslyckats med det än sålänge hemligheten är ju att veta åt vilket håll man ska dra på tejpen på gängan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Knappast du, om en hyrestagare gör något sådant fel som inte är fackmannamässigt gjort och det blir vattenskada så är det inte hyresvärdens problem.. Mer bestämt hyrestagarens, Därav brukar ofta hyresvärdar bistå med detta om man frågar dom.

Skrivet av roosterx:

Hur kan det bli hyresvärdens fel om du gör fel tycker du?

Har man orsakat någon skada genom vårdslöshet kan man givetvis bli skadeståndsskyldig.

Men i slutänden så är det trots allt hyresvärdens problem eftersom denne äger fastigheten.