Behöver tips och råd inför datorköp!

Permalänk

Behöver tips och råd inför datorköp!

Hej!

Jag är inne på att köpa en dator för musikproduktion och dylikt (eventuellt lite spel) men har trasslat in mig helt i vad jag ska ha. Köpte först en bärbar men kändes som onödig prestandaförlust då den ändå bara stod på samma ställe. Så har nu siktat in mig på en stationär men vet inte alls vad jag är ute efter.
Har kollat en hel del på blocket och även på marknaden här men tycker det är svårt att välja i djungeln. Dels är mycket överprisat sen tycker jag det känns ovärt att köpa något man inte kan uppgradera om ett par år.

Det jag väljer mellan:

- Bygga en egen (har byggt datorer förr men var ett tag sedan)
- Köpa en begagnad
- Köpa en iMac/Mac mini

Mitt största problem är en begränsad budget. Vill helst inte spendera mer än 6500kr totalt (dator och skärm) men om jag köper en iMac tänkte jag lägga lite mer såklart. Även om jag främst inte kommer att spela är det alltid trevligt med möjligheten. Därför jag velar mellan iMac och PC.

Jag vet egentligen inte vad jag förväntar mig av den här tråden men efter timmar av sökande känner jag mig helt enkelt lost.

Så kom gärna med råd på vad ni hade gjort och om någon med samma behov som jag kanske har något tips.

Permalänk
Medlem

Har du byggt datorer förr och ger dig på det igen så kommer du att slås av hur enkelt det är nu för tiden (ja, beroende på hur länge sedan det var som "förr" infann sig). Nu diskuterar folk mest vilken färg skalen på komponenterna ska ha för att matcha varandra snyggast – det säger rätt mycket hur långt man har kommit från tiden då det skulle sättas jumprar, blå rök släpptes ut ur processorer, och ingenting var kompatibelt även om det stod så i specen...

Det är ju tveklöst så att om du vill maximera datorprestanda samtidigt som du minimerar kostnaderna, så är det en PC i ATX-formfaktor du ska bygga. Det segmentet är mest konkurrensutsatt, vilket spelar dig i händerna.

Jag sysslar inte själv med musikproduktion, men sist någon som kunde sådant delade med sig av info till mig så är alla ljudkort som håller någon sorts kvalitet av extern typ. Men just det har du säkert bra koll på om du själv sysslar med musikproduktion.

Är musikprogrammen multitrådade? I så fall kanske man ska titta på AMDs prisvärda och väldigt omtyckta nutida processorer som presterar jättefint i multitrådade tillämpningar. Vill man göra det enkelt för sig köper man lämplig Intel i5 eller i7. Ska du inte spela spel (men det ska du ju, har du skrivit) är det rätt najs att köra med integrerad GPU så har man en komponent mindre att handla.

Förmodligen vill du att burken ska vara tyst? Köp moderkort med bra fläktstyrning, köp lämpliga eftermarknadsfläktar (ska du inte överklocka så kommer du väldigt långt på en hundrakronorskylare från Arctic Cooling; för att hålla en modern processor inom lämpliga temperaturintervall kan den för det mesta ha fläkten avstängd och låta fläktkontrollern varva upp den vid behov).

Behöver du ha mekanisk lagring i maskinen? Det tillför vibrationer och oväsen, och nya chassin verkar inrikta sig på en framtid där alla kör SSD. D.v.s. det blir en massa resonans och elände när man stoppar in mekaniskt. Detta är förstås lösbart med det klassiska resårbandsupphängningstricket som kanske inte är så stylish men ack så effektivt.

Ska du klämma in både dator och skärm på 6500 kr så skulle jag tro att du får kolla in begagnatmarknaden. En riktigt bra PC kan man skohorna in på 6500 kr, men då gäller det att man får skärmen gratis...

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Om jag var du hade jag satsat på att bygga själv. Jag hade börjat med köpa denna skärm då det är stor upplösning och mva panel (bra). Sedan hade jag satsat på en amd cpu pga som du säkert vet är, och alltid varit prisvärda. Denna kombo har bra pris idag pga alla delar är nedsatta på inet, men det kommer spräcka din budget när du ska ha skärm och pc för 6500.