Problem med Telenor

Permalänk
Medlem

Problem med Telenor

Hej!

Har haft problem med Telenor, har skaffat fiber nyligen och ringde Telenor 22 juni och beställde bredband och tv för 199kr respektive 179kr och underströk explicit att det skulle börja 1 juli vilket också försjälaren på telefonen underströk och det gjorde ett muntligt avtal vilket spelades in. Vårat abonnemang med Telia (ADSL) skulle ta slut 29 juni vilket var anledningen för varför jag vill ha allt igång 1 juli. Visade sig att ansluta med Telenor var det största misstaget i mitt liv. Individen i telefon startade det hela 22 juni samma dag som jag ringde vilket är sjukt märkligt då jag inte fått någon utrustning än. Och det visa sig att han la in fel kampanj där vi blir debiterade 249 kr för bredbandet istället för 199kr. Ringde in till en tjej och hänvisade till ljudfilen och hon korrigerade fakturan så vi inte blir debiterade innan 1 juli och att priset på bredbandet blir korrekt dock så står det fortfarande fel summa på mitt Telenor vilket jag misstänker kommer påverka framtida fakturor. Men det största problemet är att vi inte har kunnat få igång bredbandet genom Telenor och jag har varit i kontakt med deras tekniska support sedan dag 1. De hade tydligen ”löst” problemet här om dagen men jag kontaktade de igen och de öppnade ärendet igen. De misstänker att ip-only ligger bakom problemet vilket jag kontaktat ip-only angående men de misstänker att det är Telenor som ligger bakom problemet, helt enkelt en shit fest. Igår 15 juli tänkte jag säga upp allting genom 14-dagarsångerätt, den avdelningen som sköter detta var inte öppet vilket resulterade att jag ringde de idag istället. Jag blir kopplade fram och tillbaka mellan tekniska supporten (teknisk avslutning) som menar att de inte kan avsluta tjänsten då ärendet fortfarande är öppet och tjejen på kundservice kan inte avsluta det på grund av pajasen i början som jag tecknade med startade tjänsten 22 juni. Då påpekar jag att det framkommer i ljudfilen att tjänsten ska börja 1 juli och hon säger att hon inte kan få tag i ljudfilen utan måste göra ett ärende som tar 1 vecka (tror inte en sekund på detta men är ju helt maktlös i detta fall). Ringer sedan igen till Telenor i detta fall anonymt och frågar individen hur det ligger till med avtalet som spelas in. Har alla som sitter i kundservice fri tillgång till den och liknande och han kunde understryka att så var fallet. Ahopp, vad gör man nu?

Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

För det första får du gärna strukturera texten så den går att läsa

Du kan inte ångra avtalet då du har 14 dagar på dig från den dagen du ingick avtalet, dvs. 22 juni, inte från den dag tjänsten ska starta.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Vad säger Telenor felet beror på, mer än att det är IP-Only's fel? Har du själv varit i kontant med IP-Only?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Du har rätt att ta del av inspelningen, sen om det tar någon dag eller vecka spelar väl mindre roll om du vet att den stämmer överens med det du skrivit? Låt dem hitta rätt på ljudfilen och lyssna på den så kommer de ju ändra avtalet till de rätta alternativt gå med på att häva det.

Som ovan frågar, vad säger telenor om felet i sig? Vad beror det på?
Det lönar inte sig att kontakta ip-only då de med största sannolikhet kommer hänvisa dig till telenor igen. Men du bör få reda på lite mer information om felet från telenor kan jag tycka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

För det första får du gärna strukturera texten så den går att läsa

Du kan inte ångra avtalet då du har 14 dagar på dig från den dagen du ingick avtalet, dvs. 22 juni, inte från den dag tjänsten ska starta.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Vad säger Telenor felet beror på, mer än att det är IP-Only's fel? Har du själv varit i kontant med IP-Only?

Sant, ska försöka fixa texten. Har varit i kontakt med ip-only och telenor och båda ”skyller” på varandra. Ip-only tycker att allt ser bra ut från deras sida men telenor menar att det är medieomvandlarens fel (dvs aparaten ip only har installerat) så jag har inte fått något bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enda sättet att få igång bredbandet är att felanmäla till Telenor igen. Stå på dig.
Oavsett vart felet ligger så är det Telenors ansvar att se till att det blir löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Sant, ska försöka fixa texten. Har varit i kontakt med ip-only och telenor och båda ”skyller” på varandra. Ip-only tycker att allt ser bra ut från deras sida men telenor menar att det är medieomvandlarens fel (dvs aparaten ip only har installerat) så jag har inte fått något bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Be telenor att de ska skicka ut tekniker från ip-only till dig så får de kika på cpe:n (mediaomvandlaren). Alternativt så får de byta ut den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Du har rätt att ta del av inspelningen, sen om det tar någon dag eller vecka spelar väl mindre roll om du vet att den stämmer överens med det du skrivit? Låt dem hitta rätt på ljudfilen och lyssna på den så kommer de ju ändra avtalet till de rätta alternativt gå med på att häva det.

Som ovan frågar, vad säger telenor om felet i sig? Vad beror det på?
Det lönar inte sig att kontakta ip-only då de med största sannolikhet kommer hänvisa dig till telenor igen. Men du bör få reda på lite mer information om felet från telenor kan jag tycka.

Jag tror att de har tillgång till ljudfilen men tjejen gjorde allt för att jag inte skulle säga upp idag utan avvakta och se om de lyckas fixa problemet i veckan. Hon sa att jag kunde göra en teknisk avslutning näst vecka av någon anledning vilket jag inte riktgt uppfattade. Tror det var något med att man kunde avsluta tjänsten om det inte funkat i en månad.

Ingen vet vad felet beror på och de olika parterna har sina egna teorier känns verkligen att man fallit mellan stolarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Enda sättet att få igång bredbandet är att felanmäla till Telenor igen. Stå på dig.
Oavsett vart felet ligger så är det Telenors ansvar att se till att det blir löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Har verkligen varit aktiv och ringt telenor kanske varje dag för att se hur det går med hela ärendet. Men det verkar som att varken ip only eller telenor vill ta ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Jag tror att de har tillgång till ljudfilen men tjejen gjorde allt för att jag inte skulle säga upp idag utan avvakta och se om de lyckas fixa problemet i veckan. Hon sa att jag kunde göra en teknisk avslutning näst vecka av någon anledning vilket jag inte riktgt uppfattade. Tror det var något med att man kunde avsluta tjänsten om det inte funkat i en månad.

Ingen vet vad felet beror på och de olika parterna har sina egna teorier känns verkligen att man fallit mellan stolarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev ovan, tekniker eller byte av cpe. Om de inte vill göra nånting utav de får du väl be att de avslutar avtalet omgående. Du kan väl ta någon annan leverantör?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Be telenor att de ska skicka ut tekniker från ip-only till dig så får de kika på cpe:n (mediaomvandlaren). Alternativt så får de byta ut den.

Ja, jag misstänkte från början att det var problem med medieomvandlaren och varesig jag eller telenor har lyckats få ip only att inse detta. De bollar bara problemet mellan varandra. Gått nu 16 dagar och fortfarande inget internet :(.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du har väl säkert redan gått igenom detta med supporten,
Men du har testat dator direkt mot cpe?
Testat med en annan dator för säkerhets skull?
Vilka lampor lyser på cpe och vad är det för märke/modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Som jag skrev ovan, tekniker eller byte av cpe. Om de inte vill göra nånting utav de får du väl be att de avslutar avtalet omgående. Du kan väl ta någon annan leverantör?

Problemet är att ip-only anser att problemet ligger hos telenor så att tekniker ska skickas har inte varit aktuellt än (vilket jag tycker är skitmärkligt). Hela problemet med det hela är att jag inte ansett att telenor skött det hela bra och att de dessutom inte följt vårt muntliga avtal (pris och datum då tjänsten skulle aktiveras). Men de vägrar avsluta varesig tekniskt eller genom ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Du har väl säkert redan gått igenom detta med supporten,
Men du har testat dator direkt mot cpe?
Testat med en annan dator för säkerhets skull?
Vilka lampor lyser på cpe och vad är det för märke/modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp provat allt mellan himmel och jord som varit i min makt. Dator direkt i cpe har funkat 3 dagar sporadiskt men inte funkat alls i 13 dagar i rad.

Permalänk
Skrivet av danpan:

Jepp provat allt mellan himmel och jord som varit i min makt. Dator direkt i cpe har funkat 3 dagar sporadiskt men inte funkat alls i 13 dagar i rad.

Intressant att det fungerade en liten stund. Då är ju åtminstone tjänsten aktiverad från ip-onlys håll. Lyser wan lampa när det inte fungerar för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Problemet är att ip-only anser att problemet ligger hos telenor så att tekniker ska skickas har inte varit aktuellt än (vilket jag tycker är skitmärkligt). Hela problemet med det hela är att jag inte ansett att telenor skött det hela bra och att de dessutom inte följt vårt muntliga avtal (pris och datum då tjänsten skulle aktiveras). Men de vägrar avsluta varesig tekniskt eller genom ångerrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att häva avtalet pga felaktig införsäljning måste de göra. Brukar få fart på de hela om man tar de via sociala medier såsom facebook etc.

Men ett samtal till dem ska räcka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Att häva avtalet pga felaktig införsäljning måste de göra. Brukar få fart på de hela om man tar de via sociala medier såsom facebook etc.

Men ett samtal till dem ska räcka.

Felaktig införsäljning i den mening att det inte fungerar eller debiterat och påbörjat tjänsten felaktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Intressant att det fungerade en liten stund. Då är ju åtminstone tjänsten aktiverad från ip-onlys håll. Lyser wan lampa när det inte fungerar för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Varit 2 dagar då det fungerat felfritt sen en morgon så försvann internet, WAN lampan har alltid lyst.

Permalänk
Skrivet av danpan:

Varit 2 dagar då det fungerat felfritt sen en morgon så försvann internet, WAN lampan har alltid lyst.

Ok. Får du IP när du sitter mot cpe eller stendött?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Felaktig införsäljning i den mening att det inte fungerar eller debiterat och påbörjat tjänsten felaktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Sistnämnda. Men nu verkar det löst genom att de ändrat pris osv så de stämmer överens med avtalet?

Då finns nog inte mycket att göra där. Däremot om de inte kan lösa problemet inom skälig tid så kan du säga upp avtalet. Sen vad de anser är skälig tid lämnar jag osagt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Det låter som att det kan vara ett DNS-problem då IP-only verkar nå dig..?

Vad har du för dns?
Kan du pinga www.google.com?

Får du en IP som börjar på 169.x.x.x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok. Får du IP när du sitter mot cpe eller stendött?

Skickades från m.sweclockers.com

Får ingen ip eller får en lokal ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Sistnämnda. Men nu verkar det löst genom att de ändrat pris osv så de stämmer överens med avtalet?

Då finns nog inte mycket att göra där. Däremot om de inte kan lösa problemet inom skälig tid så kan du säga upp avtalet. Sen vad de anser är skälig tid lämnar jag osagt.

Telenor säger att de inte kan avsluta då ärendet fortfarande är öppet och finns rum för att åtgärda problemet, de sa att jag ska avvakta till slutet av veckan och därefter kan jag avsluta det. Men litar int een sekund på det de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingkong5:

Det låter som att det kan vara ett DNS-problem då IP-only verkar nå dig..?

Vad har du för dns?
Kan du pinga www.google.com?

Får du en IP som börjar på 169.x.x.x?

Ip börjar på 172

DNS SERVER börjar på 172 om det är siffrorna i början du menar (är inte så kunnig i detta område)

När jag pingar Google så får jag request Times’ out

Sent 4 received 0 lost 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att understryka att det inte är dns testa pinga 8.8.8.8. om det funkar har du dns problem

Permalänk
Skrivet av danpan:

Ip börjar på 172

DNS SERVER börjar på 172 om det är siffrorna i början du menar (är inte så kunnig i detta område)

När jag pingar Google så får jag request Times’ out

Sent 4 received 0 lost 4

Skickades från m.sweclockers.com

Först säger du att du inte får IP men nu får du IP som börjar på 172?
Vad är korrekt? Vad är resten av IP? Är det lokalt IP så fortsätter den på 172.(16-31).x.x

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbn:

För att understryka att det inte är dns testa pinga 8.8.8.8. om det funkar har du dns problem

Request timed out

Sent 4 recieved 0 Lost 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Först säger du att du inte får IP men nu får du IP som börjar på 172?
Vad är korrekt? Vad är resten av IP? Är det lokalt IP så fortsätter den på 172.(16-31).x.x

Ursäkta, vet inte riktigt hur jag tänkte. Har ip och det börjar på 172.18

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av danpan:

Ursäkta, vet inte riktigt hur jag tänkte. Har ip och det börjar på 172.18

Skickades från m.sweclockers.com

Okej intressant. Då har du ju åtminstone kontakt med någons dhcp server. Du kommer inte till någon självvalsportal? Som att tjänsten inte är aktiverad?
Kan du pinga den gatewayen du får tilldelad?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Okej intressant. Då har du ju åtminstone kontakt med någons dhcp server. Du kommer inte till någon självvalsportal? Som att tjänsten inte är aktiverad?
Kan du pinga den gatewayen du får tilldelad?

Sorry men är verkligen okunnig i området. Självvalsportal menar du när jag öppnar webbläsaren? Tjänsten ska vara aktiverad enligt telenor och ip only när jag kontaktat se. Förstår inte riktigt det sista vilken gateway syftar du på (eller vad är det egentligen) hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av danpan:

Sorry men är verkligen okunnig i området. Självvalsportal menar du när jag öppnar webbläsaren? Tjänsten ska vara aktiverad enligt telenor och ip only när jag kontaktat se. Förstår inte riktigt det sista vilken gateway syftar du på (eller vad är det egentligen) hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Börja först med att öppna cmd/kommandoprompten och skriv ipconfig /release och därefter ipconfig /renew

Därefter
Öppna cmd / kommandoprompten och skriv ipconfig
Där borde du få en default gateway IP
Testa kör ping "defualt gateway IP" Får du svar?

För att din tjänst ska fungera som den ska borde du få en publik Telenor IP från antingen iponlys eller Telenors DHCP server beroende på hur avtalet mellan de två parterna ser ut.

Men nåt är.helt klart galet om du får en privat 172.18 adress.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p