Reklamera vara på ClasOhlsons (hur?)

Permalänk
Avstängd

Reklamera vara på ClasOhlsons (hur?)

Tjabba! Tänkte reklamera en luftbädd på Classe på grund av att jag får huvudvärk av dess lukt trots vädring. Den köptes in 2018-08-20 (9 dagar sen).

Jag har kvar kvittot och bak på kvitto står det, "Om inte annat anges gäller 2 års garanti med undantag för förbrukningsartiklar. Upp till 90 dagars öppet köp".

Jag har kvar kartong och övriga prylar till luftbädden så den går i princip att packa ner och segla igen så att den ser oöppnad nu. Jag vill lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka för den fungerar helt enkelt inte som jag trodde den skulle göra (dvs., inte lukta så jag får huvudvärk).

Vad klassas mitt ärende som för då? Reklamation? Öppet köp pga. 90 dagar? Nyttjande av garanti? Jag vill bara att det ska bli rätt till så det inte blir något tjafs. Måste jag lämna tillbaka den innan 14 dagar har gått? (jag tror jag blandar ihop 14 dagars ångerrätt eller vad det är)

Jag tänkte i sådana fall göra det idag när det öppnar 10:00 så det blir gjort, men jag undrar om det kan vänta ett par dagar också? Jag kmr inte använda luftbädden så. Tack för hjälp på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag tänker att madrassen har den funktion som det är tänkt (går att blåsa upp och går att sova på) så du vill ångra ditt köp. Gå in till en butik och prata med dem är mitt råd.

Permalänk

Se till att den är ren och fin sen packar du ner den snyggt och går tillbaka och lämnar tillbaka den på öppet köp.

Kommer troligen inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem

Blir på öppet köp. Då den fungerar som den ska. Om det nu inte är så att de fått in en batch med luftbäddar som luktar mer än vanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppet köp. Classe är alltid bra på sådana saker. Det kommer inte vara någon fara

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Classe alltid sköter alla reklamationer / öppna köp alldeles utmärkt så har svårt att se att du kommer stöta på några bekymmer

Permalänk
Medlem

Jobbar på Clas Ohlson och är den i försäljningskick samt det är inom 90 dagar så får du pengarna tillbaka alternativt tillgodo. Men det viktiga är att tänka på att den går att lägga ut på hylla/sälja igen så allt måste vara i skick samt se nytt ut, även förpackning. Annars kan det bli småstrul, jag brukar vara rättså schysst och ha goodwill på det mesta, men det beror också på summan produkten är köpt för hur noga det är. Sen vad dem i din butik säger kan variera, du får komma till Åland och lämna tillbaka ifall det bråkar

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Ska luska ut hur jag ska vika ihop den. Verkar inte fungera att bara rulla ihop den på avlånga hållet utan måste vika in och sedan rulla ihop. Undrar om jag kommer behöva blåsa ut mer luft för att skapa ett mer vakuum i den?

Den fungerar att sova på ja, men klassas det verkligen att "sova" om du vaknar upp med världens huvudvärk som en slags mild hjärnförgiftning av lukten? Det är ju inte en fråga om allergisk reaktion precis.

Den kommer i en svart tygpåse som man stoppar in den i som sedan stoppas in i förpackningslådan som förseglas med genomskinlig tejp så bör inte vara några problem då att lämna tillbaka den. Efter detta blir det en stålbädd med madrass istället så slipper man krångla med lukt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren! Ska luska ut hur jag ska vika ihop den. Verkar inte fungera att bara rulla ihop den på avlånga hållet utan måste vika in och sedan rulla ihop. Undrar om jag kommer behöva blåsa ut mer luft för att skapa ett mer vakuum i den?

Den fungerar att sova på ja, men klassas det verkligen att "sova" om du vaknar upp med världens huvudvärk som en slags mild hjärnförgiftning av lukten? Det är ju inte en fråga om allergisk reaktion precis.

Den kommer i en svart tygpåse som man stoppar in den i som sedan stoppas in i förpackningslådan som förseglas med genomskinlig tejp så bör inte vara några problem då att lämna tillbaka den. Efter detta blir det en stålbädd med madrass istället så slipper man krångla med lukt!

Classe är väldigt trevliga! Bara förklara att du inte tycker om produkten pga varför och du får lämna tillbaka den 100%!
Om du har problem att vika ihop den så ta med den till butiken, så får du säkert hjälp där!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Avslutar tråden nu: var nere och det var inget snack om saken, bara lämna in och få pengarna tillbaka. Snubben kontrollerade inte ens om den fungerade men jag sa bara att den var inte för mig på grund av lukten men den fungerar annars. Så cash tebax som nu kan investeras i en stålsäng med madrass!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

@AplAy: Låter som om du köpt dig en Asaklitt luftmadrass? Många som tydligen klagat på dom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tänker att madrassen har den funktion som det är tänkt (går att blåsa upp och går att sova på) så du vill ångra ditt köp. Gå in till en butik och prata med dem är mitt råd.

Skrivet av MrMadMax:

Blir på öppet köp. Då den fungerar som den ska. Om det nu inte är så att de fått in en batch med luftbäddar som luktar mer än vanligt.

Skrivet av johanruda:

Öppet köp. Classe är alltid bra på sådana saker. Det kommer inte vara någon fara

Skrivet av Mordrana:

Jobbar på Clas Ohlson och är den i försäljningskick samt det är inom 90 dagar så får du pengarna tillbaka alternativt tillgodo. Men det viktiga är att tänka på att den går att lägga ut på hylla/sälja igen så allt måste vara i skick samt se nytt ut, även förpackning. Annars kan det bli småstrul, jag brukar vara rättså schysst och ha goodwill på det mesta, men det beror också på summan produkten är köpt för hur noga det är. Sen vad dem i din butik säger kan variera, du får komma till Åland och lämna tillbaka ifall det bråkar

Nu har ju detta löst sig finfint, men jag skulle vilja göra ett påpekande för de som säger att varan "fungerar som den ska" och att det är "öppet köp" som gäller och att kunden därmed måste förlita sig på att säljaren dels ens erbjuder öppet köp, och dels att de sedan ska godkänna att produkten är i direkt "säljbart skick".

Om kunden inte kan bruka produkten på det sätt kunden tänkt, till exempel på grund av extrem lukt, och detta inte framgick innan köp, så är varan att anse som felaktig (punkt 2 eller 3 nedan).

Citat:

KKL 16 § 3 st.
Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Tänk er själva om ni går in och beställer en ny bil på BMW, när bilen sedan levereras 3 månader senare, så visar det sig att det legat en död gris och ruttnat i baksätet. Får då köparen bita i det sura äpplet och använda gasmask när han kör sin nya BMW eller har han rätt att häva köpet?

Sedan blir det ju alltid en avvägningsfråga, är lukten så pass påtaglig, eller är köparen oerhört känslig? Så länge det inte är det senare, så har man ju rätt att häva köpet, oavsett om säljaren erbjuder öppet köp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu har ju detta löst sig finfint, men jag skulle vilja göra ett påpekande för de som säger att varan "fungerar som den ska" och att det är "öppet köp" som gäller och att kunden därmed måste förlita sig på att säljaren dels ens erbjuder öppet köp, och dels att de sedan ska godkänna att produkten är i direkt "säljbart skick".

Om kunden inte kan bruka produkten på det sätt kunden tänkt, till exempel på grund av extrem lukt, och detta inte framgick innan köp, så är varan att anse som felaktig (punkt 2 eller 3 nedan).
Tänk er själva om ni går in och beställer en ny bil på BMW, när bilen sedan levereras 3 månader senare, så visar det sig att det legat en död gris och ruttnat i baksätet. Får då köparen bita i det sura äpplet och använda gasmask när han kör sin nya BMW eller har han rätt att häva köpet?

Sedan blir det ju alltid en avvägningsfråga, är lukten så pass påtaglig, eller är köparen oerhört känslig? Så länge det inte är det senare, så har man ju rätt att häva köpet, oavsett om säljaren erbjuder öppet köp eller inte.

Jag tycker nog inte att jämförelsen är rättvis. En död gris borde rimligen hamna under punkt nummer 3:
"om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta". Man kan inte som standard tänka sig att en död gris har förvarats i en helt ny bil.

Mer rimligt hade varit att göra jämförelsen med att den nya bilen luktar konstigt. En blandning av plast, textil m.m. Det hade man förmodligen fått svälja som kund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tycker nog inte att jämförelsen är rättvis. En död gris borde rimligen hamna under punkt nummer 3:
"om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta". Man kan inte som standard tänka sig att en död gris har förvarats i en helt ny bil.

Mer rimligt hade varit att göra jämförelsen med att den nya bilen luktar konstigt. En blandning av plast, textil m.m. Det hade man förmodligen fått svälja som kund?

Givetvis överdrev jag för att konstatera min poäng. Att man inte kan säga att bilen ju har 4 hjul och en ratt och därför fungerar som tänkt, oavsett andra brister. Det skulle även kunna vara att bilen har en repa längs med ena sidan. Det påverkar överhuvudtaget inte bilens funktion, men det är fortfarande en brist som kunden förväntar sig inte ska finnas hos en helt ny bil.

Att en ny bil däremot har en så kallad "nybilsdoft" är ju allmänt vedertaget. Vilket såklart även andra produkter med plast/syntetiska material. Men om det luktar så pass starkt att man får ont i huvudet av att vistas i bilen (eller sova på madrassen), så torde det klassas som ett fel på varan (givet att kunden inte är extremt överkänslig). Eller menar du att man med fog bör vänta sig att en luftmadrass luktar så starkt att man får huvudverk när man sover på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

@AplAy: Låter som om du köpt dig en Asaklitt luftmadrass? Många som tydligen klagat på dom.

Med rätt/fel dialektalt uttal av ordet så blir betydelsen "ASÄCKLIGT".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Givetvis överdrev jag för att konstatera min poäng. Att man inte kan säga att bilen ju har 4 hjul och en ratt och därför fungerar som tänkt, oavsett andra brister. Det skulle även kunna vara att bilen har en repa längs med ena sidan. Det påverkar överhuvudtaget inte bilens funktion, men det är fortfarande en brist som kunden förväntar sig inte ska finnas hos en helt ny bil.

Att en ny bil däremot har en så kallad "nybilsdoft" är ju allmänt vedertaget. Vilket såklart även andra produkter med plast/syntetiska material. Men om det luktar så pass starkt att man får ont i huvudet av att vistas i bilen (eller sova på madrassen), så torde det klassas som ett fel på varan (givet att kunden inte är extremt överkänslig). Eller menar du att man med fog bör vänta sig att en luftmadrass luktar så starkt att man får huvudverk när man sover på den?

Nej, det menar jag inte. Jag håller givetvis med om att man inte ska känna obehag vid användandet.

Jag tycker att det, med frågeställningen så som den framställts, verkade enklast att begära att få ångra sitt köp. Jag tänkte att det skulle ju kunna vara så att personen bakom disken är riktigt nitisk och väljer att se lukten som ett fabrikationsfel och istället erbjuder en ny vara.