Permalänk
Medlem

ny mobil - p20 vs p20pro

Tele2 som jag använder har nedsatt pris på bägge. Lutar mer åt p20 just nu men har dålig koll.

På 24månaders blir priset:

257kr/mån för p20PRO

182kr/mån för p20

Min nuvarande mobil är huawei's p9 som är dryga två år gammal. Den har fungerat bra men batteriet har blivit dåligt med tiden (inte riktigt skött laddningarna som jag ska efter 6mån) + lite muppig med annat. Jag spelar typ aldrig spel i mobilen utan det är podcast/musik på dagarna samt att jag brukar slå på något när jag ska sova främst för ljudet (har tinnitus). Lite foton och video blir det också men inga konstprojekt om man säger så.

Två frågor:
1. Hur mycket "bättre" skärm har p20pro?

2. Finns ett "ögonvänligt" läge i min p9a som innebär att blåa toner minskas, brukar slå på på kvällen för att störa dygnsrytmen mindre. P20 är led och p20pro är oled, påverkas oled negativt av sådana färgkalibreringar/filter?

---

Vilken skulle ni rekommendera?

Tackar

Permalänk
Medlem

Båda är väl snart utgående modeller? Skulle kolla Oneplus 6t som kommer inom kort, då måste du däremot casha och det kan ju vara lite trist, själv föredrar jag det. Totalkostnaden borde iallafall bli ungefär den samma.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Båda är väl snart utgående modeller? Skulle kolla Oneplus 6t som kommer inom kort, då måste du däremot casha och det kan ju vara lite trist, själv föredrar jag det. Totalkostnaden borde iallafall bli ungefär den samma.

Har inte operatörerna tagit in Oneplus 6 numer? Tänkte om det kanske inte är omöjligt att dom även tar in 6T?

Hur som helst håller jag med. Hade personligen hållit mig borta från Huawei. Säger jag hycklande med min Nexus 6P, men det är ju inte riktigt samma sak

Permalänk
Medlem

P20 är vad jag minns en rätt ordinär IPS-panel i.
P20 pro är som du säger en amoled...

För mig är det inte ens en fråga gällande amoled vs ips på en telefon då svärtan och kontrasten ger en betydligt bättre upplevelse på många sätt, speciellt i mörkare miljöer. De är som sagt 'utgående', men det kan också innebära fina rabatter. Sen kanske du inte behöver det senaste flaggskeppet?

Köpte både mig och frugan en varsin Mate 10 pro på rea nyligen (~3600kr) då vi inte ville ha flärp, men samtidigt ha en schysst telefon med bra batteritid. Just batteritiden som jag anser varit lidande på flertalet 'flaggskepp' många gånger, varit svårare än svårt att hitta något sista tiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

P20pro kan väl knappast räknas som utgående då dom kom i våras. Mate 10 pro däremot är äldre. Mate och P serien lanseras växelvis, nya grejer kommer i Mate sen faller dom ner i P.
Så Mate 10 pro har mycket gemensamt med P20 pro. Marginellt sämre skärm/kamera och fingeravtrycksläsaren på bak(rätt)sidan. Samma chip, batteri mm.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Jag har P20 och är mycket nöjd med den. Stor bra skärm, grym batteritid och 128GB lagring. Enda anledningen jag ser att välja P20 Pro är för den överlägset bättre kameran.

Btw, skulle knappast kalla dom utgående modeller när dom släpptes i april och ständigt är med i reklamer i media.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Jag har P20 och är mycket nöjd med den. Stor bra skärm, grym batteritid och 128GB lagring. Enda anledningen jag ser att välja P20 Pro är för den överlägset bättre kameran.

Btw, skulle knappast kalla dom utgående modeller när dom släpptes i april och ständigt är med i reklamer i media.

Låter bra kör nog på p20 då!

Sista fråga för er alla: kan vänta till t.ex. mellandagarna då min nuvarande mobil fortfarande fungerar. Är det meningsfullt prismässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Jag har P20 och är mycket nöjd med den. Stor bra skärm, grym batteritid och 128GB lagring. Enda anledningen jag ser att välja P20 Pro är för den överlägset bättre kameran.

Btw, skulle knappast kalla dom utgående modeller när dom släpptes i april och ständigt är med i reklamer i media.

Skärmen på p20 pro är markant bättre än den på p20, skulle säga att den skillnaden är mycket större än kameran. Men det kan bero på att jag är allergisk mot den nivån av bleed/gråa svärta som skärmen har.

Men kan man leva med det, och den sämre batteritiden så är den helt klart ett alternativ.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skärmen på p20 pro är markant bättre än den på p20, skulle säga att den skillnaden är mycket större än kameran. Men det kan bero på att jag är allergisk mot den nivån av bleed/gråa svärta som skärmen har.

Men kan man leva med det, och den sämre batteritiden så är den helt klart ett alternativ.

hmm... Hur är det med oledskärm och kvällsfilter (ta bort blått ljus)? Riskerar man någon inbränning där eller är det ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

hmm... Hur är det med oledskärm och kvällsfilter (ta bort blått ljus)? Riskerar man någon inbränning där eller är det ok?

Skulle kört på P20 Pro (har en själv).

Du kan ställa in när "Ögonvänligt" (heter så hos Huawei) skall vara aktivt. Mellan vilka tider etc. Så det är inget du ska behöva oroa dig för.

Kameran däremot är bedrövligt grym, därför skulle jag tagit P20 Pro och inte vanliga. Med "Nattläget" på kameran så tar man grymma bilder i dåliga ljusförhållanden

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Låter bra kör nog på p20 då!

Sista fråga för er alla: kan vänta till t.ex. mellandagarna då min nuvarande mobil fortfarande fungerar. Är det meningsfullt prismässigt?

Kan du vänta så gör det, kommer säkert bra deals både fram till BF/jul och under. Och vid jul är dom ju "äldre" så mer rabatterade.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ok avvaktar till jul så länge min nuvarande nalle inte ballar ur helt och kör då p20pro om inte tele2 skaffat in ett bättre alternativ

Tackar för alla bra svar!

Permalänk
Medlem

Gick från en P9.a till en P20 och jag ångrar inte mig för 5 öre.
Kan dock inte jämföra med en P20 pro då jag inte ägt en sån , men P20.an är den bästa mobilen jag har haft. Kameran är outstanding.
Det enda jag inte tycker om med Huawei´s mobiler är att dom saknar en inbyggd equalizer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Får ursäkta min kommentar om utgående, min tidsuppfattning som börjar skena lite lätt så här på äldre dar.

@Kerus3 @Mikaelmannen

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Får ursäkta min kommentar om utgående, min tidsuppfattning som börjar skena lite lätt så här på äldre dar.

@Kerus3 @Mikaelmannen

Know the feeling. Ena grabben föddes för nån månad sen känns det som, började förskoleklass nu.. Vafan

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

hmm... Hur är det med oledskärm och kvällsfilter (ta bort blått ljus)? Riskerar man någon inbränning där eller är det ok?

Har inte haft några problem med detta på min mate 10 pro. Men kan inte ge några garantier så klart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.