Netgear R8000 Router, Tomater & Externa Hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Netgear R8000 Router, Tomater & Externa Hårddiskar.

Hej Bullen!

Här kommer kanske dagens dumma fråga, men jag drar den iaf då jag kanske lär mig något i processen. Min dator har tre lagringsenheter. 1 SSD för windows och viktigaste programmen, 1HDD för alla spel och 1HDD för min omedelbara personliga lagring.

Jag avser att köpa två stycken externa hårddiskar för långtidslagring av det allra viktigaste, och att ansluta dom direkt i routerns USB portar för delning över nätverket. Det jag undrar lite över; Går det att dela ut en hårddisk till en specifik dator?

Frugan ska ha en HDD, men då hon har en bärbar och sitter lite varstans så vill jag inte att hennes hårddisk flyttas runt hela tiden utan får en permanent plats i närheten av routern och delas ut därifrån. Samma med min HDD.

Hur ser det ut? Kan detta göras?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

En NAS med 2 eller 4 bays som kan stå i nätverket?

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på routern, min Linksys kan i alla fall dela ut olika mappar till olika anäöndare och det går även att ställa behörigheter.
Linksys gör å andra sidan de bästa routrarna för fildelning, de presterar ungefär som en enklare nas och har både usb 3 och e-sata interface för att ansluta lagring.
Skaffar du i stället en nas så är det upp till nasen att kontrollera behörigheterna.
Och tänk på att backuper inte ska finnas online/inkopplade om du tänkt anväda systemet för sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hej Bullen!

Här kommer kanske dagens dumma fråga, men jag drar den iaf då jag kanske lär mig något i processen. Min dator har tre lagringsenheter. 1 SSD för windows och viktigaste programmen, 1HDD för alla spel och 1HDD för min omedelbara personliga lagring.

Jag avser att köpa två stycken externa hårddiskar för långtidslagring av det allra viktigaste, och att ansluta dom direkt i routerns USB portar för delning över nätverket. Det jag undrar lite över; Går det att dela ut en hårddisk till en specifik dator?

Frugan ska ha en HDD, men då hon har en bärbar och sitter lite varstans så vill jag inte att hennes hårddisk flyttas runt hela tiden utan får en permanent plats i närheten av routern och delas ut därifrån. Samma med min HDD.

Hur ser det ut? Kan detta göras?

Det går alldeles utmärkt. Har R8000 själv och en extern disk ansluten.
Vilken disk som ansluts till vilken dator bestämmer du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på routern, min Linksys kan i alla fall dela ut olika mappar till olika anäöndare och det går även att ställa behörigheter.
Linksys gör å andra sidan de bästa routrarna för fildelning, de presterar ungefär som en enklare nas och har både usb 3 och e-sata interface för att ansluta lagring.
Skaffar du i stället en nas så är det upp till nasen att kontrollera behörigheterna.
Och tänk på att backuper inte ska finnas online/inkopplade om du tänkt anväda systemet för sånt.

Räck det i sådanafall att bara stänga av file sharing i routern, eller ska det helt dras ur?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HoboCop:

Räck det i sådanafall att bara stänga av file sharing i routern, eller ska det helt dras ur?

Syftar du på att säkra en backup så skar den inte vara ansluten mot något alls, inte ens elnätet för det kan ju uppstå skador av överspänning och åska, vill man ha en säker backup så ska mediet vara helt losskopplat från datorer, nätverk och elnät utom just när man gör backupen och man ska ha mint 2 backupper som aldrig är anslutna samtidigt.
Nätverksansluten lagring löser inte alla problem med att säkra data men det duger säkert för oviktigare backupper som mest är för att spara tid typ avbilder av datorn/program och synka filer mellan olika enheter, det som däremot ska säkras mer seriöst typ allt personligt (bilder, dokument och andra egengjorda filer) bör man se till att ha på något media som inte kan påverkas av virus och elfel och då är 1-2 icke anslutna usbdiskar ofta en lämplig lösning, helst bör man ha minst 2 offlinelagringar varav en inte är i samma hus för det kan ju hända nått med huset också typ brand, inbrott, vattenskador.

Det går att säkra datan och det behöver inte vara så dyrt men man får planera lite men nätverkslagring är mest för att öka bekvämligheten vid dagligt bruk men det ger ganska lite skydd mot användaren, virus och elfel och detsamma gäller även raid som inte ger något skydd alls mer än möjligtvis mot diskhaverier men det är ju lika lätt för ett virus att låsa eller radera filerna eller för en användare att radera nått av misstag.
Det ska alltså krävas nån typ av mekanisk inkoppling av lagringen så att den inte på något sätt kan slås ut av elfel eller att man kan nå den av misstag eller om man tex får in ett kryptovirus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.