Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Fick en hel del pengar från jobbet och hade försäkring som gav en bra slant och jag klarar mig på ca 10 tusen i månaden, jag är arbetsfri.

Inte för att lägga nån värdering i det men utifrån din beskrivning låter det snarare som du blev uppsagd än slutade frivilligt, känner inte till någon inkomstförsäkring som täcker upp när man själv säger upp sig (med undantag för när arbetsgivaren köper ut något vilket tenderar att hamna lite mitt i mellan)? Bör dock sägas att jag varit egenanställd länge nu så är inte helt uppdaterad i kring hur det är att ha en "vanliga" anställning så kan ha fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag brukar aldrig ta ut övertid i pengar. Dels är det gott att ha lite komp innestående, så man kan ta ledigt, sedan kan man alltid ta ut det i kontant uttag om man vill. Det är ju inte så att man får mindre pengar om man lämnar dem på komp banken.
Sedan kan man faktiskt tjäna på att plocka ut dem senare. Får du en löneförhöjning, påverkar det även innestående timmar.
På förra jobbet brukade jag balansera slutlönen med komp timmarna. Med november lönen såg man hur mycket man kunde tjäna innan brytpunkten nåddes. Så jag tog ut timmar i pengar, så att jag landade där.

På nya jobbet har jag inte det problemet, landar över punkten oavsett, så innestående timmar kommer uteslutande användas för ledighet.

Vad som lönar sig bäst av ledig tid och högre ersättning avgörs väl primärt av vad man själv värderar, mer fritid eller mer pengar. För egen del tycker jag mig ha pengar så det räcker och brukar därför prioritera ledig tid istället. Nu är jag iof min egen arbetsgivare så jag har en mycket förstående chef

Skrivet av Turbonisse:

Löneförhandling gör man vid anställning. Lönesamtal brukar skötas av chefen på våren, så man får rätt peng efter årets centrala förhandlingar.

Måste säga att detta ger mig rysningar, dvs att någon annan skulle förhandla om ens lön åt en och att det landar i "det här får du". Samtidigt förstår jag att det finns många branscher/jobb där det inte skulle fungera om alla förhandlade för sig själva sett till numerären samtidigt som det kanske rör sig om jobb som är rätt likartade väldefinierade. Typ 2 sjuksköterskor på samma avdelning kan vara olika duktiga, men deras arbetsbeskrivning/arbetsdag skiljer sig förmodligen inte åt så mycket.

Permalänk
Medlem

125kr/h & 150kr/h på ett annat jobb.

Går i skolan samtidigt så jobbar endast helger & lov ibland.

17 år.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Måste säga att detta ger mig rysningar, dvs att någon annan skulle förhandla om ens lön åt en och att det landar i "det här får du". Samtidigt förstår jag att det finns många branscher/jobb där det inte skulle fungera om alla förhandlade för sig själva sett till numerären samtidigt som det kanske rör sig om jobb som är rätt likartade väldefinierade. Typ 2 sjuksköterskor på samma avdelning kan vara olika duktiga, men deras arbetsbeskrivning/arbetsdag skiljer sig förmodligen inte åt så mycket.

På stora företag med kollektivavtal så är det vanligt att man har en lönerevision som till stora delar styrs av det centrala avtalet, dvs det finns en pott som ska fördelas ut och alla är garanterade ett minimum. Då har man normalt sett ett lönesamtal, som inte är en förhandling, utan snarare en information från chefen om hur mycket han eller hon kommer att föreslå. Sedan sker en förhandling facket och arbetsgivaren diskuterar och revisionen slås fast. Är man missnöjd med det chefen föreslagit kan man meddela facket det och så för de fram den åsikten i förhandlingen. Men som sagt, det finns bara en fastslagen pott, så det handlar ju om hur den ska fördelas.

Men utöver det finns alltid möjligheten att justera lönen utanför lönerevisionen och det är något som man kan förhandla själv om. Det finns inget som hindrar en arbetsgivare att höja en lön utanför det som bestämts i kollektivavtalet. Men det brukar man göra utanför själva lönerevisionen, vid något annat tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad som lönar sig bäst av ledig tid och högre ersättning avgörs väl primärt av vad man själv värderar, mer fritid eller mer pengar. För egen del tycker jag mig ha pengar så det räcker och brukar därför prioritera ledig tid istället. Nu är jag iof min egen arbetsgivare så jag har en mycket förstående chef ...

Jag är av samma åsikt. Men då jag inte är min egen arbetsgivare, så brukar jag ha svårt att få ut ledighet. Nu började jag en ny anställning i början på december, så jag har inte hunnit klämma på nya chefen ännu. Men jag misstänker att det inte blir så mycket lättare. Där emot vet jag att en pott med timmar i komp banken sätter tryck och hjälper den dagen man vill ha ledigt.

+1 på vad @Miklon sa!
Själv har jag börjat på ett stort företag, som underhålls tekniker. Där finns många med samma befattning. I grunden har alla samma lön. Produktion har dessutom en bonus baserad del. Då underhåll inte producerar, har chefen istället tio lönegrupper att organisera in sina tekniker i, så det kan ändå spänna över nästan 10k brutto i lön, beroende på erfarenhet.
Löneförhandlingen sker centralt, sedan kan man avancera på stegen till en högre nivå.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ca 65k/mån (inkl bonusar). 32 dagar semester. 100-150k per år i utdelning via aktieägande.
BI-konsult - 6 år. Universitet innan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

@miklon: Noterar att du lyckades få in lite andra ord som också ger mig rysningar Men men, vi är väl alla olika så det är väl helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag brukar aldrig ta ut övertid i pengar. Dels är det gott att ha lite komp innestående, så man kan ta ledigt, sedan kan man alltid ta ut det i kontant uttag om man vill. Det är ju inte så att man får mindre pengar om man lämnar dem på komp banken.
Sedan kan man faktiskt tjäna på att plocka ut dem senare. Får du en löneförhöjning, påverkar det även innestående timmar.

Måste man inte ta ut komp före semestertimmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Måste man inte ta ut komp före semestertimmarna?

Inte så vitt jag vet. Din arbetsgivare kan ha någon form av policy som styr. Men då kan du också ha en policy som säger att du inte jobbar över!
Jag har aldrig haft problem med det. Jag har sagt/begärt att vara ledig och rapporterat som semester eller komp efter behag. Det har alltid fungerat.
Om arbetsgivaren vill börja bråka om vad som går först? Det tror jag inte en vettig arbetsgivare skulle göra. (Givet att man tar ut sina 4-veckor lagstadgad semester.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Inte så vitt jag vet. Din arbetsgivare kan ha någon form av policy som styr. Men då kan du också ha en policy som säger att du inte jobbar över!
Jag har aldrig haft problem med det. Jag har sagt/begärt att vara ledig och rapporterat som semester eller komp efter behag. Det har alltid fungerat.
Om arbetsgivaren vill börja bråka om vad som går först? Det tror jag inte en vettig arbetsgivare skulle göra. (Givet att man tar ut sina 4-veckor lagstadgad semester.)

Okej tack Jag har inte så bra koll på det där med semester.

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag aldrig ta anställning på ett företag med kollektivavtal. Hämmar lönerna och är enbart bra för arbetsgivaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Själv skulle jag aldrig ta anställning på ett företag med kollektivavtal. Hämmar lönerna och är enbart bra för arbetsgivaren

Då är du nästan bunden till att jobba för mindre företag.
Det behöver inte vara riktigt så illa som du utmålar det.
Även företag med kollektiv avtal kan faktiskt ha individuella löner. Då gäller det bara att förhandla sig till en bra start när man tar anställning. Jag missade lite med mitt förra jobb, därför kände jag mig tvingad att byta arbetsgivare i höstas.
Fick betydligt bättre utgångsläge på nya jobbet. (Tråkigt att behöva byta. Jag behöver lära mig en massa nytt och förra arbetsgivaren fick se sex års erfarenhet promenera ut genom entrén.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Då är du nästan bunden till att jobba för mindre företag.
Det behöver inte vara riktigt så illa som du utmålar det.
Även företag med kollektiv avtal kan faktiskt ha individuella löner. Då gäller det bara att förhandla sig till en bra start när man tar anställning. Jag missade lite med mitt förra jobb, därför kände jag mig tvingad att byta arbetsgivare i höstas.
Fick betydligt bättre utgångsläge på nya jobbet. (Tråkigt att behöva byta. Jag behöver lära mig en massa nytt och förra arbetsgivaren fick se sex års erfarenhet promenera ut genom entrén.)

Det är lugnt gillar små företag, det är två anställde på mitt nuvarande bolag inkl mig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Efter skatt: ~22000 jobbar 2 veckor, ledig 3 veckor. Ingen semester.
Man blir inte rik, men mycket ledigt!

1 vecka övertid ger ca 15000 efter skatt.

Jobbar som sjöman.

Härligt. en till sjöman här

Jobbar du på ett färjerederi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Själv skulle jag aldrig ta anställning på ett företag med kollektivavtal. Hämmar lönerna och är enbart bra för arbetsgivaren

Skickades från m.sweclockers.com

Kollektivavtal ser till att mycket går rätt till, och om det hämmar lönerna eller inte tror jag är väldigt branch beroende. Inom hotel och restaurant så kan kollektivavtalen hämma lönerna men samtidigt så ser det till att alla anställda har vettig minimilöner.

Själv jobbar jag inom IT och har alltid sätt att kollektivavtal har varit positivist och det har aldrig hämmat min löneutveckling då den alltid har var individuellt satt enbart en gång har jag haft det typiska vi har en pott och därför kan du inte få mer i lön och då bytte jag jobb.
Jag har alltid legat högre i min löneutveckling än den procentsats som facken har förhandlat.

Det viktiga är också att om man inte har kollektivavtal då behöver man själv se till att man får liknande föremåner i form av tjänstepension, försäkringar, övertidsersättning, föräldralön etc. Värdet av kollektivavtalet

PS. Jag hoppas verkligen att de som inte har kollektivavtal ser till att de får tjänstepension för utan den kommer man få det riktigt tuft i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Kollektivavtal ser till att mycket går rätt till, och om det hämmar lönerna eller inte tror jag är väldigt branch beroende. Inom hotel och restaurant så kan kollektivavtalen hämma lönerna men samtidigt så ser det till att alla anställda har vettig minimilöner.

Själv jobbar jag inom IT och har alltid sätt att kollektivavtal har varit positivist och det har aldrig hämmat min löneutveckling då den alltid har var individuellt satt enbart en gång har jag haft det typiska vi har en pott och därför kan du inte få mer i lön och då bytte jag jobb.
Jag har alltid legat högre i min löneutveckling än den procentsats som facken har förhandlat.

Det viktiga är också att om man inte har kollektivavtal då behöver man själv se till att man får liknande föremåner i form av tjänstepension, försäkringar, övertidsersättning, föräldralön etc. Värdet av kollektivavtalet

PS. Jag hoppas verkligen att de som inte har kollektivavtal ser till att de får tjänstepension för utan den kommer man få det riktigt tuft i framtiden.

Spot on!

Jag kommer ifrån Restaurang branschen men skolade om och jobbar nu inom IT. När jag jobbade som kock var det endbart minimum som gällde, oavsett vad.

Inom IT har jag aldrig haft minimum. Inte ens som nyexad. Idag har jag helt okej betalt men det lär ökas på rätt bra under nästa år då jag ska få ny befattning och därmed också ny arbetsuppgifter/större ansvar.

Har aldrig varit med om att ett kollektivavtal varit till nackdel. Massa försäkringar och personer bakom dig om det skulle uppstå bekymmer. Som kock stötte jag på ett par arbetsgivare som inte ville skriva avtal/betala ut lön. Då var det rätt nice att ha facket bakom sig.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Kollektivavtal ser till att mycket går rätt till, och om det hämmar lönerna eller inte tror jag är väldigt branch beroende. Inom hotel och restaurant så kan kollektivavtalen hämma lönerna men samtidigt så ser det till att alla anställda har vettig minimilöner.

Själv jobbar jag inom IT och har alltid sätt att kollektivavtal har varit positivist och det har aldrig hämmat min löneutveckling då den alltid har var individuellt satt enbart en gång har jag haft det typiska vi har en pott och därför kan du inte få mer i lön och då bytte jag jobb.
Jag har alltid legat högre i min löneutveckling än den procentsats som facken har förhandlat.

Det viktiga är också att om man inte har kollektivavtal då behöver man själv se till att man får liknande föremåner i form av tjänstepension, försäkringar, övertidsersättning, föräldralön etc. Värdet av kollektivavtalet

PS. Jag hoppas verkligen att de som inte har kollektivavtal ser till att de får tjänstepension för utan den kommer man få det riktigt tuft i framtiden.

Jag är övertygad om att individen är bättre på att löneförhandla sin egen lön än någon fackpamp. Jag hade tex 6k i tjänstepension som anställd på mindre konsultbolag. Nu kör jag 15k som egen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag hade tex 6k i tjänstepension som anställd på mindre konsultbolag. Nu kör jag 15k som egen

Fast detta har väl mindre med kollektivavtalet att göra och mer med anställningsformen? Att du fick 6k i tjänstepension kan ju bero på att du hade en betydligt lägre lön då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast detta har väl mindre med kollektivavtalet att göra och mer med anställningsformen? Att du fick 6k i tjänstepension kan ju bero på att du hade en betydligt lägre lön då.

Fast mindre konsultbolag utan kollektivavtal ger ofta högre lön än de stora, som tex Knowit/chi/capgemini, samt bättre förmåner. Gick själv från stort konsultbolag till litet vilket gjorde under för både min löneutveckling och pensionsavsättning då vi har samma procent till pensionen som bank/försäkringsanställda har även om vi inte har kollektivavtal.

Pensionsavsättningen brukar följa lönen oavsett kollektivavtal eller inte då den oftast är en viss procent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Fast detta har väl mindre med kollektivavtalet att göra och mer med anställningsformen? Att du fick 6k i tjänstepension kan ju bero på att du hade en betydligt lägre lön då.

Hade högre lön än nästan alla på bolaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hade högre lön än nästan alla på bolaget

Fast vad har det med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast vad har det med saken att göra?

Absolut inget, men killen är väldigt noga med att "blåsa i sitt eget horn" och poängterar gärna att han är bättre än dig/mig/alla andra.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Fast vad har det med saken att göra?

Det var ett svar på ditt påstående om lägre lön. Jag hade både hög lön och hög tjänstepension.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns flera saker jag anser är dåligt med kollektivavtal. Men just lönebiten är generellt inget problem då de är som sagt minimilönen som förhandlas fram. Finns inget som hindrar företaget att betala mer lön.

Saker som jag däremot ser som dåligt är just bland annat tjänstepensionen. Oflexiblare lösningar får man leta efter.
Man blir intvingad i av sitt avtalsområdes fram tagna enligt mig dåliga pensionslösning.
Man får inte alltid välja hur mycket du vill sätta av.
Du får inte begära att få lön istället för tjänstepension och lösa sparandet själv.
Du måste välja av dem godkända banker och fonder.
Dessa är ofta både dyra och dåliga.
Byter du jobb ofta får du massor med små potter som kommer äta upp sig själva och går inte flytta då flyttpremien är mer än värdet.

Kollektivavtal är enligt mig bra för de som inte är insatta eller bryr sig. Möjligtvis om man är i en skit bransch som nämt resturang är det positivt men de lägger sig i för mycket iaf.

Hoppas jag slipper arbeta för ett företag med kollektivavtal mer. Allt blir så mycket klarare när man fått se det från båda håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det var ett svar på ditt påstående om lägre lön. Jag hade både hög lön och hög tjänstepension.

Skickades från m.sweclockers.com

6000 kr i avsättning till tjänstepension är inte högt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

6000 kr i avsättning till tjänstepension är inte högt.

Ungefär dubbla mot normen i IT-sektorn. Men håller med. Avsätter därför 15k i månaden nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

6000 kr i avsättning till tjänstepension är inte högt.

Nämn ett kollektivavtal som ger mer i avsättning på en medellön? Eller räknar du med att alla tjänar 50000/månaden? Eftersom du anser att 6000/månad inte är en hög ersättning.

6000 per månad är en bra mycket högre avsättning än vad majoriteten av svenska befolkningen ens kan drömma om.

Kom mer på jorden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Nämn ett kollektivavtal som ger mer i avsättning på en medellön? Eller räknar du med att alla tjänar 50000/månaden? Eftersom du anser att 6000/månad inte är en hög ersättning.

6000 per månad är en bra mycket högre avsättning än vad majoriteten av svenska befolkningen ens kan drömma om.

Kom mer på jorden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

50 000 i månaden räcker inte, behöver över 53 000 kr, Så mycket betalar arbetsgivaren in till tjänstepensionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

50 000 i månaden räcker inte, behöver över 53 000 kr, Så mycket betalar arbetsgivaren in till tjänstepensionen.

Vafan, jag hade ju 60k i lön när jag slutade och blev egen. oh well Detta var 2015, hade nog höjt min tjänstepension ytterligare om jag jobbat kvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Så mycket tjänar man inom IT-yrken före skatt
Juseks lönestatistik bland systemvetare visar att medianlönen för de som examinerats 2015 är 28 000 kr. Efter 10 år i yrket är medianlönen 41 600 kr och 15 år efter examen är medianlönen 48 000 kr.

Enligt Sveriges Ingenjörers lönestatistik 2017 låg lönen för nyexaminerade privatanställda civilingenjörer inom data och IT i spannet 29 000–35 000 kr (median 32 000 kr) och för högskoleingenjörer 27 000–33 000 kr (median 29 000 kr). Med 10 års erfarenhet låg lönen för civilingenjörer i spannet 39 500–61 000 (median 46 000 kr) och för högskoleingenjörer 34 000–53 000 (median 42 000 kr).

Naturvetarnas lönestatistik visar att naturvetare som arbetar med IT 2017 tjänade 33 000-58 000 kr per månad (median 44 000 kr).

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/it-yrken/

Detta bör även ställas i relation i medellönen i Sverige är 30 000. Detta var ett flera tusenlappar högre än vad jag trodde.

PS. Intressant med övergripande statistik, visar att man personligen inte ligger dåligt till då jag själv pluggade till systemarkitekt (variant av systemvetare) och jag ligger bättre till en snittet trots att jag inte har lika många års erfarenhet.