AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 15 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 15 000 kronor

Andra generationens Ryzen Threadripper dubblerar antalet kärnor mot första, från 16 till 32 stycken för toppmodellen. Det behöver inte betyda att toppmodellen kostar dubbelt upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul prissättning om den stämmer men samtidigt lite märkligt.
Visst AMD försöker säker penetrera Intellägret med priser man inte kan blunda för, men 4st superbinade ihopklistrade cpuer borde kosta lite mer kan man tycka. Hur som, stämmer det är det klart att Intel måste sänka priserna på sina HEDT cpuer.

Permalänk
Medlem

Vilken snyting de levererar!

Målgruppen är ju just de som har behov av starkt trådade applikationer, så intels singeltråds-IPC betyder inget alls här.

Samtidigt är intels motsvarighet sannorlikt dyrare att tillverka då det valt en monolitisk approach, så de kan inte sänka priset tillräckligt mycket utan att gå back. Så att eh... Spännande tider nu

Edit: IPS-IPC. Morgontrött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul prissättning om den stämmer men samtidigt lite märkligt.
Visst AMD försöker säker penetrera Intellägret med priser man inte kan blunda för, men 4st superbinade ihopklistrade cpuer borde kosta lite mer kan man tycka. Hur som, stämmer det är det klart att Intel måste sänka priserna på sina HEDT cpuer.

Varför? Är väl en fråga om deras marginal och vad de tror driver volym?

Man kan inte direkt utgå från att Intels pris är rätt pris.

Handlar om att aktivt ta stora marknadsandelar i HEDT där man innan Threadripper hade ca 0%

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dom går in betydligt lägre än jag, och säkerligen flera andra, räknat med!
Roliga tider just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Hade inte varit fel med 32 cores, dock lite orolig för minneslatency. Det problem jag behöver 32 cores för är inte så beroende av minnes latency (Rendering av bakade skuggor i Unity). Men andra problem är mer beroende.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

TACK AMD! Riktigt nice price

Killarna på Intel svettas nog duktigt nu.

Permalänk
Medlem

But... Will it run Crysis?

Skämt åsido, mycket bra pris för 32c! 468.75 kr/core, eller 234,375 kr/thread - Inte illa alls! Återstår att se hur den presterar i diverse applikationer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul prissättning om den stämmer men samtidigt lite märkligt.
Visst AMD försöker säker penetrera Intellägret med priser man inte kan blunda för, men 4st superbinade ihopklistrade cpuer borde kosta lite mer kan man tycka. Hur som, stämmer det är det klart att Intel måste sänka priserna på sina HEDT cpuer.

Med alternativ så behöver vi inte bry oss så mycket om vad Intel gör snart

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul prissättning om den stämmer men samtidigt lite märkligt.
Visst AMD försöker säker penetrera Intellägret med priser man inte kan blunda för, men 4st superbinade ihopklistrade cpuer borde kosta lite mer kan man tycka. Hur som, stämmer det är det klart att Intel måste sänka priserna på sina HEDT cpuer.

Håller med om att det troligen rör sig om binnade chip, men inte extremt binnade. Basfrekvensen och därmed värmeutvecklingen per kärna med alla kärnor i bruk hålls relativt låg (jämfört med 2700X). Med få kärnor i bruk kan den säkert uppnå liknande klockhastigheter som 2700X, kanske t.o.m. något högre, men det kräver ingen extrem binning i sig eftersom värmeutvecklingen med få kärnor är lägre.

2700X kostar €318 på Cyberport. Multiplicera det med 4 och du får €1272, d.v.s. det finns ändå plats för en trevlig vinstmarginal för AMD, speciellt med tanke på att varje 2700X innehåller en skapligt påkostad kylare också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se Threadripper 2990X teststas mot kusinen Epyc Det kanske finns någon server-relaterad benchmark som är intressant att testa

Permalänk
Medlem

Men vad ska man med den till, om den inte gör någonting...?

Gör någonting? Det är klart att den gör någonting! På somrarna kan det ju hända att den går varm och då kan man koka gröt där uppe i tratten.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Pangprocessor för de som arbetar med problem som inte är beroende av minneslatenser.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men vad ska man med den till, om den inte gör någonting...?

Gör någonting? Det är klart att den gör någonting! På somrarna kan det ju hända att den går varm och då kan man koka gröt där uppe i tratten.

Haha!
Fin referens

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Permalänk
Medlem

Fler kärnor måste ju vara bättre. Köper direkt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Det finns alla möjliga applikationer för många cores.

Själv jobbar jag ganska mycket i Houdini med simuleringar (rök, partiklar, vatten osv) och där används alla mina cores till 1950x'n ordentligt. Ligger i princip på 100% på alla under simuleringar. Jag blir lite knäsvag av tanken på att ha en 2990X i min burk, jag borde kunna se en fördubbling i hastighet mot min redan väldigt snabba dator och med långa simuleringstider är det guld värt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

@tc2200: Rendering, dock är GPU oftast bäst för detta men inte all mjukvara som stödjer det. Spel går mer och mer mot multi core, dock har jag svårt tänka mig man kan använda 64 trådar på ett vettigt sett, och sedan lider ju TR av minneslatensproblematik som kan begränsa prestandan även om spelet skalar perfekt.

Minneslatens blir även ett problem för många applikationer, som tex SQL, den gillar inte minneslatens. Som webserver borde den dock fungera ypperligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska Billigt om man jämför med Intel

Skrivet av tc2200:

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Ja men också 3D rendering and machine learning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

But... Will it run Crysis?

Skämt åsido, mycket bra pris för 32c! 468.75 kr/core, eller 234,375 kr/thread - Inte illa alls! Återstår att se hur den presterar i diverse applikationer!

Så i princip samma PPC som andra AMD prollar. Vilket är ganska nice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Premiere Pro CC kan använda många kärnor.

Permalänk
Medlem

Fortsätter AMD leverera och utmana Intel på detta viset så kommer AMD bli betydligt populärare att bygga med.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Lite mera rättvis jämförelse men ändå

Permalänk
Medlem

Nu ska jag alltså bara hitta en användning för 32 kärnor Det suger lite att 8700(K) är bästa valet oavsett hur jag vänder och vrider på scenarion.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

"Det är endast 50 procent högre än introduktionspriset för föregångaren, som i dagsläget finns tillgänglig i svenska butiker för 8 299 kronor."

Hm, tre affärer har den (i lager) för under 6400 kr, ytterligare en för 7252 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Trevlig utveckling och även trevligt att priserna går neråt. Intel bör ta efter tycker jag.
Men jag kommer inte satsa på någon ny Threadripper. De va kul å bygga en 1900X, men jag hade verkligen ingen nytta av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Lär med andra ord bli imponerande prestandaökning för din del om du skulle byta till denna?
Tänker även att det kan vara ett intressant alternativ för mindre virtualiseringstjänster?
Med så många kärnor och så mycket kraft lär man kunna köra en del vrituella maskiner per fyiska CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@tc2200: Rendering, dock är GPU oftast bäst för detta men inte all mjukvara som stödjer det. Spel går mer och mer mot multi core, dock har jag svårt tänka mig man kan använda 64 trådar på ett vettigt sett, och sedan lider ju TR av minneslatensproblematik som kan begränsa prestandan även om spelet skalar perfekt.

Minneslatens blir även ett problem för många applikationer, som tex SQL, den gillar inte minneslatens. Som webserver borde den dock fungera ypperligt

Intressant, känner du till någon publicering eller blogg som har mer information om detta?
Tänker mig att 2990x lär vara en grym processor för en mer budgetorienterad server för t.ex. virtualisering, men skulle vilja se riktiga prestanda benchmarks på AMD TR vs Intel Xeon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tc2200:

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Finns applikationer som kan utnyttja i princip hur många CPU-kärnor som helst. Grejen är majoriteten av de applikationerna kan även lämpar sig för att köras m.h.a. GPGPU. Applikationer som lämpar sig för GPU körs väsentligt mer effektivt där.

Sedan finns det vissa applikationer som kan hantera hyfsat många CPU-kärnor, men det tar ofta rätt hårt stopp i något läge.

Exempel som nämnts i tråden:

Adobe Premier CC, skalningen börjar tackla av rätt brant efter 8 kärnor och i princip obefintlig efter 10. Här är vad en försäljare av arbetsstationer anser om optimala Premier CC systemet (det är alltså något som tjänar mer pengar själv ju dyrare system de prackar på kunderna)

"Q: Does having more CPU cores improve Premiere Pro performance? Should I get a dual Xeon system?

A: Premiere Pro does a decent job at utilizing multiple CPU cores, but there is a steep drop in performance gain after around 8-10 CPU cores. In the past, using a dual Xeon workstation with multiple CPUs made sense as that was the only way to get more than a handful of CPU cores but today you can hit near maximum performance in Premiere Pro with just a single 10-core Intel CPU. In fact, due to the extra overhead associated with having multiple physical CPUs, a dual Xeon system will be slow in most cases than even a cheaper single CPU workstation. You can read more about this in our Should you use a Dual Xeon for Premiere Pro? article."

Och även här: Adobe har hårdsatsat på GPGPU i deras produktportfölj. Så för t.ex. After Effects har gamla sanningar helt kommit på skam

"Q: Does having more CPU cores improve After Effects performance? Should I get a dual Xeon system?

A: After Effects used to make great use of high core count systems (including dual Xeon) but starting with AE CC 2015 most tasks no longer benefits from having a high number of CPU cores. This is largely due to the fact that Adobe removed the "render multiple frames simultaneously" feature - likely in part due to the fact that they are starting to integrate GPU acceleration. While it used to be that more cores = faster, since higher core count CPUs run at a lower speed a CPU with around 6-8 cores will be faster than a higher core count CPU or even a dual CPU setup."

Ett typexempel där vinsten att gå till GPGPU väldigt stor. Men effekten av att avlasta de saker som skalar väldigt väl med CPU-kärnor betyder att det som blir kvar för CPU är de saker som behöver maximal prestanda på relativt få CPU-trådar.

Ska inte säga något definitivt om "Houdini simulering" som nämndes i tråden, har aldrig använt programmet. Snabb googling visar att det dels finns GPGPU accelereringen (OpenCL), sedan verkar det bero på vad man gör då vissa saker ser lägre prestanda på 2x E5-2683v3 (totalt 28 haswell kärnor) jämfört med i9-7900X (totalt 10 skylake kärnor), edit: om man scrollar lite är även TR-1950X med i resultaten (kanske bara jag som inte såg det direkt, sitter på laptop).

Så finns absolut nischer för CPUer med massor med kärnor. Men det är nischer, finns minst lika många nischer som kommer se klart lägre prestanda av så många kärnor. HEDT är vettigt förutsatt att man först gör sin hemläxa och säkerställer att det man själv jobbar med faktiskt är vettigt för den plattform man suktar efter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

Intressant, känner du till någon publicering eller blogg som har mer information om detta?
Tänker mig att 2990x lär vara en grym processor för en mer budgetorienterad server för t.ex. virtualisering, men skulle vilja se riktiga prestanda benchmarks på AMD TR vs Intel Xeon

Skrivet av https://arstechnica.com/gadgets/2018/06/amd-unveils-threadripper-2-up-to-32-cores-64-threads-for-an-enthusiast-chip/:

This is the same basic layout as the company's Epyc server processors, but there are some differences. Each chip has two memory controllers. In Epyc, all four pairs of memory controllers are enabled, for a total of eight memory channels. In Threadripper 2, only two of the chips have their controllers enabled, for four memory channels total.

The pair of chips without active memory controllers will have to route all of its memory requests through the pair of chips with memory controllers, meaning that it will experience slightly higher memory latency. The newly active chips also aren't contributing any additional PCIe lanes, either; Threadripper 2 will have 64 PCIe lanes like Threadripper did, and not the 128 of Epyc.

I Threadripper 1920X och 1950X är sweet spot på minneshastighet 3200MHz, Hastigheten på Infinityfabric är även knuten till minneshastigheten så ju mer man skrämmer upp dem, desto snabbare kommunikation mellan ZEN-kärnorna.
Två två extra ZEN-kärnorna i Treadripper 2 har dock ingen egen minnescontroller aktiv, utan måste hoppa via en av de två andra kärnorna för att accessa minnet vilket ökar latensen när de används.