Ovanligt hög gpu och Cpu belastning vid spel

Permalänk

Ovanligt hög gpu och Cpu belastning vid spel

Hejsan!

Har ett super störande problem men min dator som plötsligt uppstått och endast händer när jag spelar.

Mina specs:
Operativsystem: win 10
Cpu: i5 7600-k 5.1ghz överklockad
Cpu kylning: nzxt kraken
Moderkort: asus Z270
Minne: 2x 8gb
Gpu: nvidia geforce gtx 1070 oc ej överkloclad

Det som händer:
Har innan kunnat köra till exempel Elite dangerous på high och även ultra utan att processor lägger sig påöver 75% load, men nu idag helt plötsligt efter att spelet crashade (även google chrome pch tasl manager crashade) så kan jag knappt köra spelet på lägsta grafik utan att hamna på 95% load.. Grafikkortet ligger nu på ca 55% när ingentong händer, men även det skjuter upp emot 95% ibland :/

Har stängt av alla program i bakgrunden,sdr ings konstiga processer som körs samtidigt. Kan bifoga biöder sen om jag fattar hur man gör

Permalänk
Medlem

Disabla intel speedstep?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mijiha:

Disabla intel speedstep?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan testa det vid tillfälle ! Om jag tabbar ner spelet så återgår den till ingen load alls, så känns som den gör som den ska :/

Permalänk
Medlem

Kan du bekräfta att kylningen fungerar som den ska? En teori är annars att CPU klockar ner p.g.a. höga temperaturer och därmed tappar.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Kan du bekräfta att kylningen fungerar som den ska? En teori är annars att CPU klockar ner p.g.a. höga temperaturer och därmed tappar.

Den håller 55-65 grader runt 95% load och den klipper ingenting eller throttlar har scannat datorn efter alla sorters virus utan resultat också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att control panel->System->Power Options->Edit Power Plan->Change Advanced Power Settings och scrolla ner till Processor Power Management är rätt inställd? (5% Min, 100% Max) har sett fel inställning tidigare..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mijiha:

Har du kollat att control panel->System->Power Options->Edit Power Plan->Change Advanced Power Settings och scrolla ner till Processor Power Management är rätt inställd? (5% Min, 100% Max) har sett fel inställning tidigare..

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade här nu innan jag åkte till jobbet, stod på 100% både på minimum och max. När datorn bara står på utan program startade så håller den 29 grader och pendlar emellan 0-5% load. Och när jag spelar så ser jag på task manager att spelet håller 93-95% load helt ensamt.

Jag blir en ledsen panda, allt jag vill göra är dricka kaffe och spela spel haha.

Super tack för tipsen än så länge, bara komma med fler då testar jag dom så fort jag kan!

Permalänk

Om någon har fler ideer så hade det uppskattats! Kan inte ens ha discord öppet samtidigt för då crashar allt

Ska bygga custom loop i burken under vintern, men känns väldigt oaktuellt om den håller på så här :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thronicus:

Om någon har fler ideer så hade det uppskattats! Kan inte ens ha discord öppet samtidigt för då crashar allt

Ska bygga custom loop i burken under vintern, men känns väldigt oaktuellt om den håller på så här :/

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju alltid prova och ta bort spelet och installera det på nytt.

Vad beträffar gpu load så brukar man eftersträva och ha hög load på denna, såvida du inte har något fps begränsande likt vsync eller annat på.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Du kan ju alltid prova och ta bort spelet och installera det på nytt.

Vad beträffar gpu load så brukar man eftersträva och ha hög load på denna, såvida du inte har något fps begränsande likt vsync eller annat på.

Lutar emot att få göra något sånt

Ah juste det är förvisso sant. Inte riktigt tänkt på gpu innan, men sitter alltod med CAM programmet på andra skärmen. Och nör jag började leta orsaker så såg jag att även gpu gick på 80% men då är den biten utesluten!

Testar installera om och ser vad som händer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hittade aldrig felet, men efter att ha installerat om windows har det löst sig självt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att höra!
Sen är det ju bra att vara medveten om att din processor har 4 kärnor, 4 trådar.
Dvs, din processor har 4st arbetare som snabbt blir överbelastade eftersom dessa 4 ska hålla igång windows, alla extraprogram samt ett krävande spel.
Taket är lågt så det kan bli trångt.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av Skrutto:

Kul att höra!
Sen är det ju bra att vara medveten om att din processor har 4 kärnor, 4 trådar.
Dvs, din processor har 4st arbetare som snabbt blir överbelastade eftersom dessa 4 ska hålla igång windows, alla extraprogram samt ett krävande spel.
Taket är lågt så det kan bli trångt.

Misstänkte det, så den blev utbytt emot en i7 7700k här under black friday stor skillnad där med, extremt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com