Permalänk
Medlem

Synd att comhem inte passar på att ge något mer upload tillsammans med Docsis 3.1.
Tillhör dem som blir uppgraderad från 500/50 till 600/50, hade varit trevligt att se 600/60 åtminstone.
En annan sak jag reagerade på är att de inte höjer lägstavärdet på hastighetsgarantin. 300-500 blir 300-600mbit.

Känns lite lustigt att bli uppgraderad, då mitt område har kapacitetsproblem och jag redan nu har dippar ner under 300mbit. En högre teoretisk toppfart lär inte avhjälpa det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: fick också meddelande om att de höjer kapaciteten för mig till 600/50, hade ju hoppats på 500/100 istället men men.. Undrar om man behöver deras nyare modem eller om det jag fick med när jag beställde tjänsten i början på 2015 funkar?

edit: ska tilläggas att jag kör min i bryggatläge med en pfSense box som agerar router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

@sniglom: fick också meddelande om att de höjer kapaciteten för mig till 600/50, hade ju hoppats på 500/100 istället men men.. Undrar om man behöver deras nyare modem eller om det jag fick med när jag beställde tjänsten i början på 2015 funkar?

edit: ska tilläggas att jag kör min i bryggatläge med en pfSense box som agerar router.

Jag har fått mitt modem utbytt till ett nyare, så det vågar jag inte svara på. Hade precis som du hoppats på 100mbit upp, men tydligen får man betala 900kr i månaden för deras 1000/100-tjänst om man vill ha det.

Kör själv i bryggat läge, kapacitetsproblemen jag upplever är i deras nät. Blir väldigt tydligt när man plottar bredbandskollen eller andra mättjänster över hela dygnet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag har fått mitt modem utbytt till ett nyare, så det vågar jag inte svara på. Hade precis som du hoppats på 100mbit upp, men tydligen får man betala 900kr i månaden för deras 1000/100-tjänst om man vill ha det.

Kör själv i bryggat läge, kapacitetsproblemen jag upplever är i deras nät. Blir väldigt tydligt när man plottar bredbandskollen eller andra mättjänster över hela dygnet.

Får se om det räcker till annars får jag väl byta ut det.

I dagsläget har jag allt som oftast ca 470-480Mbit och strax över 50 ut, kan ett fåtal gånger lägga sig runt 400Mbit eller strax under. Tror inte vår fastighet kan få 1000/100 dock dessvärre, utan fast på 500/50 eller 600/50.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@dfniklas: Du måste gå genom ASUS. Du får knappast flera IP-adresser från Comhem så du behöver NAT-funktionen i ASUS-routern.

Fel.

Om NAT är aktiverad i modemet så tilldelas modemet 1 publik ip adress från DHCP server (Comhem) och router i modemet fungerar då i sin tur också som en DHCP och kan dela ut upp till 254 st "lokala" ip adresser (192.168.0.XXX), om man väljer att "brygga" sitt modem så avaktiveras NAT (router funktionen) och de enheter som är ansluten till modemet med TP (LAN)/Wi-Fi kommer få en publik ip adress ex. 83.XX.XXX.XX.
Modemet i bryggat läge får upp till MAX 4 st publika ip adresser tilldelat sig från DHCP (Comhem) (max 4 st olika enheter får publik ip adress från modemet) ex. Egen rgw (router) kopplad med TP då räknas då som 1 enhet, då återstår 3 ip adresser nyttja och det är fritt att koppla antingen endast över Wi-Fi, LAN eller båda!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=sToNeHeAdS=-

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mitt ärende igen för att det börjar nå lite absurda nivåer.

Jag har nu 3 olika ComHem C2 modem/routers samt ett besök av en tekniker men inget bredband.

Finns det någon annan Koax Modem på marknaden jag kan prova på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Uppdaterar mitt ärende igen för att det börjar nå lite absurda nivåer.

Jag har nu 3 olika ComHem C2 modem/routers samt ett besök av en tekniker men inget bredband.

Finns det någon annan Koax Modem på marknaden jag kan prova på egen hand?

Du kan inte bara använda kabelmodem från marknaden.
Serienummer/MAC-adress är kopplade i Com Hems system för att du "skall" få igång din tjänst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Om jag köper ett äldre comhem modem begagnat, kan det funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

@iller: Om jag köper ett äldre comhem modem begagnat, kan det funka?

Ja de funkar med vilket modem som helst som kommer från Com Hem. Sen om du köper beg från nån annan som haft Com Hem tidigare eller om du ber att få köpa/ta en annan från Com Hem direkt spelar ingen roll.

De loggar i macadressen mot tjänsten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneheads:

Fel.

Om NAT är aktiverad i modemet så tilldelas modemet 1 publik ip adress från DHCP server (Comhem) och router i modemet fungerar då i sin tur också som en DHCP och kan dela ut upp till 254 st "lokala" ip adresser (192.168.0.XXX), om man väljer att "brygga" sitt modem så avaktiveras NAT (router funktionen) och de enheter som är ansluten till modemet med TP (LAN)/Wi-Fi kommer få en publik ip adress ex. 83.XX.XXX.XX.
Modemet i bryggat läge får upp till MAX 4 st publika ip adresser tilldelat sig från DHCP (Comhem) (max 4 st olika enheter får publik ip adress från modemet) ex. Egen rgw (router) kopplad med TP då räknas då som 1 enhet, då återstår 3 ip adresser nyttja och det är fritt att koppla antingen endast över Wi-Fi, LAN eller båda!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

I alla fall förut så hade endast de snabbare tjänsterna 4 tilldelade dynamiska IP's om man valde att köra modemet i bryggat läge till en eller flera routrar bakom det, då jag frågat om just det för ett antal år sedan.
(ingen garanti för att så är fallet nu eller då men det var svaret jag fick)

Har själv 3 routrar bakom ett bryggat modem och när jag nyligen pensionerade en äldre Watchguard till förmån för ett tredje Ubiquiti så hade jag problem att få en tilldelad adress till nykomlingen.

Fick göra ett supportärende av det och det hoppade igång till dagen efter, vet nu inte om det var någon form av timeout eller om de även håller koll på mac adresser bakom modemet också om det står i bryggat läge. Frågade killen som jag hade kontakt med men han sa att så var inte fallet, gav i alla fall mac adress till nykomlingen och som sagt dagen efter så fungerade det. Borde varit en ledig av de fyra dynamiska så vet inte om jag "tror" på timeout.

Skrivet av swire:

@iller: Om jag köper ett äldre comhem modem begagnat, kan det funka?

Vid två tillfällen under åren har jag kopplat in ett äldre modem och vid båda tillfällena så har det krävt ett samtal till supporten och berättat att jag bytt och uppgivit modemets mac adress för att det skulle hoppa igång.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Nu när ComHem strax kör igång med Docsis 3.1 har något av de senaste modemen på deras sida stöd för 3.1?
(Com Hem WiFi Hub C2 borde vara ett 3.1 eller?)
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/routrar-mo...

Eller får jag vänta tills de listar en ny produkt?
Jag är också intresserad om något av de nyare modemen brottas med problem, för i alla fall tidigare har de haft problembarn i "laguppställningen".

Förstås så är jag intresserad av att få ta del av de 100Mb extra utan kostnad som utlovats med lanseringen av 3.1 under oktober samt även att i bästa fall sänka "latency'n" genom en uppgradering av mitt nuvarande modem Compal CH7486e med sina max 500/50 och som garanterat är ett 3.0.

Det ska som sagt verkligen bli intressant och se om nu kabel "latency" blir bättre med 3.1 vilket ser ut som lite "troligt?" med det lilla jag kikat om jag nu förstått upplägget/lösningen rätt, förstås som en ren lekman i docsis världen

-cb99

Edit in,
Com Hem WiFi Hub C2 ska vara ett 3.1 och bakåtkompatibelt 3.0, enligt samtal med ComHem support idag,

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Ska man förnya/har möjlighet att binda om på 12 mån och tänker göra det kan man tydligen få med ett, annars får man betala 948:- ink. frakt för det om jag förstod det rätt.

Så extra intresserad om nu någon råkar ha erfarenhet av just detta modem, kommer stå som bryggat i mitt fall.

Edit in 2,
Rullas ut,

Com Hem lanserar 1200 Mbit/s som högsta hastighet,
15 augusti, 2018
https://www.comhemgroup.se/sv/2018/08/15/com-hem-lanserar-120...

Citat:

Idag lanserar Com Hem en ny maxhastighet för bredband på 1200 Mbit/s. Hastigheten rullas initialt ut till 600 000 hushåll i Stockholm, Borås, Falun, Göteborg, Gävle, Jönköping, Linköping, Malmö och Uppsala.........mera

Citat:

...............Com Hem Bredband 1200 Mbit finns tillgängligt från och med idag i delar av Stockholmsområdet, Borås, Falun, Göteborg, Gävle, Jönköping, Linköping, Malmö och Uppsala. Nya orter och områden tillkommer regelbundet. Gå in på ”Mina sidor” på comhem.se eller ring 90 222 för att se om hastigheten finns tillgänglig där du bor. Priset för 1200 Mbit är 899 kronor/månad plus frakt- och miljöavgift...........mera

Edit in 3,
För sakens skull, så kräver deras uppgradering ingen åtgärd om man sitter på äldre modem såvitt jag förstår, allt ska snurra som en enda lycklig familj

Mer, mera text :)
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du kan inte bara använda kabelmodem från marknaden.
Serienummer/MAC-adress är kopplade i Com Hems system för att du "skall" få igång din tjänst.

Skrivet av wzaa:

Ja de funkar med vilket modem som helst som kommer från Com Hem. Sen om du köper beg från nån annan som haft Com Hem tidigare eller om du ber att få köpa/ta en annan från Com Hem direkt spelar ingen roll.

De loggar i macadressen mot tjänsten.

Skrivet av cb99:

Vid två tillfällen under åren har jag kopplat in ett äldre modem och vid båda tillfällena så har det krävt ett samtal till supporten och berättat att jag bytt och uppgivit modemets mac adress för att det skulle hoppa igång.

-cb99

Tack för all hjälp!

Jag plocka upp en gammal Compal CH7486e på Tradera för 40 kr. Efter ett samtal med ComHem för aktivering så funkar det perfekt!

Av någon anledning så funkar inte någon av de 3 st Com Hem WiFi Hub C2 som jag fick via garantin.

ComHem har fortfarande mitt ärende igång för undersökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag har precis bytt från Bahnhof fiber 100/10 till Com Hem 300/10 via tre hål i väggen uttaget. Orsaken är bättre totalpris eftersom jag också har Com Hem TV (med Tivo) samt att jag tjänar en slant på Com Hems Cloud tjänst jämfört med Dropbox abonnemang jag hade. En annan bonus är att kabeldragning och placering av router etc blev betydligt smidigare nu (har routern bakom Tv'n mitt i lägenheten).

Erfarenhet hittills: Bättre nedladdningshastighet, helt klart, men däremot beter sig en del mobil appar plötsligt underligt, tex känns Instagram väldigt segt ibland. Dottern klagade också på att någon annan app kändes konstigt seg, kanske var snapchat.

Jag har två gissningar/teorier hittills:
1. Långsammare eller ostabilare uppladdningshastighet?
2. Längre svarstid/latency?

Extremt nyfiken vad ni andra har för erfarenheter eller tips, jag har C2 routern.

Bumpar det här inlägget litet, då jag befinner mig i samma situation: Har varit ComHem-kund i en månad nu och det trådlösa nätverket upplevs som svårt undermåligt. Testat med flera enheter och det känns som om man lider av grav paketförlust till och från, oavsett om man står en halvmeter ifrån modemet eller tre rum bort. Skulle därför inte tro att det är placeringen utav enheten som är boven, men går det att förlänga koaxialkabeln från väggen till modemet utan signalförlust? I så fall kan man ju åtminstone alltid testa att flytta stationen. Någon mer som har upplevt (och i förlängningen förhoppningsvis åtgärdat) detta problem?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tack för all hjälp!

Jag plocka upp en gammal Compal CH7486e på Tradera för 40 kr. Efter ett samtal med ComHem för aktivering så funkar det perfekt!

Av någon anledning så funkar inte någon av de 3 st Com Hem WiFi Hub C2 som jag fick via garantin.

ComHem har fortfarande mitt ärende igång för undersökning.

Inte för att förstöra lyckan, men har du inte den felande enheten inloggade och aktiv så kommer felanmälan mest troligt stängas utan åtgärd.
De kan inte felsöka C2:an om du har Compalen aktiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Alliz89: Support sa att de gör de på plats eftersom de aldrig kunde nå C2 för någon diagnos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Bumpar det här inlägget litet, då jag befinner mig i samma situation: Har varit ComHem-kund i en månad nu och det trådlösa nätverket upplevs som svårt undermåligt. Testat med flera enheter och det känns som om man lider av grav paketförlust till och från, oavsett om man står en halvmeter ifrån modemet eller tre rum bort. Skulle därför inte tro att det är placeringen utav enheten som är boven, men går det att förlänga koaxialkabeln från väggen till modemet utan signalförlust? I så fall kan man ju åtminstone alltid testa att flytta stationen. Någon mer som har upplevt (och i förlängningen förhoppningsvis åtgärdat) detta problem?

Svårt att säga vad som orsakar problemen med wifi hos just dig. Är det den nya Wifi Hub C2 som du fått? Isåfall hade jag testat stängt av bandsteering i routerns gränssnitt för att separera på 2,4Ghz och 5Ghz. Det brukar kunna bli lite bättre.

Som svar på din fråga om du kan förlänga/köpa längre koaxialkabel så är svaret ja.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Bumpar det här inlägget litet, då jag befinner mig i samma situation: Har varit ComHem-kund i en månad nu och det trådlösa nätverket upplevs som svårt undermåligt. Testat med flera enheter och det känns som om man lider av grav paketförlust till och från, oavsett om man står en halvmeter ifrån modemet eller tre rum bort. Skulle därför inte tro att det är placeringen utav enheten som är boven, men går det att förlänga koaxialkabeln från väggen till modemet utan signalförlust? I så fall kan man ju åtminstone alltid testa att flytta stationen. Någon mer som har upplevt (och i förlängningen förhoppningsvis åtgärdat) detta problem?

Jag stängde av bandsteering funktionen på Com Hems C2 router samt gav olika namn på 5GHZ respektive 2.4GHZ näten och har inte upplevt problem sedan dess. Dvs jag tvingar nu in mina 5GHZ enheter på 5GHZ och min gamla Chromecast på 2.4GHZ. Ringde också tidigare samma dag till supporten och klagade lite, framförallt över skum (svajig) prestanda på upload och att vissa mobilappar laggade rejält då och då för olika mobiltelefoner (aldrig någonsin betett sig så tidigare). Tror inte de hittade något skumt (ingenting de erkände varje fall) men utförde remote en reset av routern (enkelt att göra själv också).

Vet inte riktigt vad som hjälpte till slut, om Com Hem trots allt skruvade på något eller om det är att jag slagit av bandsteering som hjälpte. Upplever hur som helst kopplingen som stabilt bra sedan dess även om jag inte pressat på så mycket just i upload. I veckan måste jag dock ladda upp rejält med filer till Com Hems cloud och får väl se hur den beter sig då.

Hmmm, just det, jag har också själv mixtrat lite med att byta Wifi kanal för 5GHZ nätet, värt att nämna, ingen aning om det hjälpt.

Vid varje test på bredbandskollen.se sedan dess har jag legat mellan 280-310 mbit/sek hem och ca 10-11 mbit/sek upp. Sedan är det väl lite längre latency på koaxial (tre hål i väggen) jämfört med fiber tyvärr, detta är dock inget jag lidit av hittills (tror jag) och tror inte man kan göra något åt det (förutom att gå över till fiber igen). Har dock inte spelat något online spel sedan jag fick det här bredbandet, dags att prova....

Jag har som sagt 300/10 tre hål i väggen och gick från Bahnhof 100/10 riktig fiber, bytte lite av snålhet och jag fick en väldigt bekväm (snygg) kabeldragning nu samt att jag gillar att de än så länge bjuder på obegränsad cloudtjänst (var trött på att betala för Dropbox). Nedladdning har utan tvekan blivit bättre, skillnad märks och det är ju oftast nedladdning man pysslar med (surf, film, youtube etc).

Permalänk
Medlem

Skulle idag från 1/10 få en gratis uppgradering av bredbandet till 500mbit från 300mbit. Loggat in på mina sidor på comhem.se och där står det 500mbit. Startat om modemet, trots allt får jag fortfarande 300mbit i mätresultat. Är det dags att kontakta support eller är det någon annan med samma erfarenhet som lyckats fixa det på egen hand?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tack för all hjälp!

Jag plocka upp en gammal Compal CH7486e på Tradera för 40 kr. Efter ett samtal med ComHem för aktivering så funkar det perfekt!

Av någon anledning så funkar inte någon av de 3 st Com Hem WiFi Hub C2 som jag fick via garantin.

ComHem har fortfarande mitt ärende igång för undersökning.

Ändå ett väldigt skumt ärende och ett mycket dåligt betyg till Com Hems kundservice måste jag säga. C2 routern ska väl vara den nyaste och snabbaste routern de har (åtminstone Wifi delen av routern) och det är ju synd att du inte kan dra nytta av den.

Permalänk
Medlem

Hej. Har beställt C2an. Kör bryggat idag. Har C2 DMZ osv? Är det värt att testa köra utan min RT N 56U? Använder i princip inga andra "funktioner" från asusen.

edit. Förutom PLEX via lokala nätverket - men det löser väl c2an ut?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Skulle idag från 1/10 få en gratis uppgradering av bredbandet till 500mbit från 300mbit. Loggat in på mina sidor på comhem.se och där står det 500mbit. Startat om modemet, trots allt får jag fortfarande 300mbit i mätresultat. Är det dags att kontakta support eller är det någon annan med samma erfarenhet som lyckats fixa det på egen hand?

Försökte redigera men hittade inte knappen för det. Problemet löstes iaf med att kontakta support som laddade upp ny programvara till modemet och startade om något i nån station någonstans. 500mbit ner nu, nästan så att man vill avinstallera nått stort spel bara för att få tanka hem det på nytt

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Fick min Com Hem WiFi Hub C2 idag för de "ynka" 948:-
Nuvarande firmware är efter några omstarter: FAST3890V3_COMHEM_8a.4.6g

Ganska torrt och tomt på uppsättningsfronten, har inte kunnat göra något jämförande hastighetstest ännu då mina ubiquiti's ännu inte fått någon IP, ser ut att kanske bli ett samtal imorgon till ComHem och rabbla mac adresser

Kör C2an bryggat och min bärbara fick faktiskt sig en adress, men tyvärr inte bra nog rulle på den för att se om det nu kan tänkas bli bättre ping eller någon del mer fart av de gratis extra 100Mb mitt ska enligt abonnemanget gått i drift 01-10-2018, men orkar inte flytta grejor så väntar till routrarna snurrat igång.

Kom ihåg det gamla "hederliga" 192,168.0.1 obryggat och 192.168.100.1 i bryggat läge för UI'n.

Värt att notera?
Satt i kön för att ge nya mac adressen till modemet då den "av sig själv" hoppade igång, tyvärr hann klockan passera 19.00 innan jag märkte brist på utdelade IP's.

Intressant var att ingen av/på för wifi finns och sätter man den i bryggat läge så snurrar wifi'n fortfarande.(sänder)
Det finns dock en veckoaccess inställning för wifi'n, och aktiverar man den och slår av för alla dagar så verkar wifi'n vara helt av, dvs ingen signal och står som av i UI'n med släckta lampor som "dök upp" efter omstart.

Återkommer med en uppdatering när mina routrar väl snurrar igång på om det nu blev skillnad mellan docsis 3.0 vs 3.1 när det gäller latency åt något håll och om jag alls fått del av de extra 100Mb eller om det vart en "bortkastad peng".

---

Samt,
Kommer jag ihåg fel?
Kunde man inte nå ComHem's telefonsupport senare än 19.00 på vardagar förut?

-cb99

Stavning, mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Fick min Com Hem WiFi Hub C2 idag för de "ynka" 948:-
Nuvarande firmware är efter några omstarter: FAST3890V3_COMHEM_8a.4.6g

Ganska torrt och tomt på uppsättningsfronten, har inte kunnat göra något jämförande hastighetstest ännu då mina ubiquiti's ännu inte fått någon IP, ser ut att kanske bli ett samtal imorgon till ComHem och rabbla mac adresser

Kör C2an bryggat och min bärbara fick faktiskt sig en adress, men tyvärr inte bra nog rulle på den för att se om det nu kan tänkas bli bättre ping eller någon del mer fart av de gratis extra 100Mb mitt ska enligt abonnemanget gått i drift 01-10-2018, men orkar inte flytta grejor så väntar till routrarna snurrat igång.

Kom ihåg det gamla "hederliga" 192,168.0.1 obryggat och 192.168.100.1 i bryggat läge för UI'n.

Värt att notera?
Satt i kön för att ge nya mac adressen till modemet då den "av sig själv" hoppade igång, tyvärr hann klockan passera 19.00 innan jag märkte brist på utdelade IP's.

Intressant var att ingen av/på för wifi finns och sätter man den i bryggat läge så snurrar wifi'n fortfarande.(sänder)
Det finns dock en veckoaccess inställning för wifi'n, och aktiverar man den och slår av för alla dagar så verkar wifi'n vara helt av, dvs ingen signal och står som av i UI'n med släckta lampor som "dök upp" efter omstart.

Återkommer med en uppdatering när mina routrar väl snurrar igång på om det nu blev skillnad mellan docsis 3.0 vs 3.1 när det gäller latency åt något håll och om jag alls fått del av de extra 100Mb eller om det vart en "bortkastad peng".

---

Samt,
Kommer jag ihåg fel?
Kunde man inte nå ComHem's telefonsupport senare än 19.00 på vardagar förut?

-cb99

Beställer du router av kundservice så har du 14 dagar på dig att koppla in den nya utan att behöva ringa supporten för att aktivera den.
Väntar man längre eller köper en på ex blocket måste man dock ringa.

Wifi går att aktivera/inaktivera med en fysisk knapp uppe på routern.
Ska också gå via GUI't på inställningssidan för wifi. Något "skjutreglage" enable/disable typ.

Kundservice ändrade sina öppettider från 1 September , från 21 till 19.
Finns säkert både för- och nackdelar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde härta..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Beställer du router av kundservice så har du 14 dagar på dig att koppla in den nya utan att behöva ringa supporten för att aktivera den.
Väntar man längre eller köper en på ex blocket måste man dock ringa.

Wifi går att aktivera/inaktivera med en fysisk knapp uppe på routern.
Ska också gå via GUI't på inställningssidan för wifi. Något "skjutreglage" enable/disable typ.

Kundservice ändrade sina öppettider från 1 September , från 21 till 19.
Finns säkert både för- och nackdelar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja se där man lär sig något nytt varje dag, tack för upplysningen om öppettider och 14 dagar på sig.

Hittade inget så självklart som en av/på slider för wifi när jag kikade, men ska se efter igen för säkerhetsskull, "överlever" avslag av wifi via knappen en boot av modemet?
Sicke fall fungerar det jag beskrev i min post innan.

Den sänkta öppettiden på kvällen lär väl mest glädja personalen möjligtvis, eller kanske inte ens de då man kan misstänka att det mindre timmar omsätts i färre personer.
Tror många haft glädje av längre öppettider utanför normal arbetstid då det ofta varit kö/vänta när i alla fall jag ringt, sitta i telefonkö funkar inte på många arbetsplatser.

-cb99

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Ja se där man lär sig något nytt varje dag, tack för upplysningen om öppettider och 14 dagar på sig.

Hittade inget så självklart som en av/på slider för wifi när jag kikade, men ska se efter igen för säkerhetsskull, "överlever" avslag av wifi via knappen en boot av modemet?
Sicke fall fungerar det jag beskrev i min post innan.

Den sänkta öppettiden på kvällen lär väl mest glädja personalen möjligtvis, eller kanske inte ens de då man kan misstänka att det mindre timmar omsätts i färre personer.
Tror många haft glädje av längre öppettider utanför normal arbetstid då det ofta varit kö/vänta när i alla fall jag ringt, sitta i telefonkö funkar inte på många arbetsplatser.

-cb99

Stänger du av WiFi på knappen ovanpå ska det hålla i sig om du bara startar om routern, ex rycker strömmen.
Gör du en fabriksåterställning bör det arkiveras igen.

Visst, de som jobbar där är nog nöjda att komma hem i tid. Spontant känner jag att köerna mellan typ 17-19 lär vara horribla eftersom "alla" lär ringa då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar från Comhem att jag nu skall ha IPv6 efter att de uppgraderat nätet. Jag kör i bryggat läge sedan länge och undrar om någon vet vilken prefix delegation size man skall ställa in för DHCPv6 på WAN-porten på sin egen router? Jag kör med Ubiquiti USG och använder även en cloud key. Jag läste 56 på någon blogg men vet inte om det stämmer.
När jag frågar Comhem får jag bara till svar att de använder IPv6 och så får jag en instruktion hur jag bryggar deras utrustning. Det är samma visa varje gång jag kontaktar kundtjänsten och frågar något lite mer tekniskt så får man inte svar på en enkelt rakt ställd fråga.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag har fått svar från Comhem att jag nu skall ha IPv6 efter att de uppgraderat nätet. Jag kör i bryggat läge sedan länge och undrar om någon vet vilken prefix delegation size man skall ställa in för DHCPv6 på WAN-porten på sin egen router? Jag kör med Ubiquiti USG och använder även en cloud key. Jag läste 56 på någon blogg men vet inte om det stämmer.
När jag frågar Comhem får jag bara till svar att de använder IPv6 och så får jag en instruktion hur jag bryggar deras utrustning. Det är samma visa varje gång jag kontaktar kundtjänsten och frågar något lite mer tekniskt så får man inte svar på en enkelt rakt ställd fråga.

Jag får en /64 av Comhem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Fick min Com Hem WiFi Hub C2 idag för de "ynka" 948:-
Nuvarande firmware är efter några omstarter: FAST3890V3_COMHEM_8a.4.6g

Ganska torrt och tomt på uppsättningsfronten, har inte kunnat göra något jämförande hastighetstest ännu då mina ubiquiti's ännu inte fått någon IP, ser ut att kanske bli ett samtal imorgon till ComHem och rabbla mac adresser

Kör C2an bryggat och min bärbara fick faktiskt sig en adress, men tyvärr inte bra nog rulle på den för att se om det nu kan tänkas bli bättre ping eller någon del mer fart av de gratis extra 100Mb mitt ska enligt abonnemanget gått i drift 01-10-2018, men orkar inte flytta grejor så väntar till routrarna snurrat igång.

Kom ihåg det gamla "hederliga" 192,168.0.1 obryggat och 192.168.100.1 i bryggat läge för UI'n.

Värt att notera?
Satt i kön för att ge nya mac adressen till modemet då den "av sig själv" hoppade igång, tyvärr hann klockan passera 19.00 innan jag märkte brist på utdelade IP's.

Intressant var att ingen av/på för wifi finns och sätter man den i bryggat läge så snurrar wifi'n fortfarande.(sänder)
Det finns dock en veckoaccess inställning för wifi'n, och aktiverar man den och slår av för alla dagar så verkar wifi'n vara helt av, dvs ingen signal och står som av i UI'n med släckta lampor som "dök upp" efter omstart.

Återkommer med en uppdatering när mina routrar väl snurrar igång på om det nu blev skillnad mellan docsis 3.0 vs 3.1 när det gäller latency åt något håll och om jag alls fått del av de extra 100Mb eller om det vart en "bortkastad peng".

---

Samt,
Kommer jag ihåg fel?
Kunde man inte nå ComHem's telefonsupport senare än 19.00 på vardagar förut?

-cb99

Skrivet av Alliz89:

................Wifi går att aktivera/inaktivera med en fysisk knapp uppe på routern.
Ska också gå via GUI't på inställningssidan för wifi. Något "skjutreglage" enable/disable typ.

Kundservice ändrade sina öppettider från 1 September , från 21 till 19.
Finns säkert både för- och nackdelar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering,
Talade med ComHem's support idag med en som verkligen tog sig tid, ett klart plus i kanten för den killen.

Att slå av wifin valet kommer tydligen upp när man slagit av "bandsteering" med en slider för varje frekvensband, så det ska vara det korrekta sättet att slå av det.
Jag har inte testat det själv då jag/vi gjorde reset på modemet ett par ggr och han sedan bryggade det åt mig och slog av wifin remote, men infon. borde förstås stämma.

Dynamisk IP till mina routrar blev så här långt "nästan löst", så har fått igång två av dem och den tredje mac'n gick vidare till felanmälan men har i alla fall hunnit testa lite nu då det viktigaste nu fungerar.

OBS!
Detta är förstås en "super egen empirisk test" med just mina förutsättningar och där jag bor.

Så det ser ut att i bästa fall så har bytet kapat ~2ms i ping, får prova detta under en längre tid för att se om det "håller i sig".
Och har vid några mätningar nu fått de extra 100Mb, dvs full 600 ned mot 500 på speedtest.net så för tillfället så känns "investeringen" på 948:- värd det, i alla fall för mig

-cb99

Edit in,
Fick just sms från ComHem om åtgärd, och nu fungerar även sista routern, så de träffade rätt med vad de nu gjorde.

Status uppdatering.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag får en /64 av Comhem iaf.

Tack för svar. Jag får prova det när jag kommer hem.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för svar. Jag får prova det när jag kommer hem.

Du borde verkligen få en /56 men om det inte funkar så testa med /64

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net