Nvidia Geforce RTX 2080 Ti mer populär än RTX 2080 i förbokningar

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av _Merc_:

specielt när 7nm kommer ge samma prestanda till halva priset om AMD kommer släppa något liknande under 2019. Och att fps på raytracegaming inte kommer vara stabil ifrån ett kort av första generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det alltid så ? "Vänta till AMD släpper sitt Fury, RX, Vega w/e" det kommer vara enormt bra. Och sedan släpps AMD's kort och det är ren smörja.

Igen vad JAG tycker.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När SweClockers frågar tre stora svenska återförsäljare om försäljningen av Geforce RTX 2000-serien framgår det att RTX 2080 Ti är den mest förbokade, trots en skyhög prislapp.

Läs hela artikeln här

Det här är nog den första produkten jag faktiskt kommer att tacka nej till i slutändan. Det har funnits andra som jag av principiella skäl har sagt nej till men som på något sätt ändå hamnat i min ägo. Prislappen, oviljan att visa siffror och annat än bara några av orsakerna jag inte är intresserad.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls det är jättekonstigt att folk köper ett nytt kort vid lansering.

Det finns nog många som har skall uppgradera sin dator eller köpa en helt ny. Hade jag vart i den sitsen hade jag utan problem kunnat köpa ett 2080Ti utan tester innan.

Sedan har jag sett folk som köpt kortet bara för att ha det nyaste. Oavsett prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mest förbokade av DE TVÅ ja, det säger väl inte så mycket så som att det skulle vara många förbokningar eller ej. Båda korten är dyra så de som köper har det nog gott ställt så de slår så klart till på det dyraste.

Citat:

SweClockers har frågat flera stora återförsäljare om hur förbokningarna av modellerna gått och det framgår bland annat att försäljningen gått bra hos samtliga. Ingen vill gå ut officiellt med exakt hur många förbokningar det rör sig om, men hos samtliga handlar det om tresiffriga antal. En annan berättar även att de slog rekord under första timmen, jämfört med tidigare lanseringar.

Enligt en av återförsäljarna stod Geforce RTX 2080 Ti för majoriteten av de 100 förbokningar de fick in under första dagen, medan en annan berättar att det rörde sig om runt 200 förbokningar per modell. Detta trots en prislapp som ligger runt 15 000 kronor för RTX 2080 Ti och runt 9 000 kronor för RTX 2080, vilket kan jämföras med 8 500 kronor för Geforce GTX 1080 Ti när den lanserades.

Det verkar inte sälja dåligt i alla fall. Om alla kommer behålla korten är en annan fråga men det kan ju lika gärna slå åt andra hållet att det dyker in många fler beställningar när recensioner släpps.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tänkte skriva samma sak.
Tragiskt att folk betalt dessa summor. Nvidia vill bara gå mer med vinst. Har inget med att RnD kostar.

Står ju bara att fler bokat 2080ti än 2080. Inte att det är många bokningar. Jag drar den slutsatsen att breda massan faktiskt inte har förbokat alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk

Var så jäkla nära på att lägga en förhandsbokning men avbröt i sista sekunden. Känner delvis ångest över att jag valt att avvakta, men samtidigt tror jag nog det är rätt beslut. Hade jag låtit ordern gå genom så hade jag väl känt ångest över att jag köpt något jag inte har den jävlaste aning om vad det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Det syns rätt tydligt i Sweclockers marknad att det är 1080ti som folk väljer att sälja först. Redan dagar innan papperslanseringen var det fullt med försäljningsannonser. Ingen större överraskning att det är då just 2080ti som förhandsbokas mest.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KejN:

Tycker inte alls det är jättekonstigt att folk köper ett nytt kort vid lansering.

Det finns nog många som har skall uppgradera sin dator eller köpa en helt ny. Hade jag vart i den sitsen hade jag utan problem kunnat köpa ett 2080Ti utan tester innan.

Sedan har jag sett folk som köpt kortet bara för att ha det nyaste. Oavsett prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror ingen som har sagt att det är konstigt. Klart man vill ha max prestanda i spel, speciellt nu då många sitter på 4k skärmar.
Handlar mest om att vi har sett en så brant uppåtgående trend när det gäller grafikort.
Det blir stark kontrast med bara för några år sedan då det låg på 7-8.000:- Om det stiger i takt med inflationen är det mera normala prishöjningar.
Att man inte bryr sig om vad man får för sina pengar är lite mer konstigt.
Då visar man som konsument att dom kan sätta vilka priser som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Det blir stark kontrast med bara för några år sedan då det låg på 7-8.000:-

För några år sen hade inte toppkorten 750 mm2 stora kretsar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Står ju bara att fler bokat 2080ti än 2080. Inte att det är många bokningar. Jag drar den slutsatsen att breda massan faktiskt inte har förbokat alls.

Skickades från m.sweclockers.com

läste du artikeln?

Citat:

SweClockers har frågat flera stora återförsäljare om hur förbokningarna av modellerna gått och det framgår bland annat att försäljningen gått bra hos samtliga. Ingen vill gå ut officiellt med exakt hur många förbokningar det rör sig om, men hos samtliga handlar det om tresiffriga antal. En annan berättar även att de slog rekord under första timmen, jämfört med tidigare lanseringar.

Permalänk

RXT 2080 TI

Ja jeg er en av mange som vil gi alt for å få det super grafikkortet. Vi vet jo at å drive det nye Shadow Of The Tomb Raider på max og med DEN grafikken på 2560x1440, så da bestilte jeg nesten 2 kg(1,870) med Msi Rtx 2080 ti gaming x trio... tenker det skal bli helt vakkert, ja og Lara Croft har jo blitt mer krevende i mørket da er det flott med THE WORLD’S FIRST RAY TRACING GAMING GRAPHICS CARD og med
new DLSS Technology- hehe Lara Croft er jammen ikke en sparsom eller billig dame så da får hun det beste som fins vettu...hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Pratar vi list pris från tex billigaste Gigabyte 2080ti utan marginaler för ÅF är det 11800kr något i inköps pris.

Hur vet du det?

Då förlorar i princip butikerna på att sälja grafikkort. Eller måste ha väldigt höga marginaler på annat. Med tanke på fakturaavgifter, logistik, löner m.m.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Samlooh:

Hur vet du det?

Av folk i branschen.

Nu vet jag inte exakt va just Inet har men om det stämmer mot dom också så har dom runt 1500-2k marginal på kortet.

https://www.inet.se/produkt/5406724/gigabyte-geforce-rtx-2080...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför förbokningar "slog rekord" hos någon återförsäljare, troligt en av dom största.
Samt alla andra återförsäljare är pga hypen och folk som förbokar 10-20 kort med avsikt att köpa ETT, enbart för att försäkra sig för release...

Iomed detta anser jag alla förbokningssiffror är väldigt missvisande samt folk som vill ha men inte kommer ha råd med..

Att Ti-versionen är mest bokad är inte heller konstigt för investerar man 10k-15k vill man helt enkelt ha det bästa som finns att erbjuda. Det blir intressant att se försäljningssiffror på de olika modellerna sen.
Personligen tvivlar jag lte på 2080s riktiga siffror.

Permalänk
Avstängd

@robert miland: Dansk säljare på nordenkontor försöker hajpa nVidia. Fet överaskning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

För några år sen hade inte toppkorten 750 mm2 stora kretsar...

Säkert ett fantastiskt kort, men värt 15.000 kr?
Tur att var och en själv avgör det.

Permalänk
Avstängd

När DX12 korten kom med prestandavinster så skalades väl korten ner så att de blev lite snabbare med DX12 och lite sämre på DX11 än DX11 korten?

Risken är att RTX är snabbare med raytracing än GTX är med emulering, men samtidigt långsammare på gammal vanlig DX12 för att man inte vill ge bort något gratis, utan mjölka alla gamers maximalt genom att följa Moore's Lag (plus minus).

Permalänk
Medlem

Logiskt. Betala 10,000:- för 2080 som presterar som/sämre än 1080ti när dom ligger i samma prisklass. Eller 2080ti som förväntas bara bättre. Man köper väl bara det BÄSTA liksom?

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är väldigt nyfiken på hur många förbokningar av 2080Ti som har skett i Sverige. Intressant att se hur många som är rika Nej skojar, men kul att se hur många som faktiskt tar steget dit.

Det sägs ju hela tiden hur tex 1080Ti ägare är en liten procent av alla PC gamers och Steam stats säger väl också att det är några ynka procent som använder high end kort.

Egentligen är väl inte 15000:- så sjukt mycket pengar om man tänker att vissa pendlar varje dag istället för att köpa bil för 100.000:- eller mer

1,23% är ändå rätt många totalt sett, då lär det vara högre % i Sverige tex där vi har det bättre ställt jämfört med andra länder, vet inte hur många som är med i statistiken men enligt denna https://www.statista.com/statistics/308330/number-stream-user... är det 18,5 miljoner användare på steam så går man på de siffrorna är det 227300 GTX 1080TI kort

Permalänk
Avstängd

Dom som köper 2080TI köper mer eller mindre TITAN om man tittar på tidigare gen.
Tror inte det kommer komma någon titan nå mer... utan 2080TI är top.

en teori bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men tycker det är sorgligt att så många köper och "går med" på Nvidias ockerpriser. Hade förbokningarna vart i botten så hade det skickat en bra signal till Nvidia att sådana här priser går vi konsumenter inte med på.

Jag skulle gissa på att många som har förbokat 2080 Ti är folk som jobbar med 3D rendering eftersom det är sån stor skillnad på raytracing prestandan jämfört med tidigare generationer, och alla stora renderings motorer håller redan på implementerar stöd för RTX, och geforce korten stöder nu NVLink så med två st TI kan man ha 22GB delat gpu minne, vilket tidigare var begränsat till Quadro korten, och prisen på 2080 Ti jämfört med Quadro korten är extremt billigt.

Sen även logiskt att gamers med pengar som villa ha det bästa köper 2080 Ti över 2080 eftersom båda är dyra, för ett gaming kort.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Jaha, det var ju konstigt att så många känner behovet av att slänga 15k på något de knappt vet nått om.

Men frågan är ju även varför Swec FORTFARANDE inte har rapporterat om Nvidias påstådda försök att kontrollera recensioner. Enligt HardOCP så har Nvidia förbjudit även partnertillverkare att ge ut recensionsexemplar till utvalda recensenter. Och även inkluderat avtal till de som ska recensera att de får skriva vad de vill så länge det är med en positiv inställning till Nvidia.

Huruvida detta är sant eller inte håller jag osagt, men ett flertal techsiter har rapporterat om detta redan. Till exempel vissa systersidor som hanterar mycket NordiskHårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad är alla dessa personer egentligen? Enligt mig finns det bara ett populärt och stort internet ställe att diskutera hårdvara i sverige på och det är såklart här. Men jag tycker mig inte ha sett 100 eller tusentals folk här som har pratat om att förboka.

Hade grafikkortet varit billigare så hade många kunnat förbokat för att se om det skulle bli grymt och stor efterfråga över tillgången, så att de skulle kunna sälja dem dyrare och tjäna pengar. Men köpa överprisade grafikkort för kanske 17 000kr tror jag inte många skulle göra. Om efterfrågan ej blir stor så är det bara att avboka utan någon kostnad.

Nu råder det ju en rätt så aggressiv och hånfull svartfot-anda här på SweClockers för oss som förbokat 2080 TI så kanske inte är jättekonstigt att folk inte orkar diskuterar det.

Jag gillar inte utvecklingen heller men jag är datorlös(många här på forumet sitter på sina höga hästar och är väldigt principfasta när de redan äger ett 1080/TI) och jag tänker inte köpa ett 1080 TI för de priserna de ligger på idag då kan jag lika gärna lägga lite mer pengar och få ett 2080 TI. Och så länge prestandan är bra så behåller jag det. Det blir ett nödvändigt ont.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna blir bara sorgligare och tråkigare ju längre det går. Nu förolämpar man folk med att vara idioter, beroende eller fanboys för att man köper nytt.

Prestandan verkar vara där (ja, vi kan väl anta det tills motsatsen är bevisad) i "normal" grafik, och fokus ligger uppenbarligen på RT där den stora nyheten ligger. Vill man inte vara först med RT så avvakta och vänta, man behöver inte kasta paj och förolämpa andra för att de har andra intressen och finansiella prioriteringar. Hade Nvidia gjort GTX 2070/2080 (Ti) på sidan om hade det tagit ännu längre tid att få ut RT, medan man nu får ut tekniken snabbare. Nästa generation lär vi se det i xx60 och snart minns vi inte hur det såg ut utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jaha, det var ju konstigt att så många känner behovet av att slänga 15k på något de knappt vet nått om.

Men frågan är ju även varför Swec FORTFARANDE inte har rapporterat om Nvidias påstådda försök att kontrollera recensioner. Enligt HardOCP så har Nvidia förbjudit även partnertillverkare att ge ut recensionsexemplar till utvalda recensenter. Och även inkluderat avtal till de som ska recensera att de får skriva vad de vill så länge det är med en positiv inställning till Nvidia.

Huruvida detta är sant eller inte håller jag osagt, men ett flertal techsiter har rapporterat om detta redan. Till exempel vissa systersidor som hanterar mycket NordiskHårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers har svarat på detta i två inlägg i två olika trådar. Ska de skicka personligt PM till dig för att du ska bli nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kommentarerna blir bara sorgligare och tråkigare ju längre det går. Nu förolämpar man folk med att vara idioter, beroende eller fanboys för att man köper nytt.

Prestandan verkar vara där (ja, vi kan väl anta det tills motsatsen är bevisad) i "normal" grafik, och fokus ligger uppenbarligen på RT där den stora nyheten ligger. Vill man inte vara först med RT så avvakta och vänta, man behöver inte kasta paj och förolämpa andra för att de har andra intressen och finansiella prioriteringar. Hade Nvidia gjort GTX 2070/2080 (Ti) på sidan om hade det tagit ännu längre tid att få ut RT, medan man nu får ut tekniken snabbare. Nästa generation lär vi se det i xx60 och snart minns vi inte hur det såg ut utan.

Exakt det här. Otroligt dålig anda i dessa trådar. Väldigt tråkigt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sweclockers har svarat på detta i två inlägg i två olika trådar. Ska de skicka personligt PM till dig för att du ska bli nöjd?

Jag förväntar mig en artikel om när det finns skälig anledning att tro att VÄRLDENS STÖRSTA GRAFIKKORTSTILLVERKARE håller på att bestämma vad recensenter får och inte får skriva.

Tro det eller ej, jag har faktiskt ett liv som inte riktigt ger utrymme till att skumma igenom ALLA TRÅDAR efter ett potientiellt svar som jag inte ens vet om det existerar eller inte. Det är totalt omöjligt för mig att vara säker på om dom har svarat i nån godtycklig tråd eller inte om inte jag avsätter minst 2 dagar till konstant letande, och inte ens då kan jag vara säker på att dom svarat eller inte. Men du har ju uppenbarligen inte riktigt tänkt så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kommentarerna blir bara sorgligare och tråkigare ju längre det går. Nu förolämpar man folk med att vara idioter, beroende eller fanboys för att man köper nytt.

Prestandan verkar vara där (ja, vi kan väl anta det tills motsatsen är bevisad) i "normal" grafik, och fokus ligger uppenbarligen på RT där den stora nyheten ligger. Vill man inte vara först med RT så avvakta och vänta, man behöver inte kasta paj och förolämpa andra för att de har andra intressen och finansiella prioriteringar. Hade Nvidia gjort GTX 2070/2080 (Ti) på sidan om hade det tagit ännu längre tid att få ut RT, medan man nu får ut tekniken snabbare. Nästa generation lär vi se det i xx60 och snart minns vi inte hur det såg ut utan.

Främsta anledningen till detta är väl priserna.

Hade priserna legat på samma nivå som vid tidigare lanseringar hade vi bara sett de vanliga bråken mellan Nvidia- och AMD-följarna.

Permalänk
Administrativ avgift

@Tomika: Här får du tänka att det stora i grafikkorten är inte just kanske prestandaökningen utan raytracingen och dels spelbar FPS i 4K upplösningar. Dvs det som nvidia fokuserat på med topkorten

HDR - Raytracing - 4k upplösning - bra paneler - bra FPS

Tänk dig drömmen o köra en 4k HDR gaming skärm med dubbla 2080TI? Jag vet iallafall vem som skulle få nerdgasm. Sen har nvidia inte prishöjt så mycket bara vi svenskar som får lida pga låg krona. Visst korten är inte billiga men hade vi haft normal krona hade vi nog tappat iaf 2 tusenlappar på korten. Nvidia kunde lika gärna satt MSRP till 2000$ - ingen som hade kunnat gjort något, vad ska du köpa istället?

OT: räknar vi på CUDA så är det i princip prestandahopp 1080TI = 2080 och sedan 30% för TI. Notera att under presskonferansen sa dom "PASCAL CORE" dvs en förfinad pascal kärna. Men framtiden får säga om det är värt eller inte , de har ju även 10XX på lager så de kan hålla priserna. Tyvärr har jag redan köpt ny skärm innan 27K HDR 4K kom så jag får vänta tills nästa gen innan jag uppgraderar och hoppar denna 20XX tyvärr.

@Kaine_Uro hade AMD gjort kort som håller deras MSRP och faktiskt funnits i lager så hade vi haft en priskamp, Vega56 var inte dåliga kort. Bara dålig tillgång, 3:e partskort och sen var väl priset lite i överkant.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 2080TI så jag förstår varför TI versionen är mer populär än den vanliga 2080 versionen, ska man ändå punga ut 10.000+ för ett grafikkort så kan man lika gärna slå på rejält och gå för 14-15.000.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W