Råd inför samtal med NoN

Permalänk
Medlem

Råd inför samtal med NoN

Köpte en tv på netonnet i april iår.

ärende 1 :
För ungefär 1 månad sedan så kunde vi bara starta tvn på fjärrkontrollen och ingenting mer kunde varken höja/sänka eller byta kanaler på tvn, testade med 2 olika kontroller då grannen har en likadan.
Lämnade in tvn på rep (garanti ärende) hos NoN och fick tillbaka tvn efter ungefär 1,5 vecka.
Då fungerade den som vanligt vad bra tänkte vi.

Ärende 2 : när vi haft tvn i 2 dagar från att den kom tillbaka ifrån rep så märkte vi att Wi-Fi adaptern var trasig på tvn när den kom tillbaka
(den hittade inte wifi modulen) endast Kabelanslutning fungerade.
Efter massor med samtal med NoN igen så lämnades den in ännu en gång och dom återställde den och testade att det fungerade m.m
Fick tillbaka tvn i måndags-tis denna vecka.

Nu varje dag måste vi göra en återställning av tvn (fabriksåterställning) för att den ens ska kunna få igång trådlösa nätverkskortet igen vilket är sjukt irriterande då jag måste göra om de bildinställningar jag vill ha, Logga in på netflix osv osv även wifi måste jag logga in på igen VARJE DAG! sedan fungerar den tills den varit avstängd några timmar och samma sak igen

Kommer ringa till NetonNet imorgon igen. Vad ska jag säga denna gång? då det börjar bli otroligt frustrerande att åka in lämna in tv varje gång i veckor och få tillbaka med fel hela tiden. Försökt få den utbytt men dom vill inte göra det.

Kan jag yrka på någonting? då den är köpt i April iår

Permalänk
Medlem

Säljaren, Netonnet i det här fallet, har väl endast rätt till 2 reparationsförsök, därefter så ska köparen erbjudas att häva köpet eller få varan helt utbytt?
Någon mer kunnig får gärna rätta mig, men jag vill minnas att det är så iallafall och det skulle innebära att du nu har rätt att häva köpet?

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Tack då blir det skrika lite imorgon hos dom då

Permalänk
Medlem

Företag har rätt till 2 reparationsförsök av samma fel.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Säljaren, Netonnet i det här fallet, har väl endast rätt till 2 reparationsförsök, därefter så ska köparen erbjudas att häva köpet eller få varan helt utbytt?
Någon mer kunnig får gärna rätta mig, men jag vill minnas att det är så iallafall och det skulle innebära att du nu har rätt att häva köpet?

Om det är ett och samma fel så är praxis att återförsäljaren vid tredje gången felet uppstår enbart tar in varan för att konstatera att felet är detsamma, därefter har kunden möjlighet att häva köpet. Vid olika fel så är det fyra gånger som gäller. Men någon mer insatt kanske får förtydliga detta ytterligare.

Oklart dock om det kan konstaterats ha varit samma fel på varan dessa två gånger som den varit inlämnad. Tror att i det här läget så får man ge företaget en chans till att rätta till det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Strangeattractor: Börjar bli frustrerat dock då dom kan ta 3 veckor på sig varje gång man lämnar in den, Inte så roligt att vara utan tv under den tiden varje gång

Permalänk
Skrivet av Larji:

@Dumbullen: Tack då blir det skrika lite imorgon hos dom då

Jag tror att det är bra med att vänta med skrikandet in i det sista. Om inte annat så bättrar det sällan till motpartens inställning. Jag tolkar det som att det första felet inte är det samma som det andra, alltså har NoN ytterligare ett reparationsförsök på sig gällande fel #2 innan det kan bli tal om att eventuellt häva köpet.

Permalänk
Medlem

@Larji: Eftersom det verkar vara olika fel som uppkommit så är det lite av en gråzon - enligt ARN så har företaget rätt till fler reparationsförsök än de 2st som gäller vid samma fel, till en viss gräns.
Därför skulle jag rekommendera att du läser på lite så du har koll på vad som gäller och framförallt inte skriker på dem
Var så diplomatisk som möjligt och hänvisa till problemen som det ställer till, personen på andra sidan är också människa och du kommer nog nå framgång betydligt mycket snabbare än om du är otrevlig.

Hade jag varit du så hade jag gått in i samtalet i hopp om att få den utbytt direkt men i värsta fall komma överens om att NoN får ett sista försök på sig att lösa samtliga problem - be gärna om skriftlig bekräftelse på att detta blir deras sista försök och om något nytt skulle uppstå så ska den bytas direkt. Skriv ner tidpunkt och namn på den du pratar med så du också kan hänvisa till samtalet om någon ny i framtiden skulle få ditt samtal.

https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-til...

Permalänk
Skrivet av Larji:

@Strangeattractor: Börjar bli frustrerat dock då dom kan ta 3 veckor på sig varje gång man lämnar in den, Inte så roligt att vara utan tv under den tiden varje gång

Jag kan absolut förstå frustrationen. Tror tyvärr inte att det är så mycket mer du kan göra i det här läget, utan du får ha tålamod. Tror det finns någon skrivelse i lagtexten om att en reparation ska ske inom skälig tid, men tre veckor räknas nog definitivt som skäligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC