Hastigheten på minnena visas fel...eller?

Permalänk

Hastigheten på minnena visas fel...eller?

Hej.

Jag har ett Gigabyte GA-Z87X-OC länk och en Intel i7-4770K länk tillsammans med Kingston Hyper Beast 2133 MHz DDR3 länk

Problemet jag har är att jag inte vet säkert vilken hastighet dom går i.
Kör jag CPU-z (version 1.85) så visar det bara 1333 Mhz och i Easy Tune som är programmet för moderkortet så visar det samma sak.
När jag går in och ställer XMP till profile1 så visar moderkortet 2133 Mhz men i Windows vet jag i alla fall inte hur jag skall kolla att det är rätt hastighet.

https://valid.x86.fr/5nltff

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I CPU-Z kan du kolla fliken "Memory" vilket också kan ses i din valideringslänk. Minnena tuffar på i 665.1MHz men det är ju dual rate så runt 1330MHz.

Dina timings är nu 9-9-9 och enligt dina minnens specifikation ska de kunna köras i 2133MHz med 11-12-11 som timing-värden (och 1,6V).

Så tolkar jag det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har du sparat inställningarna i BIOS efter att du aktiverat XMP? Om man inst sparar inställningarna så ändras ingenting till nästa boot.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Joppis, jo ja jag kan också se dessa siffror men grejen är ju att jag ställt minnena på XMP Profile1 i BIOS men liks fan visas det fel i Windows.

Fantome, jo eh ja självklart har jag det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Joppis, jo ja jag kan också se dessa siffror men grejen är ju att jag ställt minnena på XMP Profile1 i BIOS men liks fan visas det fel i Windows.

Fantome, jo eh ja självklart har jag det.

Det kan ju vara så att moderkort/CPU inte gillar XMP profilen och därmed bootar ett "safe" läge istället.
Tar det en stund för datorn att komma igenom POST ?

Permalänk
Medlem

Öppna CMD och skriv följande kommando så kommer du se vilken hastighet Windows tycker minnena går i: ”wmic memorychip get speed”

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju vara så att moderkort/CPU inte gillar XMP profilen och därmed bootar ett "safe" läge istället.
Tar det en stund för datorn att komma igenom POST ?

Jag tänkte på det också men det är ingen skillnad och går jag tillbaka in i BIOS så står Profile 1 kvar.
Tack för tipset dock (jag dubbelkollade nu...)

Skrivet av Cerb:

Öppna CMD och skriv följande kommando så kommer du se vilken hastighet Windows tycker minnena går i: ”wmic memorychip get speed”

C:\Users\Benny>wmic memorychip get speed
Speed
2133
2133

Tack Cerb. Jag antar att jag kan ignorera allt annat som visas av diverse "hårdvaru-övervaknings-överklocknings-program då"
Lite trist dock att program som CPU-z och andra inte kan "se" rätt hastighet.

Visa signatur