Disk 2 går ej att installera på

Permalänk
Medlem

Disk 2 går ej att installera på

Jag har just byggt en ny dator och kör på 2 diskar. En NVMe M.2 disk (500GB), där jag har installerat Windows, och en SATA SSD (1TB), som jag tänkte installera spel med mera på. Problemet är att när jag ska installera program så hamnar allt på disken med operativsystemet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109814-tutorial-kopt-...
Jag följde först en liknande guide till denna, vilket fick fram den andra disken, men jag kan fortfarande inte installera program på den.

Disken går att använda om jag till exempel kopierar över saker till den, men vet inte hur jag ska göra för att kunna installera program till den istället för disk C:, med OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazabo:

Problemet är att när jag ska installera program så hamnar allt på disken med operativsystemet.

Det är standard att saker installeras på OS disken (dvs. i Program Files eller Program Files (X86)).
Så om inte det man vill installera har möjlighet att välja var man vill installera någonstans, så är det rätt så kört.
Det finns dock guider hur man kan "flytta på" dessa mappar, men efter att ha provat på att göra det så tyckte jag att det blev bara problem.

Vad jag däremot ofta använder mig av är NTFS symbolic link för att kunna ha program etc. som inte har möjlighet att välja var de ska ligga, på annat ställe, det kräver dock att man vet lite om hur det fungerar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades att lösa det nu hoppas jag på. Jag gjode Program (x86) mappen som i den första disken, på den andra och installerade steam där. Borde funka men då får jag bara installera det som ej går att välja på den första disken och leva med det.