Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

@GLaDER: 1024-82 = 942, vilket ger 1% = 9,42.
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT - 1) så får jag korrekt värde för 1% (82) men 100% ger fel värde (1014,58)
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT) så får jag fel värde för 1% (91,42) medans 100% är korrekt (1024)

Mellan 1-100% funkar iaf:

OUTPUT = 314*(INPUT-1)/33 + 82

Tyvärr ger INPUT<1 fel utslag så där får du nog lösa med en if-sats sålänge

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

@GLaDER: 1024-82 = 942, vilket ger 1% = 9,42.
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT - 1) så får jag korrekt värde för 1% (82) men 100% ger fel värde (1014,58)
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT) så får jag fel värde för 1% (91,42) medans 100% är korrekt (1024)

Använd

f(x) = 2392/33 + (1024 - 2392/33) * x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MrLamp: Awesome! Black magic

Kan du förklara vad 2392 respektive 33 representerar?

Permalänk
Medlem

Förenkla följande uttryck: (3a^2 -4a -3b^2 +4b) (b-a). Förstår att de bryter ut b-a. Men förstår inte metoden dit. Svaret ska bli 4-3a-3b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

@MrLamp: Awesome! Black magic

Kan du förklara vad 2392 respektive 33 representerar?

Försök först med enkla tal som 81, t.ex

f(x) = 81 + (1024 - 81) * x

Det fungerar bra, men ger ett svar strax över 90 för x = 0,01. För att då hitta ett tal som ger precis 82 vid x = 0,01
måste man lösa ekvationen

82 = y + (1024 - y) * 0.01

Den ger svaret

y = (82 - 1024 * 0,01) / 0,99

som i decimalform blir

y = 72,484848..

och som går att skriva som ett bråk

y = 2392 / 33

Då får man till slut

f(x) = 2392/33 + (1024 - 2392/33) * x

Permalänk
Medlem

Aha då förstår jag. Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Förenkla följande uttryck: (3a^2 -4a -3b^2 +4b) (b-a). Förstår att de bryter ut b-a. Men förstår inte metoden dit. Svaret ska bli 4-3a-3b.

Det blir det inte. Kan du dubbelkolla så att du har skrivit in allt rätt. Det är ju enkelt och dubbelkolla med wolfram vad svaret bör bli.
https://www.wolframalpha.com/input/?i=(3a%5E2-4a-3b%5E2%2B4b)...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Förenkla följande uttryck: (3a^2 -4a -3b^2 +4b) (b-a). Förstår att de bryter ut b-a. Men förstår inte metoden dit. Svaret ska bli 4-3a-3b.

Jag tror du glömde divisionstecknet mellan parenteserna.

Det man gör är att först bryta ut 3 och 4 i täljaren

Sedan används konjugatregeln för första termen i täljaren

Sedan görs en omskrivning av

vilket ger

Avslutningsvis utförs division med b - a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Jag tror du glömde divisionstecknet mellan parenteserna.
https://i.imgur.com/qSloH0Y.gif

Det man gör är att först bryta ut 3 och 4 i täljaren
https://i.imgur.com/fP8Qwf4.gif

Sedan används konjugatregeln för första termen i täljaren
https://i.imgur.com/22vM8u2.gif

Sedan görs en omskrivning av
https://i.imgur.com/mzydLi0.gif
vilket ger
https://i.imgur.com/joruIwT.gif

Avslutningsvis utförs division med b - a.
https://i.imgur.com/JovLpqd.gif

Tack!

Denna någon? (C)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

(C) Vad läser du för mattekurs? Hastigheten är hur snabbt sträckan förändras, du skall alltså ta reda på medelvärdet av förändringen på ett givet intervall (dvs. t). Kommer du ihåg hur man kan teckna förändringen, om vi använder oss av en linjär ekv. på formen y=kx+m?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

(C) Vad läser du för mattekurs? Hastigheten är hur snabbt sträckan förändras, du skall alltså ta reda på medelvärdet av förändringen på ett givet intervall (dvs. t). Kommer du ihåg hur man kan teckna förändringen, om vi använder oss av en linjär ekv. på formen y=kx+m?

Det är en andragradsfunktion så y=kx + m är inte till hjälp..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är en andragradsfunktion så y=kx + m är inte till hjälp..

Jag är inte säker på om jag och Carlos tänker lika men vad händer om du deriverar en andragradsfunktion där sträcka är en funktion av tid? Han frågade även vilken mattekurs det är du läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Hm, nu var det ett tag sen jag läste matte. Men anta att t2=(t1+x). då får du fram att medelhastigheten är:

medel=(25(t+x)+0,5(t+x)^2-(25t+0,5t^2))/x

dvs vilken sträcka kulan har rört sig mellan t1 och t2, dividerat med antalet sekunder det har tagit för att få fram m/s.

medel=(25t+25x-25t+0,5*(t^2+2tx+x^2)-0,5t^2)/x

medel=(25x+tx+x^2)/x

medel=25+t+x

Kanske har gjort fel någonstans men tror det blev rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag är inte säker på om jag och Carlos tänker lika men vad händer om du deriverar en andragradsfunktion där sträcka är en funktion av tid? Han frågade även vilken mattekurs det är du läser.

Grundläggande matematik för ingenjörer.

Skrivet av Semenra:

Hm, nu var det ett tag sen jag läste matte. Men anta att t2=(t1+x). då får du fram att medelhastigheten är:

medel=(25(t+x)+0,5(t+x)^2-(25t+0,5t^2))/x

dvs vilken sträcka kulan har rört sig mellan t1 och t2, dividerat med antalet sekunder det har tagit för att få fram m/s.

medel=(25t+25x-25t+0,5*(t^2+2tx+x^2)-0,5t^2)/x

medel=(25x+tx+x^2)/x

medel=25+t+x

Kanske har gjort fel någonstans men tror det blev rätt.

Saknas att (t+x) ska divideras med 2. Annars rätt.

Permalänk

@Ruzikx:

(t+x)/2 kan inte vara rätt svar. ( Eftersom t sattes till t1 så är ju t2 = t + x som skulle ge svaret medel = 25 + t2/2=
Behöver inte införa en variabel x.

Vmedel = skillnad i sträcka / skillnad i tid

= ( s(t2) - s(t1) ) / ( t2 - t1)

= ( ( 25 * t2 + 0,5*t2^2 ) - (25 * t1 + 0.5 * t1^2) / ( t2 - t1 )

= ( 25 * ( t2 - t1) + 0,5( t2^2 - t1^2) ) / ( t2 - t1)

= 25 + (0.5 * ( t2 + t1 ) * ( t2 - t1 ) ) / ( t2 - t1 )

= 25 + 0.5 * (t2 + t1)

Förtydligade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

@Ruzikx:

(t+x)/2 kan inte vara rätt svar. ( Eftersom t sattes till t1 så är ju t2 = t + x som skulle ge svaret medel = 25 + t2/2=
Behöver inte införa en variabel x.

Vmedel = skillnad i sträcka / skillnad i tid

= ( s(t2) - s(t1) ) / ( t2 - t1)

= ( ( 25 * t2 + 0,5*t2^2 ) - (25 * t1 + 0.5 * t1^2) / ( t2 - t1 )

= ( 25 * ( t2 - t1) + 0,5( t2^2 - t1^2) ) / ( t2 - t1)

= 25 + (0.5 * ( t2 + t1 ) * ( t2 - t1 ) ) / ( t2 - t1 )

= 25 + 0.5 * (t2 + t1)

Tack! Skrev inte att (t+x)/2 är svaret. Skrev att han missade 2 i nämnaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

En alternativ metod är att derivera, vilket jag rekommenderar då det är värdefullt att bemästra det till fullo när man läser till ingenjör.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig att lösa http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%5E(n%2B4)%2F(2%5E(n%2B...
Jag har kommit fram till 2^(n+5)*(3/2)^(-n-2)
Jag försöker och räkna på olika sätt men jag lyckas inte få basen eller exponenten att bli samma så att jag kan slå ihop dom

Permalänk
Medlem

Få enklare exponenter: a^(b+c) = a^b * a^c och 6^n = 3^n*2^n eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Få enklare exponenter: a^(b+c) = a^b * a^c och 6^n = 3^n*2^n eller tvärtom.

tusen tack, det löste problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är en andragradsfunktion så y=kx + m är inte till hjälp..

Jo, men som någon annan påpekade här ovan så vill du ta reda på förändringshastigheten med avseende på tiden, dvs. derivatan s'(t). När du deriverar en n-gradsfunktion så får du en ny funktion som då är en (n-1)-gradsfunktion.

Exempel: derivatan av f(x)=x^2 är f'(x)=2x

Nu gör jag antagandet att du vid något tillfälle har stött på derivata eftersom att du pluggar ingenjörsmatte. Det är av yttersta vikt att du lär dig den grundläggande matematiken noggrant!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt denna uppgift.

För vilka värde på konstanten C har ekvationen
x^2=Cx-4 endast en lösning.

Svar ska bli C=4,C=-4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag förstår inte riktigt denna uppgift.

För vilka värde på konstanten C har ekvationen
x^2=Cx-4 endast en lösning.

Svar ska bli C=4,C=-4

Skickades från m.sweclockers.com

En andragradsekvation har endast en lösning i de fallet du kan skriva denna som (x+a)^2=0 eller (x-a)^2=0

(där a är en godtycklig konstant)

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag förstår inte riktigt denna uppgift.

För vilka värde på konstanten C har ekvationen
x^2=Cx-4 endast en lösning.

Svar ska bli C=4,C=-4

Skickades från m.sweclockers.com

Skriv först om ekvationen.

använd sedan pq-formeln.

För att få endast en lösning måste det som står innanför rottecknet vara lika med 0.

Lös för C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Skriv först om ekvationen.
https://i.imgur.com/sg2LRCc.gif

använd sedan pq-formeln.
https://i.imgur.com/hqnTxnG.gif

För att få endast en lösning måste det som står innanför rottecknet vara lika med 0.
https://i.imgur.com/CFkXpCj.gif

Lös för C.
https://i.imgur.com/9VqwM9J.gif

https://i.imgur.com/kT6IlLW.gif

Tack nu förstår jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tack nu förstår jag

Skickades från m.sweclockers.com

pq-formeln i all ära men jag rekommenderar dig att lära dig faktorisering in i benmärgen om du ska läsa en mattetung utbildning framöver

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

pq-formeln i all ära men jag rekommenderar dig att lära dig faktorisering in i benmärgen om du ska läsa en mattetung utbildning framöver

Skrivet av CeeJaySWE:

En andragradsekvation har endast en lösning i de fallet du kan skriva denna som (x+a)^2=0 eller (x-a)^2=0

(där a är en godtycklig konstant)

Okey så i ditt exempel bör ju det bli (x-2)^2 eller (x+2)^2
Där a=2 eller a=-2 sen för att kunna få kostanten 4. Sen måste 2a=C så C blir lika med plus eller minus 4

Har jag förstått dig rätt?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Okey så i ditt exempel bör ju det bli (x-2)^2 eller (x+2)^2
Där a=2 eller a=-2 sen för att kunna få kostanten 4. Sen måste 2a=C så C blir lika med plus eller minus 4

Har jag förstått dig rätt?
Skickades från m.sweclockers.com

Yes!

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Problemet gäller summor av geometriska serier som sedan ska beräknas med den geometrisk summa formeln.
Jag har inte riktigt förstått informationen som hjälper mig att lösa problemet.

Säg att vi har en summa med startindex 5 som ska gå till slutindex 12 av uttrycket 2^(q-4). Jag ska då först göra om denna till en startindex på 0, vilket jag förstår;
(5->12)E(2^(q-4))
För att ändra startvärdet till 0 tillsätter jag alltså ett heltal på potensen motsvarande det heltalet jag vill förflytta startindexen till.

(5->12)E(2^(q-4)) <=> (0->7)E(2^5)(2^(q-4)) <=> (0->7)E(2^(q+1))
Vi har nu samma värde på potensen eftersom värdet har ändrats åt andra riktningen med 5, och startindexen åt det andra hållet med 5. Nu vill jag beräkna genom den geometriska summan och här förstår jag inte riktigt för litteraturen tycker jag beskriver dåligt, formeln för en geometrisk summa är;
(i=0->n-1)E(ak^(i)) <=> a((1-k^(n))/(1-k))

Ska jag då anse n-1=7 eller n=7. Ska jag använda mig av potensens hela uttryck (q+1) eller endast q?

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alexander7938:

Problemet gäller summor av geometriska serier som sedan ska beräknas med den geometrisk summa formeln.
Jag har inte riktigt förstått informationen som hjälper mig att lösa problemet.

Säg att vi har en summa med startindex 5 som ska gå till slutindex 12 av uttrycket 2^(q-4). Jag ska då först göra om denna till en startindex på 0, vilket jag förstår;
(5->12)E(2^(q-4))
För att ändra startvärdet till 0 tillsätter jag alltså ett heltal på potensen motsvarande det heltalet jag vill förflytta startindexen till.

(5->12)E(2^(q-4)) <=> (0->7)E(2^5)(2^(q-4)) <=> (0->7)E(2^(q+1))
Vi har nu samma värde på potensen eftersom värdet har ändrats åt andra riktningen med 5, och startindexen åt det andra hållet med 5. Nu vill jag beräkna genom den geometriska summan och här förstår jag inte riktigt för litteraturen tycker jag beskriver dåligt, formeln för en geometrisk summa är;
(i=0->n-1)E(ak^(i)) <=> a((1-k^(n))/(1-k))

Ska jag då anse n-1=7 eller n=7. Ska jag använda mig av potensens hela uttryck (q+1) eller endast q?

Hjälp uppskattas!

Till att börja med är det viktigt att du förstår att dina ska vara =. Det kan låta ovidkommande, men det är det inte. Det är av yttersta vikt att förstå skillnaden mellan ett ”vanligt matematiskt uttryck” och ett påstående. Ett påstående är något som skulle kunna vara sant eller falskt, och det är bara sådana som kan ha (eller ) mellan sig.

Som exempel är 5 inget påstående, så ”5 ⇔ …” och ”… ⇔ 5” saknar helt och hållet betydelse, oavsett vad ”…” är. Däremot är 5 = 5, 5 = 6, 5 > 10 och 5 ∈ ℝ påståenden. (Notera att ett påstående inte behöver vara sant; det behöver bara kunna vara antingen sant eller falskt.)

Det går enkelt att komma fram till att summor inte är påståenden:

  1. 6 är helt klart inget påstående.

  2. 1 + 2 + 3 är inget påstående, ty det är (via förenkling) samma sak som 6, och 6 är enligt (1) inget påstående.

  3. Σi ∈ [1, 3] i är inget påstående, ty det är (per definition) samma sak som 1 + 2 + 3, och 1 + 2 + 3 är enligt (2) inget påstående.

Ett exempel på något som är ett påstående är Σi ∈ [1, 3] i = 6, så följande är helt korrekt:

Σi ∈ [1, 3] i = 6   ⇔   10 · (Σi ∈ [1, 3] i) = 60

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers