Permalänk

Fråga om moderkort

Hej jag undrar hur man testar sitt moderkort om den är okej för min gtx 970 blev helt förstörd vet inte vad det beror på hur den gick sönder köpte en 1060 6gb idag och är lite rädd att testa den på datorn. Vet ju inte om det är moderkortet som gick loss på mitt förra grafikkort vet ej orsaken till hur den gick sönder så undrar bara helt enkelt om det är safe att bara lägga in nya grafikkort eller om man kan testa moderkortet på nåt sätt.

moderkort: GA-Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem

@Christianhdd: Inget moderkort ska kunna ta sönder något om det funkar som det ska. Jag måste veta om du har gjort någon överklockning av något slag eller om det finns en fysiks skada på moderkortet som du kan se.

Permalänk

@Axel95: nä inget oc eller nån fysisk skada på moderkortet. När jag skulle starta pubg så blev skärmen bara helt vitt med sträck överallt.

Permalänk
Medlem

@Christianhdd: konstigt. Kan du göra något med grafikkortet i?

Permalänk

@Axel95: Nej datorn startade helt enkelt inte dock utan den så funkar datan fint. Frågan nu är, är det safe att använda nya grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@Christianhdd: Kan inte svara på den frågan. Bäst att låter en verkstad kolla på den innan du gör något själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christianhdd:

@Axel95: Nej datorn startade helt enkelt inte dock utan den så funkar datan fint. Frågan nu är, är det safe att använda nya grafikkortet?

Vad har du för processor, du kan prova att sätta bildskärm kabeln i moderkortet för att se om du får bild.
Sålänge du inte pillat med kablar, spillt något i datorn eller släppt lös råttor i burken så borde det vara lugnt.

Permalänk
Medlem

@Christianhdd:
Ända sättet att få reda på om det var/blev något fel på moderkortet (eller något annat i datorn) som orsakde att ditt tidigare gick sönder, är att sätta ditt ett annat.
Eftersom du troligtvis inte vill råka ut att ditt nya kort går sönder direkt, så om du inte har något gammalt kort du inte bryr dig om att det kanske går sönder, så föreslår jag att du köper något billigt kort här på annons marknaden, eller på te.x Tradera för att testa med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Christianhdd: Jag har sammanfogat dina trådar.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning).