Permalänk
Medlem

Mina värden ligger på allt för höga

Hej
Jag behöver lite hjälp

Min dator går konstant på hög varv, specs

i7 7700k 4800MHz Cpu voltage 1.328 CPU Temp 59-62 grader

Alltså jag fattar inte varför jag inte kan återställa detta genom att defaulta biosen?

Har försökt att avinstallerat AiSuit och gjort en bios default men ff ingenting den blev bara lite snabbare istället.

Jag har bara kört optimization från Aisuit så den fick 5000MHz så tyckte jag att den skulle bli för varm om konstant kört så.
Så jag defaulta detta genom Aisuit och allt funka perfekt till 3 dagar sedan då han höll sig bara på hård spänning och går inte ta ner.

Snälla nån hjälp ja blir knäpp som jag har testat allt jag vet om =()

Permalänk
Avstängd

Om du ska välja optimized defaults.
Så gör man det i Bios.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doon:

Hej
Jag behöver lite hjälp

Min dator går konstant på hög varv, specs

i7 7700k 4800MHz Cpu voltage 1.328 CPU Temp 59-62 grader

Alltså jag fattar inte varför jag inte kan återställa detta genom att defaulta biosen?

Har försökt att avinstallerat AiSuit och gjort en bios default men ff ingenting den blev bara lite snabbare istället.

Jag har bara kört optimization från Aisuit så den fick 5000MHz så tyckte jag att den skulle bli för varm om konstant kört så.
Så jag defaulta detta genom Aisuit och allt funka perfekt till 3 dagar sedan då han höll sig bara på hård spänning och går inte ta ner.

Snälla nån hjälp ja blir knäpp som jag har testat allt jag vet om =()

7700k är en väldigt svårkyld och varm CPU. Den kräver nästan delid i stock för att fungera vettigt i temperatur och kan gå från "sval" IDLE till 80-90 grader på bråkdelen av en sekund utan det.

Det blir inte bättre av att ASUS moderkorten i default verkar slå på MCE (Multi-Core-Enhancement), mao.. den tar max 1-core turbo frekvensen, och sätter den på alla 4 kärnor, utanför Intels spec, med en generös mängd spänning på detta, som gör det hela värre. Stäng av MCE och alla auto klock funktioner i så fall. Bara låt default turbo vara på.

Du måste tyvärr gå in och manuellt sätta ner detta då 1.3V är väldigt högt och är vad du ofta får med "optimized default". Normalt brukar de ha 1.25-ish och du ligger nästan 0.1V över vilket ger mycket värme. Många klarade tom underspänning ner till 1.2V har jag för mig jag läst.

Permalänk
Medlem

Ok jag har fått ner det genom att manuellt gå in som du sa Paddanx
Men konstigt att de inte e default där den är nu som den var liksom ... lol tack så mycket nu e min data på bra humör igen =p 27-34 grader och 12.25 volten e ok men den också går ner nu till 0.5 volt så definitivt det hjälpte och ser inte skyn av 13 volt igen lol

Skickades från m.sweclockers.com