Ryzendator - Sista koll, passar allt?

Permalänk
Medlem

Ryzendator - Sista koll, passar allt?

Hej,

Jag vill kolla om allt nedan kommer fungera tillsammans, eventuellt kolla om jag glömt något:

Tacksam för svar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Det ska nog inte vara några problem. Tror dock du skulle få ut lite mer om du gick upp på 3000mhz-minnen, men någon mer insatt får svara på hur enkelt det är att överklocka minnena. Kanske är så att det inte spelar någon roll vilka minnen man köper för att de ändå går pressa upp till samma frekvenser, har inte tillräcklig erfarenhet av nyare byggen för att säga. Vet dock att det gör en del skillnad på Ryzen-processorer.

Var hittar du en 2700x för det priset, förresten?

Permalänk
Medlem

@Lidodido: Ok, tack! Jag kanske ska gå upp till 3000mhz minnen istället i så fall, priserna är ex.moms!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

3000mhz minne och en vettig kylare, inga bra omdömen om den du valt.
Be Quiet pure rock kostar mellan 250 - 350kr och presterar galant (går dock inte vända vilket håll den blåser på om du har supertrångt i chassit).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

vill du spara lite pengar så köper du Windows 10 nyckel hos tex g2play. (267kr)
har köpt 7 nycklar därifrån, olika dator byggen genom åren och 20tal spel, inga problem alls.
https://www.g2play.net/category/19429/windows-10-professional...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@Lidodido: Ok, tack! Jag kanske ska gå upp till 3000mhz minnen istället i så fall, priserna är ex.moms!

Överväg också att köra 16 GB och lägga pengarna på 1080 ti eller bättre skärm istället.

Permalänk
Medlem

@hakd: Tack för svar, ok då blir det byte till Corsairs 3000mhz minnen och en bättre kylare, är det något annat som behöver bytas?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Avstängd

Ouch 1400:- för Windows när du kan få det för 50:- via Ebay, lika bra som detta dyrare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

vill du spara lite pengar så köper du Windows 10 nyckel hos tex g2play. (267kr)
har köpt 7 nycklar därifrån, olika dator byggen genom åren och 20tal spel, inga problem alls.
https://www.g2play.net/category/19429/windows-10-professional...

Det är ju helt klart billigare, ska kolla in det!

Skrivet av ramdm5:

Överväg också att köra 16 GB och lägga pengarna på 1080 ti eller bättre skärm istället.

32GB är ett krav för det som den ska användas till, tack ändå!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ja som några skrivit ovan
Köp Windows någon annanstans.
Lägg lite extra på en bättre kylare istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ouch 1400:- för Windows när du kan få det för 50:- via Ebay, lika bra som detta dyrare.

Det blir en licens på annat ställe!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Ja som några skrivit ovan
Köp Windows någon annanstans.
Lägg lite extra på en bättre kylare istället

Det kommer jag göra, i övrigt kommer alla delar fungera med varandra?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Det kommer jag göra, i övrigt kommer alla delar fungera med varandra?

Ja det tror jag inte är några problem

Permalänk
Testpilot

@fisken92
Lite tips/synpunkter:

  • Du borde köra på minst 3000Mhz minnen för Ryzen, idéalt 3200Mhz för att verkligen klämma ur all prestanda du kan få.

  • Skulle helt klart kolla på annan kylare, du har ett redigt high-end bygge så att snåla på mållinjen här är något som kommer bita dig i arslet inom en snar framtid. Kolla på minst Noctua's NH-D14, dock helst NH-D15/Dark Rock Pro (3/4) eller någon AIO - Ryzen 2700X är inte en liten sak att kyla med dom nya höga frekvenserna!

  • Om du ändå tänkte använda en SATA-SSD, då hade jag kikat på EVO 850 500Gb istället då dessa brukar säljas ut för 999-1190:-. 860 vs 850 är nästan bara en name-refresh & ingen märkbar prestandaskillnad alls, så där kan du säkert spara in lite pengar till bättre kylare.

  • Som redan nämnts så skulle jag köpa nyckel här istället, äger själv flera nycklar enda sedan W8 tiden och alla funkar än idag. W8.a nycklarna som jag uppgraderade till W10 funkar perfekt dom med (och varningen om endast aktivering per mderkort/över telefon etc kan du ignorera, bara ladda ner ISO från MS här, lägg på en USB och sedan kör på).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

1. Tänkte du överklocka själv eller låta datorn sköta det själv? (PBO)
om du inte tänker överklocka alls så funka inkluderade kylaren alldeles utmärkt. om du tänker överklocka själv eller låter CPU:n gör det skulle jag rekommendera en starkare kylare.

2. finns det nån anledning varför du har 4 RAM stickar? om du vill har 32 GB RAM så är 2x 16GB bättre än 4x8GB. Ryzen är mer stabilt med 2 stickor än 4. och som andra säga, helst 3000 eller 3200 MHz.

3. Skulle rekommendera att kanske tar steget upp till antingen Focus G eller Meshify C om du vill har ett FD chassi. både två är inte mycket dyrare än den du har men har mycket bättre kompatibilitet med kylare, fläktar och radiatorer.
även vid PSU fronten skulle jag rekommendera att kanske titta på EVGA's erbjudande i den prisklassen. har bra erfarenheter med dem och lita mer på dem än corsair's billiga PSU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@fisken92
Lite tips/synpunkter:

  • Du borde köra på minst 3000Mhz minnen för Ryzen, idéalt 3200Mhz för att verkligen klämma ur all prestanda du kan få.

  • Skulle helt klart kolla på annan kylare, du har ett redigt high-end bygge så att snåla på mållinjen här är något som kommer bita dig i arslet inom en snar framtid. Kolla på minst Noctua's NH-D14, dock helst NH-D15/Dark Rock Pro (3/4) eller någon AIO - Ryzen 2700X är inte en liten sak att kyla med dom nya höga frekvenserna!

  • Om du ändå tänkte använda en SATA-SSD, då hade jag kikat på EVO 850 500Gb istället då dessa brukar säljas ut för 999-1190:-. 860 vs 850 är nästan bara en name-refresh & ingen märkbar prestandaskillnad alls, så där kan du säkert spara in lite pengar till bättre kylare.

  • Som redan nämnts så skulle jag köpa nyckel här istället, äger själv flera nycklar enda sedan W8 tiden och alla funkar än idag. W8.a nycklarna som jag uppgraderade till W10 funkar perfekt dom med (och varningen om endast aktivering per mderkort/över telefon etc kan du ignorera, bara ladda ner ISO från MS här, lägg på en USB och sedan kör på).

Tack för input:

1. Jag kommer byta minnena till 3000Mhz eftersom det är så pass liten prisändring
2. Har även ändrat till en kylare från Bequiet "Dark Rock 4"
3. Ska se om jag hittar en billigare SSD, annars får det bli denna eventuellt en M.2
4. Vad jag har förstått så kommer jag mycket billigare undan om jag köper Windows 10 på en annan sida, det kommer jag göra!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

1. Tänkte du överklocka själv eller låta datorn sköta det själv? (PBO)
om du inte tänker överklocka alls så funka inkluderade kylaren alldeles utmärkt. om du tänker överklocka själv eller låter CPU:n gör det skulle jag rekommendera en starkare kylare.

2. finns det nån anledning varför du har 4 RAM stickar? om du vill har 32 GB RAM så är 2x 16GB bättre än 4x8GB. Ryzen är mer stabilt med 2 stickor än 4. och som andra säga, helst 3000 eller 3200 MHz.

3. Skulle rekommendera att kanske tar steget upp till antingen Focus G eller Meshify C om du vill har ett FD chassi. både två är inte mycket dyrare än den du har men har mycket bättre kompatibilitet med kylare, fläktar och radiatorer.
även vid PSU fronten skulle jag rekommendera att kanske titta på EVGA's erbjudande i den prisklassen. har bra erfarenheter med dem och lita mer på dem än corsair's billiga PSU.

1. Jag kommer inte överklocka datorn till att börja med, men som jag skrev ovanför precis kommer jag välja en Dark Pro 4 om det skulle blir intressant i framtiden!

2. Egentligen finns det ingen anledning till varför jag valt 4 stickor, jag hade lika bra kunnat klara mig på 2x 16GB, 3000Mhz minnen har jag valt istället.

3. Då datorn inte kommer stå synlig tänker jag att chassit inte spelar någon roll, även ljudnivå kvittar för min del!

4. Jag har alltid haft tur med Corsair, men har hört bra om EVGAs nättag också.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ouch 1400:- för Windows när du kan få det för 50:- via Ebay, lika bra som detta dyrare.

Det är vad det kostar.
Eller tja, varför köpa en TV för tio tusen när man kan stjäla en för 0 kronor? Förstår inte normaliseringen av svarthandel på mjukvarefronten.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Birkus:

Det är vad det kostar.
Eller tja, varför köpa en TV för tio tusen när man kan stjäla en för 0 kronor? Förstår inte normaliseringen av svarthandel på mjukvarefronten.

Stjäla? Nu förstår jag inte, jag har ju köpt en licens för 50:- Är alla studenter tjuvar?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Snabbare ram
Windows - Finns mycket billigare
Använd kylare som följer med processor eller bättre
Ljuddämpat chassi, om det är viktigt för dig
2,5"-disk om det endast är till lagring för att få ner ljudnivån, om det är viktigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stjäla? Nu förstår jag inte, jag har ju köpt en licens för 50:-

Du har visserligen köpt den men inte av en legitim försäljare. Nu vet jag inte exakt hur de går tillväga för att få tag på licenserna men det är garanterat inte saktionerat av Microsoft.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Birkus:

Du har visserligen köpt den men inte av en legitim försäljare. Nu vet jag inte exakt hur de går tillväga för att få tag på licenserna men det är garanterat inte saktionerat av Microsoft.

Nu kan jag inte svara för alla som säljer, men länken jag gav ovan är till 99% säkerhet OEM nycklar som säljs.

Är det tillåtet av Microsoft? Nej, inte direkt.
Bryr sig Microsoft? Nej, inte alls.

Du kan t.o.m. köra program så som KMSpico utan att Windows Defender flaggar det idag. Läste om Microsoft's ställning till bl.a. Kina, där nästan alla köra piratat Windows (inkl. internet caféer) & deras ställning där har varit att dom ser det fortfarande som en vinst. Detta då användaren blir van med deras operativsystem och därmed fastnar i deras ekosystem, t.e.x. Office365 & OneDrive.

Microsoft's intäkter vad gäller faktisk försäljning av licenser till privatpersoner är försumligt liten, det är deras mer-tjänster, företags nycklar & Server-versioner som står för hela kalaset - Det är även så dom (delvis) finansierar att Windows 10 kommer med kontinuerliga uppdateringar som är gratis istället för att sälja på folk en ny OS version till fullpris igen.

Så helt ärligt, finns ingen anledning att gå & köpa en Windows licens idag för fullt butikspris, det gynnar inte direkt någon alls och kostar dig en massa "onödiga" pengar bara. Sedan finns det alltid folk som "vill göra rätt för sig" och det är okej tycker jag, men personligen uppmuntrar jag inte alls folk att köpa dessa 1000kr+ licenser när det i verkligheten inte behövs.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd

@VadSaDu: Är man student kan man ju ladda ner windows 10 gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu kan jag inte svara för alla som säljer, men länken jag gav ovan är till 99% säkerhet OEM nycklar som säljs.

Är det tillåtet av Microsoft? Nej, inte direkt.
Bryr sig Microsoft? Nej, inte alls.

Du kan t.o.m. köra program så som KMSpico utan att Windows Defender flaggar det idag. Läste om Microsoft's ställning till bl.a. Kina, där nästan alla köra piratat Windows (inkl. internet caféer) & deras ställning där har varit att dom ser det fortfarande som en vinst. Detta då användaren blir van med deras operativsystem och därmed fastnar i deras ekosystem, t.e.x. Office365 & OneDrive.

Microsoft's intäkter vad gäller faktisk försäljning av licenser till privatpersoner är försumligt liten, det är deras mer-tjänster, företags nycklar & Server-versioner som står för hela kalaset - Det är även så dom (delvis) finansierar att Windows 10 kommer med kontinuerliga uppdateringar som är gratis istället för att sälja på folk en ny OS version till fullpris igen.

Så helt ärligt, finns ingen anledning att gå & köpa en Windows licens idag för fullt butikspris, det gynnar inte direkt någon alls och kostar dig en massa "onödiga" pengar bara. Sedan finns det alltid folk som "vill göra rätt för sig" och det är okej tycker jag, men personligen uppmuntrar jag inte alls folk att köpa dessa 1000kr+ licenser när det i verkligheten inte behövs.

Det låter i och för sig rimligt. TS kan ju göra som hen vill, jag väljer själv alltid den dyra, okomplicerade vägen, min livsfilosofi helt enkelt. Tyckte det var värt att lyfta den idén i tråden. Sen får det kanske stanna ungefär där, då debatten egentligen passar bättre i en annan tråd. ^^

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Jag brukar bara köra på oaktiverat Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag var du så skulle jag undersöka alternativ av 1080s på marknaden. Just armor modellen är ökänd för att vara ett "fuskbygge" där MSI sparat in på tillverkningskostnaderna av framförallt kylaren vilket gör att du får ganska höga temps i onödan och om du dessutom vill bygga i ett lite mindre chassi så kommer det att märkas ytterligare.

Edit: okänd till ökänd (autocorrect m.m.)

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Admin får säga till om detta inte är tillåtet men jag har 2 x 16 GB Corsair 3000 MhZ som suttit i min gamla ryzenburk i ett år. Dessa försöker jag bli av med