Permalänk

Nytt Datorbygge, hjälp sökes!

Hej användare på SweClockers.

Jag söker hjälp att sätta ihop hårdvara, jag är inte en superexpert och har inte byggt ihop en dator förut. Jag känner en person som är ganska kunnig inom datorbyggen som kan hjälpa mig att bygga ihop den i utbyte mot pengar. Så jag kommer inte att bygga ihop denna själv.

För nuvarande har jag en Lenovo Laptop med en tvåkärnig i7-45100U 2.00 - 2.60 GHz, 8GB Ram med ett GForce 840M.

Det jag vill främst använda den till är 3D, VFX, Rendering, Videoredigering och vill även kunna spela bra med den, vill att VR ska kunna drivas på den.

Min Lenovo laptop räcker inte långt. Det tar en evighet att rendera scener, allt från flera timmar till flera dagar beroende på projektet. 4k Redigering är svårt för den, Spel funkar på lägsta grafiken och då så är det inte särskilt följdsamt heller.

Det är kanske en lista med många krav. Så därav behöver jag hjälp med att välja ut komponenter. Jag vill få ut så mycket som möjligt av mina pengar.

Exempel på program jag kommer att använda är: DaVinci Resolve Studio 15, Blender, Houdini, Autodesk Maya, The Foundrys Nuke.

Vissa av dessa program stödjer GPU accelererade. Så ett bra grafikkort är en bra början, jag har väntat på Nvidias nya grafikkort sedan i Januari nu, så det glädjer mig att de kommer med RTX och Raytracing acceleration, hur bra detta implementeras i dessa program vet jag inte. Nvidias nya Quadro RTX är bortom min budget, då det billigaste av dessa kort är om jag inte minns fel 2300 eller om det var 2600 dollar. Samt inte de bästa för spel, så då är min tanke att ett RTX 2080Ti är ett bra alternativ, några tankar om det? Vi vet inte mycket om dessa kort ännu heller.

Sedan kommer vi till processorn, där har jag svårt att välja, borde jag ha en av de nya Threadripper 2950X? Den har 16 kärnor, 14 kärnor mer än vad jag har nu, en basfrekvens på 3,5 GHz vilket är snabbare än vad jag har nu som turbo. De borde resultera i mycket snabbare renderingstider och andra arbeten inom creativitet? Samt till lägre priser än Intels mångkärniga processorer? Eller borde jag gå på någon av Intels processorer? Tankar och funderingar kring det? Samt så borde väl de fungera bra till nya spel? Jag kommer att ha en 4k datorskärm med 60hz, vilket jag är nöjd med.

Samt vilken kylare skall jag gå med, en vattenkyld AIO eller en luftkyld, vill husera komponenterna i tyst låda så som en Fractal Design Define, då jag har familj och vill inte ha något som låter för mycket.

Hur många GB Ram jag tänkte på är att börja med 32 GB och sedan expandera det till 64 GB så småningom. Vissa av dessa program rekommenderar 64 GB för partikel simuleringar men 32 GB är en bra start.

Vilket moderkort vet jag inte, vill ha ett som är kompatibelt med komponenterna, helst ha Bluetooth och Wifi, jag tänkte koppla en sladd till den, men jag har många Bluetooth komponenter så som hörlurar som kan vara bra att kunna använda ibland till.

Med lagringen och strömförsörjningen så tänkte jag mig att ta bra komponenter där också, men det är mer Processorn och grafikkortet som jag är fundersam över.

Mycket text, men det är mycket pengar. Vill gärna göra en så bra investering som möjligt så jag tar gärna mot många förslag eller infallsvinklar!

Permalänk
Medlem

En Threadripper duger till 60Hz (i spel) och den borde ge bättre prestanda än Intels motsvarighet i flertrådade applikationer. Intel vinner oftast på singeltrådad prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna skaffa en 1920X (förra generation 12/24) för en billig peng och sen uppgradera till en 2950X om det känns som att det behövs. Samma moderkort för dem båda.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4