Konstigt fel som jag börjar tröttna på.

Permalänk

Konstigt fel som jag börjar tröttna på.

Hej

Jag har ett konstigt fel som endast sker vid kallboot och kommer antingen varje gång eller kan dröja upp till 4 kallbooter innan det kommer. Datorn kan vara igång obestämd tid men efter att jag startar ett spel så ca 10 minuter in så fryser datorn och startar om. Därefter kan jag starta samma spel eller andra spel och spela hur länge som helst. Den låser sig aldrig efter omstarten.

Jag har inifrån Windows kört olika program som jag nu inte kommer ihåg namnet på där jag testat CPU HDD RAM men utan någon lycka.
Bytte även ut SSD disken mot en NVME men det gjorde ingen skillnad. Har testat att klocka upp och ned datorn men inget har hjälpt.

Har även om installerat datorn ett par gånger.

MSI x99a SLI pro med senaste Bios
CPU i7 6800k
A-data ram 32gb 2400
650 PSU
Windows 10 Pro
WD 1tb NVME
EVGA 1080 FTW1, har satt dit kylningen som EVGA skickade efter de kom fram till att det behövdes mer pasta på korten. Hade felet innan och efter.

Tar gärna emot råd, beroende på rådet så kan det ju ta olika tid innan jag kan testa det

God Jul och Gott Nytt år alla

MVH Niklas

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

2 olika saker som jag skulle kolla först:
1. Skicket på nätdelen och sedan kan vissa nätdelar krångla med viss hårdvara.
2. Minneskompatibiliteten, minnen som inte hittas i moderkortets QVL lista kan krångla då moderkortet inte hittar rätt inställningar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

2 olika saker som jag skulle kolla först:
1. Skicket på nätdelen och sedan kan vissa nätdelar krångla med viss hårdvara.
2. Minneskompatibiliteten, minnen som inte hittas i moderkortets QVL lista kan krångla då moderkortet inte hittar rätt inställningar.

tack Tigern
Skall se ifall jag kan låna ett annat nätagg samt minnen.
UEFI listar dessa minnen iallafall, har haft dem på auto men jag kanske skall testa att sätta fasta värden på dem.

Det konstiga är ändå att allt funkar efter första kraschen, inte hela värden men segt när man kör multiplayer eller just klarat något svårt och vips så fryser bilden

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

tack Tigern
Skall se ifall jag kan låna ett annat nätagg samt minnen.
UEFI listar dessa minnen iallafall, har haft dem på auto men jag kanske skall testa att sätta fasta värden på dem.

Det konstiga är ändå att allt funkar efter första kraschen, inte hela värden men segt när man kör multiplayer eller just klarat något svårt och vips så fryser bilden

Ja minnena hittas såklart.
Men minnen har massor av inställningar och väldigt många som inte visas för användaren.
Oftast så fungerar det ju bra med vilka minnen som helst, men ibland är det nånting som felas.
Och det är typiskt minnesproblem att det hela fixar sig med en reboot.
Det kan ju vara så att moderkortet fattar att minnena inte är stabila och rattar in en säkrare inställning.

Men testa nätagget först.

Permalänk
Medlem

@snurrekanin: vet ju inte hur många minnesstickor du använder, men om du har exempelvis 4 kan du testa att ta ut två och se om det blir stabilt. Är alla inköpta som ett kit, eller vid olika tillfällen? Ett par minnesstickor som fungerar bra enskilt kan krångla tillsammans med ett annat par som tillverkats vid annat tillfälle exempelvis. Kanske har du redan kört MemTest86, om inte annat kan det rekommenderas, för att testa utanför Windows.

Om du har tur kan Windows-loggen hinna visa vad som hänt innan det fryst.

Permalänk
Medlem

Stäng av fast- / quickboot och kolla om det hjälper

Permalänk
Skrivet av abc80piggyback:

@snurrekanin: vet ju inte hur många minnesstickor du använder, men om du har exempelvis 4 kan du testa att ta ut två och se om det blir stabilt. Är alla inköpta som ett kit, eller vid olika tillfällen? Ett par minnesstickor som fungerar bra enskilt kan krångla tillsammans med ett annat par som tillverkats vid annat tillfälle exempelvis. Kanske har du redan kört MemTest86, om inte annat kan det rekommenderas, för att testa utanför Windows.

Om du har tur kan Windows-loggen hinna visa vad som hänt innan det fryst.

Tackar, då skall jag fixa en usb sticka och köra memtest86

Skrivet av afrika:

Stäng av fast- / quickboot och kolla om det hjälper

Skall testas tackar.

Jag uppdaterade bios på mitt grafikkort igår, skall även se ifall det hjälper. Det har ju gått några år med kortet nu så jag vågade göra det igår

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750