Permalänk
Medlem

Min dator fryser.

Hej,

Problem:
Jag har haft problem med min stationära burk i över 1 år nu, detta problem är till och från och hittar inte alltid en koppling till felen.
Min dator fryser vid vissa tillfällen, allt från youtube till WOW - PUBG - CS.
Jag får inte bluescreen utan den fryser totalt - Får hårdresetta den med knappen för att starta om den.

Egna försök:
Har gjort RAM kontroll (windows egna - extended - 3x). - Inga errors.
sfc /scannow - inga fel
Bytt grafikkort. - Fortfarande samma sak.
Ändrat i BIOS (Kommer inte ihåg men tror den hette Z- eller C- någonting jag disablade).
Städat ur burken.
Z-CPU test på benchmark - dator lagga till ordentligt men inget frys dock. Körde den i 1 timma ungefär.

Specs:
https://www.inet.se/produkt/1517091/taurus-experienced-gtx-96... (Bytt grafik kort, lagt till 8gb ram och lagt till 500 gb hårddisk).
Intel i5 6400 @ 2.7 ghz Skylake
16G RAM
Geforce 1060 3gb.
Motherboard: MSI Z170A-S02 (MS-7998) FC16196707 1.0
256 SSD
500 SSD Samsung

Råd:
Jag har fått rådet att installera en till fläkt i datorn, i så fall känns det som att det är en CPU fläkt som behövs, för GPU'n tror jag inte är problemet?

Tacksam för all hjälp jag kan få

// Semi-nooben.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? vilka temps har du? Drivrutiner?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Bra input detta, glömde jag.

Nätagg:
Cooler Master (80 plus - 230v EU) - Model: RS-500(W)-ACAB-B1
Drivrutiner har jag försökt uppdatera och enligt tillverkarens hemsida så har jag rätt drivrutiner för CPU / GPU
Temps har jag svårt att få fram, då när den fryser så ser jag inte det när jag startar. Har du något tips för program som loggar dessa?

Tack.

Permalänk
Medlem

@fosilen: Hade nog provat med ett annat nätagg ( enbart för att se om det blir någon skillnad )
CPU-Z har jag för mig ska ha en " logg temp " funktion, annars kanske typ HWMonitor kan vara ett alternativ, bara kika undertiden du kör stresstest och se vad temperaturen ligger på?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar "Memtest" för att testa dina ramstickor. Kan vara allt möjligt men vad jag kan se har du inte testat att byta moderkort/cpu. Har du kollat i sockeln efter böjda pins?

Permalänk
Medlem

Det är alltid misstänksamt med kylningen när en dator bara hänger sig. En 120mm chassifläkt som monteras bak kan vara bra att ha men är absolut inte nödvändigt med dina komponenter. Vad hade du för temp när du CPUZ-testet? Du bör inte hamna över 60-70 grader men stockkylaren på din CPU. Lossa kylaren och kontrollera kylpasta och kontakt mellan cpu och kylare. Byt pastan som är imellan. Om du vill kan du passa på att byta kylare till en bättre.

Mer kraftfulla kylare kräver att man monterar backplate på moderkortet. Du bör kunna göra det i ditt chassi utan att lossa moderkortet, lossar du högra sidopanelen har du ett hål för just detta ändamål. Jag rekommenderar nån av dessa:
https://www.webhallen.com/se/product/209949-be-quiet-Pure-Roc...
https://www.webhallen.com/se/product/148002-Cooler-Master-CPU...

Vill du inte lossa sidopanel kan du skaffa en av dessa kylare som monteras på samma sätt som originalkylaren med plast-clip:
https://www.webhallen.com/se/product/251244-be-quiet-Pure-Roc...
https://www.webhallen.com/se/product/265022-Cooler-Master-Hyp...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en dator för några år sedan. Då löste det sig genom att jag bytte kylpasta på processorn. Så försök att få fram temperaturerna och kolla på det.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag får fram efter jag stresstestar den i Z-CPU.
Det är uppspaltat på detta vis (VALUE, MIN, MAX) I den ordningen.

Temperatures (Celsius). (Under MSI Z170A-202 (MS-7998)
VALUE MIN MAX
SYSIN 32 - 32 32
TMPIN5 127 127 127
TMPIN6 32 32 32
TMPin8 127 - 0 - 127
TMPIN3 40 - 39 43

Temperatures (under intercore i5 6400)
VALUE MIN MAX
Package - 39 38 45
CORE #0 - 32 31 39
CORE#1 - 36 35 44
CORE#2 - 30 28 35
CORE#3 - 27 27 36

GPU'n ligger på 54 grader. - hårddiskarna på 25grader.
Jag ska öppna burken och kolla på kylpastan, sitter i bilen nu så får testa detta under kvällen!

Tack för allas engagemang.

Permalänk
Medlem

@fosilen: Jag hjälpte kusinen häromveckan med samma problem.

För han var det en oc knapp på moderkortet som aktiverats.
En cmos reset och allt funkar klockrent igen.
Han hade msi z170 Gaming iofs samt en 6600k cpu. Men kika efter sw/hw. Knapp eller skruvreglage på moderkortet

Permalänk
Medlem

@Endokun - Har testat MEM och även WINDOWS egna. Inga errors funna efter min 4X sökning av testet.

@M1ken - Jag får kolla detta, är ovan vid hårdvara men genom några youtube klipp så ska jag fatta detta. 1 sak dock; går det att köpa denna pastan på INET eller liknande?

@milkab Jag har gått in i BIOS (mjukvara) och stängt av denna OC-funktion, däremot inte gjort det fysiskt på moderkortet - visste inte ens att det fanns en knapp där. Det kan göras ikväll för test, det tackar vi för.

Tack alla som har lagt ner tid att hjälpa mig, otroligt kul att se hjälpsamheten inom forumet.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ja, exakt. Jag själv köpte Noctuas variant, annars anses Arctic Silver 5 vara bra. Kolla lite på youtube hur mycket du ska lägga på och hur du ska göra.

Det som talar mot det är att det är problemet är att du har bra temperaturer, men det skadar ju aldrig att testa.

Har du flera ram-stickor? Om det inte fungerar att byta kylpasta skulle du kunna testa att ta ut alla ram-stickor utom en, som du sätter i plats 1.

la till lite