Återgå till tidigare Windows 10 version ifrån 1803 hjälp.

Permalänk
Avstängd

Återgå till tidigare Windows 10 version ifrån 1803 hjälp.

Tjena jag har fortfarande problem med mitt Windows 10 home 64 bit (äkta) och senaste update 1803. Problemet jag har är att datorn vill nypa fast i några sec och därefter släppa och datorn funkar bra igen och nu har jag fått nog på detta för det stör mig enormt mycket detta och detta problem har jag haft väldigt länge nu Hade tanken på att om jag ska installera om hela datorn och vägra att windows update hämtar fall creators update 1803 från windows update hur bär jag mig åt då att förhindra det? har testat förut men skiten hämtar ju sig ändå :/ först hämtar windows update version 1709 vilket jag hade tänkt att testa med istället och se om datorn blir bra men hur ska man stoppa windows update att inte hämta version 1803 då?

EDIT: är ju tvungen att installera om hela windows då jag har tagit bort tidigare version med filerna så jag kan inte återställa datorn till den tidigare versionen

Mvh.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Angående frysningarna, har du Asus AI Suite installerad?
Avinstallera och starta om, får du fortfarande frysningar?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krux:

Angående frysningarna, har du Asus AI Suite installerad?
Avinstallera och starta om, får du fortfarande frysningar?

Nej hat aldrig haft det i datorn.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87:
Installalera Windows utan nätverks anlutningen genom att ta bort nätverks kabeln (eller om du kör trådlöst stäng av det i enheten du ansluter till),

Prova sedan att sätta din nätverks ansluting som "mobil" dvs. med data begränsning, som beskrivs här How to Prevent Windows 10 From Automatically Downloading Updates.

Nu har Microsoft visserligen dille på att ändra på saker som förhindra att Windows hämtar & installerar uppdateringar automatiskt, så det är inte säkert att man kan göra det som beskrivs på sidan.

Det finns dock en inställning i registeret som styr detta och det finns här HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\DefaultMediaCost ändra alla till 2, detta kräver dock att man tar ägarskap till denna nyckel, annars får man bara att man inte har rättighet att ändra på dessa.

För att hämta version 1709 via MediaCreationTool behöver man version 10.0.16299.15 av det, och eftersom Microsoft alltid har den senaste versionen på sin sida, krävs det att man laddar ner den från något annat ställe.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@gamerfreak87:
Installalera Windows utan nätverks anlutningen genom att ta bort nätverks kabeln (eller om du kör trådlöst stäng av det i enheten du ansluter till),

Prova sedan att sätta din nätverks ansluting som "mobil" dvs. med data begränsning, som beskrivs här How to Prevent Windows 10 From Automatically Downloading Updates.

Nu har Microsoft visserligen dille på att ändra på saker som förhindra att Windows hämtar & installerar uppdateringar automatiskt, så det är inte säkert att man kan göra det som beskrivs på sidan.

Det finns dock en inställning i registeret som styr detta och det finns här HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\DefaultMediaCost ändra alla till 2, detta kräver dock att man tar ägarskap till denna nyckel, annars får man bara att man inte har rättighet att ändra på dessa.

Kan man bara inte använda O&O Shut Up10 (https://www.oo-software.com/en/shutup10) för att inaktivera uppdateringarna?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan man bara inte använda O&O Shut Up10 (https://www.oo-software.com/en/shutup10) för att inaktivera uppdateringarna?

Kör det själva, men en del tycker att det verktyget är för krångligt, jag har dessutom Win 10 Pro, så jag vet inte hur bra det fungerar på Home.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kör det själva, men en del tycker att det verktyget är för krångligt, jag har dessutom Win 10 Pro, så jag vet inte hur bra det fungerar på Home.

nja så krångligt vet jag inte. Kryss i allt ut om typ 4 saker

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

nja så krångligt vet jag inte. Kryss i allt ut om typ 4 saker

vilket ska vara på och av för att förhindra att den hämtar fler uppdateringar då?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

vilket ska vara på och av för att förhindra att den hämtar fler uppdateringar då?

Under Windows Update, ska bägge som heter Automatic Windows Updates disabled vara aktiverade, samt Activate deferring of upgrades (den sista ska iaf. förhindra att det hämtas nyare version av Windows).

Notera också att dessa inte har ändrats bör kontrolleras efter varje uppdatering man har gjort själva (eller låtit Windows göra automatiskt), eftersom Microsoft har dille på att fullständigt köra över alla inställningar man har gjort för att förhindra att Windows uppdaters automatiskt då & då.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Under Windows Update, ska bägge som heter Automatic Windows Updates disabled vara aktiverade, samt Activate deferring of upgrades (den sista ska iaf. förhindra att det hämtas nyare version av Windows).

Notera också att dessa inte har ändrats bör kontrolleras efter varje uppdatering man har gjort själva (eller låtit Windows göra automatiskt), eftersom Microsoft har dille på att fullständigt köra över alla inställningar man har gjort för att förhindra att Windows uppdaters automatiskt då & då.

precis.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hade tanken på att om jag ska installera om hela datorn och vägra att windows update hämtar fall creators update 1803 från windows update hur bär jag mig åt då att förhindra det?

Det enda som hjälper är att stänga av Windows Update servicen helt direkt. Microsoft har börjat tvinga ut uppdateringar av Windows 10 som är version 1703 och äldre, så det är bara en tidsfråga tills även 1709 drabbas. Därefter ignoreras alla inställningar man gjort i systemet och Microsoft har bakvägar för att trigga uppdateringen.

Litar numera enbart på WSUS Offline och en inaktiverad Windows Update service. Så fort Window Update är igång, så installeras KB:n nedan i bakgrunden oavsett inställningar:

https://www.askwoody.com/2018/watch-out-win10-update-facilita...

Kanske stoppar O&O Shut Up 10 detta, men med Spybot Anti-Beacon åkte den in automatiskt och var ett smärre helvete att bli av med igen.

Jag vägrar uppdatera ifrån 1703!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Under Windows Update, ska bägge som heter Automatic Windows Updates disabled vara aktiverade, samt Activate deferring of upgrades (den sista ska iaf. förhindra att det hämtas nyare version av Windows).

Notera också att dessa inte har ändrats bör kontrolleras efter varje uppdatering man har gjort själva (eller låtit Windows göra automatiskt), eftersom Microsoft har dille på att fullständigt köra över alla inställningar man har gjort för att förhindra att Windows uppdaters automatiskt då & då.

Om det är aktiverade så hämtar väl det automatiskt? :/

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Om det är aktiverade så hämtar väl det automatiskt? :/

Med aktiverade så menar jag i programet, vilket innebär att de är inaktiverade i Windows.

Jag vill även passa på att slå ett slag för detta Portable Update lilla program, vilket kan skanna efter uppdateringar, och hämta ner dem, utan att man behöver ha Windows Update aktiverat, det krävs dock naturligtvis att WU är aktiverat för att kunna installera dem, men installerar man dem utan internet uppkoppling så spelar det ingen roll om det är aktiverat eller inte, eftersom WU inte kan hämta något då.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Med aktiverade så menar jag i programet, vilket innebär att de är inaktiverade i Windows.

Jag vill även passa på att slå ett slag för detta Portable Update lilla program, vilket kan skanna efter uppdateringar, och hämta ner dem, utan att man behöver ha Windows Update aktiverat, det krävs dock naturligtvis att WU är aktiverat för att kunna installera dem, men installerar man dem utan internet uppkoppling så spelar det ingen roll om det är aktiverat eller inte, eftersom WU inte kan hämta något då.

Vart sparar sig uppdateringarna? har skannat men vad gör man sen då när det är klart?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Vart sparar sig uppdateringarna? har skannat men vad gör man sen då när det är klart?

Du går till Download tabben och bockar i de du vill hämta och bockar ur de du inte vill hämta, som standard har jag för mig att det sparar filerna här PortUp\Cache

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Du går till Download tabben och bockar i de du vill hämta och bockar ur de du inte vill hämta, som standard har jag för mig att det sparar filerna här PortUp\Cache

vart hittar jag portup\cache ? finns inga filer som har laddats ner :/ har laddat ner för 64 bit men hittar inget.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

vart hittar jag portup\cache ? finns inga filer som har laddats ner :/

Du måste klicka på "Start" för att det ska ladda ner något (om du nu inte förstod det), och jag märkte nu att "PortUp" är vad jag har kallat mappen där jag har programet, så de sparas i mappen Cache där man har programet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Du måste klicka på "Start" för att det ska ladda ner något (om du nu inte förstod det), och jag märkte nu att "PortUp" är vad jag har kallat mappen där jag har programet, så de sparas i mappen Cache där man har programet.

jo jag förstår absolut att man måste klicka på start har samt kollat cache mappen men inget blir sparat där och då har jag hämtat hem flera gånger nu :S

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

jo jag förstår absolut att man måste klicka på start har samt kollat cache mappen men inget blir sparat där och då har jag hämtat hem flera gånger nu :S

När du är i Download tabben, står det "Not Installed" på de du försöker hämta?
Jag har endast hämtat ner några få gånger med det och då har de sparats i Cache mappen, så jag är inte riktigt hundra på hur det fungerar.
Jag brukar använda mig av denna Windows 10 and Windows Server update history sida för att se om Microsoft har släppt en uppdatering (nu går länken till 1803, så om du kör tidigare välj den version du har i vänster fältet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

När du är i Download tabben, står det "Not Installed" på de du försöker hämta?
Jag har endast hämtat ner några få gånger med det och då har de sparats i Cache mappen, så jag är inte riktigt hundra på hur det fungerar.
Jag brukar använda mig av denna Windows 10 and Windows Server update history sida för att se om Microsoft har släppt en uppdatering (nu går länken till 1803, så om du kör tidigare välj den version du har i vänster fältet).

vart står det download tabben? finns ingen sådan i programmet om du menar i portable update.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

vart står det download tabben? finns ingen sådan i programmet om du menar i portable update.

Ska du bara installera "det senaste" för en viss version av Windows, så funkar även Microsoft Update Catalog utmärkt.

https://www.catalog.update.microsoft.com

Numera finns det alltid en komplett fil innehållande samtliga uppdateringar Sök bara efter "Windows 10 1709" exempelvis. Enda nackdelen är likt portable update att Windows Update service måste vara igång, men det lär funka offline

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försök lösa problemet istället för att kämpa med att blockera updates, tror du vinner på det i längden
Om ~2 månader borde också 1809 släppas, kanske har du tur och det löser problemet?

Kolla igenom dina drivrutiner om det släppts någon Win 10 1803 version av dom. Skulle börja med grafiken.

Annars har även jag använt alternativet som Belzader skriver om här ovan och det fungerade då. Dock var det i någon 15XX version av win10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reves:

Försök lösa problemet istället för att kämpa med att blockera updates, tror du vinner på det i längden
Om ~2 månader borde också 1809 släppas, kanske har du tur och det löser problemet?

Kolla igenom dina drivrutiner om det släppts någon Win 10 1803 version av dom. Skulle börja med grafiken.

Annars har även jag använt alternativet som Belzader skriver om här ovan och det fungerade då. Dock var det i någon 15XX version av win10.

Men hur lätt tror du det är? har haft detta problemet i en lång period nu och ändå låser sig datorn och släpper efter några sec/min och fungerar helt normalt igen samt ringde microsoft support och förväntade mig att jag jag skulle få bra hjälp med detta men det var det sämsta kundservice man kan få han ansluter till min dator med fjärrskrivbord och det ända han gjorde var att köra en diskrensning på C disken och inget mer (ASSÅ VAD ÄR DET FÖR JÄVLA KUNDSERVICE MICROSOFT HAR) sämsta snubben jag har pratat med. Beskrev riktigt tydligt mina problem med datorn och att jag vet att folk har andra problem med senaste stora uppdatering från microsoft men han ville bara påstå att dom inte har problem med version 1803 update och man blir så sur å besviken på sånt här när man inte får hjälp från nåt håll och då har jag bytt ut alla komponenter i datorn och ändå finns problemet kvar och mitt tidigare bygge hade jag samma problem och det är ju så kul när man verkligen får sån usel till hjälp från microsoft.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

vart står det download tabben? finns ingen sådan i programmet om du menar i portable update.

Finns på den jag har, finns 7 tabbar (eller flikar är kanske mer rätt ord) (History, Search, Download, Install, Services, Settings & Log), de är dock väldigt små, så kanske lätta att missa.
Det är i Search man ska klicka på start för att det ska söka efter uppdateringar när det har sökt klart så kommer det en plopp up som talar om hur många som hittades, och för att ladda ner dem, markerar man i "download" de man vill hämta och klickar på start.

Jag provade precis att hämta ner en uppdatering och den sparades i cache mappen, så varför det inte fungerar för dig har jag ingen susning om.

Observera dock att det krävs naturligtvis internet uppkoppling för att programet ska kunna söka online och kunna ladda ner (säger detta om det nu inte var en själv klarhet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Men hur lätt tror du det är? har haft detta problemet i en lång period nu och ändå låser sig datorn och släpper efter några sec/min och fungerar helt normalt igen samt ringde microsoft support och förväntade mig att jag jag skulle få bra hjälp med detta men det var det sämsta kundservice man kan få han ansluter till min dator med fjärrskrivbord och det ända han gjorde var att köra en diskrensning på C disken och inget mer (ASSÅ VAD ÄR DET FÖR JÄVLA KUNDSERVICE MICROSOFT HAR) sämsta snubben jag har pratat med. Beskrev riktigt tydligt mina problem med datorn och att jag vet att folk har andra problem med senaste stora uppdatering från microsoft men han ville bara påstå att dom inte har problem med version 1803 update och man blir så sur å besviken på sånt här när man inte får hjälp från nåt håll och då har jag bytt ut alla komponenter i datorn och ändå finns problemet kvar och mitt tidigare bygge hade jag samma problem och det är ju så kul när man verkligen får sån usel till hjälp från microsoft.

Tror inte jag påstått att det är lätt, jag gav dig bara ett förslag på vad som kan vara värt att testa för att lösa ditt problem. Det har börjat komma mer och mer drivrutiner som är specifika för en windows 10 build.

Sen måste du förstå vilken extrem mängd med datorer som installerat 1803, att 0,5% falerat/upplever smålfel kommer MS anse vara en lyckad uppgradering.
Om du nu haft en till dator med exakt samma problem så kanske det är något program du installerar som orsakar felet? Vill du ha professionell hjälp att lösa problemet så kommer du också få betala för det. MS gratis-support är inget att räkna med.