Vi som har förbokat Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

@candybag: haha det är det jag är ororlig för sitter på z370 atm går från 8700k till 9900k har ett asus maximus x men är fundersam på om jag får ut 100% prestanda från den isf.

Borde vara lätt att hitta en manual och kolla, problemet för mig är att förstå vad allt betyder

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@candybag: samma här vill inte köra en super saftig oc heller typ 4.8-5.0 all core boost maximus x hero har 10 vrms men lägger märke till att z390 har en extra 4 pin på många mobos, brevid cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

@candybag: haha det är det jag är ororlig för sitter på z370 atm går från 8700k till 9900k har ett asus maximus x men är fundersam på om jag får ut 100% prestanda från den isf.

Skrivet av Gorgi15:

@candybag: samma här vill inte köra en super saftig oc heller typ 4.8-5.0 all core boost maximus x hero har 10 vrms men lägger märke till att z390 har en extra 4 pin på många mobos, brevid cpu

Hej
har du ett Maximus X så lär du ha marginal t.o.m för en 9900K. Även om du har en Maximus X Hero som är instegsmodellen i Maximus-familjen. Det sitter rätt OK VRM-del på alla Maximus-kort, även på Hero.

VRM består av:

  1. PWM (pulse width modulation) controller, ca 500-800kHz

  2. MosFET (power transisorer, ett litet svart fyrkantigt chip under kylflänsarna på moderkortet brevid CPU)

  3. Chokes (spole, en fyrkantig högre låda. Behöver inte kylas. Överkurs: Det är dessa som kan orsaka coil whine)

  4. Kondensator (filtrering av spänningen)

MosFET (power stage med Lo och Hi MosFET transistorer) är på denna BSC0812ND som är på 50A styck, det sitter 8st. Förmodligen är det 8 äkta faser, men det kan vara 4-fas PWM controller och Doublers (det blir då 8 riktiga faser). En 9900K som kör 5GHz på all cores drar ca 250W och vid 1,35V så är det 185A. En MosFET går som effektivast vid max 40% last, så 8st * 50A * 40% = 160A så du kommer ligga i princip på det optimala och ha massor med marginal kvar.

Edit: Såg även frågan om EPS connector på moderkortet för ström till CPU.
En 8-pin krävs för 9900K eftersom en 4-pin inte räcker. En 8-pin klarar 384W kontinuerligt.
http://www.enermax.cn/enermax_pdf/EPS12V%20Spec2_92.pdf sidan 16 och sidan 21.
8-pin matas via 12V1 och 12V2 rails, vardera skall klara 16A på 12V. Så det blir 12V * 16A * 2 = 384W. CPU'n drar ca 250W som beskrivit ovan.

Edit 2: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Asyvan:tackar för det svaret=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

@Asyvan:tackar för det svaret=)

Se min edit ovan om max power på en 8-pin EPS connector på moderkortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag har bokat ett MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON .
Men efter att ha läst på om det här med vrm osv så funderar jag på om jag ska lägga på 1k till och gå upp ett snäpp. Skulle MSI kortet funka bra eller bör jag ta ett dyrare?
till ex:
1. ASUS ROG Maximus XI Hero
2. GIGABYTE Z390 AORUS Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

Har ni andra köpt en z390 mobo eller sks ni använda z370?

Köpte ett rog maximus xi hero.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Jag har bokat ett MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON .
Men efter att ha läst på om det här med vrm osv så funderar jag på om jag ska lägga på 1k till och gå upp ett snäpp. Skulle MSI kortet funka bra eller bör jag ta ett dyrare?
till ex:
1. ASUS ROG Maximus XI Hero
2. GIGABYTE Z390 AORUS Master

Tänker du köra överklockat? Om du inte tänker det utan kör stock så funkar nog de flesta Z390 boards helt ok. Jag har svårt att se att MSI Z390 Gaming Pro Carbon inte skulle klara en 9900K i stock. Jag har inte kollat detaljer på det kortet dock.

Skall du överklocka så kan det bli annat. Så sätts VRM på prov på ett annat sätt och antal faser börjar spela roll.

  1. För att du får stabilare spänning, mindre ripple med fler faser vilket är viktigt vid stabil överklockning

  2. För att du får strömmen fördelad över fler MosFET's och dessa blir då inte lika varma

De flesta moderkortstillverkare gör ju kort i olika tiers, och ofta hittar du bättre VRM i korten som är i den lite högre tieren. Då kostar de en slant extra men du får ofta även andra features med som skiljer mot de mellan-billiga korten.

PS: Den extra 4-pin (förutom 8-pin och 24-pin) ni ser ibland på Z390 moderkort är inte för CPU power. Den är för extra power till moderkortet i sig då 24-pin inte räcker till alla gånger.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgi15:

Har ni andra köpt en z390 mobo eller sks ni använda z370?

Köpte ett Rog Maximus XI Formula Z390

Visa signatur

Intel i9-13900KF OC @ 5.6Ghz P 4.6Ghz E | Asus Maximus Z790 Apex | Caselabs SMA8-A
Corsair AXi 1600W | G.Skill Trident Z5 RGB 32GB OC @ 7800Mhz CL36 DDR5
Asus RTX Tuf 4090 OC | Vattenkylning EK, Singularitycomputers, Hardware Labs, Bitspower | 2x SSD Samsung 980 PRO 2TB | | SSD Samsung 970 EVO 1TB | SSD Samsung 860 QVO 2TB | SSD Samsung 850 500GB | WD Black 6TB | Asus XG27AQM 270hz 1440p
Builds.gg Pcpartpicker.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Mycket diskussion på bland annat hardware unboxed discord om z390 moderkorten och dess VRM.
Vad jag kan läsa mig till så har Gigabyte med deras Aorus serie bra VRM. Asus och dess strix har inte så bra denna gång, verkar vara 4-phase vrm. Går man på dyrare modeller så har de bättre.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Vad är det en extra 4 pin som skall hjälpa 24 pin på Z390 ÖHT kan tänkas behövas till? Det är dålig design, möjligtvis om det skall köras 4 st grafikkort överklockade i SLI / CFX, men eftersom Z390 knappt har några PCI-E banor så är det ej aktuellt, och Nvidia har inte stöd för fler än två kort i 20xx serien.

Min åsikt är att nästintill alla Z390 moderkort är horribelt dyra för vad dom levererar, X299 och X399 korten hade rimligare pris för fler funktioner.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Jag har tänkt att köra stock till en början, eventuellt 5ghz/all core och det vore trist att begränsas av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Mycket diskussion på bland annat hardware unboxed discord om z390 moderkorten och dess VRM.
Vad jag kan läsa mig till så har Gigabyte med deras Aorus serie bra VRM. Asus och dess strix har inte så bra denna gång, verkar vara 4-phase vrm. Går man på dyrare modeller så har de bättre.

Låt mig bara säga att Steve på Hardware Unboxed har gjort bort sig i en video och sagt felaktiga saker. Han har ingen aning om vad han pratar om där och det har lett till att communityn är helt lost. Typiskt internet iof. Hursomhelst, Hardware Unboxed förlorade mitt förtroende iallafall.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

@Asyvan: Jag har tänkt att köra stock till en början, eventuellt 5ghz/all core och det vore trist att begränsas av moderkortet.

Det tror jag inte du kommer göra (begränsas alltså), det MSI-kortet blir nog bra. Om det är liknande konstruktion som deras X470 Pro Carbon så är det en 5 phase med 10 MosFET utan doublers. Alltså en 5 phase med enbart dubblerad strömstyrka. Kan vara annorlunda på Z390 så klart, jag vet inte.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Aight. tack för svar. Kör nog på msi kortet. eventuellt så plockar jag gigabyte kortet då det verkar vara bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Låt mig bara säga att Steve på Hardware Unboxed har gjort bort sig i en video och sagt felaktiga saker. Han har ingen aning om vad han pratar om där och det har lett till att communityn är helt lost. Typiskt internet iof. Hursomhelst, Hardware Unboxed förlorade mitt förtroende iallafall.

Hej!
På vilket sätt har han gjort bort sig och vilka felaktigheter?

Mvh, Jakob

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
På vilket sätt har han gjort bort sig och vilka felaktigheter?

Mvh, Jakob

Skickades från m.sweclockers.com

Kortfattat:

  • Han uttalade sig om LTT och OC3D i sin video utan att kolla med LTT och/eller OC3D innan. Även om han sa att dom inte "tekniskt sett" gjort något fel så är det rätt dålig stil. Han skapade en upprors-stämning i kommentarerna mot LTT t.ex. Inte snyggt. Vore jag Linus på LTT skulle jag vara rätt pissed.

  • Han påstod att Asus Maximus XI Hero har en 4-phase VRM, en fet sådan och låter communityn tro att det nödvändigtvis skulle vara begränsande i detta fall. En 4-phase VRM med Doublers är en 8-phase VRM. Punkt. En 4-phase VRM med bara dubbla MosFET (utan Doublers) är en 4-phase men kan fortfarande vara "fet". Det begränsar inte power limit, endast en ökad ripple på spänningen.

  • Han undviker att förstå att kortet följer Intels spec för vad som kallas PL1 och PL2 som är power limit targets för Turbo clock under kortarde tider. PL1 är hur mycket den clockar under 8 sec, PL2 är clock under 28 sec. Sen efter det klockar den ner. Om andra kort inte följer denna spec är ju illa, men det är en setting i BIOS för att öka den. Så det är mer om ett BIOS default och absolut inte om VRM.

Det mest anmärkningsvärda är hur lite han bevisligen kan om VRM, vilket lätt genomskådas av dom som kan lite om VRM. Ibland är det bättre att vara tydlig med att man inte vet, än att ge sken av att veta och sen bli genomskådad.

Edit: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency. Ovanstående punkter är dock trots det korrekta.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Asyvan: Tack för bra info om VRM!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

[li]Han påstod att Asus Maximus XI Hero har en 4-phase VRM, en fet sådan och låter communityn tro att det nödvändigtvis skulle vara begränsande i detta fall. En 4-phase VRM med Doublers är en 8-phase VRM. Punkt. En 4-phase VRM med bara dubbla MosFET (utan Doublers) är en 4-phase men kan fortfarande vara "fet". Det begränsar inte power limit, endast en ökad ripple på spänningen.[/li]

Är det inte så att ökad ripple är något som faktiskt spelar störst roll om man överklockar, då ripple kan göra det instabilt? Vilket ju i så fall skulle göra att det inte är ett så bra kort för just överklockning?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

cykla 5min till alina, köpte den första och enda i9 9900k dom fått. avbeställde allt från webhallen. och beställde moderkaka och gpu från inet!. i helgen blir det bygga! dagen börjar bra.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

cykla 5min till alina, köpte den första och enda i9 9900k dom fått. avbeställde allt från webhallen. och beställde moderkaka och gpu från inet!. i helgen blir det bygga! dagen börjar bra.!

Fan vad härligt, la fet beställning hos inet nyss. Hoppas processorn hinner hit från pölseland innan helgen bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att Alina fått in ett ex och "Vellinge PC byggare" (!!!) fått in fem. Ingen annan har något. Hur tänkte Intel där?

Väntar fortfarande på min förhandsbokning från netonnet från i söndags. Ringde upp supporten idag, som ej fått något nytt datum, men han menade att alla som förhandsbokat (gäller idag iaf) skulle få en CPU från den första leveransen, när den nu blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är det inte så att ökad ripple är något som faktiskt spelar störst roll om man överklockar, då ripple kan göra det instabilt? Vilket ju i så fall skulle göra att det inte är ett så bra kort för just överklockning?

Det är korrekt. Problemet med det i detta sammanhang att vi har ingen aning om ripple på det kortet (Maximus XI Hero).

Ripple påverkas av:

  • Antalet faser (ju fler faser desto lägre ripple)

  • Switching frekvens ut från PWM delen, in till MosFET (ju högre frekvens desto lägre ripple)

  • Kvalitet på Choke/Inductor/Spole/Coil och Kondensator (dessa filtrerar spänningen till en jämn spänning)

I detta fall med Hardware Unboxed så gör han antaganden han inte har en aning om.
Framförallt eftersom vi inte vet switching frequency, se nedan.

Vid 8-phase PWM controller så används ofta en rätt moderat PWM-frekvens, säg 500kHz. Anledningen till detta är att det minskar värmeutvecklingen i VRM. Om du istället designar med en 4-phase PWM controller och skapar 8-phase med Doublers så kommer frekvensen på de båda outputs från Doublern (som går in i MosFET) att vara halverad. Detta kompenseras genom att öka frekvensen in i Doublern till t.ex 1MHz. På VRM delen (MosFET) är det fortfarande därmed 500kHz och samma värmeutveckling som 8-phase PWM.

Så Maximus XI Hero som har en 4-phase PWM med Doublers så kommer ripple inte per design vara sämre än något annat kort som har 8-phase (oavsett hur de 8 faserna är skapade). Däremot vet vi ingenting om switching frekvens hos detta eller andra kort, ännu...

Ett kort som har 4-phase utan Doublers, där bara MosFET delen är dubblerad (dvs, två MosFET slår på exakt samtidigt på varje fas) så kommer ripple att vara sämre om switching frequency är samma. Men det kan mycket väl vara så att man på en 4-phase i det läget väljer att gå på t.ex 750kHz eller 1MHz och få minskad ripple tack vare det. Det blir då lite högre värmeutveckling om man inte har tagit till överstora MosFET.

Edit 2: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Kortfattat:

  • Han uttalade sig om LTT och OC3D i sin video utan att kolla med LTT och/eller OC3D innan. Även om han sa att dom inte "tekniskt sett" gjort något fel så är det rätt dålig stil. Han skapade en upprors-stämning i kommentarerna mot LTT t.ex. Inte snyggt. Vore jag Linus på LTT skulle jag vara rätt pissed.

  • Han påstod att Asus Maximus XI Hero har en 4-phase VRM, en fet sådan och låter communityn tro att det nödvändigtvis skulle vara begränsande i detta fall. En 4-phase VRM med Doublers är en 8-phase VRM. Punkt. En 4-phase VRM med bara dubbla MosFET (utan Doublers) är en 4-phase men kan fortfarande vara "fet". Det begränsar inte power limit, endast en ökad ripple på spänningen.

  • Han undviker att förstå att kortet följer Intels spec för vad som kallas PL1 och PL2 som är power limit targets för Turbo clock under kortarde tider. PL1 är hur mycket den clockar under 8 sec, PL2 är clock under 28 sec. Sen efter det klockar den ner. Om andra kort inte följer denna spec är ju illa, men det är en setting i BIOS för att öka den. Så det är mer om ett BIOS default och absolut inte om VRM.

Det mest anmärkningsvärda är hur lite han bevisligen kan om VRM, vilket lätt genomskådas av dom som kan lite om VRM. Ibland är det bättre att vara tydlig med att man inte vet, än att ge sken av att veta och sen bli genomskådad.

När t.o.m diskussioner och kommentarer här på SweClockers handlar om Maximus XI Hero och "den dåliga 4-fas VRM" (den är 8-fas och faktiskt rätt bra) så inser man vilken impact sånt här har. Jag har hittat kommentarer på andra Tech-kanaler också som härrör från pajasen på Hardware Unboxed.

Tack för det utförliga svaret! Jag läser mycket och tar in mycket information, och visst, ifall man bara läser på en plats så blir det lite färgat. Det erkänner jag.
Det är framför allt en person på hans discord som utmärker sig, en riktig allvetare, och jag erkänna att han kan elda på en hel del om saker som detta. Det de säger, efter att ha kollat på bilder på ett naket moderkort, alltså Maximus XI Hero, så säger han och Steve (HUB) att de inte kan se några doublers, så att det är ett 4-phase. Vilket ökar ripple. Inte att det är risk för att det kommer brinna upp tillsammans med en 9900k, utan mer att den kommer bli strypt och klocka ner sig på grund av det. Men det kanske också är en inställning i moderkortets bios. Det kommer komma fler tester med fler moderkort så då kommer man kanske kunna se ifall det är några skillnader i prestanda.

Jag tänker ju också på hur jag skulle göra ifall jag beställde en 9900k, då vill jag kunna köra den i 4,7Ghz i full last. Det är den ju typad till enligt mig. Om sedan Intel säger att den är en 95W cpu och ifall den ska hålla sig till det så går den knappt i 4,2Ghz det är jag inte intresserad av.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d00den:

Såg att Alina fått in ett ex och "Vellinge PC byggare" (!!!) fått in fem. Ingen annan har något. Hur tänkte Intel där?

Väntar fortfarande på min förhandsbokning från netonnet från i söndags. Ringde upp supporten idag, som ej fått något nytt datum, men han menade att alla som förhandsbokat (gäller idag iaf) skulle få en CPU från den första leveransen, när den nu blir

De har inte slagit dig att efterfrågan på i9-9900K ligger långt över förväntan vilket gjort att tillgången på processorn per automatik blivit fruktansvärt mycke dåligare än vad som var förväntat? Trots sitt höga pris så är ju folk helt galna i denna. Så plussa ihop låg produktion med extreme efterfrågan så förstår du varför den inte finns i lager nånstans.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

cykla 5min till alina, köpte den första och enda i9 9900k dom fått. avbeställde allt från webhallen. och beställde moderkaka och gpu från inet!. i helgen blir det bygga! dagen börjar bra.!

Hur lyckas man ens få in en enda jävla CPU haha, vilken röra.

Skrivet av d00den:

Såg att Alina fått in ett ex och "Vellinge PC byggare" (!!!) fått in fem. Ingen annan har något. Hur tänkte Intel där?

Väntar fortfarande på min förhandsbokning från netonnet från i söndags. Ringde upp supporten idag, som ej fått något nytt datum, men han menade att alla som förhandsbokat (gäller idag iaf) skulle få en CPU från den första leveransen, när den nu blir

Tack för den, lyckades knipa den sista från Vellinge PC Byggare tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Tack för det utförliga svaret! Jag läser mycket och tar in mycket information, och visst, ifall man bara läser på en plats så blir det lite färgat. Det erkänner jag.
Det är framför allt en person på hans discord som utmärker sig, en riktig allvetare, och jag erkänna att han kan elda på en hel del om saker som detta. Det de säger, efter att ha kollat på bilder på ett naket moderkort, alltså Maximus XI Hero, så säger han och Steve (HUB) att de inte kan se några doublers, så att det är ett 4-phase. Vilket ökar ripple. Inte att det är risk för att det kommer brinna upp tillsammans med en 9900k, utan mer att den kommer bli strypt och klocka ner sig på grund av det. Men det kanske också är en inställning i moderkortets bios. Det kommer komma fler tester med fler moderkort så då kommer man kanske kunna se ifall det är några skillnader i prestanda.

Jag tänker ju också på hur jag skulle göra ifall jag beställde en 9900k, då vill jag kunna köra den i 4,7Ghz i full last. Det är den ju typad till enligt mig. Om sedan Intel säger att den är en 95W cpu och ifall den ska hålla sig till det så går den knappt i 4,2Ghz det är jag inte intresserad av.

Mvh, Jakob

Ja, det jag kan säga är att jag vet inte hur dom tittat på Maximus XI Hero. Förmodligen bara bilder som du säger. Om dom skulle titta på Asus Crosshair VI och VII Hero (Ryzen motsvarighet till Maximus) så skulle dom se att Asus har satt Doublers på undersidan av kortet. Hahahahaha... jag tror jag dör. Det är för komiskt. Nu ska jag erkänna att jag har inte kollat just Maximus XI Hero, men jag känner mig rätt trygg.

Det är inga problem att köra 9900K i 4,7GHz all core Turbo hela tiden. Du får i värsta fall ändra en BIOS-inställning.

Edit: Det ser ut som just nu att jag hade fel, Maximus XI Hero verkar ha 4+2 faser. Kortet har fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används och dess switching frequency.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Lyckades tydligen knipa den sista i9-9900k från Vellinge PC Byggare och den har redan skickats. Ibland har man tur.

Skrivet av HC-8315:

De har inte slagit dig att efterfrågan på i9-9900K ligger långt över förväntan vilket gjort att tillgången på processorn per automatik blivit fruktansvärt mycke dåligare än vad som var förväntat? Trots sitt höga pris så är ju folk helt galna i denna. Så plussa ihop låg produktion med extreme efterfrågan så förstår du varför den inte finns i lager nånstans.

Jag antar att han undrar varför dessa 2 butiker fått in några exemplar medans stora butiker som NetOnNet, Komplett, Webhallen etc inte har fått in några alls.

Permalänk
Medlem

För trådens korrekthet:

Det ser ut som just nu att jag hade fel gällande antal faser på Maximus XI Hero. Det verkar ha 4+2 faser. Kortet har dock fortfarande dubblerade MosFET på 8 x 50A power delivery så det lämnar gott och väl den power som behövs för en överklockad 9900K. Ripple från de 4 faserna vet vi inget om ännu eftersom vi inte vet vilken PWM controller som används (Asus sätter egna namn på dom dumt nog) och dess switching frequency.

Jag har justerat mina tidigare poster i denna tråd och markerat vad som var fel och lagt till en korrigering liknande den ovan.

Vill återigen påpeka att antal faser har inget med power throttling att göra. 4 faser med rätt dimensionerade komponenter kan ge all den effekt som CPU behöver och mer därtill. I detta fall 400A totalt, där en OC 9900K drar 250W (1,35V --> 185A).

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Kikade på Buildzoids undersökning av gigabyte moderkort.
När det gäller vrm hade ultra -> elite samma vrm-konfiguration.
Enligt honom trodde han att ultra -> elite hade tekniskt sett bättre komponenter än Master (som jag beställt).
Nu ignorerar han helt features och sånt och säger också att man måste testa för att se om det verkligen stämmer.

GB Master: 6 PWM dubblare med 12 IR3553 40A
GB Utltra -> Elite: 6 mer komplicerade dubblare med utjämning med 12 drmos sic634 50A
https://youtu.be/aVUON93T2j4?t=76

Där fanns en heatpipe i olika konfigurationer som han inte såg någon större idé med förutom att sprida värmen från en del av blocket till det andra.
Mer koppar är kylflänsar/kylblock är positivt.

https://youtu.be/aVUON93T2j4?t=76