Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Hade ett motsatt mål, ville inte gå över den statliga gränsen.

Skatt e stöld 🙂

Tänker väl lite i samma banor men ville ett år se om jag kunde lyckas med det, nästa år är det dock redan bestämt med mindre jobb och mer resor.

Permalänk
Inaktiv

Efter 35 års jobbande är man less, sa upp mig från mitt senaste jobb och har inte jobbat heltid på 2år, varit ledig i snart 1 år, fritid är viktigare en pengar, är hellre ledig med lite pengar en jobba järnet och nästan aldrig ledig men gott om pengar, sånt var viktigt då man var yngre, nu är livet och ledighet de viktigaste. Kommer jobba lite även i framtiden men aldrig på heltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Efter 35 års jobbande är man less, sa upp mig från mitt senaste jobb och har inte jobbat heltid på 2år, varit ledig i snart 1 år, fritid är viktigare en pengar, är hellre ledig med lite pengar en jobba järnet och nästan aldrig ledig men gott om pengar, sånt var viktigt då man var yngre, nu är livet och ledighet de viktigaste. Kommer jobba lite även i framtiden men aldrig på heltid.

Det behöver ju inte vara antingen eller

Känns som fullt möjligt att ha ett utmanade jobb som ger en värde. Tycker det är kul att uppnå saker på jobbet.

Sen tycker iaf jag att 25-30 dagar är rätt OK ledigt. Uppskattar ledigheten mer när man också har jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Började som fastighetsskötare 1999 med en månadslön på 12000kr före skatt, idag ligger jag på 24500kr/m före skatt. har bara grundskola i grunden. Företaget jag jobbar på har gett mig de utbildningar jag behövt under åren. Jobbar idag som arbetsledare på samma företag.

Arbetsledare och 24500kr??? eller menar du 24500 efter skatt? Byt jobb om du endast har 24500kr innan skatt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Hade ett motsatt mål, ville inte gå över den statliga gränsen.

Skatt e stöld 🙂

Yes!! själv har man bara jobbat 3 dagars veckor i år=) mycket skönt.. och har då ca 35ooo ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

...EDIT: Alla har haft en kollega i som går helgskift och jobbar över under veckan, som sedan får en skattesmäll.

Normalt får man ingen skattesmäll, oavset hur man jobbar, så länge man bara får lön från ett ställe. Det är när man har lön från olika företag som skattesmällen infinner sig. Ett företag betalar in din skatt enligt tabell, det blir då alltid någon krona tillbaka. Men om du kompleterar med inkomst från annan källa, så landar båda företagen för lågt i tabellen, då den ena inte tar hänsyn till vad du tjänar hos den andra.

Ett exempel:
Du jobbar hos företag-A och tjänar 40'000kr/mån.
De drar skatt enligt tabell (Jag går på tabell 33, du kanske har en annan, beroende på var du bor.)
10773kr - går i skatt.
29227kr - får du ut.

Du jobbar hos företag-A och tjänar 25'000kr/mån. För att få ut 40'000kr/mån, extra knäcker du hos företag-B och tjänar där 15'000kr/mån.
Företag-A betalar in 5829kr. Du får ut 19'171kr.
Företag-B betalar in 2871kr. Du får ut 12'129kr.
Företag A+B betalar totalt in 8700kr i skatt, för att du tjänar betydligt mindre hos båda, än ditt total belopp.
Resultatet av att jobba på två olika ställen, är att du får ut 2073kr/mån mera i månaden. Men du tjänar fortfarande 40'000kr/mån och detta vill staten ha skatt för.
Du ackumulerar mao en restskatt med 2073kr/mån om du jobbar på detta sättet.
(Du kan tala om för arbetsgivare-B att du tjänar 25'000 hosarbetsgivare-A och att de skall betala skatt efter det, men då kommer den lönen se lite tråkigare ut! Du slipper dock skattesmällen. Alternativt tar du höjd för det, då du vet att det kommer, och sparar undan 25'000 på bank kontot, sedan gör du själv en fyllnadsinbetalning, när du deklarerar, resultatet blir exakt samma.)

Jobbar du för en enda arbetsgivare är det således inte möjligt att råka ut för rest skatt, de betalar enligt tabellen och det blir alltid rätt.

Jag fick ut min slutlön från förra arbetsgivaren i december, med alla innestående semesterdagar + sparade övertids timmar, fick jag ut en bra bit över 100'000kr. Då de följer skattetabell-33 drogs det 52% skatt, mot normala ~25%.
Det ser lite tråkigt ut när staten tar mera än man själv får ut, men jag är inte ledsen över det, då jag normalt inte tjänar sådana pengar, kommer jag få ut det mesta av den extra skatten till midsommar, med skatteåterbäringen.
I slutänden spelar det ingen roll vad vi har i månaden, från hur många arbetsgivare. Staten vill ha skatt på det vi tjänar under året. Skattetabellen hjälper bara till att jämna ut det över tolv delar.

Skatten är ingen raketforskning, du kan själv se under hela året, vartåt det brakar. Enda gången det faktiskt är en överraskning, är om skattemyndigheten inte godkänner dina avdrag, eller om du blir upp taxerad för någonting. För en vanlig lön är det kristall klart varje månad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Efter skatt: ~22000 jobbar 2 veckor, ledig 3 veckor. Ingen semester.
Man blir inte rik, men mycket ledigt!

1 vecka övertid ger ca 15000 efter skatt.

Jobbar som sjöman.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

39 000kr/mån innan skatt, betald övertid och tjänstetelefon. 5,5 veckor semester.
6mån erfarenhet då jag provat på arbetsledning under året. Blir 27 år nästa år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det behöver ju inte vara antingen eller

Känns som fullt möjligt att ha ett utmanade jobb som ger en värde. Tycker det är kul att uppnå saker på jobbet.

Sen tycker iaf jag att 25-30 dagar är rätt OK ledigt. Uppskattar ledigheten mer när man också har jobb.

Jag hade blivit knäpp om jag var arbetslös, fan, jag tycker ju till och med julledigheten är rätt trist, trivs bättre på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

maskinell operatör i livsmedelsindustrin.

EDIT: Alla har haft en kollega i som går helgskift och jobbar över under veckan, som sedan får en skattesmäll.

Skrivet av Turbonisse:

Jag har jobbat i sån produktion, det finns alltid ett gäng som fått för sig att det är meningslöst att jobba övertid för det blir bara skatt.

Att de ligger långt under brytpunkten och fakta om hur skattesystemet fungerar brukar inte gå att förklara för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Hade ett motsatt mål, ville inte gå över den statliga gränsen.

Skatt e stöld 🙂

Bara att du löneväxlar allt över statlig skatt. Kan tacka dig själv den dagen du går i pension.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

37000 och 7 veckor betald semester.
Räknar med 40000 nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska rejält kliv. Byter du jobb eller ändrar befattning?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Handlar i dessa fall om snubbar som ska vara "smarta" och jonglera två separata jobb samtidigt under perioder som dem får helgskift, utan att kolla hur balansen på hur deras lön och skatt ligger till.

Nu har min arbetsplats slutat ge ut ständig helg då dem fick nog med att folk kom in på lördagarna och myglade med arbetsuppgifterna för att dem var trötta från sitt andra jobb, så man tycker inte direkt synd om snubbarna.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Outbildad Fritidsledare på grundskola, 25k, men tar då också på mig en del IT-ansvar för fritidshemmet.

Jag känner att jag har presterat och visat framfötterna men det syntes tyvärr inte på pappret senaste lönesamtalet. Tänker mig att jag tar någon form av konsulttjänst för Grundskolors IT medans jag pluggar till lågstadielärare i höst. Trivs bra med att skriva "IKT-Planer" och lägga upp strategier, utbilda lärarna i nya system och gärna ta på mig någon liten programmerings-bootcamp för barnen på lovet eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

@Turbonisse: Handlar i dessa fall om snubbar som ska vara "smarta" och jonglera två separata jobb samtidigt under perioder som dem får helgskift, utan att kolla hur balansen på hur deras lön och skatt ligger till...

Jepp! Misstänkte det. Nyckel frasen är "två separata jobb samtidigt". Genererar per automatik restskatt, det förstår alla som har minsta koll på hur det fungerar.

Just i december är det extra lätt att kolla hur man landar.
Ta allt man tjänat, (ALLA arbetsgivare) lägg ihop och dela på tolv.
Kolla hur mycket skatt summan skulle kräva enligt tabellen.
Tag siffran från tabellen och gångra med tolv.
Jämför med vad arbetsgivarna faktiskt har betalat in. Diffen är det du skall betala eller få tillbaka!

(Inte menat mot någon enskild Sweclockare, utan jag bara svamlar för mig själv.
Annandag jul och inget annat att göra! )

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jag hade blivit knäpp om jag var arbetslös, fan, jag tycker ju till och med julledigheten är rätt trist, trivs bättre på jobbet.

Alltså har du inga fritidsintressen.

Permalänk

Kommer få 26000 brutto i ingångslön efter examen (pluggar till ventilationstekniker) 2-årig YH. Ingen aning om det är bra eller dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Efter 35 års jobbande är man less, sa upp mig från mitt senaste jobb och har inte jobbat heltid på 2år, varit ledig i snart 1 år, fritid är viktigare en pengar, är hellre ledig med lite pengar en jobba järnet och nästan aldrig ledig men gott om pengar, sånt var viktigt då man var yngre, nu är livet och ledighet de viktigaste. Kommer jobba lite även i framtiden men aldrig på heltid.

För att undvika missförstånd, då antar jag att "ledig" inte betyder arbetslös utan leva på sparat kapital osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har jobbat i sån produktion, det finns alltid ett gäng som fått för sig att det är meningslöst att jobba övertid för det blir bara skatt.

Att de ligger långt under brytpunkten och fakta om hur skattesystemet fungerar brukar inte gå att förklara för dem.

Nu slog du hammaren på spiken, verkar vara någon gammal rest kultur på dessa arbetsplatser som hänger kvar. Alla äldre anställda tar bara ut komp istället för övertids pengar, fattar inte direkt varför när man tekniskt sett tjänar mer på övertid pga tillägget. Man har ju ett antal obetalda dagar som man får använda per år, visst är komp enklare att använda men det blir i slutändan mer pengar i fickan för samma mängd arbete med mitt system.

Och det där med skatten får man höra både från personer med lägst lönegrupp och dem med högst, så logik och ologik på högsta nivå.

Skrivet av Implor:

Bara att du löneväxlar allt över statlig skatt. Kan tacka dig själv den dagen du går i pension.

Tjänar för lite för det. I mitt fall handlar det om att jag tackar nej till extra arbete efter att jag har nått mitt mål/gräns, inte att jag avstår från jobb för att få ner lönen.

Skrivet av Turbonisse:

Jepp! Misstänkte det. Nyckel frasen är "två separata jobb samtidigt". Genererar per automatik restskatt, det förstår alla som har minsta koll på hur det fungerar.

Jupp, men sen är det även gubbar som använder ordet "skattesmäll" när dem ser slutgiltiga lönespecifikationen ifall dem jobbat mer än vad dem är vana med.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Skrev här innan.. minns inte när.
Skitsamma.
Tidningsbud 46% tjänst 15.800 brutto.
Direkt efter kör jag kundplock på stort företag. 23300kr brutto.
Brukar få ut 28.000kr Netto. Efter skatt/fackavgift, etc.

Men tyvärr dras man med skulder till Kronkalle så blir löneutmätning ä.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

För att undvika missförstånd, då antar jag att "ledig" inte betyder arbetslös utan leva på sparat kapital osv?

Fick en hel del pengar från jobbet och hade försäkring som gav en bra slant och jag klarar mig på ca 10 tusen i månaden, jag är arbetsfri.

Permalänk
Medlem

När brukar ni ha löneförhandling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Nu slog du hammaren på spiken, verkar vara någon gammal rest kultur på dessa arbetsplatser som hänger kvar. Alla äldre anställda tar bara ut komp istället för övertids pengar, fattar inte direkt varför när man tekniskt sett tjänar mer på övertid pga tillägget. Man har ju ett antal obetalda dagar som man får använda per år, visst är komp enklare att använda men det blir i slutändan mer pengar i fickan för samma mängd arbete med mitt system...

Jag brukar aldrig ta ut övertid i pengar. Dels är det gott att ha lite komp innestående, så man kan ta ledigt, sedan kan man alltid ta ut det i kontant uttag om man vill. Det är ju inte så att man får mindre pengar om man lämnar dem på komp banken.
Sedan kan man faktiskt tjäna på att plocka ut dem senare. Får du en löneförhöjning, påverkar det även innestående timmar.
På förra jobbet brukade jag balansera slutlönen med komp timmarna. Med november lönen såg man hur mycket man kunde tjäna innan brytpunkten nåddes. Så jag tog ut timmar i pengar, så att jag landade där.

På nya jobbet har jag inte det problemet, landar över punkten oavsett, så innestående timmar kommer uteslutande användas för ledighet.

Skrivet av xervz:

När brukar ni ha löneförhandling?

Löneförhandling gör man vid anställning. Lönesamtal brukar skötas av chefen på våren, så man får rätt peng efter årets centrala förhandlingar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimpa:

Skrev här innan.. minns inte när.
Skitsamma.
Tidningsbud 46% tjänst 15.800 brutto.
Direkt efter kör jag kundplock på stort företag. 23300kr brutto.
Brukar få ut 28.000kr Netto. Efter skatt/fackavgift, etc.

Men tyvärr dras man med skulder till Kronkalle så blir löneutmätning ä.

Tack för att du verkar ha tagit ditt ansvar och börjat betala tillbaka dina skulder. Det är alltför många som bara sätter sig ned och ger upp.

God jul

Permalänk
Medlem

@Nimpa: Jag själv har även dragits med skulder till KFM i 10 års tid. Gav upp men efter att ha hittat glöden igen så lyckades jag kravla mig tillbaka upp på egna ben

Fortsätt och kämpa, en dag så slipper man den där myndigheten

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@Nimpa: Jag själv har även dragits med skulder till KFM i 10 års tid. Gav upp men efter att ha hittat glöden igen så lyckades jag kravla mig tillbaka upp på egna ben

Fortsätt och kämpa, en dag så slipper man den där myndigheten

Jadu. Lång historia.. men ett ex är inblandat isf. Så mycket kan jag säga.
Försöker få ackordförslag på samtliga då frugan tagit lån för o fixa de här.
Ser rätt ljust ut. Så länge ja slipper löneutmätningen som ändå bara går till o betala av
Räntorna hos inkassobolagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

När brukar ni ha löneförhandling?

Känns sporadiskt. Men en gång om året när chefen finner tid att sitta ner och prata om det.

Annars är det bara "utvecklingssamtal" 2-3ggr om året

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimpa:

Jadu. Lång historia.. men ett ex är inblandat isf. Så mycket kan jag säga.
Försöker få ackordförslag på samtliga då frugan tagit lån för o fixa de här.
Ser rätt ljust ut. Så länge ja slipper löneutmätningen som ändå bara går till o betala av
Räntorna hos inkassobolagen

Jag förhandlade ner skulder på 360k till 250 genom att erbjuda ackordsuppgörelse med ett lån från min mor.

Lättnaden som uppstår när allt är klart är värt så mycket mer.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag förhandlade ner skulder på 360k till 250 genom att erbjuda ackordsuppgörelse med ett lån från min mor.

Lättnaden som uppstår när allt är klart är värt så mycket mer.

Mitt problem är att jag har inga räntor kvar att betala in till inkassobolagen dåndessa är de första som betalas in till via löneutmätning... 330k skulder. Lån på 250.000. Fått ner 17.000kr hittills. 3 inkassobolag kvar. Räcker de inte får vi köra amorteringsplan på en fodring (66.000kr) kvar på den. Som sagt i värsta fall.

Permalänk
Medlem

47 000 i månaden, plus en dryg tusenlapp i aktier. Ingen övertidsersättning, 6 veckor semester. IT-arkitekt med ~10 år erfarenhet från IT-branschen.