Windows 10 installation fastnar på "Loading files..."

Permalänk
Medlem

Windows 10 installation fastnar på "Loading files..."

Har ett problem jag inte blir riktigt klok på. Har skramlat ihop lite delar för att bygga en dator till min pojk. Ska till att installera Windows 10 på den men installationen hänger sig på "Loading files..." när jag valt att boota från USB sticka. Kör jag med enbart 64-bit OS på stickan så fastnar den på W10 loggon (inget snurrande hjul under). Kär jag med både 32-bit och 64-bit OS så ser jag att den fastnar på just loading files, det händer ingenting och efter ett par minuter blir skärmen svart.

Det är inte någon ny dator, jag är osäker på om det finns drivare som fungerar. Men det borde väl ändå gå att köra installationen, åtminstone ladda in installationen? Finns det något i BIOS jag borde kolla som jag kan ha missat? Tycker jag sett över det mesta men inte hittat något särskilt. Jag har läst på overclockers forum att det finns andra som fått in W10 med det här mobot så tycker det borde fungera.

Mobo: ASUS M2N-SLI Delux
CPU: AMD Phenom 9750 quad-core
GPU: EVGA GTX 570
RAM: 4GB DDR2 800Mhz (2 stickor)
HDD: Samsung SSD / WD mekanisk disk

Det jag testat är:

- Olika diskar
- Endast ett ramminne och i olika slots
- Två olika USB minnen med imagen nedladdad med Media Creation Tool från Microsoft (har installerat en annan dator idag med samma sticka och det fungerade)
- Uppdatera BIOS till senaste versionen

BIOS hittar både disk och sticka, dock måste jag byta USB-uttag mellan omstarterna för att den ska hitta stickan? Lite märkligt kan inte förstå vad det kan bero på.

Är det någon här som har något tips på vad jag mer kan testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Har ett problem jag inte blir riktigt klok på. Har skramlat ihop lite delar för att bygga en dator till min pojk. Ska till att installera Windows 10 på den men installationen hänger sig på "Loading files..." när jag valt att boota från USB sticka. Kör jag med enbart 64-bit OS på stickan så fastnar den på W10 loggon (inget snurrande hjul under). Kär jag med både 32-bit och 64-bit OS så ser jag att den fastnar på just loading files, det händer ingenting och efter ett par minuter blir skärmen svart.

Det är inte någon ny dator, jag är osäker på om det finns drivare som fungerar. Men det borde väl ändå gå att köra installationen, åtminstone ladda in installationen? Finns det något i BIOS jag borde kolla som jag kan ha missat? Tycker jag sett över det mesta men inte hittat något särskilt. Jag har läst på overclockers forum att det finns andra som fått in W10 med det här mobot så tycker det borde fungera.

Mobo: ASUS M2N-SLI Delux
CPU: AMD Phenom 9750 quad-core
GPU: EVGA GTX 570
RAM: 4GB DDR2 800Mhz (2 stickor)
HDD: Samsung SSD / WD mekanisk disk

Det jag testat är:

- Olika diskar
- Endast ett ramminne och i olika slots
- Två olika USB minnen med imagen nedladdad med Media Creation Tool från Microsoft (har installerat en annan dator idag med samma sticka och det fungerade)
- Uppdatera BIOS till senaste versionen

BIOS hittar både disk och sticka, dock måste jag byta USB-uttag mellan omstarterna för att den ska hitta stickan? Lite märkligt kan inte förstå vad det kan bero på.

Är det någon här som har något tips på vad jag mer kan testa med?

Testat att installera från DVD?
Tänkte om USBn dör när den drar in lite rutiner.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

@foppson: Har inte testat det då jag inte äger någon DVD brännare så jag kan inte bränna någon skiva. Det hade såklart varit bra att kunna testa, får se om jag kan låna en dator med brännare på jobbet.

Har sedan jag skapade tråden testat att boota Mini Windows XP från Hirens (USB sticka) och det fungerade utan problem. Så jag tycker inte det borde vara felet och det tyder ju också på att CPU:n fungerar som den ska.

Permalänk

prova plocka ur usb-stickan när datorn startar om

Permalänk
Medlem

@streetracing: Hur menar du?

Jag startar datorn med USB-stickan i och bootar från den, sen kommer W10 loggon och där står den, har väntat i 15 minuter men inget händer, brukar ju komma snurrande prickar under medans den laddar filer. Så den startar aldrig om någon gång.

Permalänk
Medlem

Jag hade bättre lycka när jag använde Rufus och bockade i allt som stod ökade kompatibileten med äldre BIOS.

Men konsigt att den startar för dig men inte fortsätter.

Permalänk
Medlem

@dunis90: Tack, jag ska testa det också!

Griper efter halmstrån här för jag vill verkligen ha in W10 då det har ett väldigt bra filter för barn och han är van vid det sen laptopen han kör med nu. Men om det inte går får jag väl försöka med W7.

Kan man ladda hem en W7 iso någonstans så man kan testa innan man försöker få tag i en licens, om det ens går...

Permalänk
Skrivet av n1mda:

@streetracing: Hur menar du?

Jag startar datorn med USB-stickan i och bootar från den, sen kommer W10 loggon och där står den, har väntat i 15 minuter men inget händer, brukar ju komma snurrande prickar under medans den laddar filer. Så den startar aldrig om någon gång.

Jaha du kommer inte ens så långt som en omstart...

Permalänk
Medlem

@streetracing: Nej tyvärr, har också läst det du skrev att man ska testa att rycka ut minnet då, men som sagt kommer ju inte så långt direkt...

Permalänk
Medlem

@dunis90: Testade med Rufus och stöd för äldre BIOS men ingen skillnad förutom att jag fick trycka på en knapp för att boota från USB stickan. Men tack för tipset det var värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag boota in i W7 installation med USB, men väl inne där fungerar inte mus eller tangentbord. Börjar kännas kört...

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppgradera och nollställa BIOS?

Angående Windows7 ISO från Microsoft så måste du ha ett serienummer att slå in för att påbörja nerladdningen och då vet jag inte om OEM köpta billigt från eBay fungerar för just nerladdningen.

Jag har Windows 7 original-ISO men de får man inte sprida vidare av anledning, trots att de är från Microsoft.
Om du har ISO från Windows7 Pro men vill installera Home Premium så finns verktyg att ändra i ISO-filen för att få ett versionsval.

Men kör på med en DVD och uppdatera/resetta BIOS.
Har du förresten testat att koppla ur allt onödigt för själva installationen, bara systemdisken ansluten och inget grafikkort ifall du har inbyggt?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

har du usb eller ps2 keyboard?
prova med båda samtidigt om du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Nu lyckades jag boota in i W7 installation med USB, men väl inne där fungerar inte mus eller tangentbord. Börjar kännas kört...

Lät du det stå så länge? Kan eventuellt bero på att Windows söker efter ny drivrutin.

Har du kollat i BIOS att alla USB-inställningar är aktiverade? Brukar finnas att man kan aktivera både USB 1.0/2.0 och Legacy för bästa kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

@foppson
Har testat att både uppdatera BIOS och nollställa. Dock är senaste versionen från 2010, men ändå. Har även disablat ALLT i BIOS och slagit på dem en efter en och testat efter varje inställning, men får samma fel. Fick tag i en W7 iso från en vän som jag testade med.

@streetracing
Har inte något PS2 tangentbord så det är USB.

@dunis90
Startade om installationen en gång till och kom längre, men när jag väl skulle starta kopierades filerna på 1/10 sekund och sen frös den igen och stod helt still i 30 minuter.

Har också testat lite mer med Hirens Boot CD och att starta Mini Windows XP, första gången kollade jag inte så mycket men det visade sig vara riktigt ostabilt även där och tillslut fryser även den.

Känns som att något börjat ge sig på moderkortet... om jag väl får igång det så känns det som att man kommer få fortsatta problem

Permalänk
Medlem

Håller själv på att uppdatera Windows 7 till Windows 10 men undrar hur lång tid det tar? Lives treamar på skoj min uppgradering och lägg till till 10 minuter på klockan för satte igång den rätt sent.

Kan jag gå och ta en promenad och kolla på mobilen om det närmar sig. Windows update list ner med 80kb/s

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12435/windows-10-upg...

Är erbjudandet om kostnadsfri uppgradering till Windows 10 fortfarande tillgängligt?
Den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 via appen Skaffa Windows 10 (GWX) upphörde 29 juli 2016.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Håller själv på att uppdatera Windows 7 till Windows 10 men undrar hur lång tid det tar? Lives treamar på skoj min uppgradering och lägg till till 10 minuter på klockan för satte igång den rätt sent.

https://youtu.be/2fyyF2gU8-I

Kan jag gå och ta en promenad och kolla på mobilen om det närmar sig. Windows update list ner med 80kb/s

Är det en SSD borde det gå tämligen fort. De äldre datorer jag testat med gamla hårddiskar tog kanske minst en timme, men då var det ren installation och bara USB2. Gissar på att det tar längre tid om du uppdaterar till Win10 men behåller alla filer.

Är också nyfiken på om du provar den kostnadsfria uppdateringen, har inte sett någon skriva om ifall den fungerar efter Win10 1803.

Permalänk
Medlem

@dunis90: En SSD men verkar vara strul för Windows 7 användare i Sverige att lasta ner från Windows update. Gör ett live försök igen och nu startade jag klockan när jag började.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt Windows update assistant för de stora uppdateringarna.
Om den inte heller fungerar kan du prova Media Creation Tool och installera från USB, du ska kunna välja att behålla dina filer där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Har ett problem jag inte blir riktigt klok på. Har skramlat ihop lite delar för att bygga en dator till min pojk. Ska till att installera Windows 10 på den men installationen hänger sig på "Loading files..." när jag valt att boota från USB sticka. Kör jag med enbart 64-bit OS på stickan så fastnar den på W10 loggon (inget snurrande hjul under). Kär jag med både 32-bit och 64-bit OS så ser jag att den fastnar på just loading files, det händer ingenting och efter ett par minuter blir skärmen svart.

Det är inte någon ny dator, jag är osäker på om det finns drivare som fungerar. Men det borde väl ändå gå att köra installationen, åtminstone ladda in installationen? Finns det något i BIOS jag borde kolla som jag kan ha missat? Tycker jag sett över det mesta men inte hittat något särskilt. Jag har läst på overclockers forum att det finns andra som fått in W10 med det här mobot så tycker det borde fungera.

Mobo: ASUS M2N-SLI Delux
CPU: AMD Phenom 9750 quad-core
GPU: EVGA GTX 570
RAM: 4GB DDR2 800Mhz (2 stickor)
HDD: Samsung SSD / WD mekanisk disk

Det jag testat är:

- Olika diskar
- Endast ett ramminne och i olika slots
- Två olika USB minnen med imagen nedladdad med Media Creation Tool från Microsoft (har installerat en annan dator idag med samma sticka och det fungerade)
- Uppdatera BIOS till senaste versionen

BIOS hittar både disk och sticka, dock måste jag byta USB-uttag mellan omstarterna för att den ska hitta stickan? Lite märkligt kan inte förstå vad det kan bero på.

Är det någon här som har något tips på vad jag mer kan testa med?

Mitt M2N32-SLI Deluxe vill inte heller veta av W10.
Och mitt P5N-E SLI installeras men är sjukt långsamt.
Båda kör ju, precis som ditt, nVidia chipsets.

Min (otestade) teori är att dom inte gillar 64bit Windows.
Men jag har inte kommit längre än så

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal buggrapport på nätet. Man ska stänga av Windows eget update I tjänster annars krockar det med Windows update assistant och blockerar varandra. Verkar kommit igång nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@dunis90: En SSD men verkar vara strul för Windows 7 användare i Sverige att lasta ner från Windows update. Gör ett live försök igen och nu startade jag klockan när jag började.

https://youtu.be/k90bJVdZAFo

Skrivet av yrfhar:

Hittade en gammal buggrapport på nätet. Man ska stänga av Windows eget update I tjänster annars krockar det med Windows update assistant och blockerar varandra. Verkar kommit igång nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Det började ju precis bli spännande ! =(

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Spännande så naglarna bets ner till roten men nu efter 3 timmar är det klart.

Men känns lite sjukt att Windows egna update blockerar när man installerar från en usb skapad med deras updateringstjänst. Som sagt, har ni problem så stäng av Windows update i tjänster. Visas 1h 5m 10s in i streamen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Tack för din info om Windows update!

Jag har även fråga till dig, är Windows 10 nu aktiverad med en digtal licens efter uppdateringen från Windows 7 eller hur ser det ut i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@yrfhar: Tack för din info om Windows update!

Jag har även fråga till dig, är Windows 10 nu aktiverad med en digtal licens efter uppdateringen från Windows 7 eller hur ser det ut i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering?

Activerad men så har jag haft Windows 10 på den innan jag installerade om hela härligheten och kört med sjuan ett år. Kört med Windows 7 proo nyckel hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Ok tack, jag vill bara ha lite koll på vilka sätt man fortfarande kan göra en gratis uppdatering från äldre windows versioner till Windows 10, men din aktivering nu är nog en kvarleva från första Windows 10 aktiveringen.

Jag har läst att några har lyckas aktivera en ny och helt ren Windows 10 installation med en Windows 7 och Windows 8.1 licensnyckel under detta år 2018, så det går kanske fortfarande att göra en gratis uppdatering till Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Activerad men så har jag haft Windows 10 på den innan jag installerade om hela härligheten och kört med sjuan ett år. Kört med Windows 7 proo nyckel hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon undrar hur jag fick Windows 7 att lira med Ryzen 7 1800X så gjorde jag så här:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Låter som samma problem jag hade, fast jag tror att moderkortet på något sätt är stekt så det åker på tippen efter lång och trogen tjänst.