Skrivet av kai:
Jag köper inte att telefonen nödvändigtvis måste vara tjockare och tyngre för att ha utbytbart batteri. Se på Galaxy S5 från 2014; 145g, 8,1mm tjock, damm/vattentät med IP67-klassning, och allt detta med utbytbart batteri på 2800 mAh. Det som skiljer är att det idag är mer glas och metall även på baksidan av telefonen.
Sen skulle jag personligen inte ha något emot ett par millimeter extra tjocklek om det antingen gav mig utbytbart batteri, eller längre batteritid, eller båda.
Jämför med Galaxy S8, som var 8mm tjock, vägde 155g, och batteriet var på bara 3000 mAh. Eller Galaxy S8 med sina 8,5mm och 165g med samma batteri. Både tjockare och tyngre.
Plast är utan tvekan bättre vikt/styrka förhållande för en telefon, men folk anser den inte premium. Så de tar bort det, ersätter det med glas och metal som spricker/böjs och är i hållfasthet faktiskt svårare att få bra. Så de gör alla knep de kan för att få dit en design som håller strukturen internt.
Ta det som en modern bil vs en gammal tex. Äldre bilar hade all del av strukturen i grund-chassit och smällde det så blev det minimalt med skador. Dagens bilar är beroende av fram och bakrutan för strukturen (därför färdas stenskott till sprickor väldigt fort) och plåten är tunnare för att få dem mer ekonomiska både i bränsleförbrukning och skatt, tillverkning mm. Så när en gammal 240 smäller i en modern S60 tex... så blir där mindre skador på 240n... och s60n är skrot.
Liknande sker med mobilerna. Man måste ha mer och mer kylning och du ska ha fler funktioner inbyggda och allt glas/metal.
Där är ingen kylning. Där är inget strukturellt öht utom i plasten runt om telefonen och därför är alla hörn runda.
I en modern lur ska de göras skärm till kanten, så du kan inte ha något plast-skal som "håller" strukturen. Istället måste du ha en intern struktur, med de delar som finns i, en del av det, och sedan limma ihop sidorna för att de ska fungera (precis som man limmar dagens bilruta framtill tex).
Du har heatpipe som måste ledas ut, du har som du ser, otroligt tajt mot batteriet, med tom små hack utskurna för att få plats med vikta etiketten på batteriet nedtill. Det var ju detta som blev fel i tex Note 7... där batteriet fick smällar från yttre hantering, och därför pressades ihop och batteriet pressades så pass att när det expanderade i sin normala cykel, hade det ingenstans att ta vägen.
Sen ska du ha plats med alla moderna sensorer, mottagare (NFC, trådlös-laddning, fingeravtyck osv) och detta inre metallskelett är klent utan komponenterna. Så man tvingas göra en formanpassad plast skal internt, som ska ta en del också. Och då sätter du detta mellan batteri och skelettet, för att få lite styrka.
Och om de inte stärker konstruktionen av metallen, får du Iphone "bending" dielemmat. Konstant tryck på plast gör inte mycket. Det flexar utan större problem, och sen går tillbaka. Metal dock... böjs. Så förstärks det inte på alla sätt du kan, får du problem.
Här dock, håller jag helt med dig.
Glas och metal "känns" premium, men är eg inte det. Finns gånger där flera tillverkare sagt det att rätt typ av plast är bättre och håller. Och tyvärr är det så att folk inte köper dessa... man köper istället med ögonen, istället för "skallen".
Det finns dock en del telefoner som gör detta lite bättre. Även om du själv inte kan byta batteri, så kan du iaf göra det utan att byta skärmen, eller byta halva telefonen. Så de kanske kostar 500kr för byte med garanti hos en firma, eller kan göras med lite enklare verktyg själv, om du hellre vill riskera. Dessa anser jag har gjort en okej kompromiss. De har inte aktivt hindrat "att" byta batteri.
Ang åldrande så är största problemet imho mjukvaran. Att man överger sin lur efter 1 år... när tom batteriet om det sköts kan hålla 2-3 utan problem. Ja... det går med custom OS, men det känns lite som att behöva byta motorn i bilen efter 5 år till en annan tillverkare, för den kan nu inte köras längre utan "fara".
Finns dock även här tillverkare som gör bra. OnePlus & Motorola är 2 jag vet stöder sina lurar väldigt bra. Många gånger får de ny version av Android, långt efter telefonen ens slutat säljas. Tyvärr är de också "tvugna" att göra dessa jobbiga glas-skal för att hänga med i marknaden.
OnePlus 6 tex har tyvärr detta limmade glas-skal, men det är också det enda du behöver lyfta. Sen sitter batteriet lätt-åtkomligt under det. Det går mao med små verktyg och vettigt kitt med ny limram att göra detta själv.
Skrivet av NodCommander:
Det hade inte varit så illa om telefonerna kom med en inbyggt buffert på 10-20% så att batteriet _aldrig_ laddades till 100%; då hade dom fått minst dubbla livslängden mot idag.
Ja, det finns en app till Android som låter dig sätta en laddgräns, men den kräver att man först vet att appen existerar, och dessutom kräver den en rootad telefon vilket... Inte alla har.
Jo denna funktion hade jag gärna sett som standard val på Android. Att man kan välja typ 80-90-100% laddningsnivå, och även att den istället för batterisparläge vid 15% faktiskt har detta redan vid typ 20-25%, och sedan stänger av vid 10% kvar. De sista 10% ska du ha för nöd-situationen... men att ladda sista 10%, och ladda ur sista 10% är vad som dödar din telefons batteri... Optimalt är 20-80%, men även 10-90% gör enorm skillnad.