Sverigedemokraternas hemsida - hijackad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har stött på samma sak sedan över en vecka sedan och jag tycker att de är ett hot emot demokratin att ett såpas stort parti kan bli hijackad.

Det är bara ibland man kommer dit, jag har ej orkat studerat när..

Frågan är hur de har gjort det? Jag brukar knappast besöka sd hemsida och har gjort det från googles sida. Frågan är om det ligger hos Google? Isåfall har jag lite konspirationsteorier, nej ingen hög uppsatt är inblandad.. En dns hack, ja jag kör med googles dns..

Hur är det ett hot mot demokratin? SD består av en bunt korkade halvbrottslingar, så om dom inte förmår att skydda sig bättre, är det deras eget jävla fel och har ingenting med demokrati att göra...

Permalänk
Medlem

Testade nyss på jobbet och denna hi-jacking var aktiv med jobbets publika IP. Samma sida som angavs i första posten kom upp. Riktigt mysko detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Hur är det ett hot mot demokratin? SD består av en bunt korkade halvbrottslingar, så om dom inte förmår att skydda sig bättre, är det deras eget jävla fel och har ingenting med demokrati att göra...

Tragiskt kortsiktig åsikt i min mening - men den får ju stå för dig.
Själv anser jag att demokrati är något som alltid behöver beskyddas av alla inblandade, oavsett partibehörighet. Att påverka en valplattform så nära intill valet är ett hot och brott mot demokratin, om det nu är det som inträffat. Att de får skylla sig själva funkar inte. Det är vi, om vi gör avkall på de demokratiska priniperna som kommer att få skylla oss själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av molsson:

Hur är det ett hot mot demokratin? SD består av en bunt korkade halvbrottslingar, så om dom inte förmår att skydda sig bättre, är det deras eget jävla fel och har ingenting med demokrati att göra...

Det har nog inte med partiet att göra utan att det har potential att drabba vilket parti som helt, eller andra, viktigare funktioner, som tex krisberedskapsinformation och liknande om det utnyttjas av till exempel främmande makt för att manipulera information osv, You name it... Därför är det betydligt allvarligare om än att någon vill sabotera för just SD, om detta nu stämmer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har kontaktat en vän som sitter i SD styrelse och han ska kolla upp detta direkt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av molsson:

Hur är det ett hot mot demokratin? SD består av en bunt korkade halvbrottslingar, så om dom inte förmår att skydda sig bättre, är det deras eget jävla fel och har ingenting med demokrati att göra...

Här har vi en som värnar om demokratin hör jag.
Angående skydd så beror det på vad problemet ligger, är det hos google eller dns servrar så är det inte mycket sverigedemokraterna kan göra mer än att gräva i det blanda in myndigheter etc.

Jag gissar du är långt på vänsterkanten, men ta exemplet att företaget du jobbar på får varsla för någon galning i världen håller på och leker med handelstullar. Detta har du personligen betydligt enklare att skydda dig emot som sverigedemokraterna har emot dns hack, så om du blev drabbad var det ditt eget fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Senast jag befann mig bakom ett universitetsnät så delade flera tusen samma IP utåt. IP-ban på diverse saker slog kollektivt och hårt

Så Sant, men tänkte att jag skulle testa iaf.

Skrivet av Foolwolf:

Tack för denna outhärdligt varma dags första leende!

Alltid roligt att kunna bidra till ett leende

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

...men ta exemplet att företaget du jobbar på får varsla för någon galning i världen håller på och leker med handelstullar. Detta har du personligen betydligt enklare att skydda dig emot som sverigedemokraterna har emot dns hack, så om du blev drabbad var det ditt eget fel?

Huh?? Så personen på företaget som varslar kan lättare skydda sig (mot vad? du har inte sagt om personen är varslad eller inte?) kan lättare skydda sig själv (återigen, mot vad?) än vad SD kan implementera lite basic nätsäkerhet?

Permalänk
Avstängd

Tråkigt .... Är väll någon vänsterpartist som värnar om demokratin men inte kan acceptera att SD har 4 gånger mer väljare på sin sida och försöker förstöra men är nog snart fixat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Huh?? Så personen på företaget som varslar kan lättare skydda sig (mot vad? du har inte sagt om personen är varslad eller inte?) kan lättare skydda sig själv (återigen, mot vad?) än vad SD kan implementera lite basic nätsäkerhet?

Basic nätverkssäkerhet, skydda sig emot infiltreringen på andra aktörers servrar?
Nu vet vi ej var felet ligger, men om det ligger utanför SD servrar och system så är det svårt att åtgärda utan att få andra aktörer att agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu vet vi ej var felet ligger....

Det var liksom det jag menade. Lite magstarkt att i det läget gå ut och säga att det är lättare att få ens arbetsgivare att varsla nån annan än en själv.

Alternativt, tror du att AFA har lyckats hacka DNS-systemet? Jag skulle tro att det krävs lite större aktörer för att kunna hacka på den nivån.

Permalänk
Medlem

Hot mot demokratin buhuh, när något random dns spoof kommer...
Och använder inte sd och nmr cloudflares dns och liknande?
Kan vi inte göra en gemensam kraftansträngning och skylla på en stackars vänstervriden arg människa.
Dom är ju lite kända för att vara pro haXxXorz.

Tack för mig! Hej

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Hur är det ett hot mot demokratin? SD består av en bunt korkade halvbrottslingar, så om dom inte förmår att skydda sig bättre, är det deras eget jävla fel och har ingenting med demokrati att göra...

Helt rätt, i en sann demokrati är det vissa utvalda som ska bestämma vad som är rätt och fel och dom som tycker fel ska inte ha rösträtt. Och då rätten att bli kränkt verkar grundlagsskyddad vill jag vara tydlig med att jag är ironisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Helt rätt, i en sann demokrati är det vissa utvalda som ska bestämma vad som är rätt och fel och dom som tycker fel ska inte ha rösträtt. Och då rätten att bli kränkt verkar grundlagsskyddad vill jag vara tydlig med att jag är ironisk.

You make no sense...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Helt rätt, i en sann demokrati är det vissa utvalda som ska bestämma vad som är rätt och fel och dom som tycker fel ska inte ha rösträtt. Och då rätten att bli kränkt verkar grundlagsskyddad vill jag vara tydlig med att jag är ironisk.

Du säger dig vara ironisk men du ger ändå uttryck för det som ofta simmar fram under ytan då SD:are uttalar sig, och ovanpå ytan då de tror att ingen utanför gruppen lyssnar. Det närmaste man i svensk debatt kommer åsikter om att någon inte ska ha rösträtt är SD:s företrädare som hävdar att Zlatan, samer och judar "inte är svenska".

Permalänk
Hedersmedlem

Hold your horses.

Att partiers hemsidor blir attackerade är av relevans oavsett parti och det är av intresse att diskutera säkerhetsaspekter och liknande.

Men undvik att göra diskussionen partipolitisk. Alltså att diskutera partipolitik.
Eller ja, det är mitt råd iaf.
De trådarna spårar vanligen ur och blir låsta.
Där behöver vi inte hamna här om vi kan hålla igen på känslorna lite

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

Nu funkar hemsidan för mig

Sidan har inte varit nere...

Sidan re-directar first time IP kopplingar till Scam/hijack sida. Om man sitter på ett publikt IP tex vpn/skolnät så lär man inte märka något.
Verkar inte som att alla blir påverkade heller,
men vilket fall så är det tydligt att flera blir täckta av detta.

Då partiet i sig är på väg att bli det största i riksdagen så tänker man ju att deras sida borde vara utav hög kvalité och inte kapad av någon som i skuggan får betalt för att ha kopplat en jävla massa re-directs från sidan till sin Scam sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Sidan har inte varit nere...

Sidan re-directar first time IP kopplingar till Scam/hijack sida. Om man sitter på ett publikt IP tex vpn/skolnät så lär man inte märka något.
Verkar inte som att alla blir påverkade heller,
men vilket fall så är det tydligt att flera blir täckta av detta.

Då partiet i sig är på väg att bli det största i riksdagen så tänker man ju att deras sida borde vara utav hög kvalité och inte kapad av någon som i skuggan får betalt för att ha kopplat en jävla massa re-directs från sidan till sin Scam sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inte korrelationen mellan antalet röster och kvalitet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Röstar inte själv på SD men sådan här trams förstärker SD och får motsatt effekt för de som attackerar deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag ser inte korrelationen mellan antalet röster och kvalitet.

Nej, kanske inte det.
En populär sida som får massa trafik övh behöver ju ha koll på sin säkerhet i en större utsträckning än vad en liten site kanske behöver, nöjd?

Kan vi hålla oss till ämnet istället för att haka upp oss på partiet i sig?

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Hittar inga nyheter om denna rätt allvarliga sak.
Man tycker ju att allt som påverkar våra demokratiskt valda partier borde vara nyhetsvärt mitt i valtider.
Var det någon vänster extremist som låg bakom ett finurligt trick så hade garanterat all media blivit varse det 2 sekunder efter.
Så gissningsvis är det bara ett misstag från någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tråkigt .... Är väll någon vänsterpartist som värnar om demokratin men inte kan acceptera att SD har 4 gånger mer väljare på sin sida och försöker förstöra men är nog snart fixat

Skrivet av Flexiblus:

Röstar inte själv på SD men sådan här trams förstärker SD och får motsatt effekt för de som attackerar deras hemsida.

Skrivet av Svensktiger:

Hittar inga nyheter om denna rätt allvarliga sak.
Man tycker ju att allt som påverkar våra demokratiskt valda partier borde vara nyhetsvärt mitt i valtider.
Var det någon vänster extremist som låg bakom ett finurligt trick så hade garanterat all media blivit varse det 2 sekunder efter.
Så gissningsvis är det bara ett misstag från någon.

Eller så är det SD själva som ligger bakom för att skaffa sympatier...eller så väljer man den vettigare vägen och hoppar helt enkelt över ogrundade spekulationer och konstaterar att det inte är speciellt bra att det går att göra såhär. Även om sidan i sig knappast är en kritisk del av Sverige så är det oroväckande att någon lyckas göra detta såhär innan valet. Man får väl hoppas att mer kritiska sidor är svårare att rikta om trafiken från.

Angående media så verkar varken "gammel-media" SD själva eller "alternativ-media" uppmärksammat detta?

Permalänk
Medlem

Det är säkert samma trollfabrik som öste hat över Durmaz som gett sig på SDs hemsida nu. Trollfabrikerna jobbar övertid så här nära valet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Men alltså, kan någon tekniskt kunnig person ge någon redovisning av vad som faktiskt hänt här och i vilken mån det faktiskt är SDs site som blivit kapad och inte besökarnas datorer/DNSer?

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Eller så är det SD själva som ligger bakom för att skaffa sympatier...eller så väljer man den vettigare vägen och hoppar helt enkelt över ogrundade spekulationer och konstaterar att det inte är speciellt bra att det går att göra såhär. Även om sidan i sig knappast är en kritisk del av Sverige så är det oroväckande att någon lyckas göra detta såhär innan valet. Man får väl hoppas att mer kritiska sidor är svårare att rikta om trafiken från.

Angående media så verkar varken "gammel-media" SD själva eller "alternativ-media" uppmärksammat detta?

Det där kan du väl inte tro på själv hoppas jag?

Men låt oss låtsas det, men undrar då varför detta inte drabbar alla besökare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har stött på samma sak sedan över en vecka sedan och jag tycker att de är ett hot emot demokratin att ett såpas stort parti kan bli hijackad.

Det är bara ibland man kommer dit, jag har ej orkat studerat när..

Frågan är hur de har gjort det? Jag brukar knappast besöka sd hemsida och har gjort det från googles sida. Frågan är om det ligger hos Google? Isåfall har jag lite konspirationsteorier, nej ingen hög uppsatt är inblandad.. En dns hack, ja jag kör med googles dns..

Hur har du stött på detta om du inte tidigare besökt hemsidan? Är det andra siter som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men alltså, kan någon tekniskt kunnig person ge någon redovisning av vad som faktiskt hänt här och i vilken mån det faktiskt är SDs site som blivit kapad och inte besökarnas datorer/DNSer?

Anser inte mig själv som jätte teknisk men efter en scan av sidan så finns det flera säkerhetshål för just man-in-the-middle attacker:
https://webscan.upguard.com/#/https://sd.se

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Anser inte mig själv som jätte teknisk men efter en scan av sidan så finns det flera säkerhetshål för just man-in-the-middle attacker:
https://webscan.upguard.com/#/https://sd.se

Det finns det iof om du kör typ Cisco.com också

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Det där kan du väl inte tro på själv hoppas jag?

Men låt oss låtsas det, men undrar då varför detta inte drabbar alla besökare?

Jag antar att du inte läste de jag citerade, alternativt inte läste hela mitt inlägg? Tänker då på den här biten: "...eller så väljer man den vettigare vägen och hoppar helt enkelt över ogrundade spekulationer."

Kort sagt vet vi inte vem eller vad som ligger bakom. Det kan vara någon som tryckt på fel knapp, det kan vara ryssar som vill stöka om i den svenska politiken eller något helt annat. Vi vet inte, att då peka finger åt olika håll är inte speciellt produktivt även om det ligger nära till hands...

Angående varför det inte drabba alla så vad det väl någon ovan som skrev att det bara gäller de som inte besökt sidan tidigare eller något sådant?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Hur har du stött på detta om du inte tidigare besökt hemsidan? Är det andra siter som har liknande problem?

Förstår inte frågan. Jag besöker SD hemsida lika ofta som övriga parties hemsida och blir ganska besviken varje gång.

Jag har såklart besökt sd någon gång tidigare, men gör det typ en gång vart annat år eller så. För några veckor sedan noterade jag felet, tänkte sbs fel hos mig och hade ej testat igen före jag läste denna tråd.

Skrivet av Frispel:

Det kan vara någon som tryckt på fel knapp

Det kan vi dock utesluta ganska enkelt. Frågan är om något är ute för att skada SD eller enbart få in mer pengar på bedrägeri.

Någon stat lär vi kunna utesluta för detta, utan det är typ en enskild individ som ligger bakom och vad denna enskilda individ har för motiv vet nog ingen mer än denna själv.