Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Knappast du, om en hyrestagare gör något sådant fel som inte är fackmannamässigt gjort och det blir vattenskada så är det inte hyresvärdens problem.. Mer bestämt hyrestagarens, Därav brukar ofta hyresvärdar bistå med detta om man frågar dom.

Skrivet av roosterx:

Hur kan det bli hyresvärdens fel om du gör fel tycker du?

Det blir ju indirekt hyresvärdens problem. För hyresvärden äger/sköter huset, således dennes problem om det skiter sig (för en vattenskada kommer sällan ensam.......)

En headsup bara för TS..Har man varit oaktsam vid installation, så gäller förmodligen heller inte några försäkringar. Därav fackmannamässig installation med certifikat ett måste.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får gärna motivera varför inte gängtejp/teflontejp?

aldrig testat någon av dessa men känns onödigt krångligt

testat loctites gula/orangea gängklet va den nu heter... funkade bra men dyrt och kändes som att ja lika gärna kunde köpt en rulle teflontejp för typ 5:-

dock föredrar jag gängtejp/teflontejp och vad jag vet aldrig misslyckats med det än sålänge hemligheten är ju att veta åt vilket håll man ska dra på tejpen på gängan.

Gängtejp/teflontejp är väldigt glatt och riskerar att lätt"åka med" när man gängar delen med tätning. Loctite 55 är ett teflonsnöre. Mycket mindre risk att glida med. Lin är säkrast imho, förutsatt att man linat hårt, eventuellt hackat gängan OCH lagt på pasta.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Men om den kopplas in fel så blir det hyrsvärdens problem (vattenskada), vilket inte är allt för ovanligt.
Så visst intresse bör hyresvärden ha att maskinen monteras fast på rätt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Min gissning är att hyresgästen åker på att betala skadan om denne varit vållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det är fullt tryck bakom snabbkopplingen...

Nio av tio gånger finns det en balofix i diskskåpet där man kan stänga av vattnet.
Det ska gå att stänga av vattnet i fall av läckage.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Nio av tio gånger finns det en balofix i diskskåpet där man kan stänga av vattnet.
Det ska gå att stänga av vattnet i fall av läckage.

Såg du bilden? Det är grejer från åttiotalet, inte alls säkert det finns avstängningar i skåpet.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Såg du bilden? Det är grejer från åttiotalet, inte alls säkert det finns avstängningar i skåpet.

Jaha ja. Då är det ju bäst att vi antar att det inte finns någon balofix under i skåpet. Istället för att... ptja jag vet inte. Kolla kanske?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jaha ja. Då är det ju bäst att vi antar att det inte finns någon balofix under i skåpet. Istället för att... ptja jag vet inte. Kolla kanske?

Att bara kasta ut sig "det är bara gänga bort snabbkopplingen" utan att veta känns rätt riskabelt, speciellt när man märker att TS inte är direkt 100 på VVS.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

@roosterx , @videopac @neonodia

Nu är det fler som hunnit svara ungefär hur jag tänker.
Hyresgästen blir så klart "huvudansvarig" och kan säker få betala en del.
Men en vattenskada lagar inte sig självt, och det kommer bli administrativt extraarbete för hyresvärden i och med att flera lägenheter riskerar drabbas.

Sen är det ju inte säkert att hyresgästen som orsaka läckan har tillräckligt med pengar att stå för allla skador. Om diskmaskinen tex är felkopplad, så är det inte säkert att dennes försäkringen täcker alls.

Jag vet förståss inte vilka försäkringar värden har, kanske finns det extra täckning för sådant. I så fall rimligtvis till en hög självrisk.

Men jag tycker ändå att det även ligger i värdens intresse att alla vvs installationer är korrekt utförda. Ytterst vill ju han ha torra lägenheter som går att hyra ut.

Skickades från m.sweclockers.com