Permalänk

Ny router fungerar ej?

Vi har fiber öppet stadsnät (modem från Svensk Infrastruktur och A3 som leverantör). Bytte ut min gamla TP-Link router mot en ny Asus 1200G+. Internetkabeln är inkopplad i WAN och en kabel från LAN1 till min laptop. När man öppnar browsern så ska man ju komma direkt till routerns inställningar och göra det som behövs, men inget händer. Om inget händer så ska man skriva in router.asus.com i browsern så ska man komma dit. Inget händer (finns ingen internetanslutning står det). Försöker skriva in både 192.168.1.1 samt 192.168.50.1 som är på en bild i manualen för routern. Inget funkar.. Sen när jag kopplar inte min gamla så fungerar hushållet igen. Vad kan felet ligga? Jag behöver ju bara koppla laptopen till routern för att göra grundinställningar.. Jag fattar inte.. Sjukt frustrerande.. Ska det vara så komplicerat för vanliga konsumenter att bara byta till vilken router man vill utan en massa problem? Känns som 1992 och inte 2018..

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Vi har fiber öppet stadsnät (modem från Svensk Infrastruktur och A3 som leverantör). Bytte ut min gamla TP-Link router mot en ny Asus 1200G+. Internetkabeln är inkopplad i WAN och en kabel från LAN1 till min laptop. När man öppnar browsern så ska man ju komma direkt till routerns inställningar och göra det som behövs, men inget händer. Om inget händer så ska man skriva in router.asus.com i browsern så ska man komma dit. Inget händer (finns ingen internetanslutning står det). Försöker skriva in både 192.168.1.1 samt 192.168.50.1 som är på en bild i manualen för routern. Inget funkar.. Sen när jag kopplar inte min gamla så fungerar hushållet igen. Vad kan felet ligga? Jag behöver ju bara koppla laptopen till routern för att göra grundinställningar.. Jag fattar inte.. Sjukt frustrerande.. Ska det vara så komplicerat för vanliga konsumenter att bara byta till vilken router man vill utan en massa problem? Känns som 1992 och inte 2018..

Din Gateway ligger på den lägsta IP-adressen på det interna 192.168 nätverket.

192.168.0.1

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Rekordmedlem

Om din dator adresseras via dhcp så borde du hitta din routers admininterface på samma adress om din standard-gateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Din Gateway ligger på den lägsta IP-adressen på det interna 192.168 nätverket.

192.168.0.1

Fungerar ej... det står bara "internetanslutningen har blockerats".. trots att jag har brandväggar avstängda.. när jag kopplar i nätverkskabeln direkt mellan fibermodem och laptop så funkar internet bra. Men så fort jag kopplar in nya routern emellan så stoppas anslutningen och jag kan inte koppla upp mig mot routern på något sätt..
Har kört reset på huvudmodemet med fibern, ingen förändring med det heller..

Kan det vara så att fibermodemet inte fixar nyare routers?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strunta i att koppla in routern i fiberboxen/fibermodemet/tjänstefördelaren.

Kör den stand-alone endast med kabel, Lan1-dator.
Kör en hårdvarureset på den innan så du vet att den har fabriksinställningarna och kör enligt manualen.
Du kan ju ställa in all för att sedan bara koppla in den i fiberwhatever och se när du får kontakt.

När du startat din router så ska du, om allt är ok, få en IP adress av den (om din dator är inställd på DHCP, som är standard).
Kolla vad du fått för IP adress av din nya router, du har även fått gateway och det är routerns adress.

Det finns många sätt att hitta din IP adress på, nedan länk visar på ett sätt.

https://www.bing.com/videos/search?q=windows+10%2c+how+to+see...

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

Vi har fiber öppet stadsnät (modem från Svensk Infrastruktur och A3 som leverantör). Bytte ut min gamla TP-Link router mot en ny Asus 1200G+. Internetkabeln är inkopplad i WAN och en kabel från LAN1 till min laptop. När man öppnar browsern så ska man ju komma direkt till routerns inställningar och göra det som behövs, men inget händer. Om inget händer så ska man skriva in router.asus.com i browsern så ska man komma dit. Inget händer (finns ingen internetanslutning står det). Försöker skriva in både 192.168.1.1 samt 192.168.50.1 som är på en bild i manualen för routern. Inget funkar.. Sen när jag kopplar inte min gamla så fungerar hushållet igen. Vad kan felet ligga? Jag behöver ju bara koppla laptopen till routern för att göra grundinställningar.. Jag fattar inte.. Sjukt frustrerande.. Ska det vara så komplicerat för vanliga konsumenter att bara byta till vilken router man vill utan en massa problem? Känns som 1992 och inte 2018..

Prova köra en reset på den och koppla sedan in via kabel och försök igen.

Du kan också ha din IP låst till gamla routerns MAC adress. Nätet brukar släppa den av sig själv efter en viss tid.
Men du ska komma åt routerns interface via sladd ändå.

Permalänk
Avstängd

Eller att man använder ASUS router app....

https://www.asus.com/se/ASUS-Router-App/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Asus App funkade, och jag lyckades komma åt routern via appen MEN.. jag kommer fortfarande inte åt routern vid kabel mellan router och laptop???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@busta_rhyme:
Vad händer när du pingar din gateway? ipconfig så ser du din default gateway aka router. Kan du pinga den så prova webläsaren igen om inte tjah då e det problem.
Jag är anti mot alla "extra" saker man kan/sjka göra för att konfa en router. Så som installera nått program eller app o mobben etc. KÄnns bara som det fuckar upp mer än vad det hjälper. Om du inte kommer in på den via ipt så är det nått fel på den. Förutsatt du inte har nått konstigt program installerat på laptopen som hindrar dig av någon orsak. Prova en annan webläsare också.

Edit: För att vara extra säker så om du får svar när du pingar så prova dra ur nätverkskabel och se så den slutar svara. Bara för att vara 100 på att den inte pingar nått annat i nätet. Och stäng av wifi på laptopen när du konfar den. Så den inte får för sig att ansluta till något wifi samtidigt för då får du problem.

Visa signatur

.

Permalänk

När jag pingar routerns ip blir det General Failure (100% loss). Det sjuka är att nu kommer alla enheter i hushållet åt routerns wifi, men med kabel når man inte routern.. hur kan det komma sig? Det betyder ju att routern fungerar, är det datorerna det är knas med?

EDIT: Jag lyckades komma åt routern med polarens dyra gaminglaptop! Vad är det då som inte stämmer överens mellan datorerna? Alla är relativt nya, antivirus/brandväggar avstängda, ingen proxy, automatisk ip mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av busta_rhyme:

När jag pingar routerns ip blir det General Failure (100% loss). Det sjuka är att nu kommer alla enheter i hushållet åt routerns wifi, men med kabel når man inte routern.. hur kan det komma sig? Det betyder ju att routern fungerar, är det datorerna det är knas med?

EDIT: Jag lyckades komma åt routern med polarens dyra gaminglaptop! Vad är det då som inte stämmer överens mellan datorerna? Alla är relativt nya, antivirus/brandväggar avstängda, ingen proxy, automatisk ip mm...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut i menyerna om du loggar in med wifi då ? har du möjligen några spärrar aktiva "föräldrakontroll" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busta_rhyme:

När jag pingar routerns ip blir det General Failure (100% loss). Det sjuka är att nu kommer alla enheter i hushållet åt routerns wifi, men med kabel når man inte routern.. hur kan det komma sig? Det betyder ju att routern fungerar, är det datorerna det är knas med?

EDIT: Jag lyckades komma åt routern med polarens dyra gaminglaptop! Vad är det då som inte stämmer överens mellan datorerna? Alla är relativt nya, antivirus/brandväggar avstängda, ingen proxy, automatisk ip mm...

Skickades från m.sweclockers.com

General failure = ditt kort kanske är inaktiverat eller trasigt? Om du skriver ipconfig /all och postar det här. Du kan skriva ipconfig /all > textfil.txt så blir det lättare.
Om du får ip så får du svar på ping iaf. Så det e problem med din dator/nic.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om din polares dator fungerar så ligger ju felet hos dig på din dator.
Jag gissar att dina IP inställningar är knasiga eller något i den stilen, kolla den länkade videon jag skickade för att se din IP adress och se till att den står på DHCP.
Bara för att den fungerade ihop med den gamla routern så behöver det inte fungera med den nya, du kan t.ex. ha satt en fast IP med en helt annan IP range som funkar med den gamla routern och inte den nya.

Fokusera på din dator, nätverksinställningar och använd google, du kommer lära dig en massa på kuppen som du kommer ha nytta av.
Alternativt, ta din kompis dator och jämför inställningar.

https://support.microsoft.com/en-us/help/15089/windows-change...

Tänk på att välja rätt nätverkskort, dvs i ditt fall ska du ändra det kablade kortet, inte WIFI.

Permalänk
Medlem

@busta_rhyme: byt IP på den inkopplade datorn i kontrollpanelen, till exempelvis 192.168.1.90. Då ska det fungera.

Detta eftersom datorn antagligen har valt IP:n 192.168.1.1 och då strular det när den är ihopkopplad med routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

@busta_rhyme: byt IP på den inkopplade datorn i kontrollpanelen, till exempelvis 192.168.1.90. Då ska det fungera.

Detta eftersom datorn antagligen har valt IP:n 192.168.1.1 och då strular det när den är ihopkopplad med routern.

Lite nyfiken på varför du tror att en dator valt IP 192.168.1.1?

Permalänk
Medlem

Tästa att byta webbläsare? Eller att du skriver http:// innan siffrorna https:// kan med testas.
Då nya läsare kan se det som man skriver i adressfältet som en Google sökning och då försöker söka på det på webben istället, och det är inte det du vill, kan va därför du får upp att det inte finns internet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

Förvirrande tråd.... en ASUS-router använder som standard 192.168.1.1 som IP-adress.

Om det finns en till router i serie med samma adress så tvingas routern då att ändra IP-adress.

Kollar man ASUS supportsida så finns det då för varje router en "ASUS discovery utility" att ladda ner eller att man använder appen.

Om jag använder appen så har då min AC68 hamnat på 192.168.1.172 eftersom min Ubiquiti router använder just 192.168.1.1 och det är den som delar ut den nya IP-adressen

Har man sedan trubbel med sin dator så högerklickar man på nätverksikonen > felsök problem.
Löser det mesta utan en massa cmd-kommandon.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ipconfig/release och sedan ipconfig renew på din dator borde låts dig komma åt din router via kabe.l öppna kommandotolken och skriv in det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Lite nyfiken på varför du tror att en dator valt IP 192.168.1.1?

Min har gjort det några gånger vid installation av routrar exempelvis diverse Edgeroutrar