Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja snacka går ju. Men det som folk vill ha nu är ju resultat alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

PR folk. Nu hade de inte valt denna artikel på nyheten, men de gör ett försök att förklara för en stor kundkrets att de kommer fokusera mer på dem.
Detta samtidigt som de kör över alla andra, för windows blir bara sämre för varje år, vilket innebär att man tvingas ta till cloudlösningar för att undvika dritten.
Detta med att puscha tvinga på uppgraderingar på windows fungerar endast för dem som knappt har något mer komplicerat på datorn.

Permalänk
Inaktiv

Spel som ej stöder mus och tangentbord på ett bra sätt, hundratals minuterlånga quicktime events, och där man inte har hundra inställningar för grafik är spel som ej respekterar pc-spelare.

Ja senaste 10-20 åren konsollspel har fördummat en hel generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta med att puscha tvinga på uppgraderingar på windows fungerar endast för dem som knappt har något mer komplicerat på datorn.

De som gör något mer kritiskt använder inte (eller bör iaf inte) w10 home...

Och kör man w10 maskiner kopplade till publikt-internet, så bör de vara patchade oavsett, speciellt i kritiska miljöer, där de faktiskt ofta gör något komplicerat.

Inte upplevt några större problem när det kommer till uppdateringar på våra w10-maskiner på jobbet. Business branch och wsus-server har funkat bra. Hemma kör jag Pro på allt också, ställda på Business branch och max defer, aldrig haft problem där heller.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, menar han att PC spelare ska respektera satsningen mera när appen man kör för spel på Windows 10 heter "Xbox" istället för Games for Windows Live? Dessutom är det fortfarande en ritkigt dålig plattform, långt ifrån bra etablerade plattformar som Steam eller Origin.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar detta som att "Xbox-appen", Skype och Windows Store inte längre ska vara de enda plattformarna för Microsofts spel. Detta kan ju förhoppningsvis innebära att spelen de släpper kommer på Steam också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Så ni respekterar PC spelare genom att kräva att man köper spelen via Microsoft store för att "ta nytta utav" att kunna spela med folk på xbox.

Skrivet av Cenorida:

Jag tolkar detta som att "Xbox-appen", Skype och Windows Store inte längre ska vara de enda plattformarna för Microsofts spel. Detta kan ju förhoppningsvis innebära att spelen de släpper kommer på Steam också

Jag tolkar det som han pratar om deras gamla "games for windows live" tjänst för typ GTA IV på pc. I stället har dom skrotat den och tvingat på folk Microsoft Store i stället.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det kanske hade gått bättre för microsoft om dem gjorde spel som folk faktiskt vill spela.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det kanske hade gått bättre för microsoft om dem gjorde spel som folk faktiskt vill spela.

Deras exlusiva spel är det ju många som uppskattar och spelar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skrota spel genom MS store, släpp spelen via gog (kan ju drömma), steam, origin osv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Så ni respekterar PC spelare genom att kräva att man köper spelen via Microsoft store för att "ta nytta utav" att kunna spela med folk på xbox.

Jag tolkar det som han pratar om deras gamla "games for windows live" tjänst för typ GTA IV på pc. I stället har dom skrotat den och tvingat på folk Microsoft Store i stället.

"games for windows live" Är ju mer eller mindre död. Flesta spelen har gått ifrån det (t.ex dirt tog bort stödet helt). Andra så las hela server delen ner (spelföretaget kursa i för sig), var ingen vidare implementering heller i det spelet (var helt låst till MS plattform).

GTA var väl det sämsta DRM som gjorts (var väll två olika skydd som skulle fungera sammtidigt), där "games for windows live" las ner om jag inte har fel (så det behövdes patchas bort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blir kul att se om FH4 launchen i höst kommer gå bra. Riktigt usel launch av FH3 som jag ändå lagt hundratals timmar efter dom fick till det så jag hoppas att det fungerar direkt nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Så ni respekterar PC spelare genom att kräva att man köper spelen via Microsoft store för att "ta nytta utav" att kunna spela med folk på xbox.

Jag tolkar det som han pratar om deras gamla "games for windows live" tjänst för typ GTA IV på pc. I stället har dom skrotat den och tvingat på folk Microsoft Store i stället.

Windows for Live lades ner för typ 10 år sedan. Han tog bara upp det som exempel. Han nämde också att de ska finnas närvarande på Discord. Microsofts ägda Skypes största konkurrent.

Det står också
"Det handlar enligt honom om att identifiera de tjänster och program som betyder mycket på PC och få med dem i ekosystemet." Tänkte då i första hand på Steam.

Sen står det
"Avslutningsvis erkänner han en avmattad takt på utvecklingen av den traditionella Xbox-applikationen på PC"
Vilket jag tolkar som att de kommer lägga mindre kraft på Xbox appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cenorida:

Det står också
"Det handlar enligt honom om att identifiera de tjänster och program som betyder mycket på PC och få med dem i ekosystemet." Tänkte då i första hand på Steam.

Tror mer stycket om tjänster i deras ekosystem handlar om 3.e parts "appar" så som Twitch/Discord/Overwolf, ser inte varför MS skulle sluta använda MS-Store när dom pushar stenhårt för UWP och att göra det så enkelt som möjligt för utvecklare att jobba både mot PC & Xbox One med en "1-click-export" - Möjligen att dom lägger till någon form av app för Steam-InHome-Streaming eller så till Xone.

Skrivet av Cenorida:

Sen står det
"Avslutningsvis erkänner han en avmattad takt på utvecklingen av den traditionella Xbox-applikationen på PC"
Vilket jag tolkar som att de kommer lägga mindre kraft på Xbox appen.

Tolkar även stycket om Xbox Appen för PC som att dom kommer lägga till mindre "skit som användare inte vill ha" och faktiskt fokusera mer på kvalitativ funktionalitet över kvantitet i form av funktioner ingen frågat efter eller faktiskt använder. "Det förklaras av ett mer långsiktigt mål med att få integrationen att kännas mer naturlig för PC-spelare, istället för att experimentera för mycket och hämma upplevelsen."

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Spel som ej stöder mus och tangentbord på ett bra sätt, hundratals minuterlånga quicktime events, och där man inte har hundra inställningar för grafik är spel som ej respekterar pc-spelare.

Ja senaste 10-20 åren konsollspel har fördummat en hel generation.

Svårt att veta om du är ironisk eller inte.
Mus och tangentbord togs fram för kontorsarbete, tangentbordet har kvar mycket av sitt ursprung från mekaniska skrivmaskiner för att minska krockar mellan de olika bokstavsarmarna.
Quicktime events suger men har inte stört mig på det i ett spel på över tio år.
Att hålla på med inställningar i menyer i timtal för att få flyt i spelet är något jag gärna låter utvecklarna lösa. Har man en specad plattform behöver inte användarna göra det.

Du kanske vill ha ett spel med bara inställningar och benchmarks?

To each his own... Om andra gillar handkontroller och bara vill spela är väl det inget som drabbar dig? Jag kan tycka att det är fördummande att använda en dator som kan användas för kreativt skapande och programmering som spelmaskin fördummande men jag inser att alla har sina olika behov och önskemål och inte alla uttrycker sin intelligens i programmering eller för den delen inställningar av grafik i spel andra gjort.

Permalänk
Medlem

Och vad är hans ursäkt för Windows Store och UWP som kom efter Games for Windows debaclet? ShowMeTheReceipts.gif

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Svårt att veta om du är ironisk eller inte.
Mus och tangentbord togs fram för kontorsarbete, tangentbordet har kvar mycket av sitt ursprung från mekaniska skrivmaskiner för att minska krockar mellan de olika bokstavsarmarna.
Quicktime events suger men har inte stört mig på det i ett spel på över tio år.
Att hålla på med inställningar i menyer i timtal för att få flyt i spelet är något jag gärna låter utvecklarna lösa. Har man en specad plattform behöver inte användarna göra det.

Du kanske vill ha ett spel med bara inställningar och benchmarks?

To each his own... Om andra gillar handkontroller och bara vill spela är väl det inget som drabbar dig? Jag kan tycka att det är fördummande att använda en dator som kan användas för kreativt skapande och programmering som spelmaskin fördummande men jag inser att alla har sina olika behov och önskemål och inte alla uttrycker sin intelligens i programmering eller för den delen inställningar av grafik i spel andra gjort.

Vad jag tror ovanstående syftade på är att spel idag utvecklas först och främst för "massorna". Plug'n'play enheter ala konsoller, där vi som faktiskt föredrar att spela på en PC blir lidande både i form av försimplade spelmekaniker men även dåliga portar/dåligt med grafiska alternativ att fläska på med.

Vi har turligt nog fått ett par bra "hardcore" spel så som Dark Souls (ej 1.an) & Cuphead på senare tid på PC, även utvecklare så som DICE & Ubisoft har mantlat kappan på den grafiska sidan. Tyvärr har vi andra sidan av spectrumet med spel som Diablo III, där man utvecklade spelet med konsoller & handkontroller i åtanke. Detta ledde till vi fick ett (i mitt tycke) urkasst, nerdummat & urvattnat spel med ett riktigt tråkigt antal med spells och spelmekaniker - För ett spel som var under utveckling i dryga 12 år så gick dom bakåt mer än 1 steg.

Det undgår heller inte radarn att konsoller håller utvecklingen tillbaka rätt hårt på PC-sidan överlag. Jag trodde att med nuvarande generation så skulle 8 kärnor mer eller mindre bli kung, men icke sa nicke... Spel från Ubisoft lägger fortarande högre vikt på IPC än CoreCount, trots att PS4/XOne sitter på 8.a kärnor. Både Crysis och Star Citizen är rätt bra exempel på vad man kan göra rent grafiskt men även mekaniskt i ett spel som totalt kan ignorera förlegad & låst hårdvara - Man kan helt enkelt kasta mer hårdvara tills det planar ut, klarar inte dagens teknik det så gör det inget egentligen då det kommer nyare i rask takt som förmodligen gör det.

Med allt ovanstående så kan jag delge att jag äger alla PlayStation, Xbox/Xbox 360 och antingen äger eller har ägt samtliga av Nintendo's enheter sedan NES. Varför trots mitt "hat" mot dem? Finns ett enkelt svar: Exklusiva titlar så som Horizon Zero Dawn & Last of Us - Spel som synerligen inte verkar påverkas av hårdvaran dom körs på, utan kan trots limiteringen flyta bra, se bra ut & samtidigt behålla ett djup, men titlarna är få och långt imellan tyvärr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Ingen kommer utveckla spel för UWP på det sättet, X1 använder sitt egna OS för spel och det är mest tjänster/appar du ser i UWP-versioner som körs under en virtualiserad Windows-instans. Microsoft har hunnit ge upp flera av sina egna UWP-satsningar redan, så visst Netflix kommer vara en UWP-app även i fortsättningen, men utveckling i allmänhet är något annat. Vänta dig inte nyttoprogram på X1 eller liknande. Att släppa ett spel på Xbox One, Windows Store och Steam betyder alltså tre olika versioner för olika körverk/ramverk och massor utvecklarresurser. Det fungerar i praktiken som olika plattformar. Är enklast att skippa UWP-versionen.

Discord-samarbetet handlar inte om UWP, de bygger ju in funktionalitet i Xbox Live för att dela med dig av vad du sysslar med på din Xbox och det stannar där. Discord har ingen UWP-app, så vill du använda det ihop med din Xbox One får du väl köra via telefonen.

Permalänk
Proffsmobbare

Det hade inte varit Microsoft utan att omvandla ett vettigt uttalande till ett how do you do, fellow kids-moment genom "I play a lot of PC games myself".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja snacka går ju. Men det som folk vill ha nu är ju resultat alltså.

Resultaten har ju redan kommit? Eller finner du något fel i Forza 7, Forza Horizon 3 och Gears of War 4 på pc ex :). Ultrawide stöd, stöd för diverse rattar även PS 4 varianter ;). Jag hittar då inget som saknas relativt andra exkl pc lir.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Windows for Live lades ner för typ 10 år sedan. Han tog bara upp det som exempel. Han nämde också att de ska finnas närvarande på Discord. Microsofts ägda Skypes största konkurrent.

Det står också
"Det handlar enligt honom om att identifiera de tjänster och program som betyder mycket på PC och få med dem i ekosystemet." Tänkte då i första hand på Steam.

Sen står det
"Avslutningsvis erkänner han en avmattad takt på utvecklingen av den traditionella Xbox-applikationen på PC"
Vilket jag tolkar som att de kommer lägga mindre kraft på Xbox appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Spel på Steam/Origin/Uplay/battle.net hade ju varit riktigt nice.

Som ett exempel jag och flera kompis är riktigt sugna sea of thieves men ingen har köpt det för det inte finns på steam.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Måste citeras en gång till..

"For people getting their hopes up. This is MS's various statements on their promise to PC gaming.

2005 - We care about PC gaming, Longhorn (Vista) to usher in modern PC gaming with "Tray and Play"
Vista launches with none of the stuff MS promised, Vista itself sucks the ass of a thousand camels.

2006 - MS: Don't Count PC Games Out
MS announces GFWL and how utterly amazing it will be, suckers everywhere rejoice in the eventual ass reaming they don't know is coming yet.

2007 - MS continues PC push
MS launches GFWL...and it has a $50 a year fee, and they announce a whole slew of games to include Shadowrun with cross platform play and Gears of War 1! What are you paying for you ask? Jank ass software that crashes and has the most unintuitive updating system known to man. Load a game, game says you need update. Signs you out, downloads update, you jump back in...oh GFWL client has a update too! signs you out, downloads up date and you log back in...

MS will shortly thereafter disband Ensemble because MS feels that they're (MS) moving in a different direction! But don't worry we tots <3 you PC gamers.

2008 - MS: PC gaming is A-okay
Yea we've looked at some money pie charts and can see that PC gaming brings in billions in revenue. Here is our open letter to how awesome PC gaming is and our promise to support it! We finally put some new titles up on GFWL! Oh and we got rid of the $50 a year fee for GFWL, see we're serious about PC gaming! If that's not a sign of commitment, I don't know what is!

2008 - MS: PC gaming is not dead!
Look at this event we're throwing for PC gaming, you think we'd throw this if we didn't truly care about it?! Look at these games that will be on GFWL. We <3 PC gaming. You want fixes for GFWL issues? We'll look into that.

2008 - MS bolsters PC gaming with all new Games for Windows Live!
Hey gaiz remember those GFWL client issues you were having...well we didn't fix those per say but....here is the same **** in a slightly newer skin! PROGRESS

2009 - MS: PC gaming still a priority for us!
Okay gaiz look, this time we're serious about our upcoming push in PC gaming. It's so vital to us at MS that we give the PC our love and support!

2010 - MS: "We're doubling down on PC gaming
By doubling down we mean we're keeping this **** GFWL client around because! We might even throw an update at it to fix the problem of game saves being randomly deleted or rendered worthless...maybe.

2010 - MS Launches Games for Windows Marketplace
Hey gaiz, we're making GFWL even better because it's now called Games for Windows Marketplace. Everything is brand new and easy to use, anonymous journalists have even said it's better than Steam. We had 3 interns and a janitor work on this, so you know we're committed!

2010 - MS: Windows 8 is going to relaunch gaming!
Hey gaiz, MS again. With Windows 8 we're totally going to put our full weight behind PC gaming just like we promised back in 2006! Pls be excite.

2012 - MS: We won't ditch GFWL!
We're committed to PC gaming and we absolutely think GFWL is the best play to get PC games and play with others. Our client is awesome....ly bloated and deletes **** randomly, but that's really one of the charms of PC gaming that we captured! It's a balanced experience! Hope you rike!

2013 - MS to discontinue GFWL
Hey gaiz new manager here, so like a bunch of your games might stop working come 2014...but that's okay! We expect there to be transitions as we build out new investments, but we remain committed to bringing first party gaming services and games to Windows for years to come. We will share more details in the future!

2013 - MS promises core first party games coming to PC
We're so committed we swear!

Sorry, but all MS is doing is blowing smoke up the ass of gullible people. So yea go ahead and get your hopes up and get excited. In a year or two when none of what they say comes to fruition...I'll pretend to act shocked. "
Källa: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=88868188#post888...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Spel som ej stöder mus och tangentbord på ett bra sätt, hundratals minuterlånga quicktime events, och där man inte har hundra inställningar för grafik är spel som ej respekterar pc-spelare.

Ja senaste 10-20 åren konsollspel har fördummat en hel generation.

Min far har alltid hävdat att dagen då vi skaffade Nintendo med Super Mario 64 förstörde mig och min generation för alltid. Det verkar som att han fick rätt; jag blev dummare av konsollspel men jag är iaf smartare än mobilspelarna

Permalänk
Skrivet av iFlaX:

Skrota spel genom MS store, släpp spelen via gog (kan ju drömma), steam, origin osv istället.

Eller, så gör de bara en egen, bra tjänst. Origin var riktigt bra trots EA för ca 1-1,5 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Deras exlusiva spel är det ju många som uppskattar och spelar?

hur många nya exslusiva tripple a spel har dem släppt dem senaste 5 åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Min far har alltid hävdat att dagen då vi skaffade Nintendo med Super Mario 64 förstörde mig och min generation för alltid. Det verkar som att han fick rätt; jag blev dummare av konsollspel men jag är iaf smartare än mobilspelarna

70-talisterna - spelade på Atari 2600, C64 och sedan Amiga 500/1200 och hade verktygen för att själva göra spel och program. Crackade spel och gjorde demos.

80-talisterna - växte upp med NES och SNES men gick sedan över till PC på 90-talet när föräldrarna kånkade hem skattesubventionerade PC från jobbet - fick därmed och verktyg till att själva göra spel och program. Knåpade HTML under IT-bubblan och blev fildelare.

90/00-talisterna - Började med Nintendo 64, Playstation och Gamecube. Är fast i konsollträsket fortfarande?

10-talisterna - Har begåvats med bland annat Raspberry Pi och Nintendo Labo. Nytt hopp för IT-sverige?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saturday_sun:

70-talisterna - spelade på Atari 2600, C64 och sedan Amiga 500/1200 och hade verktygen för att själva göra spel och program. Crackade spel och gjorde demos.

80-talisterna - växte upp med NES och SNES men gick sedan över till PC på 90-talet när föräldrarna kånkade hem skattesubventionerade PC från jobbet - fick därmed och verktyg till att själva göra spel och program. Knåpade HTML under IT-bubblan och blev fildelare.

90/00-talisterna - Började med Nintendo 64, Playstation och Gamecube. Är fast i konsollträsket fortfarande?

10-talisterna - Har begåvats med bland annat Raspberry Pi och Nintendo Labo. Nytt hopp för IT-sverige?

Yees ;). Fantastisk sammanfattning.

Utöver 10-talisterna som inte är färdiga med lågstadiet ännu hehe. De lär inte sitta och pilla med raspberrys och liknande innan de lärt sig grundläggande engelska.
De födda på 00-talet lär ha mer erfarenheter av raspberryn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

70-talisterna - spelade på Atari 2600, C64 och sedan Amiga 500/1200 och hade verktygen för att själva göra spel och program. Crackade spel och gjorde demos.

80-talisterna - växte upp med NES och SNES men gick sedan över till PC på 90-talet när föräldrarna kånkade hem skattesubventionerade PC från jobbet - fick därmed och verktyg till att själva göra spel och program. Knåpade HTML under IT-bubblan och blev fildelare.

90/00-talisterna - Började med Nintendo 64, Playstation och Gamecube. Är fast i konsollträsket fortfarande?

10-talisterna - Har begåvats med bland annat Raspberry Pi och Nintendo Labo. Nytt hopp för IT-sverige?

80-talist, började med C64, Sedan Amiga 1200 innan jag gick över till PC kring 1997. C64:an tillverkades från 1982 till 1994, så jag skulle säga att den inte formade en, utan två generationer. (S)NES, Sega o.s.v. var också populära vid samma tid, och vilket man hade berodde mycket på föräldrarna (mina tyckte det var bättre med en dator som man kunde använda till nytta också).

Sedan använde ändå många dessa "hemdatorer" som konsoler, precis som att många "gamers" idag bara använder datorn till spel och knappt något annat. Väldigt få som skapar grafik, musik, webbsidor, programmerar o.s.v. på datorn. Så kommer det nog alltid att vara, marknaden är anpassad för efterfrågan, och de flesta vill bara konsumera, inte skapa.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

80-talist, började med C64, Sedan Amiga 1200 innan jag gick över till PC kring 1997. C64:an tillverkades från 1982 till 1994, så jag skulle säga att den inte formade en, utan två generationer. (S)NES, Sega o.s.v. var också populära vid samma tid, och vilket man hade berodde mycket på föräldrarna (mina tyckte det var bättre med en dator som man kunde använda till nytta också).

Sedan använde ändå många dessa "hemdatorer" som konsoler, precis som att många "gamers" idag bara använder datorn till spel och knappt något annat. Väldigt få som skapar grafik, musik, webbsidor, programmerar o.s.v. på datorn. Så kommer det nog alltid att vara, marknaden är anpassad för efterfrågan, och de flesta vill bara konsumera, inte skapa.

Min listning var väl mest på kul, men jag tror att överlag så krävs det universalmaskiner för att man ska bli duktig på teknik, då menar jag C64, PC och Raspberry Pi. Tekniken formar generationerna och det är väl så att de flesta förblev gamers, men ju öppnare tekniken är, ju större blir intresset för teknik och antalet personer som söker sig till teknikyrken.

Jag är också 80-talist och spelade både på C64:a och SNES. Men kunskapen jag har med mig från PC-världen som ung tonåring är det jag arbetar med idag. Men jag tror att suget efter NES i Sverige gjorde så att många efter 1986 fick Nintendo snarare än Commodore till hemmet. Själv blev jag fast i PC-gaming pga multispelarmöjligheter i t.ex. Doom 2 och det gjorde också att jag blev intresserad av nätverksteknik. MS-DOS krävde en del pill för att alla spel skulle starta.

Sen kan ett stort intresse för spel göra så att man söker sig till spelproduktion och annat, även om man är 00-talist. Men har man arbetat med programmering eller är van vid tekniken på andra sätt blir det enklare att klara utbildningar och man blir nog överlag en bättre utvecklare/kreatör om man känner sig hemma på plattformen. Raspberry Pi är ett svar på denna "brist" på grund av nedstängda plattformar (Nintendo, Playstation och Xbox).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.