HDD ger ett clickljud och ett spel fryser sig ibland

Permalänk
Medlem

HDD ger ett clickljud och ett spel fryser sig ibland

Tja, har märkt i ett spel (OSRS) där jag får en slags fryslagg i någon sekund samtidigt som min HDD ger ett clickljud. Disken är ca 3 år gammal, märket Seagate.

I andra spel och liknande är det lugnt. Kanske detta har något att göra med att jag börjat använda en ny client till spelet.

Är det något man borde oroa sig för? Händer kanske 8 gånger om dagen som jag märker det.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Klick är aldrig bra. Kan klara sig ett tag till, men jag hade tacit backup på de saker jag vill vara säker på att ha kvar direkt. Sedsan kan du scana disken och försöka ide tifiera och markera dåliga sektorer. Då får du en överblick om det är en disk man kanske kan lagra öite spel på eller om man skall ge upp på den

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta den direkt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Vince_G: Vad är det för en Seagate disk?
Vissa av deras serier är ökända att dö i förtid.

Men som sagt innan i tråden.
Kopiera över rubbet på en annan/ny disk snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@VincentIsetorp: Vad är det för en Seagate disk?
Vissa av deras serier är ökända att dö i förtid.

Men som sagt innan i tråden.
Kopiera över rubbet på en annan/ny disk snart.

Kollade kvittot, de var en Toshiba. Men inte öppnat och kollat exakt modell än.

Men får nog bli att kopiera de viktiga filerna och scanna den sedan.

Tack för svaren.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Har haft diskar som klickat rätt ofta i över 50000 timmars tid (det var varken Seagate eller WD utan tror det var Samsung på den tiden)

Klick behöver inte betyda katastrof i generella termer utan är något man får läsa in sig på resp diskmodell - vissa modeller (främst seagate och IBM desktstar) så var det dock kopplad till trubbel, men man skall inte alltid förutsätta sådant till 'garanterat' problem om man säger så...

Titta i SMART, kör någon ytscan-test på disken och se om det är problem.

---

Har man problem med klick och frysning samtidigt - titta på APM och power-manager så att OS inte puttar hårddisken i parkering och sleep-läge på aggressivt sätt. Förutom att det kan bli ljud när huvudet parkeras upp och ned på rampen, så varvar man numera ned skivorna lite i hastighet (för att spara energi), vilket gör att det tar en smula tid innan skivorna är uppe i full fart och HD:n kan börja läsa och skriva igen och du upplever din korta frysning.

Permalänk
Medlem

Vad det är för klickljud är av betydelse, eftersom olika märken kan ge olika klickljud, och det skiljer på klickljudet också beroende på fel.
Hard drive sounds

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har haft diskar som klickat rätt ofta i över 50000 timmars tid (det var varken Seagate eller WD utan tror det var Samsung på den tiden)

Klick behöver inte betyda katastrof i generella termer utan är något man får läsa in sig på resp diskmodell - vissa modeller (främst seagate och IBM desktstar) så var det dock kopplad till trubbel, men man skall inte alltid förutsätta sådant till 'garanterat' problem om man säger så...

Titta i SMART, kör någon ytscan-test på disken och se om det är problem.

---

Har man problem med klick och frysning samtidigt - titta på APM och power-manager så att OS inte puttar hårddisken i parkering och sleep-läge på aggressivt sätt. Förutom att det kan bli ljud när huvudet parkeras upp och ned på rampen, så varvar man numera ned skivorna lite i hastighet (för att spara energi), vilket gör att det tar en smula tid innan skivorna är uppe i full fart och HD:n kan börja läsa och skriva igen och du upplever din korta frysning.

https://gyazo.com/8a91c80c8651f3ddb69a09bae1f3ae12 Lite osäker på om detta är ytscannen. Men det låter som det kan vara något med OS. Ska försöka kolla lite närmare på det.

Skrivet av Belzader:

Vad det är för klickljud är av betydelse, eftersom olika märken kan ge olika klickljud, och det skiljer på klickljudet också beroende på fel.
Hard drive sounds

Lyssnade igenom de flesta men hittar inte någon som beskriver mitt klickljud. Iallafall inte på Toshibas diskar. Något som lät liknande var bara beskrivningen på den första Toshiba klickljudet "laptop hard drive with stuck spindle trying to spin up(heard if taken close to your ear)".

Typ att hårddisken varvar upp i en sekund och försöker varva upp.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Typ att hårddisken varvar upp i en sekund och försöker varva upp.

Vad jag kunde hitta om stuck spindle, så är det inget man kan göra åt det, utan det är att göra backup av data snarast möjligt, eftersom den kan låsa sig fullständigt när som helst, med resultat att man måste kontakta ett dataräddnings företag för att få ut datan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.