Permalänk

Hjälp tweaka fläktar i nytt system.

Hej!

Fick bygghjälp av en polare nyligen och systemet blev enligt nedan:

Define Mini C
EVGA GQ 650W Hybrid Modular
ASUS TUF B360M-Plus Gaming
Intel Core i5-8600K Processor
Cooler Master Hyper 212 Evo
Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB
Win 10 Home 64-bit

(Ingen diskret GPU nu - väntar in black friday och retrogejmar så länge... ;p )

Vid uppstart ställde vi in fläktarna på "Silent" i BIOS (QFan Control).

Tycker dock att det nu låter mer än väntat vid idle (några % CPU belastning och <30C tem enligt HW-monitor).

Gick alltså in i BIOS och kollade. Båda chassifläktar + CPU stod nu på "Manual" i QFan.
Försöker jag ändra till "Silent" kan jag inte välja "Apply".

Fläktarna ligger på ca 8-900 RPM, CPU/Board temp på 30C.

MoBot ska ha "ASUS Fan Xpert" enligt ASUS web, och tänker att "Manual" i BIOS antyder att någon annan process styr fläktarna, så kanske den då?

Hittar dock ingen sådan app i systemet, vare sig via sök eller lista. När jag går in på produktsidan hos ASUS finns inga filer att ladda ned under drivers/tools. Däremot en BIOS update från 180627. ASUS har guider för att använda Fan Xpert, men inte för att ladda ner/installera/accessa.

Installerat SpeedFan. Den visar temps (men vääääldigt låga CPU dito krinh 10C, samtidigt som HW Monitor ger ca 30C) men visar *ingaÄ fläktar.

SÅ:

- Är jag rätt ute när jag tänker att fläkthastigheterna är onödigt höga för load/temp?

- Om ja, bör jag satsa på att kontrollera dem via BIOS eller Fan Xpert (eller tredjepart?)

- Om BIOS, hur får jag kontroll över fläktarna?

- Om Fan Xpert, hur får jag tag på/igång fan(höhö..)skapet?

- Om tredjepart - what gives?

(Ska jag uppdatera BIOS? Om ja, behöver jag köra tidigare update av Win ME från maj eller ingår den?)

Danke!

/Narco

Permalänk
Medlem

Jag kör egna kurvor på alla fläktar i SpeedFan, funkar hur bra som helst och har gjort länge.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Som sagt - speedfan visar inga fläktar alls (under configure -fans). Missar jag något?

Speedfan ger också core temps kring 10C när HW monitor visar ca 30C. Hm.

Permalänk
Medlem

Har du fractals egna fläktar med 3 pin connectors? Isåfall ska du ha ställt in dem på dc i qfan, inte pwm som är för 4 pin fläktar. Jag har också ett fractalchassi samt asus bräde med qfan, och har inga problem att ställa hastigheten på dessa i q-fan. Även problemfritt att ställa cpufläkten med 4 pin pwm-fläkt. Kanske biosupdate kan vara nåt att testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Som sagt - speedfan visar inga fläktar alls (under configure -fans). Missar jag något?

Speedfan ger också core temps kring 10C när HW monitor visar ca 30C. Hm.

Oj, missade det, trodde bara det var konstiga temps.

Googla ditt moderkort och speedfan, se om det finns någon fix?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Ingen fara frong, verkar som SF börjar bli till åren dock?

@Coreflake: Originalfläktarna ja, på DC. Testar jag PWM hoppar de upp 50% i hastighet.

Sen märket jag att qfan är lite märkligt. Finns det ett "Apply" under inställningar och detta är greyed out tänker i alla fall jag att det inte är möjligt att ställa in MEN när jag sen valde Save&Exit fick jag plötsligt upp en inforuta med gjorda ändringar. Hm.

Nå, till vilken högsta temp ska jag experimentera med minimala fläkthastigheter och vid vilken breakingpoint gå upp till max?

För det verkar ju vara så kurvan ser ut typ: låg fast nivå A - punkt x - jämnt stigande kurva - punkt y - max varv.

Med andra ord vid vilka temps rekomederar ni x och y?

Sen är det väl bara att labba med lägsta A och högsta x för att få systemet maximalt tyst i idle/låg load vilket är mitt primära mål?

Mvh,

/Narco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcoleptic:

Ingen fara frong, verkar som SF börjar bli till åren dock?

@Coreflake: Originalfläktarna ja, på DC. Testar jag PWM hoppar de upp 50% i hastighet.

Sen märket jag att qfan är lite märkligt. Finns det ett "Apply" under inställningar och detta är greyed out tänker i alla fall jag att det inte är möjligt att ställa in MEN när jag sen valde Save&Exit fick jag plötsligt upp en inforuta med gjorda ändringar. Hm.

Nå, till vilken högsta temp ska jag experimentera med minimala fläkthastigheter och vid vilken breakingpoint gå upp till max?

För det verkar ju vara så kurvan ser ut typ: låg fast nivå A - punkt x - jämnt stigande kurva - punkt y - max varv.

Med andra ord vid vilka temps rekomederar ni x och y?

Sen är det väl bara att labba med lägsta A och högsta x för att få systemet maximalt tyst i idle/låg load vilket är mitt primära mål?

Mvh,

/Narco

Jag sparkar igång chassifläktarna när fläktkurvan drar iväg på gpu/cpu. Kör sedan jämn nivå även därifrån, orkar inte att de skall varva ner och upp konstant.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Vidare forskning ger att jag tydligen kan ställa kurvorna ok i qfan MEN att det inte går att sätta ena chassifläkten under 60% vilket jag är rätt säker på är boven, eftersom ljudnivån är densamma när jag sänker de övriga fläktarna. Något tips där?

Permalänk
Skrivet av Narcoleptic:

Vidare forskning ger att jag tydligen kan ställa kurvorna ok i qfan MEN att det inte går att sätta ena chassifläkten under 60% vilket jag är rätt säker på är boven, eftersom ljudnivån är densamma när jag sänker de övriga fläktarna. Något tips där?

Någon som har något bättre förslag än Bios/Fan Xpert 4? Tycker att det funkar helt värdelöst både i Bios och i mjukvaran.

Förr kunde jag styra mitt mobo genom Speedfan, men med mitt nya så funkar det inte. Den upptäcker endast GFX,SSD,HDD. Tips?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Onödigt att hålla på att krångla med massa program m.m.

Jag kör i Bios. Har en kurva så mina fläktar går bara på 800 RPM. Helt tyst dator. Sen har jag satt i Bios så den kickar igång när CPU är på 40 grader. Då går fläktar upp till 80 % 1100 RPM Noktua Fläktar. Då hör man lite Fläktljud. Inget störande alls.
Så fläktar är bara igång vid spelande.

Permalänk
Skrivet av Bananen12:

Onödigt att hålla på att krångla med massa program m.m.

Jag kör i Bios. Har en kurva så mina fläktar går bara på 800 RPM. Helt tyst dator. Sen har jag satt i Bios så den kickar igång när CPU är på 40 grader. Då går fläktar upp till 80 % 1100 RPM Noktua Fläktar. Då hör man lite Fläktljud. Inget störande alls.
Så fläktar är bara igång vid spelande.

Vill kunna ställa in RPMs själv efter olika aktiviteter, sänka när jag surfar, höja när jag spelar. Sitta och min-maxa olika RPMs för att hitta den perfekta ljudnivån osv. Mitt bios är lika krångligt som nämns i denna tråd, nästan ingenting funkar och jag kan inte sätta ut punkter för olika hastigheter vid olika temps. Uppdaterade BIOS idag utan framgång.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hur funkar fan smoothing och vad kör ni där? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma