Permalänk
Medlem

Nytt chassi

Tjenare tänkte passa på att bygga ny dator nu när det är mellandags rea men har lite svårt att välja chassi. Vilka chassin hade ni valt idag om man tänker på snygghet, luftflöde mm.
Mvh Marcus

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju på vilka krav du ställer och vilka delar du har tänkt använda. Personligen hade jag kört på ett Meshify C... eftersom jag redan har ett. Det uppfyller mina krav:

- nätt - i mitt tycke - storlek och vikt men klarar det ATX-moderkortet jag redan hade
- plats för stora CPU-kylare
- bra luftflöde
- bra - i mitt tycke - utseende
- kostar inte mycket
- bra kvalitet med fina finesser
- glassida?

Det enda negativa jag tänkt på är väl att GN säger att luftflödet är sådär utan en extra fläkt i fronten (som jag har adderat) och marginalen är inte den största för långa grafikkort så där kan man behöva tänka sig för. Gillar inte heller att dammfiltret i toppen bara verkar ditlagt ovanpå lådan men jag har å andra sidan inte tittat närmare på det så kanske finns ett snyggare sätt att lösa det på.

Permalänk
Medlem

Lite mindre (men fortfarande ATX) - Fractal Design C
Lite större - Fractal Design R6
(Båda hade jag valt utan fönster.)

Snygghet är ju högst subjektivt.
Ett ljudisolerat chassi med dammfilter hade jag absolut satsat på.
Smarta designlösningar är också absolut ett plus - och det finns det gott om i Fractal Designs olika datorlådor.

Permalänk
Medlem

Just nu tänker jag på Phanteks P400 med dessa komponenter https://komponentkoll.se/bygg/jtqfs/
Dåligt? Bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcmus:

Just nu tänker jag på Phanteks P400 med dessa komponenter https://komponentkoll.se/bygg/jtqfs/
Dåligt? Bra?

Har ett Phanteks P400S, vet inte om jag precis kan rekommendera det...
Frontpanelen är för stängd, dvs fläktarna får jobba hårt för att få tag i luft. Lossar man frontpanelen så sjunker CPU-temps med typ 10-15 grader fast fläktarna snurrar med samma hastighet. Skruvar man bort plastskydden och dammfiltren i toppen och botten av frontpanelen så sjunker temps med typ 5 grader så det hjälper ju men då har man redan "modifierat" chassit. GPU temps lider förstås också av det dåliga luftflödet.
De medföljande fläktarna är också skräp enligt mig men å andra sidan så har jag aldrig hittat en medföljande chassifläkt som jag ansett vara duglig, använder endast Noctua fläktar.

Personligen är jag just nu väldigt intresserad av Raijintek Thetis, troligtvis det minsta chassit som finns som rymmer vanliga ATX moderkort. Blir nog att pröva på ett sånt när jag anser att jag har 100€ att slänga på ett nytt chassi

Permalänk
Medlem

Hmm, låter konstigt. Jag har nu kollat på flertal reviews och ingen har nämnt något om dåligt luftflöde. Tack! Ska kolla vidare på andra chassin.

Permalänk

En kompis har phantecs P400s och har inte upplevt vad jag vet några problem, däremot har jag ju inte direkt frågat ut honom. Däremot kan jag rekommendera phanteks Evolv, köpte det för 699 tror jag förra året under Black friday och har varit extremt nöjd!

Permalänk
Avstängd

Meshify C.

I mitt tycke, ta det vita då de svarta har en alldeles för mörktonad fönsterruta om man vill se sina komponenter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.