Permalänk
Medlem

ITX build - Input

Håller på att sätta ihop en ny itx build som skall ersätta min Asus G75 laptop. (köpare?)

Önskar input på ett par saker (köper de mesta på andrahandsmarknaden, siktar på att träffa ungefär detta)
Chassit är tillfälligt då jag en dag vill flytta samtliga delar till Inwin/Ghost/Dancase, som inte är helt lätt att få tag på idag. (Säg till om ni har nått över)
Det kommer att överklockas, fokus: spel.

  1. Luft / Vatten för smallcase itx? (Vid byte till nytt case så vill jag kunna flytta med AIO men kan köpa ny air)

  2. Kombinationen av det gpu ihop med luft/vatten cpu kylning, är det bättre med vatten när man har open-air gpu?

  3. Rekommenderad AIO, nån som man enkelt kan korta slangarna på för att få passformen?

  4. Hade ni hellre bytt till t.ex ett founders edition GPU för luftens skull?

  5. Övrigt, nått jag borde korrigera?

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre köra på en Topflow eller lågprofilkylare i det chassit, slangarna med en AIO är faktiskt ett helvete att få till.. styva slangar gör att det blir riktigt dålig passform.

Så som min gamla 115i fick inte plats i mitt Fractal Design Meshify pga slangarna inte gick att böja tillräckligt bra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Skulle hellre köra på en Topflow eller lågprofilkylare i det chassit, slangarna med en AIO är faktiskt ett helvete att få till.. styva slangar gör att det blir riktigt dålig passform.

Så som min gamla 115i fick inte plats i mitt Fractal Design Meshify pga slangarna inte gick att böja tillräckligt bra.

Det jag tänker spontant är bara att om man kör luftkylning så kommer den suga in varmluft från open air gpu och försöka kyla cpu med det, medans en AIO iaf tar kall luft utifrån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Det jag tänker spontant är bara att om man kör luftkylning så kommer den suga in varmluft från open air gpu och försöka kyla cpu med det, medans en AIO iaf tar kall luft utifrån?

En topflow kylare kyler också moderkort, VRM och diverse chipset.

En radiator som tar kalluft utifrån in i lådan värmer ju upp hela moderkortet, då varm luft är vad kommer ut ur radiatorns flänsar om du kör så.

Se till att ha en fläkt som är anpassad till att flytta mycket luft som utsug och insug så ska det gå bättre.

Sen är luftkylare enklare att ha att göra med i mitt tycke, tystare smidigare och håller längre.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Håller på att sätta ihop en ny itx build som skall ersätta min Asus G75 laptop. (köpare?)

Önskar input på ett par saker (köper de mesta på andrahandsmarknaden, siktar på att träffa ungefär detta)
Chassit är tillfälligt då jag en dag vill flytta samtliga delar till Inwin/Ghost/Dancase, som inte är helt lätt att få tag på idag. (Säg till om ni har nått över)
Det kommer att överklockas, fokus: spel.

https://komponentkoll.se/bild/pvxrq.png

  1. Luft / Vatten för smallcase itx? (Vid byte till nytt case så vill jag kunna flytta med AIO men kan köpa ny air)

  2. Kombinationen av det gpu ihop med luft/vatten cpu kylning, är det bättre med vatten när man har open-air gpu?

  3. Rekommenderad AIO, nån som man enkelt kan korta slangarna på för att få passformen?

  4. Hade ni hellre bytt till t.ex ett founders edition GPU för luftens skull?

  5. Övrigt, nått jag borde korrigera?

För det priset så gör dig själv en tjänst och beställ ett "Ncase M1".
Visserligen måste bygget planeras på ett annat sätt men du behöver inte pruta på prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För det priset så gör dig själv en tjänst och beställ ett "Ncase M1".
Visserligen måste bygget planeras på ett annat sätt men du behöver inte pruta på prestanda

Just det chassit passar inte mina ögon dessvärre, sen tycker jag att byggen i det chassit ser väldigt "trångt" ut.

//Å precis nu så dök det upp ett Dan Case A4-SFX v2 på marknaden, 3200:-.. nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

Just det chassit passar inte mina ögon dessvärre, sen tycker jag att byggen i det chassit ser väldigt "trångt" ut.

Betydligt större chassin är oftast mycket sämre än M1 att bygga i
Det är ju M1's stora grej, den fantastiska konstruktionen (både layout och kvalitet).
Men gillar du inte utseendet så är det ju så.

Permalänk
Medlem

20% på Power ger lite rimligare priser dessutom

  • 1319:- GIGABYTE Z370N WIFI 1.0 HOVEDKORT

  • 1832:- INTEL CORE I5-8600K 3.60GHZ BOXED CPU

  • 639:- TOSHIBA P300 PERFORMANCE 3.5 3TB

  • 623:- NOCTUA NH-D14 CPU KJØLER

  • 455:- ENERMAX MAXPRO 500W 80+ PSU

Permalänk
Medlem

@Matezon: Jag kör också Core 500. Ett schysst och kompakt chassi men väldigt trångt att bygga i (går ju lite hand i hand). Tänk på längden på PSU, max 150 mm för att inte blockera GPU. SFX är helt klart att föredra för att spara plats.

Jag kör Asus 1080 ti strix (samma kylare som 1080 strix?). Den är någon milimeter för hög för att kunna stänga sidoplåten, så jag skulle rekommendera en mer slimmad GPU-kylare om du kan (FE, MSI, EVGA eller motsv.).

Har även samma FD Kelvin 240 mm AIO i chassit, passar perfekt!

Ett tips är också att köra moderkort med PCIe-SSD-slot på ovansidan, då det blir sjukt tajt och varmt under moderkortet. Alternativt vanlig 2.5" SSD, finns bra med plats för 2.5"-diskar.

Om du inte promt måste ha just skokartongs-formfaktorn som Core 500 har så är nog ett Nano S ett bättre val för ett ITX-bygge. Mer plats och mindre strul, men lite större låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av es0n:

@Matezon: Jag kör också Core 500. Ett schysst och kompakt chassi men väldigt trångt att bygga i (går ju lite hand i hand). Tänk på längden på PSU, max 150 mm för att inte blockera GPU. SFX är helt klart att föredra för att spara plats.

Jag kör Asus 1080 ti strix (samma kylare som 1080 strix?). Den är någon milimeter för hög för att kunna stänga sidoplåten, så jag skulle rekommendera en mer slimmad GPU-kylare om du kan (FE, MSI, EVGA eller motsv.).

Har även samma FD Kelvin 240 mm AIO i chassit, passar perfekt!

Ett tips är också att köra moderkort med PCIe-SSD-slot på ovansidan, då det blir sjukt tajt och varmt under moderkortet. Alternativt vanlig 2.5" SSD, finns bra med plats för 2.5"-diskar.

Om du inte promt måste ha just skokartongs-formfaktorn som Core 500 har så är nog ett Nano S ett bättre val för ett ITX-bygge. Mer plats och mindre strul, men lite större låda.

TI bygger 5,25cm medans vanliga endast bygger 4cm, så därav klarar jag det (Var inne på 1070ti ett tag men den har samma mått som ditt kort och gick då bort)

Hur fungerade det med kablarna på AIO för dig, har du dem kopplade ned mot psu eller rätt ovanför cpu, längd ok??
Samt hur är det med värmen i burken, klockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

TI bygger 5,25cm medans vanliga endast bygger 4cm, så därav klarar jag det (Var inne på 1070ti ett tag men den har samma mått som ditt kort och gick då bort)

Hur fungerade det med kablarna på AIO för dig, har du dem kopplade ned mot psu eller rätt ovanför cpu, längd ok??
Samt hur är det med värmen i burken, klockat?

Funkar bra. Har så att anslutningarna på radiatorn är ovanför nätagget, passar utan större problem. Slangarna är ganska mjuka och går att peta undan vid montering.

Värmen är helt OK. Har lite speciella förutsättningarna då jag har min på en hylla i ett skåp, så inte världens bästa ventilation till att börja med. Men Kelvin S24 och den prollen ska inte vara några problem. Du kan ju alltid byta till en biffigare 140mm fläkt för utblås bak om det blir varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av es0n:

Funkar bra. Har så att anslutningarna på radiatorn är ovanför nätagget, passar utan större problem. Slangarna är ganska mjuka och går att peta undan vid montering.

Värmen är helt OK. Har lite speciella förutsättningarna då jag har min på en hylla i ett skåp, så inte världens bästa ventilation till att börja med. Men Kelvin S24 och den prollen ska inte vara några problem. Du kan ju alltid byta till en biffigare 140mm fläkt för utblås bak om det blir varmt.

Kör en 6700K@4.6GHz. Ligger runt 60 max under spel, GPUn drygt 70 grader klockat till 2038Ghz. Som sagt, att ha datorn i ett skåp är inte idealiskt ur temperatursynpunkt men det skönt att få undan den från klåfingriga ungar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

20% på Power ger lite rimligare priser dessutom

  • 1319:- GIGABYTE Z370N WIFI 1.0 HOVEDKORT

  • 1832:- INTEL CORE I5-8600K 3.60GHZ BOXED CPU

  • 639:- TOSHIBA P300 PERFORMANCE 3.5 3TB

  • 623:- NOCTUA NH-D14 CPU KJØLER

  • 455:- ENERMAX MAXPRO 500W 80+ PSU

Vad har jag missat? Har power rea på 20%?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi:

Power.no (tors-lör)

Tror inte .se har råd med samma kampanj (inte funnit den iaf)

Permalänk
Medlem

@es0n:
Det där är ju helt ok, då kan de evt bli en AIO iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

@muSashi:

Power.no (tors-lör)

Tror inte .se har råd med samma kampanj (inte funnit den iaf)

Skickar dom till Sverige?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

20% på Power ger lite rimligare priser dessutom

  • 1319:- GIGABYTE Z370N WIFI 1.0 HOVEDKORT

  • 1832:- INTEL CORE I5-8600K 3.60GHZ BOXED CPU

  • 639:- TOSHIBA P300 PERFORMANCE 3.5 3TB

  • 623:- NOCTUA NH-D14 CPU KJØLER

  • 455:- ENERMAX MAXPRO 500W 80+ PSU

Jag gråter ju inte när de sänker priserna ytterligare idag
Blir ett "billigt" itx bygge

  • 1319:- GIGABYTE Z370N WIFI 1.0 HOVEDKORT

  • 1596:- INTEL CORE I5-8600K 3.60GHZ BOXED CPU

  • 639:- TOSHIBA P300 PERFORMANCE 3.5 3TB

  • 623:- NOCTUA NH-D14 CPU KJØLER

  • 408:- ENERMAX MAXPRO 500W 80+ PSU

  • 1648:- ADATA XPG DDR4 3000MHZ RGB SPECTRIX 2X8G

Eller om man faktiskt skall hoppa från i5 till i7? Har båda haft problem med värme?

  • 2599:- INTEL CORE I7-8700K 3.70GHZ BOXED CPU

Har någon en preferens på MB, gigabyte vs msi, asrock? (asus för dyrt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skickar dom till Sverige?

Vet ej (borde inte gå?), jag har möjligheten då jag har boende i norge också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Håller på att sätta ihop en ny itx build som skall ersätta min Asus G75 laptop. (köpare?)

Önskar input på ett par saker (köper de mesta på andrahandsmarknaden, siktar på att träffa ungefär detta)
Chassit är tillfälligt då jag en dag vill flytta samtliga delar till Inwin/Ghost/Dancase, som inte är helt lätt att få tag på idag. (Säg till om ni har nått över)
Det kommer att överklockas, fokus: spel.

https://komponentkoll.se/bild/pvxrq.png

  1. Luft / Vatten för smallcase itx? (Vid byte till nytt case så vill jag kunna flytta med AIO men kan köpa ny air)

  2. Kombinationen av det gpu ihop med luft/vatten cpu kylning, är det bättre med vatten när man har open-air gpu?

  3. Rekommenderad AIO, nån som man enkelt kan korta slangarna på för att få passformen?

  4. Hade ni hellre bytt till t.ex ett founders edition GPU för luftens skull?

  5. Övrigt, nått jag borde korrigera?

Du skriver att du har fokus på spel. Mitt tips då är att byta ut båda hårddiskarna mot en stor SATA baserad SSD istället. NVMe diskar må va fräna, men för spel så gör de noll skillnad i prestanda mot en vanlig SATA SSD och du har bara bränt en massa pengar på nåt man kan kalla för ballfaktor. För att inte nämna värmen som högst troligt kan bli ett problem för NVMe disken. Jag har själv haft NVMe och de va rätt så bortkastade pengar för en speldator.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du skriver att du har fokus på spel. Mitt tips då är att byta ut båda hårddiskarna mot en stor SATA baserad SSD istället. NVMe diskar må va fräna, men för spel så gör de noll skillnad i prestanda mot en vanlig SATA SSD och du har bara bränt en massa pengar på nåt man kan kalla för ballfaktor. För att inte nämna värmen som högst troligt kan bli ett problem för NVMe disken. Jag har själv haft NVMe och de va rätt så bortkastade pengar för en speldator.

Trodde NVMe diskens läs/skrivhastighet gav resultat rent generellt.
Tänkte OS + delar av steam skulle ligga på den, hade du hellre gått för typ för nån av dessa?

  • WD Blue M2.SSD 500 GB

  • Samsung 850 EVO 2.5" SSD (500 GB)

//edit
Oenig? Eller menar du att value for money inte matchar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Trodde NVMe diskens läs/skrivhastighet gav resultat rent generellt.
Tänkte OS + delar av steam skulle ligga på den, hade du hellre gått för typ för nån av dessa?

  • WD Blue M2.SSD 500 GB

  • Samsung 850 EVO 2.5" SSD (500 GB)

Nä, dom gör tyvärr inte de.
850 EVO hade jag isf gått på alla gånger. Fortfarande nog den absolut bästa disken när de kommer till pålitlighet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Trodde NVMe diskens läs/skrivhastighet gav resultat rent generellt.
Tänkte OS + delar av steam skulle ligga på den, hade du hellre gått för typ för nån av dessa?

  • WD Blue M2.SSD 500 GB

  • Samsung 850 EVO 2.5" SSD (500 GB)

//edit
Oenig? Eller menar du att value for money inte matchar?

https://preview.ibb.co/iXnSkT/pro.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=kNNT6pnvkRM

Eftersom du la upp en film så får jag citera dig igen. Skulle jag titta efter filmer så skulle jag titta på mer kända recensenter.

till exempel. Där testas en Optane hårddisk mot en vanlig NVMe och en ganska alldaglig SATA SSD, och du kan ju se själv. De finns flera andra tester på nätet också. Men om spel skall få de resultat som han i filmen du länkade till så känns de som att han har fipplat med något för att göra 850 EVO sämre så att NVMe disken ser bättre ut även för spel!
Jag har själv haft NVMe och för vanligt bruk hemma så fanns de egentligen bara ett enda scenario där jag fick bättre prestanda, och de vart om jag flyttade filer mellan just två NVMe diskar. Den summan som NVMe disken och den mekaniska du hade valt kan du gott lägga på en vanlig SATA SSD. Och välj då en så stor som möjligt. Har du råd med en NVMe på 500 GB så har du lätt råd med en vanlig på 1TB vilket du kommer ha större glädje av.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du skriver att du har fokus på spel. Mitt tips då är att byta ut båda hårddiskarna mot en stor SATA baserad SSD istället. NVMe diskar må va fräna, men för spel så gör de noll skillnad i prestanda mot en vanlig SATA SSD och du har bara bränt en massa pengar på nåt man kan kalla för ballfaktor. För att inte nämna värmen som högst troligt kan bli ett problem för NVMe disken. Jag har själv haft NVMe och de va rätt så bortkastade pengar för en speldator.

Värme har aldrig varit ett "problem" för NVMe diskar.
Det var snarare vissa användare som fick panik när deras nya 950PRO gick ner till 75% fart efter minuter av tortyrtest.
I vanlig användning var chansen noll och intet att du skulle springa på temp "throttling".
Och de nyare diskarna är än mer resistenta mot det.

Skrivet av HC-8315:

Nä, dom gör tyvärr inte de.
850 EVO hade jag isf gått på alla gånger. Fortfarande nog den absolut bästa disken när de kommer till pålitlighet.

Kan garantera att du som användare hittar situationer där en bra NVMe's 4-5 gånger högre prestanda märks rejält.
Att spels laddningstider inte påverkas så mycket beror helt enkelt på att tiden inte bara påverkas av lagringsmediets hastighet.

Och att 850EVO skulle sticka ut i tillförlitlighets statistiken ?
Samsungs PRO modeller är bevisligen väldigt robusta och har skeppats med garanti därefter:
https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

Skrivet av HC-8315:

Eftersom du la upp en film så får jag citera dig igen. Skulle jag titta efter filmer så skulle jag titta på mer kända recensenter. till exempel. Där testas en Optane hårddisk mot en vanlig NVMe och en ganska alldaglig SATA SSD, och du kan ju se själv. De finns flera andra tester på nätet också. Men om spel skall få de resultat som han i filmen du länkade till så känns de som att han har fipplat med något för att göra 850 EVO sämre så att NVMe disken ser bättre ut även för spel!
Jag har själv haft NVMe och för vanligt bruk hemma så fanns de egentligen bara ett enda scenario där jag fick bättre prestanda, och de vart om jag flyttade filer mellan just två NVMe diskar. Den summan som NVMe disken och den mekaniska du hade valt kan du gott lägga på en vanlig SATA SSD. Och välj då en så stor som möjligt. Har du råd med en NVMe på 500 GB så har du lätt råd med en vanlig på 1TB vilket du kommer ha större glädje av.

Håller i stort med här.
En större SSD kommer att vara bättre då all data som ligger på den istället för en mekanisk disk är en fördel.
Men prisskillnaden är inte 2x till SATA diskens fördel, NVMe diskar verkar ligga ungefär 20-60% högre beroende på storlek.
T.ex. så får du nu en 500GB 970EVO för 1700:-.
Och den billigaste 500GB SATA kostar 1300:- på samma ställe.
Och hoppar vi upp en storlek till 1TB kostar dom 4000:- respektive 2500:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Värme har aldrig varit ett "problem" för NVMe diskar.
Det var snarare vissa användare som fick panik när deras nya 950PRO gick ner till 75% fart efter minuter av tortyrtest.
I vanlig användning var chansen noll och intet att du skulle springa på temp "throttling".
Och de nyare diskarna är än mer resistenta mot det.

Kan garantera att du som användare hittar situationer där en bra NVMe's 4-5 gånger högre prestanda märks rejält.
Att spels laddningstider inte påverkas så mycket beror helt enkelt på att tiden inte bara påverkas av lagringsmediets hastighet.

Och att 850EVO skulle sticka ut i tillförlitlighets statistiken ?
Samsungs PRO modeller är bevisligen väldigt robusta och har skeppats med garanti därefter:
https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

Håller i stort med här.
En större SSD kommer att vara bättre då all data som ligger på den istället för en mekanisk disk är en fördel.
Men prisskillnaden är inte 2x till SATA diskens fördel, NVMe diskar verkar ligga ungefär 20-60% högre beroende på storlek.
T.ex. så får du nu en 500GB 970EVO för 1700:-.
Och den billigaste 500GB SATA kostar 1300:- på samma ställe.
Och hoppar vi upp en storlek till 1TB kostar dom 4000:- respektive 2500:-

Jag vill minnas att flertalet användare fick värmeproblem vid filöverföring och/eller vid placering på illa valda ställen såsom msi såkallade kylning som inte löste några problem alls eller när vissa dåligt ventilerade med disken bak på moderkortet. Men jag tänker inte argumentera för de då jag för stunden är lite för trött för att börja söka info om de.
Du får gärna lägga upp ett par konkreta scenarion där vanlig svensson och casual gamers får rejäl nytta av prestandan hos NVMe diskarna. Och jag skulle också tippa på att 850 EVO är strået bättre i pålitlighet bland dom allra flesta SSD diskar som finns.
Jag skulle dock avråda från MX500 disken. Den lider av en del jobbiga problem som drar ner prestandan rejält. Valde själv MX300 just pga att MX500 inte är pålitlig tråkigt nog.

Men till en dator som i huvudsak kommer att driva spel så är inte en NVMe disk ett vettigt val. Framför allt inte ekonomisk och sekundärt i prestanda eftersom man ändå inte kan utnyttja de i just spel!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Känner väll lite att om jag skall upp på 1tb så kostar det 2500+, och 3500+ om jag vill ha m2.
Då blev de alternativen genast dyrare.

Medans om jag ändå vill fylla en m2 slot med 500gb, så kan var 970 de absolut mest prisvärda alternativet (oavsett om de hjälper gaming eller inte)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Känner väll lite att om jag skall upp på 1tb så kostar det 2500+, och 3500+ om jag vill ha m2.
Då blev de alternativen genast dyrare.

Medans om jag ändå vill fylla en m2 slot med 500gb, så kan var 970 de absolut mest prisvärda alternativet (oavsett om de hjälper gaming eller inte)

De är ju klart att du får göra som du vill med bygget. Men fokus låg på spel och då är både en NVMe disk och dessutom en mekanisk för lagring en kombination av både overkill och en flaskhals för just spel. De är väl lite ge och ta, men min personliga åsikt baserad på den fakta som finns är att pris kontra prestanda och balans för ändamålet blir en dålig kombination.
Jag körde själv på en liknande uppsättning i min förra speldator där jag valde en NVMe disk för Windows och lite program samt en SSHD (mekanisk disk med en liten SSD inbyggd) och de vart något jag ångrade rätt hårt väldigt fort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315 @Svensktiger: Det blev som ert råd, under kompletts 13% i 13 min så nådde 1tb m2 nya lägstanivåer så den fick ersätta NVMe + 3tb disken

  • 1648:- ADATA XPG DDR4 3000MHZ RGB SPECTRIX 2X8G (NY)

  • 1596:- INTEL CORE I5-8600K 3.60GHZ BOXED CPU (NY)

  • 2166:- Crucial® MX500 1TB M.2 SSD (NY)

  • 519:- Fractal Design Core 500 Svart (NY)

  • 900:- GIGABYTE Z370N WIFI 1.0 HOVEDKORT (BEG)

  • 4400:- ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming (BEG)

  • 350:- NOCTUA NH-D14 (BEG)

  • 700:- Corsair SF600 600W (BEG)

  • 100:- Silverstone SFX - ATX PSU Bracket (BEG)

  • Totalt: 12379-

Det som saknas nu är en 27tum+ skärm i 1440p/144hz och dancase(rea nu)/ghost
Tror fortfarande man kan slipa ned priset lite, började ju med att jag köpte alla delarna nya, därefter returnerat under tiden jag funnit beganande här å på blocket etc.