Ej åtkomst till nätet trots anslutning

Permalänk
Medlem

Ej åtkomst till nätet trots anslutning

Jag har ett problem med en nyköpt mobiltelefon och dess WIFI-anslutning hemma. Anslutning till det trådlösa nätverket i hemmet bekräftas, WIFI-symbolen tänds (vit) men det funkar ändå inte att surfa, hämta/sända mail, ladda ner appar o dyl. 3G funkar som det ska. På annat trädlöst närverk funkar det som det ska (wifi-symbolen blir då grön). Andra bärbara datorer och mobiltelefoner funkar som de ska mot det trådlösa modemet, men inte den här rackarns lilla LG-telefonen.

Någon som vet vad som kan vara galet? Jag har uppgraderat telefonen, slagit av och på modemet, slagit ifrån anslutningen och anslutet igen, gjort fabriksåterställning - men icke!

Telefonen är en LGE400, bredbandsmodemet Thomsons SpeedTouch TM 585 v6.
LG själva förstår inte, Net on Net där den är köpt förstår inte, Glocalnet som är bredbandsleverantör förstår inte heller...?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du surfar till en IP istället för namnet då? t.ex Sweclockers som är 81.201.220.164. Fungerar det?

Permalänk

Jag har liknande problem fast med min dator!

Mvh: Eric
Ps: Har ingen lösning?

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag har liknande problem fast med min dator!

Mvh: Eric
Ps: Har ingen lösning?

Om du surfar till IPn då? Vad händer då?

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Om du surfar till IPn då? Vad händer då?

Jag ska testa senare

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Tyvärr funkar det heller inte med att surfa på IP-adressen. Samma dystra utfall. Tack för tipset i alla fall, något ytterligare? //Peter

Permalänk
Medlem

Gå in i din router/modem och ändra trådlösa nötverksinställningarna till wpa och inte wpa 2, sen så får du prova både tkip eller aes (möjligen en blandning om din router tillåter det)

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Om du kopplar förbi routern då? Koppla datorn rakt i modemet, då bör det fungera.

Permalänk
Medlem

Modemet är inställt på WPA som säkerhetsinställning.
Vad är tkip och aes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPC:

Modemet är inställt på WPA som säkerhetsinställning.
Vad är tkip och aes?

TKIP: Temporal Key Integrity Protocol, an algorithm wireless computer network security
AES: Advanced Encryption Standard (AES) är en standardiserad krypteringsalgoritm fastslagen av NIST den 26 november 2001. Standarden bygger på krypteringsalgoritmen Rijndael framtagen av belgarna dr Joan Daemen och dr Vincent Rijmen. Rijndael är en blandning av deras namn.

Permalänk
Medlem

Vilken kanal kör du ditt trådlösa på? det verkar som att android telefoner har svårt att upptäcka kanal 12/13

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Testa WiFi Fixer från play store

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig, löste du problemet?

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Hej och tack Soberz för att du frågar.
Tyvärr inte, trots test med några olika appar som ska vara till för Wifi-problem av olika de slag.
Idag hade jag hem en ny bärbar jobbdator för första gången och otroligt mog uppstod samma problem även med den. Utmärkt anslutning men ingen internetåterkomst!. Testade att koppla upp samma dator på bussiga grannen på andra väggens moden. Jajjemen, det funkar fint fint. Nå't jox är det med modemet, men vad f-n då?
Som sagt, andra mobiler som vi har och andra bärbara datorer funkar det med....

Hls Peter

Permalänk
Medlem

Vips så funkade jobbdatorn med det egna modemet. Det var underligt men bra. Imorgon då den mystiska telefonen kommer hem med sonen ska jag kolla den igen - först tar jag grannens moden och liksom rengör röret så att skiten som sitter ivägen försvinner och därefter ger jag "Glocalnetmodemet" en sista chans innan det åker i elavfallsåtervinningen!

Permalänk
Medlem

Nix Det funkar likt förbaskat inte med ghjäl av grannens modem heller.
Status: Ansluten
Säkerhet: WPA/WPA2 PSK
Signalstyrka Utmärkt
Länkhastighet: 36Mbps
IP-adress: 92.xxx.x.xx

Webbläsare
Web page not available

Gmail
Ingen anslutning - försök igen

Play butik
Ingen anslutning - På nytt

Vad beror detta på? Det borde ju ha inträffat för någon annan någon gång också.

Tacksam för nya tips och idéer. //Peter

Permalänk
Medlem

IP strul!

Har också detta problem men ibland delar routern ut IP-adresser utanför dess inställningerna, se nedan:

Använda routern som DHCP-server
Start-IP-adress 192.168.1.2
Slut-IP-adress 192. 168.1.254

Min tablet får ett IP som ser ut 192.168.0.101
och då får jag samma problem ,ansluten till wifi men inget internet!!!!

Detta problem dyker upp ibland.

Permalänk
Medlem

Låter att du är ansluten till fel SSID, därav fungerar det inte.
Att ditt DHCP delar ut i 192.168.1.xxx och du får 192.168.0.xxx så kommer det inte att funka då det är helt olika subnät. Kontrollera bland dom statiska ipadresserna i routern och rensa ut dom så borde det funka.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deto:

Har också detta problem men ibland delar routern ut IP-adresser utanför dess inställningerna, se nedan:

Använda routern som DHCP-server
Start-IP-adress 192.168.1.2
Slut-IP-adress 192. 168.1.254

Min tablet får ett IP som ser ut 192.168.0.101
och då får jag samma problem ,ansluten till wifi men inget internet!!!!

Detta problem dyker upp ibland.

I vissa routrar kan man skapa flera DHCP-servrar, kolla så att det inte är gjort eller att du har en accesspunkt som råkar ha DHCP-server påslaget.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPC:

Nix Det funkar likt förbaskat inte med ghjäl av grannens modem heller.
Status: Ansluten
Säkerhet: WPA/WPA2 PSK
Signalstyrka Utmärkt
Länkhastighet: 36Mbps
IP-adress: 92.xxx.x.xx

Webbläsare
Web page not available

Gmail
Ingen anslutning - försök igen

Play butik
Ingen anslutning - På nytt

Vad beror detta på? Det borde ju ha inträffat för någon annan någon gång också.

Tacksam för nya tips och idéer. //Peter

IP-adress: 92.xxx.x.xx

Det du har angivit där är en publik IP adress.
Om du kollar på din dator där det fungerar har du antingen en som börjar med 192.168.xx.xx.
eller 10.xx.xx.xx. eller 172.xx.xx.xx

Fast nu ser jag du har säker tappat 1:an där... Så antar 192.168.x.y
x ska då vara samma som du har på dina andra datorer/telefoner men y ska skilja.
Netmask ska vara 255.255.255.0
Så troligen nåt i din router som är fel, den brukar ha en webbsida på 192.168.x.1
(x = samma som dina fungerande enheter)
Prova se om det går att surfa in på den.
Sen har vissa routrar nåt som kallas "mac address filtering", kolla om du har nåt sånt aktiverat.

https://www.howtogeek.com/204458/why-you-shouldn%E2%80%99t-us...