Be någon i usa köpa + skicka 2080 TI?

Permalänk

Be någon i usa köpa + skicka 2080 TI?

Hej, jag har någta bekanta som bor i USA och jag tänkte be den personen köpa ett 2080TI till mig för 800-900$ ca 7400kr och sedan be den personen skicka paketet till mig. frakten kan väl inte kosta mer än någon tusenlapp.

Hur fungerar det tror ni? 8500kr för ett 2080 TI eller 15500kr för ett 2080 TI

Går detta att göra?

Permalänk
Medlem

@owns good:

tullavgift och andra skatter kommer tillkomma troligtvis,

Permalänk
Medlem

Priset kommer nog sluta på närmare 11,725:-
Tull och Moms

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

"Gåva värd 7 001 kronor eller mer

Om värdet på gåvan är 7 001 kronor eller mer ska du betala tull för gåvan. Tullsatsen beror på vad för slags vara gåvan är och kan vara mellan 0 och 20 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms. Du betalar tull och moms till det företag som fraktar din gåva."

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

"Gåva värd 7 001 kronor eller mer

Om värdet på gåvan är 7 001 kronor eller mer ska du betala tull för gåvan. Tullsatsen beror på vad för slags vara gåvan är och kan vara mellan 0 och 20 procent av gåvans värde. Du ska även betala moms. Du betalar tull och moms till det företag som fraktar din gåva."

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Vafaan. Men om den är under 7000kr då.
vem avgör egentligen om gåvan är värd 7000kr?
personen kanske kan unpacka grafikkortet och då förlorar den lite av sitt värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag läst mig till är att du ber dina bekanta att märka försändelsen som gåva, samt skriva värdet till någonstans under 500:- (undvik typ 499:- såklart).
Har du lite tur inspekterar inte tullen paketet, och du slipper både moms och tull.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

"problemet" med att sätta för lågt pris är väl om man behöver använda försäkringar om paketet kommer bort eller skadas....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Mattecoach

Om det är någon fråga varför värdet är lågt säger ni att produkten är defekt. Postnord löser säkert så att påståendet stämmer.

Permalänk
Medlem

Men $800-900 är väl inte riktpriset? Snarare $1000-1150 väl?!

OffT: Sambon åker till NYC ett par ggr om året i jobbet så kanske är så man ev kommer över en dylik GPU till "rimligt pris". Vägrar lägga de svenska riktpriserna även om jag nog är ganska exakt tillhör den målgrupp nVidia tänkt sig.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Om det är någon fråga varför värdet är lågt säger ni att produkten är defekt. Postnord löser säkert så att påståendet stämmer.

Jaa, något sånt kanske låter bra. Men vad menar den andra personen om att paketet kan komma bort o.o?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xfade:

"problemet" med att sätta för lågt pris är väl om man behöver använda försäkringar om paketet kommer bort eller skadas....

Om man packar de ordentligt bra.
Hur ska de komma bort? då vill jag ha återbetalning på varan i nyskick om företaget slarvar bort paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@owns good: Skriver man ned värdet på varan och paketet kommer bort eller blir skadat i frakten så ersätts du med värdet som uppgavs innan sändning. Sätter man ett värde på 450kr så ersätts man med 450kr + eventuell fraktkostnad. Kan bli ett dyrt kort

Permalänk

@owns good: Edit: Kolla svaret ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Om man packar de ordentligt bra.
Hur ska de komma bort? då vill jag ha återbetalning på varan i nyskick om företaget slarvar bort paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du anger att paketets innehåll är värt 1000 $ kan du ju se till att försäkra det så att du kan få 1000 $ om paketet slarvas bort. Men om du vill slippa tull och moms måste du skriva ett lägre värde på innehållet, säg ex. 450 $. Då kan du ju inte få tillbaka mer än 450 $ om det försvinner..

Permalänk
Skrivet av evirob:

@owns good: Skriver man ned värdet på varan och paketet kommer bort eller blir skadat i frakten så ersätts du med värdet som uppgavs innan sändning. Sätter man ett värde på 450kr så ersätts man med 450kr + eventuell fraktkostnad. Kan bli ett dyrt kort

Men hur får man egentligen kortet utan att behöva betala 15,500kr ärligt talat asså min dator är + min xb271hu (6700kr) skärm tillsammans är värda ca 15,500kr. Det är oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Be dem köpa på Black Friday om det finns. Åk och hälsa på dem över jul. Ta med paketet hem. Säkert transporterat, inga avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Men hur får man egentligen kortet utan att behöva betala 15,500kr ärligt talat asså min dator är + min xb271hu (6700kr) skärm tillsammans är värda ca 15,500kr. Det är oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar samma sak fast om bostadsrätter

Skämt åsido, jag håller med om att det är helt sjuka priser just nu. Hela min dator kostade 15,000kr, datorn innan kostade 10,500kr. Priserna kommer säkert sjunka om det visar sig att korten inte är så mycket bättre än 10XX, fast då kommer väl priserna på de nuvarande generation sticka iväg precis som i mininghetsen. Det är inte billigt att vara intresserad av datorer i dag. Även om det finns dyrare intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Men hur får man egentligen kortet utan att behöva betala 15,500kr ärligt talat asså min dator är + min xb271hu (6700kr) skärm tillsammans är värda ca 15,500kr. Det är oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, det får du inte. Nvidia som sätter priserna, att inte förtulla varor korrekt är väl ett lagbrott, därför som importörer gör det.

Du försöker ju bara spara pengar på konsumtion genom att försöka runda lagarna.

Problemet i grund ligger ju i nvidias prissättning?

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att du inte får ett måndagsexemplar, känns ju sådär att köpa ett sånt dyrt kort och typ inte ha garanti..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Flygplanet:

Be dem köpa på Black Friday om det finns. Åk och hälsa på dem över jul. Ta med paketet hem. Säkert transporterat, inga avgifter.

Komma hem med en blåtira efter att ha slagits med amerikaner för ett grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har läst det här priset på ca 8500 flera gånger nu men jag har aldrig fattat vart folk får det ifrån?

T.ex ett 2080TI FE kostar 1199$ på Nividas hemsida?
EVGA 2080TI kostar också 1199$ på Newegg?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@owns good Känner du någon annan i ett annat EU land ? kontrollera importreglerna till det landet, och be dem skicka vidare kortet till dig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Men hur får man egentligen kortet utan att behöva betala 15,500kr ärligt talat asså min dator är + min xb271hu (6700kr) skärm tillsammans är värda ca 15,500kr. Det är oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur man får saker som har ett visst pris utan att behöva betala? Man väntar tills priserna sjunker eller rättar sina inköp efter sin budget och väljer något man faktiskt har råd med. När fri prissättning råder spelar det inte så stor roll om man inte "accepterar" ett pris. Om tillräckligt många väljer att inte köpa produkten kanske tillverkarna sänker priserna.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att priserna i USA är utan moms! Detta tillkommer alltså på Nvidias riktpriser. Så det är fel att bara göra en enkel jämförelse utan att räkna med det. Typiskt har de 10-15% i moms i USA har jag för mig.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av owns good:

Hej, jag har någta bekanta som bor i USA och jag tänkte be den personen köpa ett 2080TI till mig för 800-900$ ca 7400kr och sedan be den personen skicka paketet till mig. frakten kan väl inte kosta mer än någon tusenlapp.

Hur fungerar det tror ni? 8500kr för ett 2080 TI eller 15500kr för ett 2080 TI

Går detta att göra?

Ah, det är ingen som säljer i USA 2080TI för 800-900$, billigast ligger strax under 1200$ = 11000kr just nu, med en svag och fortsatt fallande kronan! Lägg på 1000kr på frakt så kan du kanske spara ett par tusen, men förlorar sannolikt garantin på ett så dyr produkt som alla kommer fråga efter om du skall sälja vidare den i framtid.

Mvh

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Tänk också på att priserna i USA är utan moms! Detta tillkommer alltså på Nvidias riktpriser. Så det är fel att bara göra en enkel jämförelse utan att räkna med det. Typiskt har de 10-15% i moms i USA har jag för mig.

Nej men jag utgår från Amazons priser, då är skatten redan inräknad tror jag.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Hur man får saker som har ett visst pris utan att behöva betala? Man väntar tills priserna sjunker eller rättar sina inköp efter sin budget och väljer något man faktiskt har råd med. När fri prissättning råder spelar det inte så stor roll om man inte "accepterar" ett pris. Om tillräckligt många väljer att inte köpa produkten kanske tillverkarna sänker priserna.

Nej, inte hur man får saker som har ett visst pris utan att behöva betala. Det är inte vad jag frågar efter, det tror jag också att du vet.

"Hur får man saker som har ett visst pris för ett billigare pris", det är vad jag frågar efter.
Konsumentråd helt enkelt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av owns good:

Nej men jag utgår från Amazons priser, då är skatten redan inräknad tror jag.

Nope,
Momsen brukar slängas på när man kommer fram till kassan. Detta eftersom den skiljer sig åt mellan varje stat. Så innan du berättar vart du vill ha den skickad så kommer de inte kunna sätta momsen.

Avseende ditt andra problem med frakten. Du har två val:
1. Du sätter det äkta värdet på paketet och får betala mer i tull. Men om något händer med din försändelse så får du iaf tillbaka alla pengarna.
2. Du "ljuger" och sätter ett mycket lägre värde på paketet. Du får du betala lägre tull. Men om något händer med paketet så får du bara tillbaka det värde du angav.

Det är dina val. Bortsett från att helt enkelt åka dit och ta med dig kortet själv på vägen tillbaka så finns det inte så mycket annat att göra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Nope,
Momsen brukar slängas på när man kommer fram till kassan. Detta eftersom den skiljer sig åt mellan varje stat. Så innan du berättar vart du vill ha den skickad så kommer de inte kunna sätta momsen.

Avseende ditt andra problem med frakten. Du har två val:
1. Du sätter det äkta värdet på paketet och får betala mer i tull. Men om något händer med din försändelse så får du iaf tillbaka alla pengarna.
2. Du "ljuger" och sätter ett mycket lägre värde på paketet. Du får du betala lägre tull. Men om något händer med paketet så får du bara tillbaka det värde du angav.

Det är dina val. Bortsett från att helt enkelt åka dit och ta med dig kortet själv på vägen tillbaka så finns det inte så mycket annat att göra.

Att åka dit är nog det bästa.

Permalänk
Medlem

För mellanskillnaden (eller mindre) kan du fixa dig en liten semesterresa till staterna istället, om du har polare där kanske du kan bo hos dem. Så får du både en upplevelse och ett grafikkort.